Eenmaal als piloot aan het werk

Rubeng90

New member
Beste allemaal,

ik had een vraag (ja ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt;))
Mijn vraag is de volgende:
Ik be 17 jaar, zit in HAVO 5 en ben er serieus over aan het denken
om de opleiding verkeersvlieger te doen.
Vanwege mijn geloofsovertuiging is het de 'gewoonte' niet op zondag
te werken. Zou dit een probleem kunnen worden als ik piloot wil worden?
Zijn er mensen die hier ook tegenaan gelopen zijn?

Ik zou graag wat antwoorden hierop willen krijgen!

Mvg,

Rubeng90
 
Lijkt me wel. Tenzij een maatschappij uitzonderingen gaat maken, dat je op zondag niet hoeft te werken. Maar die kans acht ik zeer zeer klein.
 
Hmm, ik weet niet of je hier veel serieuze antwoorden op krijgt, maar ik denk dat je rekening moet houden met het feit dat je als piloot zijnde weinig kans hebt om zondags altijd rust te houden.

Een verpleegster, politieman/vrouw, dokter werken ook gewoon op zondag. Zou je als piloot dan niet op zondag kunnen/mogen werken van God? (serieus bedoelt)
 
Hmm, ik weet niet of je hier veel serieuze antwoorden op krijgt, maar ik denk dat je rekening moet houden met het feit dat je als piloot zijnde weinig kans hebt om zondags altijd rust te houden.

Een verpleegster, politieman/vrouw, dokter werken ook gewoon op zondag. Zou je als piloot dan niet op zondag kunnen/mogen werken van God? (serieus bedoelt)

Ik snap wat je bedoelt. Maar daar maken wij toch onderscheid in (afgezien van het feit dat 'we' het ook liever niet hebben). Verpleegster of politieman, dat zijn hulpverlenende beroepen. Als er een ongeluk gebeurt, kun je moeilijk zeggen: Wacht even tot morgen, dan is het maandag, mag ik weer werken. (gewoon een simpel voorbeeldje) Snap je? Het is en blijft ook binnen de kerk een lastig onderwerp. Daarom wilde ik wat opheldering krijgen over het beroep! Is het enigszins duidelijk? Ik ben wel blij dat je ook serieus vraagt en beantwoord!
 
Piloot worden is in mijn ogen iets wat je echt wil. Zulke zaken zouden dat niet in de weg mogen staan. Het lijkt me een prachtig beroep. Maar bij alles is het geven en nemen he.
 
tuurlijk, met je eens. Dat is met elk beroep zo lijkt mij? Iets wat je echt wilt.
Ik denk echter niet dat het 'het een of het ander' is. Ik geloof wel in een tussenweg wat dat betreft.
Piloot worden is in mijn ogen iets wat je echt wil. Zulke zaken zouden dat niet in de weg mogen staan. Het lijkt me een prachtig beroep. Maar bij alles is het geven en nemen he.
 
Ik snap wat je bedoelt. Maar daar maken wij toch onderscheid in (afgezien van het feit dat 'we' het ook liever niet hebben). Verpleegster of politieman, dat zijn hulpverlenende beroepen. Als er een ongeluk gebeurt, kun je moeilijk zeggen: Wacht even tot morgen, dan is het maandag, mag ik weer werken. (gewoon een simpel voorbeeldje) Snap je? Het is en blijft ook binnen de kerk een lastig onderwerp. Daarom wilde ik wat opheldering krijgen over het beroep! Is het enigszins duidelijk? Ik ben wel blij dat je ook serieus vraagt en beantwoord!

Oke, als daar een verschil in zit in jouw overtuiging, prima. Ik denk alleen dat je die geloofsovertuiging overboord moet zetten als je piloot wil worden. Het mooie van het beroep is juist, dat het geen 9 tot 5 baan is.

Misschien dat je bij VLM nog zoiets kan regelen om alleen doordeweeks te vliegen, wegens het zakelijke karakter van de maatschappij. Maar dat is pure speculatie van mijn kant.
 
Hmm. okee bedankt voor je snelle reacties! Ik heb er wel wat aan denkik..
Het is btw toch zo dat een werkweek van een piloot is ingedeeld (bijvoorbeeld)
4 om 2 ofzo?
Oke, als daar een verschil in zit in jouw overtuiging, prima. Ik denk alleen dat je die geloofsovertuiging overboord moet zetten als je piloot wil worden. Het mooie van het beroep is juist, dat het geen 9 tot 5 baan is.

Misschien dat je bij VLM nog zoiets kan regelen om alleen doordeweeks te vliegen, wegens het zakelijke karakter van de maatschappij. Maar dat is pure speculatie van mijn kant.
 
Rubeng90,

Welkom op het forum. Ik ben bang dat het geen optie is om tegen een maatschappij te zeggen ik wil wel vliegen maar niet op zondag.

Persoonlijk vind ik, dat als je dit soort opvattingen hebt, dat daar helemaal niets mis mee is. Wel vind ik dat als je - uit geloofsovertuiging - berperkingen op wilt leggen, je dit bij JEZELF moet doen. Je moet niet verwachten van anderen dat ze in jouw beperkingen meegaan.

Met andere woorden, als jij het belangrijk vindt om niet op Zondag te werken en je weet dat luchtvaartmaatschappijen dit wèl verwachten, moet je een keuze maken. De ene optie is je principes aanpassen, de andere is om tot de conclusie te komen dat je GEEN piloot kunt worden.
 
Nou ja, als je bijvoorbeeld 4 om 3 werkt zou je toch bij de baas 5/2 kunnen aanvragen met de zondagen vrij? Zolang jij er maar tijd op inlevert valt er wel wat te regelen, niet?

Zou de Big Man in the sky (FLheelveel) jou je hele leven graag ongelukkig zien omdat hij wil dat je je aan een kalender houdt? Ik wil je niet beledigen maar uiteindelijk is het toch de hele bedoeling dat je een gelukkig leven leidt, en dan lijkt dit me geen grove overtreding. Misschien ook eerder een idee om hierover te praten met je plaatselijke kerkleider. Weet wel dat als je absoluut NOOIT op zondag wil werken dat de weg naar linkerstoel bij een grote maatschappij wel een stukkie langer wordt...

Besides, it's Monday/Saturday SOMEWHERE on the planet anyway, right?...
 
Oke, als daar een verschil in zit in jouw overtuiging, prima. Ik denk alleen dat je die geloofsovertuiging overboord moet zetten als je piloot wil worden. Het mooie van het beroep is juist, dat het geen 9 tot 5 baan is.

Misschien dat je bij VLM nog zoiets kan regelen om alleen doordeweeks te vliegen, wegens het zakelijke karakter van de maatschappij. Maar dat is pure speculatie van mijn kant.

Ik denk dat je er helaas met die speculatie bij VLM ook naast zit. Zondag zijn er toch weer behoorlijk wat vluchten naar LCY voor de mensen die maandag vroeg een vergadering hebben.

@Rubeng90: Zoals al veel geschreven, dit zal wel een probleem gaan worden, piloot zijn = flexibel zijn.
 
Zou de Big Man in the sky (FLheelveel) jou je hele leven graag ongelukkig zien omdat hij wil dat je je aan een kalender houdt? Ik wil je niet beledigen maar uiteindelijk is het toch de hele bedoeling dat je een gelukkig leven leidt, en dan lijkt dit me geen grove overtreding. Misschien ook eerder een idee om hierover te praten met je plaatselijke kerkleider. Weet wel dat als je absoluut NOOIT op zondag wil werken dat de weg naar linkerstoel bij een grote maatschappij wel een stukkie langer wordt...

Ik vind het erg kort door de bocht om te zeggen dat je op die manier een ongelukkig leven leidt. De bedoeling van The Big Man in the sky (om in jouw woorden te blijven) is zeker dat ik een gelukkig leven leidt. Het is aan jezelf of je dat met Hem doet of zonder, naar Zijn wil of niet. Voor meer hierover verwijs ik je toch naar een dominee, of kerkleider;)
Ik ben zeker van plan er met de plaatselijke kerkleider over te praten;) Maar die heeft geen ervaring op dit gebied, en hoe het er in de luchtvaart aan toe gaat, vandaar;)
 
tuurlijk, met je eens. Dat is met elk beroep zo lijkt mij? Iets wat je echt wilt.
Ik denk echter niet dat het 'het een of het ander' is. Ik geloof wel in een tussenweg wat dat betreft.

Ik ben zelf ook christelijk en ik weet ook dat er veel op zondagen gevlogen wordt. Voor mij is piloot worden een droom, iets waar ik helemaal voor wil gaan. Het is inderdaad niet leuk dat je de zondag niet altijd meer ter beschikking hebt om naar de dienst te gaan, maar bedenk je wel dat God er ook op maandagen tot zaterdagen voor je is. Sowieso, er zijn genoeg gemeentes die ook op andere dagen diensten houden....
 
Het gaat hem niet alleen om de dienst, denk ik, maar ook om de zondagsrust.
Overigens, misschien is dat wel een redelijk compromis, als je op zondag moet werken een andere dag doorbrengen als ware het zondag. Al blijft dit natuurlijk een compromis, jij kunt je "zondag" wel op woensdag willen vieren, maar de rest van je gezin moet dan wel gewoon naar werk of school.
Ik werk zelf in de gezondheidszorg en heb zelf geen probleem met op zondag werken (wij katholieken, nemen alles niet zo letterlijk ;) ). Ik ken echter ook mensen die er wel problemen mee hebben om op zondag te werken. Het is ook maar net hoe je er tegen aan kijkt. Je zegt zelf dat hulpverlening iets anders is, kan zijn, maar heus niet alles wat in een ziekenhuis op zondag gebeurt is een kwestie van leven of dood.
Ik ken in de gezonheidszorg wel een aantal mensen die hun zondagdiensten bewust altijd ruilen voor een andere dag. Dit lukt meestal, aangezien op zondag werken een toeslag inhoud. Weet overigens niet hoe dit bij vliegers geregeld is.
In elk geval succes met je beslissing, volg je hart, dan komt het wel goed.
Groet,

Leon
 
Thnx, dit zijn duidelijke antwoorden. Denk jij echter niet dat er geen ene mogelijk is tot een akkoord met je werkgever?

Ik weet niet of m'n reply kort door de bocht was - dat ligt eraan hoe graag je 't wilt. Ik probeer je hier niet te verleiden tot een losbandig c.q. Goddeloos leven - Ik probeer alleen duidelijk te maken dat er van die kant ook wel water bij de wijn mag (We laten de water/wijn conversiegrapjes er even buiten).

Op het moment, en dat zal voorlopig nog wel even blijven, zijn er zat mensen die graag een baan in de luchtvaart willen hebben. Een paar jaar terug betaalden mensen om te komen werken (Niet alleen voor de typerating maar om elke dag gewoon op te mogen komen dagen en uurtjes te draaien). Als je daar dus als lowtimer met eisen tussen komt te staan is de kans 99% (Of je moet je eigen vliegtuig hebben, of heeeeeeeeele leuke connecties hebben met een big chief in de luchtvaart) dat ze je links laten liggen en een van de honderden anderen nemen die flexibeler hierin kunnen zijn.
 
Thnx, dit zijn duidelijke antwoorden. Denk jij echter niet dat er geen ene mogelijk is tot een akkoord met je werkgever?

Er zijn sommige bedrijven die erg goed zijn in rostering, hier zo je 5/2 aan kunnen vragen met dan van maandag tot vrijdag en zaterdag zondag vrij (voorbeeld) Alleen je zal niet de enige zijn. En om even aan te sluiten op The Fly, eisen als je net van school afkomt verkleinen je kansen.

Overigens, wat ik nog graag wil toevoegen, het taalgebruik in de cockpit voor een heel gelovig persoon kan wel eens tegenvallen, maar misschien kun je je hier voor afschermen.
 
Rubeng90, wat iedereen hier ook zegt, maar dit is gewoon niet mogelijk. Je kunt ook geen politie agent of brandweerman worden als je niet op zondag wilt werken. Of heeft god hier in al zijn wijsheid 2000 jaar geleden (in een tijd waarin die beroepen nog niet bestonden) een uitzondering voor gemaakt?

Ik wil m'n collega's niet afvallen, en die verhalen over rostering etc. zijn allemaal leuk en aardig, maar de kans dat je dat voor elkaar krijgt is ongeveer even groot als de kans dat god bestaat. 0,0 % dus.

Als je trouwens piloot wil worden voor de hoeveelheid vrije tijd, zou ik lekker dominee, priester, iman of rabbi worden, die hoeven namelijk maar 1 dag in de week te werken!

groeten,

Q-Nimbus.
 
Volgens mij is Q een van die mensen die graag vraagt of God een steen kan maken die ie zelf niet kan optillen :D
 
Back
Top