Financiering Flight Finance

X

Xfg123

Guest
EPST bied een financiering aan in samenwerking (of via) Flight Finance.

Erg weinig bekend over deze Financierder, dus de vraag is zijn er mensen bekend met dit bedrijf of is de ABN een betere optie.

De website Flight Finance

"In Nederland zijn er meerdere vliegscholen en verschillende opleidingsarrangementen. Flight Finance is bekend met alle vliegscholen in Nederland. Heeft u hierover vragen neem dan contact met ons op."

Lijkt me knap dat ze voor alle scholen wat kunnen regelen. Al hoewel als dat zo is we een déjà vu gaan krijgen denk ik, en we over 4-5 jaar weer een overschot krijgen aan piloten ben ik bang.
 

l4px4yigvymw0bilqsar.gif
 
Een zoektocht op de bekende sociale media naar de ''Managing Partners'' van Flight Finance laat zien dat deze heren bij de pilotendesk van ABN hebben gewerkt.

Enige voorzichtigheid is wel geboden denk ik!
 
Stel boeven. Die weten dat de ABN een goudmijntje laat liggen dus die zetten zelf wat op.

Ik wil graag een ATPL opleiding doen, maar deze kosten houden mij op eege afstand.
Austrian Airlines en Edelweiss bijv. bieden een gratis opleiding met baangarantie. Waarbij je tijdens je baan aflost van je salaris.

TUI Belgium, bood een MPL traject voor 30K met baangarantie. Heb begrepen dat alleen Belgen werden aangenomen voor de klas.

Het is namelijk triest dat je jezelf bijna failliet moet steken in schulden in de hoop die leuke baan te vinden(en als je de baan hebt heb je de tijd van je leven als het geen Ryanair is of consorten).

Waarom zal in NL een Multi Pilot License opleiding met baangarantie of een ATPL waarbij de airline je een financiering aanbied (zo houden ze je ook vast ok hun geld te verdienen)

AIS bied een “cadetship” aan voor 130K waarbij je uiteindelijk op een Jetstream 32 komt met nog geen 3k per maand kun je lastig je schuld mee aflossen.

Heeft dit te maken met de schaarse vliegopleiders of omdat de NL student toch betaalt
 
Last edited:
Ook een hele wazige goedkope website trouwens.

gratis opleiding met baangarantie. Waarbij je tijdens je baan aflost van je salaris.

Je betaalt uit je linker of uit je rechter zak.
Weinig gratis in het leven.
Als een matschappij "voor je betaalt" probeer dan nog maar eens weg te komen als het bedrijf je niet bevalt.
 
Ook een hele wazige goedkope website trouwens.



Je betaalt uit je linker of uit je rechter zak.
Weinig gratis in het leven.
Als een matschappij "voor je betaalt" probeer dan nog maar eens weg te komen als het bedrijf je niet bevalt.



Dat spreekt voor zich, dat niet alles gratis is. Maar een constructie waarbij je een baangarantie hebt en deze voor je betaalt is een fijn gevoel lijkt mij. Liever dat, dan day je jezelf de schulden ingooit met geen garantie op een goede pilotenbaan.

Ik zou het wel weten als ik die keuze had ook al is de werkgever niet zo heel fijn.
 
Wat ik me verder afvraag is of deze Flight Finance leningen bied die de hele opleiding dekken of gewoon 75K max. Want dan is het niks speciaals(alle banken mogen max 75K verstrekken)

Hoop ook dat er in NL een fatsoenlijke manier en betaalbaar om verkeersvlieger te worden.
 
Maar een constructie waarbij je een baangarantie hebt en deze voor je betaalt is een fijn gevoel lijkt mij. Liever dat, dan day je jezelf de schulden ingooit met geen garantie op een goede pilotenbaan.

Ik zou het wel weten als ik die keuze had ook al is de werkgever niet zo heel fijn.

Hoe lang denk je dat je bezig bent met afbetalen van je schuld bij het bedrijf?
Opleiding van 100.000E, dat is 100 maanden als je 1000/maand aflost.
Zal waarschijnlijk minder zijn als je als FO/SO 2500E verdient.
Reken op 8-10 jaar.
Dat is lang

Ik zou het wel weten als ik die keuze had ook al is de werkgever niet zo heel fijn.

Heel lang......

Zeker als je er na een paar jaar achter komt dat ej ergens anders meer kan verdienen, betere roosters en betere Quality Of Life hebt.
Als jij jaar in jaar uit anderen ziet vertrekken wordt dat snel heel zuur.
 
Hoe lang denk je dat je bezig bent met afbetalen van je schuld bij het bedrijf?
Opleiding van 100.000E, dat is 100 maanden als je 1000/maand aflost.
Zal waarschijnlijk minder zijn als je als FO/SO 2500E verdient.
Reken op 8-10 jaar.
Dat is lang



Heel lang......

Zeker als je er na een paar jaar achter komt dat ej ergens anders meer kan verdienen, betere roosters en betere Quality Of Life hebt.
Als jij jaar in jaar uit anderen ziet vertrekken wordt dat snel heel zuur.


De opleiding word meestal in MPL constructie gevormd waardoor de prijs lager uitvalt.
TUI bijv. Laat je 30K betalen en werken in 3 jaar en je eindigt zonder schuld. (Zelf je 30K financieren)

Ik snap dat het zuur is als je vast zit bij een werkgever met mindere voorwaarden. Maar je hebt zekerheid. In tegenstelling tot een vliegschool als Martinair/AIS/Avion(integrated)of Singles and Twins/Executive Flight(Modulair) in NLwaarbij je zelf een baan moet zoeken en meestal nog geld mag tellen voor de Type rating zonder garantie van aanname.

Maar hier zit het verschil in wat de een liever heeft.

Is modulair trouwens heel slecht voor sollicitaties of maakt dat weinig uit?
 
De opleiding word meestal in MPL constructie gevormd waardoor de prijs lager uitvalt.
TUI bijv. Laat je 30K betalen en werken in 3 jaar en je eindigt zonder schuld. (Zelf je 30K financieren)

Ik snap dat het zuur is als je vast zit bij een werkgever met mindere voorwaarden. Maar je hebt zekerheid. In tegenstelling tot een vliegschool als Martinair/AIS/Avion(integrated)of Singles and Twins/Executive Flight(Modulair) in NLwaarbij je zelf een baan moet zoeken en meestal nog geld mag tellen voor de Type rating zonder garantie van aanname.

Maar hier zit het verschil in wat de een liever heeft.

Is modulair trouwens heel slecht voor sollicitaties of maakt dat weinig uit?

Dan is er nog de vraag of het MPL wel zo wenselijk is.
Volgens mij zit je tot aan de afgifte van je ATPL vast aan deze werkgever en loopt dat mis, voor welke reden ook, kan je opnieuw beginnen.

En die zekerheid? Wat als het bedrijf failliet gaat? Wordt overgenomen? Inkrimpt?
Wat voor salaris voor hoe lang?
Ik zie het als een vals gevoel van veiligheid.
Persoonlijk liever mijn werk en mijn financieen niet zo verstrengeld.
Je bent haast letterlijk eigendom van het bedrijf totdat je schuld is afbetaald.
 
Dan is er nog de vraag of het MPL wel zo wenselijk is.
Volgens mij zit je tot aan de afgifte van je ATPL vast aan deze werkgever en loopt dat mis, voor welke reden ook, kan je opnieuw beginnen.

En die zekerheid? Wat als het bedrijf failliet gaat? Wordt overgenomen? Inkrimpt?
Wat voor salaris voor hoe lang?
Ik zie het als een vals gevoel van veiligheid.
Persoonlijk liever mijn werk en mijn financieen niet zo verstrengeld.
Je bent haast letterlijk eigendom van het bedrijf totdat je schuld is afbetaald.

Eens alhoewel, de vraag is kies je liever voor (in jet geval van tui) een inleg van 30K met het risico jezelf niet naar je zin te hebben en 1500u met tegenzin werken en daarna een vrije vogel te zijn met aanbod zat of kies je voor een reguliere opleiding waarbij het de vraag is of je unerhaupt kan vliegen.

Hoe je het wend of keert, het is eigenlijk een hele igewikkelde keuze piloot worden.
Maar mijn mening is dat een MPL toch iets beter is dan een zelffinancierde opleiding.

Vroeger was alles beter, toen je nog betaald werd voor de RLS

Of we die tijden ooit gaan herleven ben bang van niet
 
Kijk dit heet "confirmation bias", we zijn allebei overtuigd van ons gelijk :grijns:
Als je op een minimaal uren rooster zit kan die 1500 uur erg lang duren.
Zit je veel reserve en je doet maar 35 uur in de maand.
Heb je wel even te gaan.
Van baan wisselen kan ook niet tot uitgifte van je ATPL.
Werkgevers spelen geen sinterklaas natuurlijk, het is ook gewoon een manier om je aan zich te verbinden.
Met een MPL kan je er niet "naast" vliegen.
Met een "normale" vliegopleiding kan je uren sprokkelen met entry level banen of time building buiten Europa.
Dat MPL is verbonden aan je werkgever en helemaal niets waard mocht het mis gaan voor de 1500 uur.
Ik zou dat risico alleen aan willen gaan met een KLM of Lufthansa of BA.
Niets kleiners.
 
Kijk dit heet "confirmation bias", we zijn allebei overtuigd van ons gelijk :grijns:
Als je op een minimaal uren rooster zit kan die 1500 uur erg lang duren.
Zit je veel reserve en je doet maar 35 uur in de maand.
Heb je wel even te gaan.
Van baan wisselen kan ook niet tot uitgifte van je ATPL.
Werkgevers spelen geen sinterklaas natuurlijk, het is ook gewoon een manier om je aan zich te verbinden.
Met een MPL kan je er niet "naast" vliegen.
Met een "normale" vliegopleiding kan je uren sprokkelen met entry level banen of time building buiten Europa.
Dat MPL is verbonden aan je werkgever en helemaal niets waard mocht het mis gaan voor de 1500 uur.
Ik zou dat risico alleen aan willen gaan met een KLM of Lufthansa of BA.
Niets kleiners.


Naar mijn info niet helemaal waar. Ken een hoop MPLers die tot aan Linecheck bij de airline zaten waar ze opleiding hebben gedaan om vervolgens elders te vliegen dus die 1500 uur is nvt. Na Linecheck konden die boys en girls gewoon elders vliegen.

Zelfs ken ik er een die 320 vloog met zn MPL tot net na zn Linecheck om vervolgens bij andere airline verder te gaan op 737.
 
Een MPL zonder ervaringsuren is risicovol omdat de investering zich beperkt tot één brevet bij één luchtvaartmaatschappij. Biedt geen zekerheid.

Voor een financiering telt alleen de draagkracht van student of ouders. Een sollicitatie- baangarantie is een onderliggende garantie, totaal geen zekerheid. Behoudens KLM Flight Academy met garantiefonds.
 
Als dat zo is, I stand corrected.
Maar ik begrijp er wel uit dat de originele maatcshappij hier toestemming voor moet geven.
Probeerde net een PDF van ICAO te lezen over MPL maar dat was zo wollig daar werd ik instant dyslectisch van.
Heeft iemand een link naar MPL voor Dummies?
 
Na enig zoek en speurwerk bied Flight Finance niet echt wat interessants.
Ook na enkele scholen hierover te hebben gevraagd, komt naar voren dat deze partij je een consumptief krediet aanbied met een maximum van 75K. Let wel op dat je dus een kleine 4800 netto moet opstrijken (of je ouders) zonder "schulden"(die verlagen je leencapaciteit) om hier in aanmerking voor te komen. Eigenlijk alleen de ouders omdat je tijdens de opleiding fulltime in de schoolbanken zit en ook dan geen inkomen hebt.

Dat er vliegscholen zijn die beweren dat ze een oplossing hebben voor een financiering valt over te discussiëren.

Ben ook benieuwd voor wat de ABN gaat presenteren samen met de KLS voor de financiering.
 

Dit programma wordt helemaal niet door Lufthansa aangeboden, maar door ATC samen met de Knab bank, die je dan naar de "vrije" vliegschool in het LH-concern in Frankfurt sturen. Daar kon je altijd al voor een zak geld een ATPL doen. Is heel wat anders dan het MPL programma van Lufthansa in Bremen. "het cockpitplein van de Lufthansa Group" houdt in dat je bij dochterondernemingen van LH mag gaan solliciteren. Die maatschappijen die daaruit recruteren en mensen nodig hebben (voornamelijk Eurowings Europe, Swiss en Austrian) nemen zowiezo iedereen die aan de deur klopt in de selectie. Maar ik denk niet dat je zonder duits bij Swiss en Austrian kansen hebt. De tweede maatschappij van Duitsland ligt net op zijn gat, voorlopig heerst er geen duits pilotentekort.

De Nederlandse ATC-piloten worden in eerste instantie opgeleid voor de Engels georiënteerde luchtvaartmaatschappijen binnen de Lufthansa Group. Daarnaast is de European Flight Academy preferred supplier voor enkele Europese luchtvaartmaatschappijen.
En dat zijn dan? Brussels? Eurowings Europe? "In eerste instantie/daarnaast" klinkt niet echt naar baangarantie voor de laagst betalende delen van het concern.

Doorstroming naar Lufthansa vanuit de groep bestaat niet. Dat is altijd de hele selectie doen, en dan onderaan beginnen. De door Lufthansa gesponsorde MPL opleiding in Bremen krijgt op het moment zijn klassen niet vol, dus iedereen die de selectie haalt, kan meteen beginnen. Dan moet je echter wel duits kunnen spreken. En deze site even in de gaten houden. Er komen waarschijnlijk betere contracten aan.

Ik weet niet wat ATC nog extra biedt (financiering?), maar volgens mij is dat ATPL direkt bij de EFA 10K goedkoper.
 
Last edited:
Back
Top