FL65

En aan chupito: ik steek dan op 1170 meter uit de bel omdat het stijgen dan toch al wat minder wordt en omdat er verderop waarschijnlijk weer een betere bel staat te wachten. Er moet natuurlijk wel een beetje snelheid gemaakt worden! :yeehaa:

En hoe weet je dan dat de basis dan toch niet per ongeluk op 1400m hangt? Laat je je informeren door collega zwevers die wel tot de basis gaan of vlieg je met teletekst op je schoot. Wil je ons nu wijsmaken dat jij nog NOOIT tot de basis bent gegaan?!

Dat het minder wordt vlakbij de basis kan ik me niet herinneren. Volgens mij wordt het sterker met toenemende hoogte, zolang de wolk groeit natuurlijk. Kan me herrineren dat ik vaak moeite moest doen om er uit te komen. Inderdaad veel snelheid maken en dan met een metertje of nulletje eruitvliegen. In geval van uitzondering zelfs met kleppen, om te zorgen dat je niet IMC kwam.
 
'Errare humanum est, perseverare diabolicum'

Oftewel: fouten maken is menselijk, erin door blijven gaan is des duivels.

Ikzelf vind het prettig dat dit soort zaken op het forum komt, daar leert iedereen van. Ik denk dan ook dat de discussie zich niet zou moeten toespitsen op 'schuldvraag' en 'straf' maar op 'hoe voorkom ik het'. Als iedereen dat in het achterhoofd houdt kunnen we het erover eens zijn dat het luchtruim weer wat veiliger wordt.
 
Denk dat de sleutel toch wel Situational Awareness is, en iedereen raakt dat wel eens (deels) kwijt.
 
'Errare humanum est, perseverare diabolicum'

Oftewel: fouten maken is menselijk, erin door blijven gaan is des duivels.

Ikzelf vind het prettig dat dit soort zaken op het forum komt, daar leert iedereen van. Ik denk dan ook dat de discussie zich niet zou moeten toespitsen op 'schuldvraag' en 'straf' maar op 'hoe voorkom ik het'. Als iedereen dat in het achterhoofd houdt kunnen we het erover eens zijn dat het luchtruim weer wat veiliger wordt.

Helemaal mee eens. Misschien ook een idee om wat vaker op de kaart te kijken dan alleen "blind te steren" op je GPS. IK verwijt niemand iets maar weet zeker dat dat gebeurt. Was 10 jaar geleden al zo.

Iemand mee eens?
 
Last edited:
Helemaal mee eens. Misschien ook een idee om wat vaker op de kaart te kijken dan alleen "blind te steren" op je GPS. IK verwijt niemand iets maar weet zeker dat dat gebeurt. Was 10 jaar geleden al zo.

Iemand mee eens?

Sekers. Ik had alleen soms het gevoel dat sommige (jongere, onervarene?) zweefvliegers het niet zo nauw nemen met airspaces. "je stelt de hoogtemeter op 0, en doet niet aan levels. Die hoogtemeter geeft alleen meters aan."
Dat kan wel kloppen, en door de specifieke aard van het zweefvliegen kan ik mij daar goed wat bij voorstellen, maar het is maar een kleine moeite daarvoor te corrigeren. vervolgens kun je veilig tot je max-limit stijgen, én in de cockpit is er wat nuttigs te zien. (je hoogtemeter, en de VFR-kaart... ;))

Het zou zonde zijn als je door een beetje jeugdige onbezonnenheit, danwel ietwat weinig theorie, een eventuele carriere vantevoren al een deuk geeft.
 
Helemaal mee eens. Misschien ook een idee om wat vaker op de kaart te kijken dan alleen "blind te steren" op je GPS. IK verwijt niemand iets maar weet zeker dat dat gebeurd. Was 10 jaar geleden al zo.

Iemand mee eens?

Chupito,

Er is de laatste jaren nogal wat veranderd op GPS gebied. Tegenwoordig hebben bijna alle GPS systemen voor het zweefvliegen een moving map, met daarin de luchtruimstructuur. Voordat je ander airspace binnen vliegt waarschuwt het systeem. Dus wat dat betreft draagt de GPS alleen maar bij aan het minder schenden van verboden luchtruim.

Des te triester dan natuurlijk dat er nog steeds mensen zijn die het wel presteren.
 
Chupito,

Er is de laatste jaren nogal wat veranderd op GPS gebied. Tegenwoordig hebben bijna alle GPS systemen voor het zweefvliegen een moving map, met daarin de luchtruimstructuur. Voordat je ander airspace binnen vliegt waarschuwt het systeem. Dus wat dat betreft draagt de GPS alleen maar bij aan het minder schenden van verboden luchtruim.

Des te triester dan natuurlijk dat er nog steeds mensen zijn die het wel presteren.

Ook in het verticale vlak (Airspace above)?
 
Affirm..

http://www.lxnavigation.si/avionics/downloads/manuals/LX7000proIGCBrochureEnglish.pdf

Zo zie je maar weer C. toch veel veranderd in 10 jaar he?

@Variatie:
Over 'nuttige dingen' die in de cockpit zijn te zien: Wij leren de leerlingen aan om zo min mogelijk in de cockpit te kijken. Als tijdens het vliegen veel op de kaart wordt gekeken, is de vluchtvoorbereiding niet goed geweest. Iemand die langer dan 10 seconden niet naar buiten kijkt, krijgt dat i.i.g. van mij te horen!:mad:
Vraag me af of alle beroepsvliegers die in E-airspace vliegen hetzelfde doen...

Trouwens, het Flight Level (ja ja, natuurlijk t.o.v.1013,2) waarop wordt gevlogen wordt aangegeven op de Mode S transponder. Dus hoogtemeter hoeft niet naar QNE.

Het kost wat batterijen, maar dan heb je tegenwoordig ook wel leuke goodies aan boord!
 
Back
Top