Echt serieuze zaken....

Murphy

New member
Vreemd dat er hier (nog) geen visie-uitwisseling plaatsvindt van echt serieuze zaken die er momenteel spelen in de KLM luchtvaart.
Bijvoorbeeld de onlangs door EU parlement aangenomen nieuwe EU FTL, waardoor het verschil tussen toegestane werktijd en CAO werktijd alleen maar groter is geworden en de concurrentiepositie van KLM verder is verslechterd,
Of het wijntje bij een lunch dat twee stewardessen hun baan heeft gekost, waardoor er angstcultuur is ontstaan (zie VNC publicatie) onder bemanningen,
Of de toestanden rond de dreamliner waarvan KLM er een stel heeft gekocht...
Of de claim die momenteel wordt geformuleerd a.g.v. ongeval met AF447 -voorlopig is het nog onduidelijk of Airbus danwel AF zal worden gesued...
Iemand met een reactie?
Big M
 
Welkom op Airwork.

1) EU FTL is volgens mij al besproken hier.
2) problemen met de 787? Er zijn op het accuverhaal (reeds opgelost) na niet meer problemen als bij de introductie van de 330/380/777 etc. Alleen ligt er een vergrootglas op de 787.
3) wijn drinkende stewardessen is van 2012. Daarbij is dat iets voorbhet cabine personeel (VNC) en ia dit volgens mij een vliegersforum?
4) AF 445 kunnen de huidige vliegers verder niets aan doen. Hoe het heeft kunnen gebeuren staat al een pagina lang topic over. Schadeclaims hebben wij geen verstand van.

Airwork is geen luchtvaartforum maar een forum voor vliegers of wannabe vliegers die overwegen vlieger te worden. Bovengenoemde zaken hebben daar, op het eerste punt na, weinig mee van doen. Volgens mij is het eerste pint wel degelijk besproken in het beroepsgedeelte. Klopt jouw profiel overigens wel?
 
Last edited:
Duidelijk een (pseudo) journalist die zit te vissen naar een voedingsbodem voor een sappig verhaal. Vraag het op z'n minst netjes...

Wees maar niet bang, zaken die relevant zijn worden zeker besproken buiten de reikwijdte van de tendentieuze media om.
 
Verheugd dat mijn post in enkele uren al zoveel reacties geeft.
Uiteraard wordt dit medium ook gelezen door journaille van een bepaald allooi, maar dat neemt niet weg dat er best over de deze zaken zou mogen worden uitgewisseld hier.
AF447: het zou wel eens op het bordje van AF terecht kunnen komen en dat zou zijn weerslag kunnen hebben op de AF/KLM holding. Ik vraag me af of iemand iets hierover weet.
B787: dagelijks staan ze ergens ter wereld aan de grond. En dan heb ik het nog over de 788 variant. KLM bestelde de 789 variant, die nog veel meer in de kinderschoenen staat. Weet iemand iets over de ontwikkelingen rond dit vliegtuig vanwege de aanschaf door KLM?
De crew maakt zich ongerust over de extra controle op alcohol consumptie vanwege ontslag van twee collega bemanningsleden. Hoe denken anderen hier daarover?
Maar als klap op de vuurpijl: de EU-FTL, die deze week (NB) is gepasseerd door EU parlement. Dat lijkt me toch vrij ernstig. Gezien de activiteiten van VNV/VNC op dit gebied heeft dit grote gevolgen voor tewerkstelling en concurrentiepositie. Wat vindt men daarvan?
En, nee, ik ben geen journalist. Overigens ken ik er niet een die op basis van een enkele bron -laat staan een forum- een artikel zou publiceren.
 
Heb je het VNV, CNV AF, KLM, AF-KLM en Boeing al een mailtje gestuurd?
Dan heb de informatie vanuit de bron in plaats van een mening.

Larspl, leg jij anders even alles uit ;-)
 
Iemand die zo binnen komt vallen en pretendeert een van de zeer weinige Nederlanders te zijn met een 787 rating, schrijft dat hij een ATP heeft in plaats van een ATPL en desondanks zo weinig kennis heeft omtrent zijn eigen type en de luchtvaart in het algemeen is verdacht. Vind je het gek? Je komt hier daarbij alleen maar vissen naar meningen terwijl je normaal zelf een stelling poneert als je ergens over wilt discussiëren. Dat is ook verdacht.

Verder weet iedereen wel dat erg genoeg journalisten zijn die genoegen nemen met een enkele bron, laat staat dat ze een bron nodig hebben zolang het verhaal maar mooi klinkt. Zelfs "dat bepaalde soort journaille" kan naar aanleiding van de posts in dit onderwerp vermelden dat de informatie verkregen is van "bronnen uit de luchtvaart" of "welingelichte bronnen". En ja, dat is al gebeurt. Dus in dat opzicht is je verweer boterzacht. Ik geef toe dat het wel een hele makkelijke manier van research is, zelf voor een journalist van bijvoorbeeld de Telegraaf.

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik het helemaal mis heb, maar aan jou de eer om dit te bewijzen. Dan wil ik het gerust met je over een paar dingen hebben.
 
Misschien is dit niet de plek om visies uit te wisselen. Iedereen kan vanuit z'n eigen manier van info verzamelen waardevolle feiten neerzetten. Feiten die een plaatje tekenen dan van belang zou kunnen zijn.

AF447: Los van alle uitspraken van vorig kalender jaar is er nu een nieuwe:
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-24352480
Verder blijkt dat de schade minimaal 750M wordt geschat. Als een US court zich ermee gaat bemoeien kan die claim nog oplopen.

B787 troubles lijken mij ook van belang. De eerstvolgende vloot vernieuwing (en eventueel productie uitbreiding, afhankelijk van uitfasering overig productie materieel) is de B787-900. Als die vertraging oploopt gaat dat toch velen aan, lijkt me.

En dan een actualiteit: de nieuwe EU-FTL. Daar kunnen we toch over van gedachten wisselen?! Het is niet helemaal duidelijk waar de 'rek' en de 'krimp' in zit, maar ik verwacht dat toch velen hier daar iets van weten. Ben benieuwd.

Er staat (o.a.) B787 op mijn brevet. Ik heb een ATP (FAA). Nog meer vragen?

Dit is een anoniem forum waar we visies uit kunnen wisselen. Als ik iets verkeerd doe hoor ik het graag.

Big M
 
Zou niet weten waarom er vertraging zou zijn met de 789.
Maar wellicht dat boeing je er meer over zou kunnen vertellen?

Afgezien van het inmiddels opgeloste accuprobleem zijner niet meer problemen als bijvoorbeeld met de introductie van de 777. Vooralsnog het betrouwbaarste toestel wat er te krijgen is.

Succes!

(LH weer terug?)
 
Nogmaals; als iemand met een o.a. een 787 rating praat je zeer warrig over onderwerpen waar je normaal als vlieger toch wel in meer of mindere mate verstand van hebt. Daarbij doel ik voornamelijk op je eigen kist. Als jij een 787 vliegt dan ben je zelf meer op de hoogte van je kist dan wie dan ook en bespreek je specifieke dingen met je collega's aan boord of of dit forum en vraag je niet in algemene zin naar onze mening over troubels (vaag) en vertagingen (al eeuwen bekend).

Daarbij haal je normaal èèn punt aan als je een visie of mening wilt bespreken en gooi je niet klakkeloos een paar totaal niet samenhangende issues in de groep. Ik weet niet wat de VNC met de 787 en AF447 met de nieuwe EU-FTL hebben te maken.

Blijkbaar heb je ineens de dringende noodzaak om bovenstaande issues onder het mom van "echt serieuze zaken" in de groep te gooien. Het lijkt me dat je dan zelf een bepaalde mening hieromtrent hebt en de behoefte hebt deze met collega's te delen. Dat je dat nog steeds niet inhoudelijk doet, maar vist waarbij het lijkt of je er helemaal niks vanaf weet vind ik raar. Dus bij bij deze nogmaals de uitnodiging om dit te doen, dan reageer ik er graag op.

P.s.:

Je hoeft geen privacy gevoelige informatie prijs te geven, maar ik ben wel benieuwd bij welke toko je op de 787 vliegt.
 
Je hebt een ATP, en vliegt op de 787..
waarom begin je niet gewoon rustig over één onderwerp? Het lijkt me een beetje lastig om het in één topic over meerde onderwerpen te gaan hebben..
 
Uhm, voor het geval je het nog niet begrepen had, Murphy vliegt helemaal geen 787. Hij vliegt sowieso niet commercieel.
 
De Crew maakt zich ongerust over de extra controle op alcohol consumptie vanwege ontslag van twee collega bemanningsleden. Hoe denken anderen hier daarover?

Welke crew??? Ik ken echt helemaal niemand die zich daar druk om maakt! Verklaar je nader?
 
Murphy,

Allereerst, welkom op airwork.

Je meent geen journalist te zijn, maar je bent ook zeer zeker geen vlieger in de burgerluchtvaart. Jouw manier van vragen stellen verraad dat.

De 787 van ANA staan niet meer op Frankfurt hoor, die vliegen weer normaal verder.
 
B787 troubles lijken mij ook van belang. De eerstvolgende vloot vernieuwing (en eventueel productie uitbreiding, afhankelijk van uitfasering overig productie materieel) is de B787-900. Als die vertraging oploopt gaat dat toch velen aan, lijkt me.

Big M
De kans dat er ooit een B787-900 bij KLM wordt afgeleverd lijkt me uberhaupt zeer klein.
 
Zou niet weten waarom er vertraging zou zijn met de 789.
Maar wellicht dat boeing je er meer over zou kunnen vertellen?

Afgezien van het inmiddels opgeloste accuprobleem zijner niet meer problemen als bijvoorbeeld met de introductie van de 777. Vooralsnog het betrouwbaarste toestel wat er te krijgen is.

I can certainly comment on some of the 787 issues. I've seen how things have been going at Norwegian - it's turned into a nightmare for them.

With the delay in deliveries Norwegian started their long haul operations with 2 A340's leased from my Airline. With the introduction of the first 787 this became 1 A340. I did what was supposed to be the last flight at the beginning of September. This coincided with the delivery of the second 787.

A few days after the last flight I was operating for Norwegian again. They were having a lot of issues with the second 787. I had the Chief Pilot on my flight - he was not happy. Norwegian have had to do an engine change on one of the aircraft and the newest 787 has had recurring electrical issues.

My Airline has continued to fly on and off for Norwegian throughout September. At one point 2 A340's were flying for Norwegian.

2 Weeks ago Norwegians second 787 was grounded in Bangkok with a failed hydraulic pump. Norwegian flew the aircraft back to Stockholm empty and handed it back to Boeing to fix. This aircraft is just back in service after 2 weeks on the ground whilst a Boeing team made multiple repairs. The first Norwegian 787 will also be grounded for 2 weeks for a similar overhaul.

My Airline currently has a 1 month contract to operate the long haul flights from Stockholm for Norwegian. I'm expecting that will continue off and on throughout the Winter. Norwegian takes delivery of the third 787 at the end of November.

There are some serious quality issues with the 787 - hardly surprising when it is built by a consortium of "lowest bidder" contractors. It wouldn't surprise me to see the entire fleet grounded at some point in the future.

This costing some serious $$$ - the only happy party in this mess is my Airline.
 
Back
Top