FAA PPL omzetten naar EASA PPL

N2024

Active member
Zoals wel meer lotgenoten ben ik een poosje terug begonnen met het omzetten van m`n FAA PPL naar een EASA PPL (vanaf april as. mag je immers als EU ingezetene niet meer het luchtruim onveilig maken met je FAA brevet).

De eerste hobbel (Airlaw & Human factors) heb ik inmiddels genomen (thanks G.d). Naar nu blijkt wordt Amerikaans LPE niet erkend (wisten we natuurlijk al sinds geval Morning Glory), maar ook RT moet op een of andere manier gedaan worden. Dit snap ik eerlijk gezegd niet zo. Weet iemand meer?

Op m`n blog heb ik de e-mail van het KIWA ingesloten. Misschien zijn er mensen die nu al zo`n conversie gedaan hebben en mij meer kunnen vertellen?
 
Inmiddels al wat berichtjes via Facebook gekregen. Waarschijnlijk moet zowel LPE als RT gedaan worden. De vraag is nu alleen of ook theorie RT gedaan moet worden. Zou ik wel erg kl.te vinden want dat wordt dan weer 1 dag vrij nemen en naar Utrecht toe (van te voren hadden ze hier niets over gezegd).
 
Als je de mail op je blog zo leest lijkt het meer een 'afterthought' dan onderdeel van de opsomming. Dit is inderdaad iets nieuws en het lijkt er daarin op dat de bureaucratie nog een slag wint en de common sense aan het kortste eind trekt.

In mijn ervaring is het gebruik van radio in de Nederlandse kleine luchtvaart sowieso ondergewaardeerd, dus zo'n extra RT cursus levert helemaal niets op aan veiligheid! Zeker niet in een geval als het jouwe.
 
Last edited:
Wat je ook zou kunnen doen is je FAA-PPL omzetten naar een LAPL-A.
Je mag met dat brevet hooguit 4 personen meenemen en EASA-kisten tot 2 ton vliegen.

Momenteel heb ik een aanvraag-procedure lopen in Duitsland.
Ik heb een formulier opgestuurd met kopie van mijn FAA-PPL en kopie
klasse 2 medical.
Kort geleden een formuliertje teruggekregen. Züp oftewel Zuverlässigkeitsüberprüfung
en een verzoek om een Verklaring Omtrend Gedrag. (VOG-NP)

Dit heb ik dus weer opgestuurd.

Ik hou er dus rekening mee dat ik binnen een maand of twee mijn LAPL-A
binnen heb.
Tenminste...als alles goed gaat.
 
Ik wilde het liefst ook zo`n LAPL voor de time-being, maar dat kunnen ze in NL nog niet uitgeven.
 
Als je de mail op je blog zo leest lijkt het meer een 'afterthought' dan onderdeel van de opsomming. Dit is inderdaad iets nieuws, kan niet meer dan een paar maanden oud zijn, en het lijkt er daarin op dat de bureaucratie nog een slag wint en de common sense aan het kortste eind trekt.

In mijn ervaring is het gebruik van radio in de Nederlandse kleine luchtvaart sowieso ondergewaardeerd, dus zo'n extra RT cursus levert helemaal niets op aan veiligheid! Zeker niet in een geval als het jouwe.

Ik heb vandaag nog gebeld naar KIWA. Eigenlijk weten ze het daar ook niet meer helemaal zeker heb ik de indruk. Ze komen er volgende week op terug.
 
Hej,

In de UK kan de RT test de examinator je ook een LPE niveau 6 geven. Tenminste dat was bij mij gebeurd bij een UK EASA PPL. Als je lager dan niveau 6 was moest het niveau alsnog vastgesteld worden door een extra instantie. Wellicht kan dit in nederland ook.
 
Voor het theorievak VFR-Communications: radiocommunicatie heb/had je vrijstelling.

Zie CBR Statement Theoretical Examinations (blogspot).
 
Inderdaad GBOF. Het zou dus alleen om een praktijk test RT gaan dan?
Correct ;)

28 a.s. start er een cursus (555,-- € :eek:), 6 gehaktdagavonden 2.5h (19:30 - 22:00 uur) online en je hebt je certificaat ;)
 
RT is 'n bevoegdverklaring en bevoegdverklaringen (b.v. TMG - MLA Annex II - SEP - SET - MEP - RT - NQ - L.P.E. - IR enz.) worden NIET 1:1 overgenomen.

Anders gezegd, voor elke bevoegdverklaring (NL) zal je je skills "Like It or Not" 'opnieuw' moeten bewijzen.
 
Snap ik, maar dan kunnen ze toch een brevet afgeven met enkel LPE en geen RT vermelden?
Correct me if I'm wrong ;)

Vandaag de dag is RT een verplicht onderdeel (PPL).
Idem L.P.E. (PPL).

Geen L.P.E. en RT, is geen afgifte PPL.
 
Ik heb net de ppl examinator gesproken (ja!), volgens hem moet er idd een RT op staan bij PPL. Of buitenlandse RT erkend wordt ja dan nee hoor ik dan nog. Ik wacht maar weer af.
 
Ik heb net de ppl examinator gesproken (ja!), volgens hem moet er idd een RT op staan bij PPL. Of buitenlandse RT erkend wordt ja dan nee hoor ik dan nog. Ik wacht maar weer af.
US of A is 'n Third country ;)

99,9999999999% geen erkenning.
 
Back
Top