Dutchmil services

Aaaargh, ik betaal dus ook voor het grondstation. :mad:

Nou ja, bijna weekend, tijd voor een :biertje:

-Kees

Echt niet, misschien via de belasting, maar die betaal ik ook. Eigenlijk betaal ik dus ook voor de service die wij trachten;) te verlenen aan de GA.

makelijk :biertje: trouwens

Grtz FR
 
Ik heb de regeltjes niet zo voor me (het is al laat), maar ik ben er zeker van dat het verplicht is om je aan te melden bij DM/AI voor je de grens overgaat en een ETA voor de FIR boundery te geven.

Dat van de ETA naar de buitenlandse FIR boundary ben ik wel met je eens, maar dan alleen wat betreft het vermelden op het flightplan. Maar ik kan nergens terugvinden dat je verplicht bent aan te melden bij -in dit geval- DM. Ook omdat er geen sprake is van flight following oid lijkt het me niet nodig. Voor het flightplan zelf: dat is bekend bij de bij de departure en arrival plaatsen, maar niet bij DM of Langen, toch..?

Wel aanmelden natuurlijk bij Langen voordat je de grens over gaat. Kan een van de bereidwillige DMers hier antwoord opgeven? Thanks!
 
Dat van de ETA naar de buitenlandse FIR boundary ben ik wel met je eens, maar dan alleen wat betreft het vermelden op het flightplan. Maar ik kan nergens terugvinden dat je verplicht bent aan te melden bij -in dit geval- DM. Ook omdat er geen sprake is van flight following oid lijkt het me niet nodig. Voor het flightplan zelf: dat is bekend bij de bij de departure en arrival plaatsen, maar niet bij DM of Langen, toch..?

Wel aanmelden natuurlijk bij Langen voordat je de grens over gaat. Kan een van de bereidwillige DMers hier antwoord opgeven? Thanks!

Ok.. dan doe ik het zelf.. ;)

Ik heb het nagevraagd aan een ervaren instructeur: die stelt dat je je wél moet aanmelden bij Dutch Mill in dit geval (VFR vliegplan naar andere internationale FIR). Met name het SAR aspect is dan belangrijk: als jij niet aankomt op de plek van bestemming en DM heeft geen oproep van jou gekregen, wordt het lastig zoeken natuurlijk.

Weer wat geleerd.
 
Gelukkig hoef ik ze alleen maar uit te lezen en die apparatuur heeft de KLu ons ter beschikking gesteld.
Grtz FR:rt:

Kunnen jullie (DM) nu de mode S info al aflezen? Ik heb gehoord dat de implementatie van mode-S bij ATC behoorlijk vertraagd is en dat de meesten nog geen Mode-S kunnen raadplegen.
 
Onze sensoren kunnen mode S ontvangen, maar in ons (display)systeem kunnen we nog geen mode S details uitlezen. In feite komt het er op neer dat het zich visueel vertaalt naar mode AC. Op dat gebied nog geen voordeel voor ons dus... Het probleem zit hem natuurlijk in het feit dat je een meer dan tien jaar oud systeem (deels) moet herprogrammeren om aanvullende info te verwerken.
En ja, ik weet dat mode S meer dan 10 jaar oud is :)
 
Toch wel zuur dat je als vliegtuigeigenaar een uitgave van bijna 5000 euro moet doen om aan de komende verplichte aanwezigheid van een mode-S transponder te voldoen terwijl je weet dat vrijwel niemand er voordeel bij heeft.
Eigenlijk zou ik niet weten wie er wel wat aan heeft (op de avionics shops na dan).

Regelgeving en praktische bruikbaarheid staan hier wel erg ver van elkaar vandaan.
 
Back
Top