Feiten over Stella

DeToekomst

New member
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw hier op AW en ik ga binnekort beginnen aan een vliegopleiding waarschijnlijk aan Stella of EPST.

Nu heb ik de forums een beetje doorgelezen en zie ik dat iedereen Stella bekritiseerd. Nou vraag ik me af of mensen ook daadwerkelijk feiten hebben want ik zie hier alleen maar meningen en geruchten die nergens op gebaseerd zijn en ik raak er een beetje in de war van. Ik begin nu te twijfelen over welke school een goede vliegschool is en dat heb k nu ff niet nodig. Daarom wil ik een onderwerp beginnen waarbij ik hoop dat mensen nu met feiten gaan komen over stella waardoor het duidelijk wordt of alle kritiek nou terecht is of niet.

Ik ben van alles tegen gekomen en mensen controleren hun feiten niet dus hier ff alles op een rijtje en daarbij wat k tot nu toe weet over stella.

- Velen bekritiseren Stella vanwege de baangarantie die het bied. Er wordt gezegd dat het een marketing strategie is om geld te verdienen en zo jonge piloten zonder baan achter te laten. (Wat ik nu niet begrijp is dat de andere vliegscholen hetzelfde baangarantie bieden bij hetzelfde bank en daar hoor ik niemand iets over zeggen, EPST, NLS, DFS. Ook lijkt het mij overduidelijk dat stella mocht het waar zijn in de problemen zal komen als het vele studenten zonder baan achterlaat, na een tijdje zal dat vanzelf bovenwater komen hoe hard ook geprobeerd wordt het stil te houden.)

- Stella zou alles mooier maken dan het is, deels is dat natuurlijk waar. ik ben op de info dag geweest en daar wordt het natuurlijk overdreven maar ik heb wel feiten voorgeschoteld gekregen van onderzoeken van o.a. Boeing en Airbus over de ontwikkeling van de luchtvaart. Er is ook een artikel verschenen in Elsevier waarin de groei van de luchtvaart wordt aangetoond. Het kan natuurlijk zo zijn dat er meer piloten komen dan er vliegtuigen gemaakt worden maar het maakt niet uit op welke school je zit, de kans op een baan vergroot je zelf. Ik denk dat niemand mij een vliegschool kan noemen die zegt dat de kans dat een student van hun een baan vind minimaal is. De luchtvaart industrie groeit, (http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/default.asp?cat=all&id=36098) kans op een baan is er nog steeds, alleen moet je er wel wat voor overhebben en niet verwachten dat je in Nederland kan blijven werken.

- Stella zou volgens vele op dit forum jonge piloten zonder baan achterlaten. Van de vele studenten die Stella heeft kan niet verwacht worden dat al deze studenten aan een baan komen. Niet alle studenten behalen dezelfde prestaties.
Zover ik weet heeft Stella in verhouding tot de andere vliegscholen meer leerlingen en het lijkt me daarom ook meer dan logisch als er meer studenten zijn bij Stella zonder baan. Kan iemand een vliegschool noemen waarvan alle studenten direct een baan vinden? Vele studenten maken ook een fout door te denken dat ze alles wel aan hun vliegschool kunnen overlaten maar dat is niet zo. Je moet er zelf ook wat voor doen, als jij geen baan vind kan je niet je vliegschool de schuld geven. Alles examens worden op Europees niveau afgelegd en aan jou de taak om zo hoog mogelijk te scoren en daarmee je kans op een baan te vergroten.

Ik probeer Stella niet goed te praten, ik geef alleen deels mijn mening en hoop dat mensen mij serieus kunnen helpen door met feiten te komen waarmee de kritiek over Stella wordt bevestigd waardoor ik makkelijker een keuze kan maken. Er zullen zeker wel dingen zijn die Stella misschien niet goed doet maar ik zou daarbij ook graag willen weten welke vliegschool dat wel goed doet. Mijn conclusie is dat alle vliegscholen hetzelfde opereren alleen Stella wordt ermee geconfronteerd. Als iemand met feiten kan komen hoor ik het graag

Groetjes,
 
Ik begin nu te twijfelen over welke school een goede vliegschool is en dat heb k nu ff niet nodig.

Dat heb je nu juist even wél nodig! Het gaat om 150.000 euro (!!!), dus ik zou hier heeeeel goed over nadenken.

Hier mijn eigen verhaal, heb het al eens eerder gepost maar kan misschien ook heel interessant voor jou zijn:

Ik ben 18 jaar oud en heb net mijn VWO diploma gehaald. Eind 2009 ben ik aangenomen bij de DFA, was ontzettend blij toen ik dat goede nieuws hoorde. Vervolgens ook medical gedaan, ook gehaald, prima allemaal. Had er natuurlijk ook heel veel zin in, hoe eerder ik kon beginnen hoe beter ik het vond. Een jongensdroom kwam uit!

Echter zat ik ook af en toe op Airwork en leerde over de negatieve tendens die er in het luchtvaartwereldje momenteel heerst. Heb ongeveer 2/3 maanden(!) lang lopen twijfelen wat ik nu toch moest doen, de jongensdroom VS. de onzekere financiële situatie. Heb er met veel mensen over gesproken, die mij toch grotendeels voor gek verklaarden dat ik twijfelde. Het beeld van piloten is namelijk nog steeds dat ze voor weinig werk zeer veel betaald krijgen en zich financieel nooit ergens zorgen over hoeven te maken. Toch bleef ik twijfelen doordat niemand echt goed de luchtvaartwereld kende. Heb ook een gesprek met medewerkers van de DFA erover gehad en die konden mij niet overtuigen dat een investering van meer dan 100.000 euro verantwoord is.

Uiteindelijk heb ik besloten om het niet te doen, de twijfels zijn te groot. Natuurlijk wou (en wil) ik Piloot worden, maar hier moet je wel reeël in blijven en ik had het idee dat ik dat niet was wanneer ik in deze tijd meer dan 100.000 euro voor die opleiding betaalde.

In september ga ik beginnen aan de opleiding Bedrijfskunde aan de universiteit, dit lijkt mij op dit moment veel verstandiger. Wanneer ik daarmee klaar ben, ben ik immers nog steeds maar 22/23 en heb ik nog alle tijd van de wereld om een vliegopleiding te doen, alleen dan wel met een afgeronde opleiding buiten de luchtvaart, waardoor ik daar ook werk in kan vinden!

Bezint eer ge begint.
 
Bedankt voor je reply falco.

Ik moet inderdaad wel ff nagaan of het wel verstandig is en het twijfelen brengt ook iets goeds mee. Nu je het er toch over hebt, kan je mij miss wat meer vertellen over de DFA? Wat voor school is het en hoe is de sfeer daar, studenten etc. MIss wat meer over de connecties die ze hebben met bepaalde vliegmaatschappijen. Heb er niet veel over gevonden op hun site en wellicht ben jy naar een infodag of iets dergelijks geweest.
 
In een ander topic heb ik al ooit gezegd hoe moeilijk ik het nu heb met rondkomen na mijn opleiding, en dat ik eigenlijk nooit een dergelijke investering aan had moeten gaan zonder een baangarantie.
Maar
Niet alle studenten behalen dezelfde prestaties.
dat zegt dus niks. Zonder mezelf op de borst te kloppen ik haalde gemiddeld hogere cijfers dan de meeste in mijn klas. Maar nu? Krijg ik daarom voorrang? Nee hoor. Ik moet ZELF aan een baan zien te komen, en studenten die het op school wat moeilijker hadden maar een kruiwagen hebben, of geluk, die krijgen echt eerder een baan. Toen ik begon aan mn opleiding was ik ook in de veronderstelling dat de beste piloten (whatever that is, strak een ILS vliegen doen we allemaal) wel aan een baan zouden komen. Op het moment zie ik het meer als, de gelukkigste komt aan een baan.
Maar je hebt een goede stap gezet, je bent op airwork en je zoekt kennelijk toch wat argumenten die jezelf over de streep halen of daar hard van wegduwen. Bekijk wat mensen onder mij gaan zeggen objectief. Het is de mens eigen alle argumenten zo te verdraaien dat je een positief iets voor jezelf eruit haalt, probeer dat te vermijden. Succes met je keuze
 
Onlangs las ik een topic hier op airwork. Dit was geschreven door een student van stella.
Hij verstuurde het bericht niet van thuis, niet van school en verborg zijn IP alsnog.
lijkt me al vrij veel te zeggen..

Ik zal is kijken of ik het bericht nog kan vinden.
 
Hallo De Toekomst,

Feiten over vliegopleidingen in Nederland.

1) Geen enkele school biedt een baangarantie momenteel.

2) Geen enkele school KAN een baangarantie bieden, omdat ze zelf geen eigendom zijn van een maatschappij. (KLS daargelaten, en vreemd genoeg (!) hebben zij, als enige school van Nederland het aantal beschikbare opleidingsplaatsen teruggeschroefd. EN daarbij aangetekend dat mensen die nu met de opleiding beginnen, geen enkele illusie moeten hebben, dat ze in de toekomst bij KLM kunnen solliciteren/werken.

3) ALLE vliegscholen stellen de situatie mooier voor, dan dat deze in werkelijkheid is. De arbeidsmarkt in Nederland zit POTDICHT. Zelfs als je een aantal jaren bij een (buitenlandse) maatschappij gewerkt hebt, hoef je niet te solliciteren, want er is gewoon NIEMAND nodig. Ja, in het buitenland is mogelijk werk te vinden, maar vooral voor ervaren mensen. Waarom, hoor ik je denken, stellen vliegscholen de werkelijkheid mooier voor dan hij is? Omdat vliegscholen er een enorm financieel belang bij hebben dat je bij hen de opleiding komt doen. Bij hen moet de kachel tenslotte ook branden.

4) Er zijn heel veel mensen werkeloos. Getallen ontbreken helaas, maar het zou me niet verbazen als er minimaal 500-1000 vliegers alleen in Nederland, werkeloos rondlopen. Ter vergelijk KLM heeft misschien 3500 vliegers in dienst en dat zijn er al te veel.

5) Stella leidt meer mensen op dan enig andere vliegschool.
 
Ja welke student is dat dan ?

Maakt toch niet uit? (als de naam uitmaakt van deze persoon, ga ik twijfelen aan je oprechtheid. no offence)

't is gewoon een ex-student(e) van Stella die zijn/haar verhaal doet. Naar mijn mening een duidelijk verhaal waar je wijzer van wordt.
 
Ook lijkt het mij overduidelijk dat stella mocht het waar zijn in de problemen zal komen als het vele studenten zonder baan achterlaat, na een tijdje zal dat vanzelf bovenwater komen hoe hard ook geprobeerd wordt het stil te houden.)

Denk je echt dat iederen zij/haar financiele problemen op tafel zal gooien en zeggen dat opleiding x of y de meest stomme en niet doordachte keuze was?

- Stella zou alles mooier maken dan het is, deels is dat natuurlijk waar. ik ben op de info dag geweest en daar wordt het natuurlijk overdreven maar ik heb wel feiten voorgeschoteld gekregen van onderzoeken van o.a. Boeing en Airbus

Hebben zij ook geen financieel belang bij het ophemelen van de industrie?


Alles examens worden op Europees niveau afgelegd en aan jou de taak om zo hoog mogelijk te scoren en daarmee je kans op een baan te vergroten.

Database goed oefenen?

Ik probeer Stella niet goed te praten,

Niet?

Groetjes,


Groeten en succes met je keuze


PS. VJ trekt een biertje open (geen Stella) en gaat rustig zitten en zich vermaken over dit topic en reacties.
 
Last edited:
Origineel gepost door DeToekomst
Ook lijkt het mij overduidelijk dat stella mocht het waar zijn in de problemen zal komen als het vele studenten zonder baan achterlaat, na een tijdje zal dat vanzelf bovenwater komen hoe hard ook geprobeerd wordt het stil te houden.)

Denk je echt dat iederen zij/haar financiele problemen op tafel zal gooien en zeggen dat opleiding x of y de meest stomme en niet doordachte keuze was?

Het is ook niet Stella die haar fout gaat toegeven, maar hier heb je wel een punt

- Stella zou alles mooier maken dan het is, deels is dat natuurlijk waar. ik ben op de info dag geweest en daar wordt het natuurlijk overdreven maar ik heb wel feiten voorgeschoteld gekregen van onderzoeken van o.a. Boeing en Airbus

Hebben zij ook geen financieel belang bij het ophemelen van de industrie?

Hun eigen industrie wel jaa, Boeing en Airbus hebben er niks aan als er meer piloten op de markt komen die tog niks kunnen vliegen of wel?


Alles examens worden op Europees niveau afgelegd en aan jou de taak om zo hoog mogelijk te scoren en daarmee je kans op een baan te vergroten.

Database goed oefenen? Welke database?

Ik probeer Stella niet goed te praten,

Niet? Nee inderdaad. Ik leg mijn gedachtes, meningen en huidige kennis voor, als iemand met feiten kan komen kan dat veranderen waardoor ik miss niet voor stella kies. Ik zoek hulp bij het maken van me keuze. Ik heb er niks aan als mensen hun mening over Stella komen geven, breng me feiten en als z ekloppen ben ik niet te trots om te zeggen: daar heb je gelyk in..
Groetjes,

Groeten en succes met je keuze


PS. VJ trekt een biertje open (geen Stella) en gaat rustig zitten en zich vermaken over dit topic en reacties.

...
 
Daarnaast ben ik van mening dat Airbus en Boeing deze positieve geluiden de markt in knallen om meer kisten te verkopen. Deze "objectieve"onderzoeken zijn vervolgens de basis voor vliegschoolpropaganda.

De onderzoeken die worden genoemd zijn al heeeel oud. Deze werden mij al in 2006 voor de neus gehouden.
 
Back
Top