EASA wil dat medische informatie uitgewisseld wordt

Een groot aantal vliegers die ik ken die al wat op leeftijd zijn laten zich altijd in Duitsland keuren omdat het daar een stuk makkelijker zou zijn om er door te komen.

Slechte zaak dat keuringen niet overal van het zelfde niveau zijn.

Voor mijn klasse 2 in Nederland was ik ook binnen 10 minuten weer buiten...
 
Ik heb in verschillende landen keuringen ondergaan. Overal redelijk hetzelfde behalve Engeland. Ik sta er altijd van te kijken en begrijp er niets van maar een keuring daar (bij verschillende keuringscentra gedaan) gaat nergens over.
 
Laks, het is een gesprekje met de arts. Nooit oog onderzoek, nooit bloed onderzoek, nooit een gehoor test gehad in de vele keren dat ik in Engeland gekeurd ben. Hoewel, af en toe vragen ze een prescriptie van je opticien, maar checken nooit zelf je ogen en een enkele keer vraagt de arts om iets te herhalen wat hij fluistert en dat is de gehoor test.

Een lachertje dus vergeleken met de keuringen die ik vroeger op Soesterberg of Amsterdam onderging of in Barcelona en Madrid.
 
hmmm... ik ben vele malen in Engeland getest (Klasse 2) maar een ogentest en cardiogram zaten daar altijd bij.
 
Laks, het is een gesprekje met de arts. Nooit oog onderzoek, nooit bloed onderzoek, nooit een gehoor test gehad in de vele keren dat ik in Engeland gekeurd ben. Hoewel, af en toe vragen ze een prescriptie van je opticien, maar checken nooit zelf je ogen en een enkele keer vraagt de arts om iets te herhalen wat hij fluistert en dat is de gehoor test.

Een lachertje dus vergeleken met de keuringen die ik vroeger op Soesterberg of Amsterdam onderging of in Barcelona en Madrid.

Ik weet niet of het een lachertje is, er wordt alleen minder moeilijk gedaan.
Het is niet alsof een bloedonderzoek in NL veel meer meet (ijzergehalte) dan wat de arts in de UK met z'n blote oog kan zien. Althans, zo beredeneren ze in de UK.

In NL zit je langer bij een optometrist dan de hele keuring in de UK duurt, maar het effect is hetzelfde. De optometrist zal zeggen dat je 0,01% over de grens zit en dus eigenlijk een bril moet dragen, de arts in de UK vindt het allang al prima dat je de tweede rij van het bordje aan de muur met EDCFGH kunt lezen.
Same difference.

Als er echt iets mis is, dan maakt het denk ik niet heel veel uit waar je de keuring doet.
 
Keuring in NL: Een assistente die hoofdschuddend constateert dat je drie kilo te zwaar weegt
Keuring in UK: Een arts achter zijn bureau, met een dikke sigaar in de mond, die vraagt of het nu al een jaar geleden is dat hij je voor het laatst heeft gezien.

Wat is beter voor je bloeddruk? ;)
 
Ben in beide landen getest en ik moet zeggen dat ik de UK methode een goede vindt. Een arts daar vertelde mij daar, een gesprek met je cliënt zegt vaak al veel meer dan al die testjes die sommige keurings centra erop nahouden. Natuurlijk word je bloed, ogen, plas getest en nog wat interne zaken, maar dat duurt vaak niet langer dan 15 mins. Die andere 15 mins praat je over van alles en nog wat, maar op die manier pikken die artsen wel op of er dingen zijn die misschien iets meer onderzoek nodig hebben.

Mijn ervaring is dat het er in de UK veel persoonlijker aan toe gaat dan in Nederland.
 
2 maanden geleden in Praag getest voor class II maar van top tot teen onderzocht. Was mijn eerste medical en wist niet beter, maar als ik het vergelijk met hier was het behoorlijk wat strenger. urine/bloed/cardiogram/optometrist/gehoor in speciale ruimte/nog een aantal testen die ik me niet eens meer kan herinneren/algemene check en daarna nog een persoonlijk gesprek a 20min met hoofd van de afdeling aldaar.

Kreeg ook te horen dat class I in PRG een tweedaagse was terwijl in VIE (alhoewel dubbel de prijs) het 1 dag is en vele malen makkelijker. Gros gaat dus daarheen vanwege de strenge eisen in PRG.
 
Zowel in NL als in de UK medicals gedaan en ik vind het redelijk gelijk. UK is in elk geval een stuk persoonlijker. Alles testen worden gewoon volgens protocol gedaan en om hier nou te gaan lopen vekondigen dat ze nergens naar kijken vind ik onterecht en niet verstandig. UK loopt voorop wbt medische luchtvaartwetgeving en ik heb er alleen maar goede ervaringen mee.
 
Een groot aantal vliegers die ik ken die al wat op leeftijd zijn laten zich altijd in Duitsland keuren omdat het daar een stuk makkelijker zou zijn om er door te komen.

Slechte zaak dat keuringen niet overal van het zelfde niveau zijn.

Voor mijn klasse 2 in Nederland was ik ook binnen 10 minuten weer buiten...

Nu toch iedereen zijn ervaring aan het delen is:
Heb in DL klasse 1 keuringen gedaan en mijn dokter daar deed standaard ieder jaar testjes erbij ook al waren die eigenlijk niet nodig zoals cardiogram, omdat hij dat belangrijk vond.
Wil maar zeggen, hangt denk ik voor groot gedeelte af bij wie je gaat.
 
Veel belangrijker dan al die verschillen; Hoeveel ongevallen/incidenten hebben zich in de 'lakse' landen voorgedaan die te voorkomen waren geweest met de keuring uit de meest kritische landen?
 
Back
Top