EHAM A380 autoland only

Ben ik de enige die spontaan jeuk krijgt bij deze notam? Of mis ik de bigger picture?

ACFT TYPE A380 ILS LDG SHALL BE MADE IN AUTOLAND MODE TO ENSURE MAX TR ACCURACY TO RWY CL.
 
Had al vaker gehoord dat de A380 knakkers alleen maar autolands doen. Dit zou bij Emirates SOP zijn op die kist. Misschien dat iemand vliegend voor EK dit kan bevestigen
 
Had al vaker gehoord dat de A380 knakkers alleen maar autolands doen. Dit zou bij Emirates SOP zijn op die kist. Misschien dat iemand vliegend voor EK dit kan bevestigen

Een Incident zoals die bij Qantas 3 kan heel anders uitpakken als er een crew zit die weinig manual exposure heeft gehad.

Rare Notam inderdaad!
 
Track maybe? Ik weet niet of alle banen in ams dezelfde dezelfde breedte hebben anders kan dat er misschien wat mee te maken hebbe...?
 
Krijgen ze dan ook een protected area? Zal niet de eerste keer zijn dat een kist van de baan gaat door een autoland CAT I. En volgens mij kan een vlieger strakker op de centerline rijden dan dat de automaat dat doet. Zo brilant zijn die autolands nou ook weer niet.
Ik vind het vreemd dat een airport dit kan vragen per NOTAM. Wat is de volgende stap? Alle 747's een autoland?
 
Misschien zijn er meerdere keren wat edge lights stukgereden?
Wat is de breedte van het landingsgestel van een A380?
Of bedoelt de notam dat er een auto approach gemaakt moet worden?
 
Voor iedere autoland vragen of the protected area enforced is. Iedere keer als het antwoord negatief is 'unable to comply with NOTAM #blabla, making a manual landing' blaten over de radio, daarna een ASR filen. Net zo lang doorgaan totdat de idioot die deze NOTAM geschreven heeft verantwoording af moet leggen. Helaas weer een schitterend voorbeeld van mensen die zich moeten bemoeien met hoe vliegers hun werk moeten doen, maar de verantwoordelijkheid die erbij komt niet WILLEN accepteren.
 
Last edited:
Zal vanavond even een actueel vliegplan opzoeken en kijken hoe het zit.

Was 2 weken geleden nog in AMS, en toen was hier in elk geval geen sprake van, het gerucht over alleen autolands klopt in elk geval niet, heb er in 1.5 jaar op het toestel nog geen enkele gedaan.
 
Hij lijkt nu wat aangepast.


A0257/14 - A380 ILS LANDINGS SHALL BE MADE WITH COUPLED AUTOPILOT OR
FLIGHT DIRECTOR MODE TO ENSURE MAX TRACK ACCURACY TO RWY CL
(SEE ICAO CIRCULAR 301).
REF AIP NETHERLANDS EHAM AD 2.23 PARA 7. 27 FEB 11:07 2014 UNTIL PERM. CREATED:
27 FEB 11:09 2014

Ik denk dat ze in plaats van ILS LANDING, ILS APPROACH bedoelen. Ongelukkig opgeschreven
 
En volgens mij kan een vlieger strakker op de centerline rijden dan dat de automaat dat doet. Zo brilant zijn die autolands nou ook weer niet.

Depends on the aircraft. A340 autolands are a beautiful thing to watch. Tracks the centreline perfectly.

A380 Gear track 14.3m (B747-400 12.60m A340 10.7m). Don't see why there would be issues with landing on a 45m runway.
 
Zag inderdaad in het flightplan van vanochtend ook ILS Landing autocoupled staan, dus het was al aangepast, autoland zou inderdaad vreemd zijn.

Landing op een baan van 45m breed is geen enkel probleem, wat wel restricties kan geven is de shoulder width bij een baan van 45m breed. Als de rwy + shoulder width minder dan 58 meter is gelden er voor de take-off speciale procedures. Het komt er min of meer op neer dat je take off thrust op motor 2&3 zet, en op motor 1&4 pas bij 40kts om FOD te voorkomen.
 
Voor iedere autoland vragen of the protected area enforced is. Iedere keer als het antwoord negatief is 'unable to comply with NOTAM #blabla, making a manual landing' blaten over de radio, daarna een ASR filen. Net zo lang doorgaan totdat de idioot die deze NOTAM geschreven heeft verantwoording af moet leggen. Helaas weer een schitterend voorbeeld van mensen die zich moeten bemoeien met hoe vliegers hun werk moeten doen, maar de verantwoordelijkheid die erbij komt niet WILLEN accepteren.

Kan je toch alsnog een CAT 1 autoland maken? Weten ze op de toren misschien ook wel denk ik zo.
 
Even je LVO/LVP's opfrissen Anoniempje. Autoland zonder protected ILS is niet geheel zonder risico.
 
singapore_b733_9v_swq_munich_111103_1.jpg

http://www.avherald.com/h?article=445873f3/0000&opt=0

De onvermijdelijke link naar SIA in MUC :)
 
Even je LVO/LVP's opfrissen Anoniempje. Autoland zonder protected ILS is niet geheel zonder risico.

Als LVP niet in force MOET je CAT 1 autoland maken (CAT 1 minima, het vliegtuig zal hetzelfde werk verrichten). Wèl ATC op de hoogte houden zodat ze de protected area's vrij houden wil je uit zijn op een succesvolle autoland zonder het zelf over te nemen.

Cheers
 
Last edited:
Misconceptie, als gezagvoerder moet je niks. Als een vliegveld je een autoland oplegt mag je verwachten dat zij de goede condities daarvoor creeren. Can't have the cake and eat it. Tuurlijk staat het je vrij om een coupled approach te beginnen maar als de naald ook maar een beetje wiebelt onder 200' is't feest voorbij. Interessante zin overigens: "wil je uit zijn op een succesvolle autoland".
 
Back
Top