Eenmaal als piloot aan het werk

haha goed gevonden. Ik ga je niet vertellen dat wij de preek bij kaarslicht volgen.
En wat je zegt is waar. Er moeten wat dat betreft 'compromissen' gesloten worden met het geloof(voor zover dat zo te noemen is). Net zo goed als een verpleegster of politieman die werkt op zondag.
Maar wat je denk ik niet snapt aan mijn hele vraag is dat ik vind het zelf niet erg om een keertje op zondag te werken, het ging mij er alleen om: kan ik iets regelen met een werkgever zodat ik ZO MIN MOGELIJK op zondag hoef te werken? Of: zijn er hier christelijke piloten die tegen hetzelfde aanliepen en hoe denken zij erover. Of; kan je met geen mogelijkheid piloot worden door de 'beperkingen' wat dat betreft binnen het geloof?

Dit is nou niet bepaald wat in je eerste posts naar voren kwam. Daar kwam het er op neer dat je op zondag niet mag werken, klaar.

Maar goed, met deze instelling kom je al een stukje dichterbij.
 
Dit is nou niet bepaald wat in je eerste posts naar voren kwam. Daar kwam het er op neer dat je op zondag niet mag werken, klaar.

Maar goed, met deze instelling kom je al een stukje dichterbij.


Klopt, ik had dit misschien eerder moeten aangeven:grijns:
Maar inmiddels heb ik met een aantal mensen gesproken (via PM's en
op andere manieren) en is er toch een andere kijk op gekomen van mijn kant!
Vandaar die 'omslag' ;)
Niet denken dat ik opeens van mijn geloof ben afgestapt ofzo hoor :grijns:
 
Werken op zondag

Het uitgangspunt bij werken op zondag is dat een werknemer niet hoeft te werken op zondag. Dit is vastgelegd in artikel 5:4 lid 1 van de Arbeidstijdenwet. In een aantal situaties kan de werkgever wel verlangen van de werknemer dat hij op zondag werkt.

Uitzonderingen

- Aard van het werk
Heeft de werkgever aangegeven dat de werknemer op zondag moet werken omdat het soort werk het werken op zondag noodzakelijk maakt, dan moet de werknemer op zondag werken. Hierbij kan gedacht worden aan werken in de gezondheidzorg, horeca, politie of de brandweer. Maar ook in de industrie kan het voorkomen dat het noodzakelijk is dat op zondag wordt gewerkt omdat een bepaald proces niet kan worden onderbroken.

-Bedrijfsomstandigheden
Als de werkgever het om andere redenen (bedrijfseconomische redenen) noodzakelijk vindt dat de werknemers ook op zondag werken, dan zal de werkgever dit eerst moeten voorleggen aan de ondernemingsraad. De werkgever zal dan de noodzaak om op zondag te werken moeten aantonen.

Bron: Intermediair
 
Luchtvaart en scheepvaart vallen niet onder de ARBO, ik geloof dat het geciteerde stukje uit de Intermediair daar wel uit komt.

Hoe dan ook zal het vrijwel onmogelijk zijn om in de grote luchtvaart op zondag niet te willen werken. Misschien kan je instructeur worden bij een vliegschool?
 
Luchtvaart en scheepvaart vallen niet onder de ARBO, ik geloof dat het geciteerde stukje uit de Intermediair daar wel uit komt.

Arbeidsomstandighedenwet (geldend op: 05-03-2008)

Uitbreiding Toepassingsgebied

Artikel 2
Deze wet en de daarop berustende bepalingen zijn mede van toepassing op:

d. arbeid die voor een in Nederland gevestigde werkgever geheel of ten dele buiten Nederland wordt verricht door personen, werkzaam aan boord van luchtvaartuigen.

Bron: http://wetten.overheid.nl/


Zou zomaar kunnen dat ik geen gelijk heb, maar vind het de moeite waard om even na te zoeken. Ben nou eenmaal eigenwijs :grijns:
 
Als je me kunt vertellen waarom dit kinderdachtig is?

Ik ben benieuwd waar de grens ligt over wat wel en niet gewaardeerd wordt volgens zijn geloof, en hoop zo een indruk te krijgen...
 
Als je me kunt vertellen waarom dit kinderdachtig is?

Ik ben benieuwd waar de grens ligt over wat wel en niet gewaardeerd wordt volgens zijn geloof, en hoop zo een indruk te krijgen...

Hmm... Ik hoop dat je in kan zien dat je opmerking iets minder positief opgevat kan worden, het lijkt veel op een aanval iig. Ik kan niets zeggen over Rubeng's geloof, en hoe hij erin staat. Wat ik wel kan zeggen is dat ik zelf ook christelijk ben en dat er in mijn ervaring praktisch geen christenen zijn die niet op zondag internetten. Je hebt ze wel, maar dan moet je meer denken Staphorst-achtige stromingen (zwarte-kousen, geen tv's, geen pc's etc). Zeer zwaar gereformeerde gemeentes dus, waar niets 'mag' en ouderwetsch veel over Hel en Verdoemenis gepreekt wordt. Het moge duidelijk zijn dat dit een minderheidsgroep onder de christenen is (waar ik ook niet toe behoor).
 
Je hebt ze wel, maar dan moet je meer denken Staphorst-achtige stromingen (zwarte-kousen, geen tv's, geen pc's etc). Zeer zwaar gereformeerde gemeentes dus, waar niets 'mag' en ouderwetsch veel over Hel en Verdoemenis gepreekt wordt. Het moge duidelijk zijn dat dit een minderheidsgroep onder de christenen is (waar ik ook niet toe behoor).

En uit het feit dat Rubeng90 zijn vraag hier heeft geplaatst kun je hem, dus ook tot die categorie rekenen, anders ga je met het werken op zondag wat makkelijker om.
 
En uit het feit dat Rubeng90 zijn vraag hier heeft geplaatst kun je hem, dus ook tot die categorie rekenen, anders ga je met het werken op zondag wat makkelijker om.

mis, ik behoor niet tot de strenge lichting van de christenen.
Als je even iets naar boven scrolled, zie je hoe ik erover denk.
Het is blijkbaar iets anders over gekomen in mijn eerste vraag.
 
Ik denk dat je jezelf de volgende vraag moet stellen. Ben je een slechtere Christen als je wel op zondag gaat werken?

Kleine verhaaltje:
Toen ik laatst een moslim vroeg hoe dat zat met vijf keer bidden per dag en of ie het kon combineren met z'n werk zei hij: "mijn baas ziet me aankomen. Het feit dat ik niet vijf keer per dag bid, maakt me geen slechte moslim, dat maakt me een hard werkende moslim".

Ik denk dat daar de essentie van het verhaal in zit...
 
Klopt, ik had dit misschien eerder moeten aangeven:grijns:
Maar inmiddels heb ik met een aantal mensen gesproken (via PM's en
op andere manieren) en is er toch een andere kijk op gekomen van mijn kant!
Vandaar die 'omslag' ;)
Niet denken dat ik opeens van mijn geloof ben afgestapt ofzo hoor :grijns:

Is wel de snelste oplossing ;)
 
Ruben,

Je had nog niet gereageerd om m'n volgende opmerking: Hoe ga je om met zaken die volgens conservatieve Christelijke normen niet door de beugel kunnen? Wat ik al zei, als je bij een passagiersairline gaat vliegen met een rijkelijke voorraad stewardessen, hoe kijk je dan tegen flink stappen, tot de late uurtjes in de bar, het niet zo nauw nemen met monogamie en uitgebreide orgies? Hoe vind je het als je collega-vlieger die je eerst de foto's van z'n vrouw en kinderen heeft laten zien, later die avond één van de stewardessen mee naar de kamer neemt? Niet dat iedereen zo is, maar je komt het gegarandeerd tegen.

En in mildere vorm blijft dit vak toch nog een macho mannenberoep en zul je dikwijls een mobieltje met een filmpje van een uitgerekte vagina in je mik krijgen en zal een deel van je collega's alleen maar over sex, wijven en zuipen kunnen praten. Trek je dat?

En nog iets anders waar conservatieve Christenen problemen mee kunnen hebben: Homo's. Als je passagiers gaat vliegen, zul je met véél homo's gaan werken. De grote meerderheid van de stewards is homo en die variëren van jongens waar je het net niet helemaal ziet tot absolute relnichten. Eerlijk zeggen: Kan dat een probleem worden als je daar de rest van je carrière vrijwel elke vlucht mee wordt geconfronteerd?
 
Ruben,

Je had nog niet gereageerd om m'n volgende opmerking: Hoe ga je om met zaken die volgens conservatieve Christelijke normen niet door de beugel kunnen? Wat ik al zei, als je bij een passagiersairline gaat vliegen met een rijkelijke voorraad stewardessen, hoe kijk je dan tegen flink stappen, tot de late uurtjes in de bar, het niet zo nauw nemen met monogamie en uitgebreide orgies? Hoe vind je het als je collega-vlieger die je eerst de foto's van z'n vrouw en kinderen heeft laten zien, later die avond één van de stewardessen mee naar de kamer neemt? Niet dat iedereen zo is, maar je komt het gegarandeerd tegen.

En in mildere vorm blijft dit vak toch nog een macho mannenberoep en zul je dikwijls een mobieltje met een filmpje van een uitgerekte vagina in je mik krijgen en zal een deel van je collega's alleen maar over sex, wijven en zuipen kunnen praten. Trek je dat?

En nog iets anders waar conservatieve Christenen problemen mee kunnen hebben: Homo's. Als je passagiers gaat vliegen, zul je met véél homo's gaan werken. De grote meerderheid van de stewards is homo en die variëren van jongens waar je het net niet helemaal ziet tot absolute relnichten. Eerlijk zeggen: Kan dat een probleem worden als je daar de rest van je carrière vrijwel elke vlucht mee wordt geconfronteerd?


Sorry, idd nog niet op gereageerd. Bij deze.

Dit zal zeker niet makkelijk worden dat ben ik met je eens. Maar je wilt niet weten waar ik nu AL mee geconfronteerd wordt op dat gebied. Kijk om je heen, de hele maatschappij is zo. Het enige waar tegenwoordig over gesproken kan worden is sex. En dat merk ik ook genoeg op mijn huidig bijbaantje.
Wat ik wil zeggen is: zou het veel minder zijn als je binnen een bedrijf een belangrijke functie vervuld en je hebt ook alleen maar van dat soort gozers om je heen die met secretaresse klooien? Ik weet niet...
En wat betreft je voorbeeld over die man met dat gezin he. Tuurlijk ik zou dat erg vinden, en ik heb ook liever dat mensen dat niet doen, maar dat is de verantwoordelijkheid van die persoon.
Ik zoek liever ook niet zo'n omgeving op, maar 1: Ik weet niet of dat bij andere bedrijven of functies minder zal zijn.
2: het neemt niet weg dat ik gewoon graag wil vliegen, en het hoort erbij, dan moet ik op de een of andere manier me daar maar voor afsluiten denk ik.

Je puntje over homo's. Wij, vanuit onze kerk hebben niks tegen homo's, het zijn ook mensen. Ik ken zelf ook genoeg homoseksuelen (ook docenten op mijn school). Nu zal het in het geval van stewards of dergelijken wat minder 'gecontroleerd' zijn, maar ik weet niet of dat nou perse een groot probleem zal worden.

Heb je nog vragen? Stel ze gerust!
 
Iz...waar werk je?
How do I join? :D

Ruben je hebt gelijk in wat je zegt. On-bijbelse zaken kom je overal tegen. Daar hoef je niet in de lucht voor te werken. Je hoeft er niet aan mee te doen. En orgies??? Daar heeft iedere man die thuis een vrouw heeft een probleem mee toch?
 
Zélfs als het je wel zou lukken, dan komt probleem nummer twee: Werk je lekker bij een airline, ga je lekker naar een exotisch oord en gebeurt er alles wat god verboden heeft!

Vergeet ook niet, dit is niet een wereldje van brave jongens, correcte mannen en kuise vrouwen (om het maar even te chargeren). Hoewel het per maatschappij verschil, zullen er bij bijna elke club met de bemanningen onderling dingen gebeuren waar je je zelf met een dergelijk strenge geloofsovertuiging behoorlijk ongemakkelijk bij zult voelen.

Nu word ik toch wel erg nieuwsgierig. :p:
Kom maar op met die verhalen of moeten we daar een apart draadje voor openen? ;)
 
Dit kan gewoon een compleet nieuwe Promo-campagne voor de luchtvaart worden! :passed:
 
Dat is misleiding van de consument. Je zal maar bij een Trans, een easyJet of Ryanair terecht komen. No joy, elke avond thuis op de bank.
:D
 
Back
Top