Ervaringen met particuliere vliegscholen voor je PPL?

V-entje

New member
Iedereen heeft het hier wel over de "grote jongens" voor het behalen van je ATPL etc maar ik waar ik eigenlijk nieuwsgierig naar ben is het volgende:

Ik heb recentelijk besloten dat ik gezien mijn leeftijd en huidige carrriere (waar ik ook erg blij mee ben) me op dit moment niet gelijk op het ATPL avontuur wil storten met alle financiele gevolgen (en evt onzekerheid) van dien.

Mijn vraag dus....
Zijn er ook mensen onder jullie die zijn begonnen met eigen financiering van hun PPL en deze "gewoon" bij een particuliere vliegschool heben gehaald (Lelystad, R'dam etc) ?Wat zijn jullie ervaringen met particuliere vliegscholen voor het halen van je PPL? Aanraders?

Aansluitend nog een vraag:
Zijn er onder jullie mensen die anderen kennen die op een wat oudere leeftijd (30/40+) alsnog zijn doorgedrongen tot de grote commerciele luchtvaart?

He je moet toch ergens beginnen ;)

Bedankt

V.
 
PPL

PPL

V-entje,

Ik heb geen ervaring met particuliere/commerciele vliegscholen in Nederland anders dan dat ik een keer bij Martinair op een TB20 gevlogen heb. Dat was m'n eerste vlucht in een GA kist en ik was meteen verkocht.

Daarna heb ik natuurlijk een beetje research gedaan en de goedkoopste manier om het PPL te halen was om naar de States te gaan.

Heb m'n PPL bij Orlando Flight Training in Kissimee/Orlando gehaald en was best tevreden over de vliegschool. Ik zit nu in Naples en moet zeggen dat ik OFT beter vind dan Naples Air Center .

Het is hier best een Chaos en de kisten die ze hier hebben zien er niet uit in vergelijking met de Piper Cadet's en de Piper Warriors die ze bij OFT hebben.

Ook de behuizing en manier van werken was bij OFT prettiger, een fatsoenlijke briefingruimte is hier niet, en als die er al was hadden ze er toch geen gebruik van gemaakt. Bij OFT heb ik altijd een fatsoenlijke pre en de briefing gehad.

Maar goed, ik zit hier voor de ATPL dus maar hopen dat dat wel goed gaat, de school begint maandag.

Als je echter alleen een PPL wil en ook een beetje wil vliegen in Nederland en daarbuiten kan ik je de Diamondflyers sterk aanbevelen.

Je koopt dan een aandeel in een kist, dat kan zijn een DA20 Katana 2 zitter. of een HK36 Dimona als je een motorzweefbrevet wil, maar ook een aandeel in de eventueel nieuw aan te schaffen DA40TDI Diamondstar is mogelijk. Voor de laatste optie moet je echter wel wat centjes mee nemen.

In het geval van de Katana kan je echt zo goedkoop je PPL halen daar redt je het in de USA nog niet voor! Dat komt omdat de stichting geen winst mag maken en wel 2 instructeurs heeft en een goedgekeurde opleidings instelling is.

Dus de beste deals volgens mij zijn:

1: voor een snel en goedkoop PPL ga je naar de USA naar Orlando Flight Training (nee ik krijg geen commisie en heb geen aandelen)

2: voor een goedkoop PPL in nederlands luchtruim op een heel relaxte manier ga je naar de diamondflyers. (wel een aandeel in, geen financieel belang want het is een stichting die geen winst maakt en waar het bestuur ook geen vergoedingen ontvangt!)

Meningen zijn gebaseerd op persoonlijke ervaringen en hoeven niet een ieders realiteit te weerspiegelen.

Hoop je geholpen te hebben.

Groeten

:radar:André:radar:
 
Last edited:
V -

Ik zat laatst in de sollicitatie procedure voor een regional airline (CRJ 200/700) en de leeftijden verschilden van 21 tot 52...

Never old enough to live your dream!! weet echter wel goed waar je aan begint, maargoed ik neem aan dat het een weloverwogen keuze is..

Succes!
 
He V-entje,

Ik heb destijds bij een lokale vliegclub mijn PPL gedaan, na diverse commerciele scholen te hebben bezocht, bleek dit toch het goedkoopst.

Toen ik 5 jaar later besloot een carriere "move" te maken en aan mijn ATPL theorie begon, heb ik dit via een min of meer gangbare weg gedaan, waar bij het bouwen van ervaringsuren voor mij het uitgangspunt was.
Als je ouder bent dan 35 wil je geen vertraging op lopen en naast uren "on type" kijkt men ook naar uren total time. Let wel dit is niet de goedkoopste oplossing maar persoonlijk denk ik dat je als oudere je het niet kunt permitteren te solliciteren met je papiertje op zak en 250 uur in je logboek.
Na het behalen van de theorie ben ik via een nederlandse school naar de VS gegaan met J1 visum opzak en daar, na het behalen van de benodigde papieren, uren gebouwd als instructeur en wat ervaringsuren op een multi engine turbine kist. Met ruim 1500 uur totaal en 500 uur multi, terug gekomen naar nederland.
Naar een jaar zonder succes solliciteren bij 1001 bedrijven heb ik besloten alsnog het risico te nemen om zonder enige baangarantie een type-rating te halen op B737.
Sinds 2 jaar (4 jaar na mijn besluit een baan te zoeken in de grote luchtvaart) vlieg ik nu als FO bij Jet2.

Het kan zeker wel om als "oudere" een baan te vinden in de grote luchtvaart. Echter houdt rekening met het volgende:

1 je hebt een gezonde dosis doorzettingsvermogen nodig en financieel uithoudingsvermogen. Nederlandse banken zitten niet te wachten op ouwe gekken die menen nog een baan te kunnen vinden in de grote luchtvaart. Als je echt alles moet lenen bij een bank is mijn advies NIET doen.
2 Ga er maar vanuit dat je in Nederland geen baan vindt. Leeftijds discriminatie bestaat niet in Nederland (ahum) Je mag natuurlijk altijd solliciteren echter KLM Martinair of Trans zullen je simpelweg nooit uitnodigen voor een gesprek!

succes met je PPL en wellicht......

gjk
 
KIJK EENS OP NIMBUSAIR.nl....

op deze manier ga ik mn PPL-a bemachtigen in nederland.

vragen? stuur maar PMtje..

best regards..
 
NimbusAir ------> Diamondflyers

NimbusAir ------> Diamondflyers

Surfrules+V-entje ,

De opleidingen van deDiamondflyers gaan via NimbusAir . Dit word volgens mij ook aangegeven op de website.

Zeer relaxte mensen, geen stress en ook plezierig lesgeven.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Re: PPL

Re: PPL

André said:
V-entje,

Dus de beste deals volgens mij zijn:

1: voor een snel en goedkoop PPL ga je naar de USA naar Orlando Flight Training (nee ik krijg geen commisie en heb geen aandelen)

2: voor een goedkoop PPL in nederlands luchtruim op een heel relaxte manier ga je naar de diamondflyers.


:radar:André:radar:
Geen aandelen in OFT wel belang bij diamondflyers?
 
PA28

PA28

PA28

Ik heb het al even aangepast:D wel aandeel, geen financieel belang! Het is een stichting die geen winst maakt en waar het bestuur ook geen vergoedingen krijgt.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Het aandeel in de katana of diamond flyers is initieel best wel even wat, maar dat "verdien"je terug in de lagere uurprijs tov PPL.

Alleen moet je dit geld natuurlijk wel van te voren ophoesten.

Enige nadeel tov Ameirka: daar kan het in 4 weken (3 lukt als ALLES meezit), in NL duurt het vaak 1 jaar.
 
@ V-entje

- De ingangseis voor een modulair ATPL (werken en studeren tegelijkertijd) is een PPL.

- Een PPL kun je halen in de VS op de snelste manier, maar vergeet ook Zuid-afrika niet. Vrij goedkoop en geen gedoe met VISA / TSA etc. goed weer en snel.

Eventueel kun je natuurlijk ook een ICAO PPL kopen in Sierra Leone of zo, of eigenlijk overal waar men 'gevoelig is voor geld' :grijns:

Daarna distance learning ATPL theorie en dan de praktijk CPL/IR ME, alles in een en hetzelfde JAA land, dus gezien het werk toch in Nederland.

Zoek even op 'ATPL' en je vind een schat aan kennis hoe je fors onder de 140.000 euri je ATPL bij elkaar sprokkelt.


p.s. Kijk ook op PPRUNE.org

S.
 
Hmm, voor zover ik weet is het niet verplicht om alle theorie en praktijk in een hetzelfde JAA land te doen.

Zelf heb ik een UK PPL (gehaald in USA), volg in NL DL ATPL, ga CPL in USA halen en IR in ???? (NL, USA/UK of spanje).

Deze route is door de CAA goedgekeurd.

Of je dit wilt is een 2e, wel goedkoop.
 
JC said:
Hmm, voor zover ik weet is het niet verplicht om alle theorie en praktijk in een hetzelfde JAA land te doen.

Zelf heb ik een UK PPL (gehaald in USA), volg in NL DL ATPL, ga CPL in USA halen en IR in ???? (NL, USA/UK of spanje).

Deze route is door de CAA goedgekeurd.

Of je dit wilt is een 2e, wel goedkoop.

Eigenlijk heb je (we) een JAA PPL gehaald, uitgegeven door de UK. Zoals je het nu omschrijft lijkt het net of je NPPL hebt, ofwel zoals RPL in NL is.

Verder niks te zeiken! :)

Gegroet,
PA-28
 
Martinair Lelystad verzorgt ook PPL opleiding. Ik geef toe, ze zijn ongetwijfeld niet de goedkoopste, maar je vliegt met leuke vliegtuigen, goede instructeurs.
Ik ken ook verhalen van mensen die bijv bij wat minder grote jongens vliegen, maar het ook daar gigantisch naar hun zin hebben.
Eigenlijk zou je overal een keer een kijkje moeten nemen. Als de financiele middelen er zijn; Neem bij de opleidingen waar je serieus over nadenkt een proeflesje. Gewoon even sfeer proeven, daarna pas beslissen.
Iedereen kan zeggen dat het hier geweldig leuk is of daar nog veel beter, maar uiteindelijk moet een "club" ook bij je passen en dat verschilt gewoon per persoon.
Good luck!;)
 
MD11 said:
Martinair Lelystad verzorgt ook PPL opleiding. Ik geef toe, ze zijn ongetwijfeld niet de goedkoopste, maar je vliegt met leuke vliegtuigen, goede instructeurs.

Good luck!;)
Uit jaarverslag Martinair:
"Na het magere jaar 2003 heeft 2004 geen verbetering te zien gegeven. Door het gebrek aan vertrouwen in het verkrijgen van een baan in de luchtvaart blijft ook de animo voor de opleiding tot verkeersvlieger sterk achter bij eerdere verwachtingen.
De verouderde Tiger-lesvliegtuigen werden vervangen door moderne, goed uitgeruste Socata TB-10 vliegtuigen. Voor de aantrekkingskracht van de MVVL -opleiding voor verkeersvlieger in spé blijkt die moderne vloot alleen echter onvoldoende."
Twee slechte jaren, duurdere vliegtuigen minder studenten.
Need i say more?
 
In elk geval heb je voor de modulaire ATPL opleiding / distance learning als ingangseis alleen een ICAO PPL nodig en hoeft dus geen JAA PPL te zijn. (naast class 1 medical en bij voorkeur HAVO wis)

S.
 
piper28 said:

Twee slechte jaren, duurdere vliegtuigen minder studenten.
Need i say more?

Welke vliegschool heeft het momenteel niet moeilijk of zit je met je kop in de grond?
 
SR20FlyEye said:
@ V-entje
...
- Een PPL kun je halen in de VS op de snelste manier, maar vergeet ook Zuid-afrika niet. Vrij goedkoop en geen gedoe met VISA / TSA etc. goed weer en snel.
...
S.

FlyEye,

Heb je je mening wat bereft het niet noodzakelijk zijn van een visum voor de VS herzien ?
 
Zie mijn post in "piloten in opleiding"

Helaas is nu alleen AOPA - US duidelijk in dat er een F1 of M1 visum nodig is. Ik ben helaas gedesinformeerd, belogen en bedrogen door allerlei instanties in de VS.

S. :mad: :mad: :mad:
 
Back
Top