Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

RAF Silverstone. Nu beter bekend als Silverstone Circuit.

de oude banen zijn nu nog duidelijk zichtbaar van boven. Baan 06/24 is zelfs nog lang in gebruik geweest.

bonusvraag ontgaat me. Airfield road?
 
Last edited:
Ik begon al bijna te geloven dat er hier niemand bekend was met Formule 1.
Hartstikke goed geantwoord.
Alleen de bonusvraag was Hangar straight (naam van een recht stuk van het circuit zelf).

Voor de geinteresseerden hier nog even een fotootje van hoe het vliegveld er tegenwoordig bij ligt. De banen zijn nog steeds te zien en sinds 2010 is een van de banen onderdeel van het nieuwe F1 circuit. Overigens is het rechte stuk midden achter op de foto "Hangar straight".

Aerial-View-of-New-Silverstone-Grand-Prix-Circuit.jpg


Aan u de eer.
 
Last edited:
Ik heb geen idee of deze misschien te makkelijk is, maar dat zien we wel.

raadplaatje.jpg


1. Wie heeft dit gevaarte ontworpen
2. Welk feit werd dit vliegtuig ten onrechte toegeschreven
 
Laat ik ook eens een bescheiden gokje wagen:

1.William Samual Henson (1812-1888) bouwde de "Arial"
2. Eerste gemotoriseerde vlucht.

Henson bouwde een soort gemotoriseerde glider die vanaf een ramp gelanceerd zou moeten worden, aangedreven door een lichtgewicht stoommachine.
Hij was nogal ambitieus en wilde ook meteen de eerste vliegmaatschappij ter wereld beginnen: de Aerial Transit Company.
Op allerlei reclame-affiches stond zijn vliegtuig afgebeeld, vliegend op allerlei mooie locaties zoals boven de piramides.
Zover is het echter nog gekomen, het mormel kon niet vliegen en dat is toch een zeker een gemis als je een vliegmaatschappij wilt beginnen.
 
Helaas niet het goede antwoord. Het ding van Henson heeft niet gevlogen omdat hij niet eens ooit gebouwd is overigens. De ontwerpen lijken wel op elkaar maar ze zijn toch verschillend. Henson's hypothetische vliegtuig had bv twee propellers en op de afbeelding tel je er drie.

Tip: Rusland
 
waggel.jpg


Wat enigjes, hihi, ze weten het nog altijd niet. Maar Inks002 geeft ook geen sjoechem meer, en dat vind ik nou weer net niet leukjes. Zal ik toch maar een winkeltje in routeplanners beginnen, tweede of derdehands want ach, het gaat om zo'n oud bouwsel. Jumbo heeft geen tijd om te zoeken, maar Tom Poes, jij hebt toch zeker nog wel een kudde tweelingbroertjes die lol hebben aan zo'n speurtocht in het verre Rusland?
 
Goedzo! Hij was niet zo moeilijk meer met Rusland als tip er bij want een zoek op wikipedia bij aviation pioneers of iets dergelijks geeft maar een enkele Rus.

Het vliegtuig is dus vaak in Rusland bekroond met de titel van eerste gemotoriseerde vlucht, maar hij is alleen maar van een helling afgeduwd en heeft een paar seconden in de lucht gehangen (volgens mijn bron dan) zonder echt lift te creeeren (door de bouw van de vleugels had dat niet gekund) waardoor het niet aan de criteria voldeed.

Aan u de eer.
 
Welnu. Afgelopen week maakte ik de volgende foto:

2rxw9kz.jpg


1. Van welk soort vliegtuig is dit een propellor?
2. Waar is dit vliegtuig gecrasht?
3. Waar is de foto gemaakt?
 
kijk zo'n hint dat helpt.
"Opa kijk ik vond op zolder. Een foto van een ouwe boot!"
Een klassieker, de Zuiderzeebalade. Ik zal 'm gelijk even opzetten om de collega's te vervelen.
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=oYHjHsZ73KE[/YOUTUBE]

Anyway, deze hint leidt mij ertoe te vermoeden dat het daarmee om een Lancaster propeller zal gaan. Deze zijn in WO2 met redelijk veel in het Ijsselmeer gecrasht. En met een beetje googlen kom ik dan op deze website waar een bijna identieke foto staat: http://www.atcbox.com/mieke/2006/04/victory-sails-by-zonder-op-details-in.php (f scrollen). Het gaat om een Lancaster die ten zuiden van Emmeloord is gecrasht en waarvan de prop nu buiten het museum van Schokland staat.

Als het goed is mag de vloer open, ik heb niks leuks op dit moment.
 
Een nieuwe uitdaging...

ONS LUCHTVERKEER IN GEVAAR

Hiermee kopte een krant.
  1. Wat was er aan de hand?
  2. Wat was er al allemaal gebeurd?
  3. Wanneer?

Om alvast enige richting aan te geven:

Wil men niet dat onze belastinggelden moeten dienen om buitenlandse luchtvaartmaatschappijen aan vliegvelden te helpen.....
 
Een tip ertegenaan:

Onze blauwe ging er in die tijd van leven prat op dat ze inmiddels 1.000.000 (een millioen vermeldden ze erachter) KiLoMeters (ja, dat schreven ze zo!) hadden 'gevlogen zonder ongeval'.

:radar:
 
De volgende tip bestaat uit een uitbreiding van de tekst waarmee ik eerder al enige richting aangaf:

Wil men niet dat onze belastinggelden zullen moeten dienen om buitenlandse luchtvaartmaatschappijen aan vliegvelden te helpen, wil men niet dat onze handelslui zwaar zullen moeten betalen om vreemde maatschappijen hun post en goederen te laten vervoeren, dan zullen ons Volk, Kamer of Regering tijdig hun plicht moeten doen om ons die vernedering te besparen - door....
 
Het is wel sneu als je zo je best doet om ons iets bij te brengen middels een leuke raadplaat maar niemand reageert. Deze is heel lastig omdat ik de genoemde quotes nergens terug kan vinden. Echter, door deductie en associatie denk ik dat ik nu een gokje kan wagen. Meer is het ook niet overigens, een educated guess at best.

In 1922 neemt KLM de lijn Amsterdam - Rotterdam - Brussel over van de Belgische maatschappij SNETA. Ik neem aan dat dit het jaar is waar je op doelt.
In 1922 wordt ook de (voorloper van de huidige) IATA opgericht welke zitting neemt in het KLM gebouw in Den Haag. Het doel van de IATA was onderlinge samenwerking tussen maatschappijen en naties met betrekking tot de luchtvaart. Het journaille en de publieke opinie echter inschattende in die periode in de geschiedenis, vlak na de Eerste Wereldoorlog zal dat hen (IATA) niet altijd in dank afgenomen zijn. Eerder zal er een sfeer geheerst hebben van wantrouwen jegens "het buitenland" en zal men de ontwikkeling van eigen produkten vooropgesteld hebben. Frankrijk bijvoorbeeld verbood het vliegen met Fokkers boven Frans grondgebied. Vandaar de krantekoppen en citaten. Ik kan ze niet allemaal plaatsen maar je zult ons ongetwijfeld de exacte verbanden uit de doeken kunnen doen.

How am I doing so far? :confused:
 
Last edited:
Inderdaad sneu als niemand reageert, Ojjo, maar gelukkig ben jij er :biertje:
Het jaartal dat je noemt is helemaal juist, dus vraag 3 is beantwoord.
Zoek het verder vooral binnen de grenzen van ons kikkerlandje, ofschoon de plaatsen Bremen, Hamburg, Londen én Parijs er in deze zaak alles toe doen.
 
Last edited:
Back
Top