http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6085067
Foto is genomen in Georgia, niet tijdens mijn vlucht.
Is van een kennis die net met goed gevolg de type rating heeft gedaan.
Over de Avionics:
AVIO NG is niet indrukwekkend, op de foto's van de Eclipse website ziet het er allemaal veel beter uit. Grijze rand ( nep-zilver) maakt dat het er een beetje goedkoop uit ziet. De helft van de functies doet het nog niet, nog niet gecertificeerd.
Ze vliegen met een handheld Garmin 496, te treurig voor woorden.
Resolutie van de AVIO is veel minder dan de Garmin 1000, naalden van de HSI/RMI zijn zelfs een beetje wazig. Heading bugs en speed bugs zijn "hol", daardoor lastig te zien. Speeds zijn in een heel klein lettertype weergegeven.
PFD is kleiner dan bij G1000 en in portrait ipv landscape.
HSI/RMI onderaan het scherm met zwarte achtergrond. Op de G1000 zijn ze ahw geprojecteerd op de PFD.
AVIO :
http://www.geocities.com/impossiblescissors/eclipse001.jpg
Garmin 1000 ( Kingair versie):
http://www8.garmin.com/buzz/g1000/cockpit1280x1024.jpg
Garmin 1000 D-jet versie:
http://www.aero-news.net/images/content/genav/2006/DJet-Panel-G1000-Rollout-0706d.jpg
Het is de vraag of AVIO de supplier blijft, daar zijn ook weer geruchten over.
De G1000 D-jet versie zou een stuk mooier staan.
De sidestick van Eclipse is wel heel prettig.
Elevator en aileron trimhat combo.
Stick forces zijn vrij zwaar, niet te zwaar maar zwaarder dan verwacht.
Is makkelijk te trimmen en hands off te vliegen.
T/O was makkelijk, 10 gr pitch up en klimmen met 150-170 kts.
Vrij conservatief dat kan veel steiler. volgens mij..:airforce:
3500 fpm met 4 mensen aan boord en 3/4 fuel.
Steep turns binnen 50 voet op 12,500
Engine out is eenvoudig, na trimmen terug naar hands free.
Paar speed runs op 28,000', Mach 0.586, 356 KTAS.
Daar heb ik wel een foto van.....:stapelge:
Landing was ook goed te doen met een snelheid van 110kts op 2 mijl en 90 over het hek.
Was wel blij dat we 100 mijl zicht hadden die dag.
Heb toch het idee dat ik wel 30-50 uur training wil voordat ik aan single pilot IFR begin in zo'n kist. Je gaat al gauw belachelijk snel.
Schijnt dat 40% niet door de type rating komt. Vrij hoog afval percentage.
In het kort
Gaaf om mee te vliegen, de avionics zijn een grote teleurstelling.
Zou er niet mee willen vliegen voor mijn beroep.
Zou er wel een kopen als ik echt geld overhad. Maar dan gelijk naar Garmin brengen voor de eerste G1000 STC