Financiering type rating door derde

[knip in verhaal....]
Volgens mij klopt dit verhaal, graag een bevestiging wat jullie er van vinden:)

Correct.
Wel zou ik nog even nadenken over aflossing. (Zie ook B737.) Ik zou het eerste jaar dus 2057-900 = 1157 euro aflossen. (er van uitgaande dat je "oom" je die aflossing ook wil schenken.)

Let op: Die 2057 is geen vast bedrag, dat bedrag wordt in principe ieder jaar opnieuw vastgesteld. Het is toegestaan om in je "leen overeenkomst" (het contract tussen jouw en je "oom") op te nemen dat hij je ieder jaar het maximaal fiscaal vriendelijk te schenken bedrag schenkt ter dekking van rente en aflossing en er dus gewerkt wordt met een variabele aflossing.

Waar ik nog wel mee zit is het volgende.
Normaal gesproken zou ik 900 euro moeten betalen aan de oom van mijn vriendin.
Dit is in principe inkomen voor hem, maar hij schenkt het gelijk terug, dus netto is er geen inkomen. Moet deze oom nog wel inkomsten belasting betalen over deze 900 euro?

Als je "oom" jou zo maar 15.000 euro kan lenen, neem ik aan dat hij ook voldoende weet van de fiscale (on)mogelijkheden en dus zelf perfect weet hoe hij er voor kan zorgen dat die 900 euro NIET bij hem meetellen als inkomen.

Als hij zijn aangifte inkomstenbelasting correct invult, heeft hij idd 900 euro inkomen uit de lening, maar hij schenkt jou 900 euro en dat trekt hij van zijn inkomen af. Netto resultaat is dan dus dat hij geen inkomstenbelasting betaalt over de 900 euro.
Als hij vervolgens ook nog eens 1157 euro schenkt ter aflossing, dan betaalt hij ook daar geen inkomstenbelasting over. Stel dat hij 52% belasting betaalt, dan betekent dat dus iets als het volgende. (met volledig fictieve bedragen !! Denk er aan dat normaal gesproken er gewerkt wordt met staffels, belastingvrije voet etc. Die neem ik allemaal niet mee.)

Je oom heeft een inkomen waarvan 2.500 euro wordt belast tegen 52%. Zonder de lening betaalt hij daar 1.300 euro belasting over. (Netto inkomen hieruit is dus 1.200 euro.)
Met een extra schenking aan jou van 1157 euro wordt de situatie als volgt: Inkomen is 2500-1157 = 1343, daar betaalt hij 52% belasting over. Dat komt neer op 698,34 euro.
In plaats van 1300 euro betaalt je "oom" nu dus 698 euro belasting en het netto inkomen is nu 645 euro.

Een belastingadviseur zegt nu dus dat je "oom" netto maar 1200-645 = 555 euro betaalt voor de aflossing, maar ik vind dat een beetje een rare insteek.

Daarnaast verlaagt je "oom" zijn vermogen met 15.000 euro. Dat kan potentieel nog een besparing opleveren in box 3.

Maar om nogmaals: De fiscale consequenties zou ik doorspreken met die oom. Die kent zijn omstandigheden veel beter dan ik of wie dan ook op dit forum.
 
Binnenkort is hij weer terug van vakantie en dan gaan we in ieder geval even om de tafel zitten. Bedankt voor alle hulp, ik heb in ieder geval al een wat beter beeld van wat er mogelijk is.
 
Het kan ook anders: jouw oom schenkt aan 15 verschillende familieleden/vrienden 2000 euro elk. Deze schenken jou op hun beurt elk 2000 euro.

Dan heb jij 30.000 euro binnen. Legaal en belastingvrij. Van belang is natuurlijk wel dat je die familieleden/vrienden kunt vertrouwen.

Terugbetalen aan je oom doe je op de omgekeerde manier. Plus een beetje extra als rente.
 
Er zijn wat uitzonderingen, maar de wet zegt niet dat je maximaal 2000 euro geschonken mag krijgen van een persoon uit de derde graad, maar de wet zegt dat je per jaar maximaal 2000 euro geschonken mag krijgen van personen uit de derde graad.

Simpel gezegd komt het er op neer dat als jij besluit om Smok84 2000 euro te schenken, dat Smok84 hierover geen belasting hoeft te betalen. Als ik besluit om (in hetzelfde jaar) Smok84 ook 2000 euro te schenken, dan wordt hij belastingplichtig (schenkingsrecht) over 2000 euro.

Zoals gezegd, er zijn wat uitzonderingen, maar dat is wel het basis idee achter de wet.
 
Volgens mij is het allemaal opgelost tegenwoordig, alleen moet je zorgen dat je oom dat geld bij jou ouders terecht ziet te krijgen ;)

Zie van de belastingdienst website:
Vrijstelling voor financiering van een studie of woning

De eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen van 18 tot 40 jaar kan worden verhoogd tot € 52.752 in 2015. Dit kan als uw kind het geld gebruikt:

om een dure studie te betalen
Lees meer hierover bij vrijstelling voor een studie.
om een eigen woning te verwerven of voor kosten voor de eigen woning die uw kind daarna heeft gemaakt
Lees meer hierover bij vrijstelling voor een eigen woning.


:)
 
Back
Top