Financiering type rating door derde

smok84

New member
Hallo Allemaal,

Binnenkort ga ik beginnen met een type rating op de B737 en op dit moment ben ik bezig met het uitzoeken hoe ik dit ga financieren. Nu zijn er (schoon)familie leden die dit waarschijnlijk willen lenen of schenken(wat belastingtechnisch aantrekkelijker is), zodat ik niet zo hoog rentepercentage bij de bank hoef te betalen.

Nu vroeg ik mij af of iemand hier toevallig ervaring mee heeft en of er manieren zijn om minder belasting te hoeven betalen over het geleende/geschonken geld.

Zelf zijn we aan het kijken of het niet mogelijk is dat mijn familie/schoonfamilie de rekening direct betaald, om dus officieel niet eens sprake te laten zijn van een lening en je hier dus ook geen belasting over hoeft te betalen. Misschien dat iemand hier wat informatie/ervaringen over kan delen of mij in de juiste richting wijzen waar ik dit kan vinden. Zelf heb ik de site van de belastingdienst al wel aardig door gepluisd, maar hier kon ik niet echt goed wat over vinden.

Alle tips en adviezen zijn welkom!!
En alvast bedankt natuurlijk!
 
Je ouders mogen eenmalig ruim 25K belastingvrij schenken en ieder jaar 5K. Mochten ze dat nog niet gedaan hebben dan zou dat een oplossing kunnen zijn. Als je schoonouders willen schenken dan kan het wellicht via je vrouw/vriendin bij jou terecht komen als jullie getrouwd zijn of een gezamenlijke huishouding voeren. Maar voor de precieze regelgeving daaromtrent moet je iemand met specifieke kennis raadplegen.
 
Je ouders mogen eenmalig ruim 25K belastingvrij schenken en ieder jaar 5K. Mochten ze dat nog niet gedaan hebben dan zou dat een oplossing kunnen zijn. Als je schoonouders willen schenken dan kan het wellicht via je vrouw/vriendin bij jou terecht komen als jullie getrouwd zijn of een gezamenlijke huishouding voeren. Maar voor de precieze regelgeving daaromtrent moet je iemand met specifieke kennis raadplegen.

Bedankt voor je reactie, het zal waarschijnlijk voor een gedeelte via mijn vriendin gaan. Een oom van haar is bereid om ons wat geld te lenen. Wij wonen wel samen maar hebben nog geen geregistreerd partnerschap of zoiets dergelijks.
 
Een oom mag, net als ieder ander, slechts 2000,- belastingvrij schenken. De constructie wordt op die manier een stuk lastiger of misschien wel onmogelijk.
 
Mijn opleiding liep ook via familie. Hebben bij een notaris alles vastgelegd en ik geloof dat je een minimale rentepercentage moet vermelden in het contract. Daarna altijd geld terug overmaken via bank voor bewijs. Na verloop van tijd was alles voldaan, nog een keertje bij notaris langs om de boel 'af te ronden'.
Was gewoon een lening als bij de bank, alleen geen dreigbrieven en hoge percentages. ;)
 
Een oom mag (zoals aangegeven) maximaal 2K per jaar aan je schenken, zonder dat er over die schenking belasting betaalt hoeft te worden.

Als de oom direct de rekening van de typerating betaald, wordt dat gezien als een schenking door de belastingdienst. (Daar heb je geen last van als je het niet opgeeft en ze er niet achter komen. Maar dit is belastingontduiking en ik adviseer dus ook om dit vooral NIET te doen.)

Wat is de handigste manier om dit op te lossen? Eh, er zijn er eigenlijk wel een aantal, maar ik begrijp dat die oom op zich bereid is om de volledige typerating te betalen. In dat geval is het (belastintechnisch) het handigste om een contract met die oom af te sluiten. Via een notaris kan handig zijn, maar op zich mag je dat ook gewoon zelf doen.
(netjes twee exemplaren van het contract opstellen, alles tekenen en beide een exemplaar mee naar huis. Wel even opletten dat er geen "gekke" dingen in het contract staan.)

Je bent verplicht om een min of meer marktconforme rente af te spreken, anders wordt de lening alsnog als een gift gezien door de belastingdienst. Wat op dit moment een marktconforme rente is, is terug te vinden op de site van de belastingdienst.

Wat je nu verder afspreekt is dat je ieder jaar 2K aflost op die lening en die aflossing schenkt die oom je vervolgens. Jij betaalt nu wel rente over die lening, maar die rente is ongeveer de helft van wat je bij een bank zou betalen. De rente is voor jou gewoon aftrekbaar.

Ik neem aan dat die oom over ruime middelen bezit en dus kan hij waarschijnlijk ook nog in aanmerking komen voor een zogenaamde "tante agaath" regeling. Maar hoe dat zit, dat weet ik dan weer niet voor je.
Volgens mij kan hij op die manier meer schenken om daarmee jouw aflossing te versnellen.

(Let op: Ik ben geen fiscaal adviseur, dus je kunt geen rechten aan mijn adviezen ontlenen.)
 
Bij een notaris vastleggen is niet noodzakelijk, vastleggen in een eigen samengesteld contract wel. Tevens moet er een rentepercentage afgesproken en vernoemd worden dat als markt conform kan worden gezien voor een onderhandse lening (0,5% zal niet zomaar worden geaccepteerd door de fiscus)

Het contract of afspraak met de afbetalingsregeling moet ieder jaar bij in de aangifte worden verwerkt en tussentijds mag je het contract wijzigen voor bijvoorbeeld sneller of langzamer aflossen. Belangrijkste is dat voor de fiscus duidelijk is dat er geen sprake is van een verkapte gift, vooral niet van ooms of tantes of niet-familie.

Edit:my bad, FJ heeft exact hetzelfde verwoord :biertje:
 
Last edited:
Bedankt voor de vele reacties en handige tips, hier kan ik zeker wat mee.

Nu werd er aangegeven dat 0,5% rente niet geaccepteerd wordt door de belasting.
Weet iemand misschien wat het minimum is wat wel geaccepteerd wordt? Want in wat artikelen vond ik terug dat de belasting 6% redelijk vindt. Echter zijn er naar kort zoekwerk creditverstrekkers te vinden die persoonlijke leningen aanbieden voor 4,5% en er zijn hypotheekverstrekkers te vinden die een rentepercentage van 2,3 hanteren.

Nu lijkt het mij nogal onredelijk als je geld zou lenen bij een particulier, dat je verplicht bent om meer rente te betalen dan wanneer je geld zou lenen bij een commerciële instantie. Heeft iemand hier ideeën over en weet iemand de minimale rentelast die geaccepteerd zal worden.
 
Ik heb ooit (afgelopen jaren) eens 3% afgesproken en dat is acceptabel gevonden.

Maar wellicht kan dat nu lager; ik zou gewoon open kaart spelen met de fiscus en ze bellen wat zij reëel vinden.
 
Last edited:
Het rentepercentage is niet belangrijk, je oom kan die gewoon terugschenken. Het is alleen schuiven met geld.
 
Het rentepercentage is niet belangrijk, je oom kan die gewoon terugschenken. Het is alleen schuiven met geld.
dus wel belangrijk.
Bij een te hoog percentage kom je wellicht boven het bedrag wat de oom vrij terug mag schenken... (Alhoewel, bij 6% moet dat voor de kosten TR niet boven de 2000 per jaar te komen)
 
Nu werd er aangegeven dat 0,5% rente niet geaccepteerd wordt door de belasting.
Weet iemand misschien wat het minimum is wat wel geaccepteerd wordt? Want in wat artikelen vond ik terug dat de belasting 6% redelijk vindt. Echter zijn er naar kort zoekwerk creditverstrekkers te vinden die persoonlijke leningen aanbieden voor 4,5% en er zijn hypotheekverstrekkers te vinden die een rentepercentage van 2,3 hanteren.

De rentelast is voor de belastingdienst verder niet relevant. (i.e. of jij nu ieder jaar 2 euro of 2000 euro aan rente betaalt, dat maakt de belastingdienst niet uit) Hetgeen wel van belang is, is het rentepercentage.

Je kan NIET vergelijken met rentepercentages voor hypotheken. Bij een hypotheek is er namelijk een onderpand en daarom kan het percentage rente omlaag. (Het risico is kleiner.)

Persoonlijke leningen zijn wat dat betreft beter vergelijkingsmateriaal. Je mag iets onder het tarief gaan zitten dat je in de markt zit. Die 4,5% krijg je waarschijnlijk niet voor het bedrag dat jij nu wilt lenen, dus als je op basis van die aanbieding een rente van 4,5% afspreekt, zit je vast wel goed. (Verwijs in het contract naar de aanbieding die je gevonden hebt, bij voorkeur neem je dan als bewijs een screenshot of brochure van die PL op. Dat is erg handig als de belastingdienst ooit om bewijs komt vragen.)
 
Nogmaals allemaal heel erg bedankt voor de reacties.
Ik heb in ieder geval een beter beeld ervan wat mogelijk is.
Het is jammer dat de belasting een beetje roet in het eten gooit op deze manier.
Want aangezien het binnen de familie is, kon ik het waarschijnlijk wel rentevrij lenen, of voor een hele lage rente.

Mocht iemand nog handige tips hebben of uit ervaring ook een lage rente hebben afgesproken, dan hoor ik het uiteraard graag.
Ik ga me er in ieder geval verder in verdiepen en nogmaals bedankt voor de hulp!!
 
Oh, begrijp me niet, een lage rente of geen rente rekenen mag ook, maar dan vind de belastingdienst dat zij een rentepercentage vast mogen stellen en dat is veelal een stuk hoger. Die rente wordt dan gezien als gift, waar je weer belasting over moet betalen.

Daarom geven wij allemaal aan dat je een rentetarief af "moet" spreken dat (lijkt op) een marktconforme hoogte. De rente die jij dan betaalt, kan nog steeds aan je geschonken worden (zodat je die niet hoeft te betalen).

Laat ik dat even toelichten aan de hand van een rekenvoorbeeld.
Je leent 10.000 euro per jaar en de afspraak is dat het familielid je ieder jaar 2.000 euro schenkt om de schuld af te lossen.

- Stel je spreekt 4,5% rente af en ook die rente wordt je geschonken. (i.e. jij betaalt die niet.) De belasting zegt nu dat je in het eerste jaar 450 euro rente had moeten betalen, maar die betaal je niet, dus moet je schenkingsrecht betalen. Volgens mij is dat dan 25%, dus de belastingdienst klopt bij jou aan voor 112,5 euro.

- Stel je spreekt een rente van 4,5% af en je betaalt die rente netjes. Het eerste jaar betaal je dan 450 euro voor deze lening.

- Stel je spreekt geen rente af of een percentage van 0% (en dus bepaalt de belastingdienst een redelijk rentepercentage en de BD ziet deze rente als gift). Het zou mij niet verbazen als ze de rente dan op 9% stellen. (Voor een PL is dat helemaal niet zo een vreemd percentage.) Dat betekent dus dat de belastingdienst vind dat jij 900 euro aan rente had moeten betalen. 25% daarvan is 225 euro.

(Let op, omdat ik er van uitga dat je ieder jaar, door middel van de maximale gift van 2000 euro, een stuk van de lening aflost, loopt het verschil tussen de verschillende scenario's steeds verder terug.)

Of in jouw geval ook het percentage van 25% belasting over giften van toepassing is weet ik zo niet. Het percentage kan verder oplopen, zeker omdat het een oom van je vriendin betreft en het dus geen eerste of tweede graads familie is. Ik denk zelfs dat de BD uitgaat van het feit dat er GEEN relatie is, waardoor er (wellicht) hogere belastingpercentages gelden.

Op de site van de BD zal wel een tabelletje staan waarin de hoogte van de gift en de relatie samen leiden tot het gehanteerde percentage.
 
Fotojunky,

Duidelijk verhaal. Maar
Moet je bij de 4,5% rente dan niet aangeven dat de aflossing in dat jaar maximaal 1550 belanstingvrij kan? Zodat het tezamen 2000 euro is wat die oom dan weer terug kan schenken?
 
Ik ben uitgegaan van een situatie waarbij je de volledige schenking ten goede laat komen aan het aflossen van de lening. Op die wijze los je de lening af in vijf jaar, in alle genoemde scenario's.

uiteraard kan je ook de rente onder de vrijstelling brengen, maar zoals jij terecht opmerkt, los je dan minder af, waardoor de aflostermijn ook toeneemt.

Ik kan me veel scenario's voorstellen waarbij het de voorkeur geniet om snel af te lossen.
 
snap ik, maar als je rentevrij leent bij je oom maar je moet voor de belasting wel rente opgeven, gaat die vlieger niet helemaal op. of snap ik je verkeerd.
 
Inderdaad. Als je rentevrij leent, rekent de belastingdienst alsnog dat je rente betaalt.

Overigens kan je niet (of het kan wel, maar is fraude) rentevrij lenen van een prive persoon en dan bij de belastingdienst opgeven dat je wel rente betaald. (Die rente is overigens inkomen voor de andere persoon. Vandaar ook dat snel aflossen vaak handig is.)

De andere optie is dus inderdaad de optie die jij beschrijft. Je lost het eerste jaar geen 2000 euro af, maar betaald 450 euro rente en je lost 1550 euro af (in totaal 2000 euro) die de prive persoon vervolgens weer aan je schenkt.

Die optie is voor de persoon die eerst het geld leent en later de aflossing en rente betaalt inderdaad goedkoper. Echter ik ging er van uit dat het doel was om de totale aanspraak van de BD te verkleinen. Dus niet alleen van Smok84, maar ook van "zijn oom". In dat geval kan het heel goed dat het toch verstandiger is om de rente echt te betalen.
En, oh, ja, om het helemaal goed uit te zoeken, moet je eigenlijk niet alleen kijken naar het eerste jaar, maar moet je naar de hele periode kijken.
 
Bij deze oom ga ik 15.000 euro lenen, dus ik dacht ik doe het voorbeeld even met dit bedrag en ben benieuwd of het dan klopt.
De belasting stelt officieel 6% rente als grens aan waar minimaal belasting over geheven moet worden.(hier wordt wel van afgeweken begreep ik, maar in het voorbeeld reken ik dus ook hiermee)

Hoofdsom: 15.000 Euro
Rente: 6%
Rente per jaar in Euro: 900 Euro
Als ik deze rente terug geschonken krijg, dan heb ik een jaarlijkse schenking van 900 Euro.
Deze 900 Euro zit onder de grens van de belasting vrije schenking.
Namelijk 2057 euro belasting vrij schenken van derde.

Hieruit maak ik uit op dat ik helemaal geen belasting dien te betalen, zolang de 6% maar onder de 2057 per jaar euro blijft.
Dus als we 2057 op 6% zetten, dan betekent het dat ik 34266 belasting vrij mag lenen bij derde(zolang het ik de rente krijg terug geschonken)

Volgens mij klopt dit verhaal, graag een bevestiging wat jullie er van vinden:)


Waar ik nog wel mee zit is het volgende.
Normaal gesproken zou ik 900 euro moeten betalen aan de oom van mijn vriendin.
Dit is in principe inkomen voor hem, maar hij schenkt het gelijk terug, dus netto is er geen inkomen. Moet deze oom nog wel inkomsten belasting betalen over deze 900 euro?
 
Back
Top