DutchMil (no) service?

Wat voor zever is dat nu weer dat een ELT geldklopperij is???
Voor zover ik weer strekt de NL FIR zich uit tot een groot stuk in zee. Als je daar met je ULM (of gelijk welk ander luchtvaartuig) uit de lucht valt zal niemand het geweten / gezien hebben denk ik... dan denk ik dat "achterblijvers" graag snel weten waar je ligt.

helaas schijnen ILTs het niet te doen in het water:

http://www.onderzoeksraad.nl/upload...ucht-het-water-geraakt-en-verongelukt-web.pdf

zie pagina 22 laatste alinea
 
Voor zover ik weer strekt de NL FIR zich uit tot een groot stuk in zee.

We hebben meerdere FIR's. Degene waar je meestal (altijd) in vliegt loopt tot 1 mijl buiten de Noordzeekust. Mocht je die FIR-grens overschrijden, dan moet je dus ook een vliegplan indienen en je melden als je over de grens gaat.

Een ELT is in Nederland overigens geen overbodige luxe. Het ongeluk van een paar jaar geleden op de Tweede Maasvlakte heeft dat aangetoond. Dat toestel heeft daar geloof ik zes uur gelegen voordat ze hem vonden. Maar om Limburg over te steken lijkt het me inderdaad nergens voor nodig.
 
Prioriteit ligt bij DutchMil inderdaad bij het IFR verkeer. Ze hebben vaak simpelweg niet de bezetting om ook al het overige VFR verkeer te voorzien van advisories. Daarnaast is dat sowieso puur een extra service en dus absoluut geen garantie. Dus gewoon oogjes op steeltjes, is het niet voor andere kisten dan wel voor de vogeltjes...

Tip: Je kan natuurlijk wel altijd even vragen naar traffic in your vicinity...:radar:
 
Je hebt gelijk. Mijn herinnering aan de theorielessen van destijds zegt dat het er drie waren, maar deze link laat zien dat de Noordzee inderdaad in dezelfde FIR ligt.


Klopt dat het maar 1 FIR is. Wat betreft het flightplan 1 mijl buiten de kust heb je overigens wel gelijk: voor een vlucht in de north sea area Amsterdam (die vrijwel overal langs onze kustlijn al op 1 mijl van de kust begint) moet je een flightplan filen, actieve transponder hebben en 2-way comms.

Grtz
 
Een ELT is in Nederland overigens geen overbodige luxe. Het ongeluk van een paar jaar geleden op de Tweede Maasvlakte heeft dat aangetoond. Dat toestel heeft daar geloof ik zes uur gelegen voordat ze hem vonden.

Een ELT zendt een signaal uit wat aangeeft dát er iets ligt. Tenzij het aan een GPS gekoppeld is (en dat zijn ze lang niet allemaal, zelfs de 406MHz types niet) geeft een ELT signaal niet precies aan wáár het ligt. Dat moet door middel van kruispeiling bepaald worden. In dichte mist blijft het dan nog steeds flink zoeken.
 
Een ELT zendt een signaal uit wat aangeeft dát er iets ligt. Tenzij het aan een GPS gekoppeld is (en dat zijn ze lang niet allemaal, zelfs de 406MHz types niet) geeft een ELT signaal niet precies aan wáár het ligt. Dat moet door middel van kruispeiling bepaald worden. In dichte mist blijft het dan nog steeds flink zoeken.


Niet geheel correct. Een aantal varende en alle vliegende eenheden van de kustwacht die ingezet kunnen worden voor een zoekactie hebben een direction finder aan boord die, wanneer binnen bereik, in de richting van de bron van het signaal wijst. Uiteraard heb je dan nog geen exacte positie, maat de zoekactie wordt aanzienlijk versneld. Een ELT zou dus zeker van grote waarde kunnen zijn bij een crash.
 
Wat voor zever is dat nu weer dat een ELT geldklopperij is???

Huh, dat heb ik niet bedoeld te stellen. Het geld dat ik te besteden heb, dat is om het landingsgeld te betalen (if any), om brandstof in te kopen, en om dan lekker de toerist te gaan uithangen aan het strand, op de boulevards, in de restaurants. Landen die dat simpel maken en betaalbaar houden genieten daarbij mijn voorkeur; ik denk dan bv. aan FR, DE, IT, ...

Landen die me verplichten een fortuintje aan electronica te installeren, zoals ELT en/of mode-S transponder, (AT, en dus ook NL blijkbaar) zijn geen eerste keuze.

PS 't is niet omdat we onder landgenoten zijn dat ge met "toogpraat" moet afkomen zoals "zever", hé, ;)
 
Een aantal varende en alle vliegende eenheden van de kustwacht die ingezet kunnen worden voor een zoekactie hebben een direction finder aan boord die, wanneer binnen bereik, in de richting van de bron van het signaal wijst.

Dat is precies wat ik zeg. Twee peilingen van direction finders geven samen een kruispeiling. Teken twee lijntjes, 'X' marks the spot.
 
Ja ik weet wat een kruispeiling is :biertje: , mijn punt is alleen dat zelfs met 1 peiling (dus een lijn en geen exacte positie waar het baken zich bevindt) een baken/ELT meerwaarde heeft
 
Er staat echter niet dat de ELT niet gewerkt heeft, maar dat de uitzendingen niet (ver) door het water kunnen komen. Als je kist inverted in het water ligt en de antenne op het dak zit heb je dus een probleem, in alle andere gevallen zal er gewoon een signaal kunnen worden uitgezonden.

sterker, de ELT werkte gewoon. Het signaal komt echter niet door water heen (vanaf 30 cm onderwater ofzo) op of onderste boven maakt niet uit. tja, en een kist zinkt, dus heb je niet veel aan een ELT (in het water) maar deste meer aan PLB.
 
Of het handig is of niet, een ELT is nu eenmaal verplicht in NL luchtruim...

Ook al zou het niet verplicht zijn, toch vind ik het een prettig gevoel als hij er wel is (al helemaal boven de Belgische ardennen). Mocht er ooit wat misgaan dan kan elke minuut tellen. En al verkeer je niet in levensgevaar: als ik een uur eerder met mijn gebroken botten en brandwonden naar het ziekenhuis mag dan vind ik dat het geld dubbel en dwars waard.
 
Of het handig is of niet, een ELT is nu eenmaal verplicht in NL luchtruim....

Dat is een misverstand. De verplichting geldt alleen voor internationale vluchten (en ook niet alleen in NL wat veel denken. Csaba kan bv. ook niet naar frankrijk of engeland, dus verl buren blijven er niet over). Daarom had die kist op de maasvlakte er geen en was toch niet in overtreding (hij had hem wel goed kunnen gebruiken)

http://www.ais-netherlands.nl/aim/100325-100506/eAIP/html/eAIC/EH-eAIC-08-07-B_nl-en-GB.html

dat een ELT veiligheidverhogend werkt is prima. laat het geen schijnveiligheid zijn en neem boven water aanvullende maatregelen. Er werd in een van de berichten verondersteld dat een ELT zo handig is boven zee. Dat is dus niet zo.
 
Last edited:
Of het handig is of niet, een ELT is nu eenmaal verplicht in NL luchtruim...

Andere vraag is natuurlijk of je ooit door de Nederlandse autoriteiten gecontroleerd kan worden als je vanuit België door Limburg oversteekt naar Duitsland. Je zou dus kunnen kiezen voor een pragmatische benadering.
 
Andere vraag is natuurlijk of je ooit door de Nederlandse autoriteiten gecontroleerd kan worden als je vanuit België door Limburg oversteekt naar Duitsland. Je zou dus kunnen kiezen voor een pragmatische benadering.

Met de Nederlandse overheid weet je het nooit als er iets te halen valt. Straks komt er eentje voor je vliegen en klapt er een bordje "politie - volgen" uit de elevator :p
 
@QED: waarom zou ik niet (meer) naar FR of UK mogen? Ik weet niks van ELT-verplichting aldaar, en transponderplicht enkel in luchtruim A-B-C-D.
 
@QED: waarom zou ik niet (meer) naar FR of UK mogen? Ik weet niks van ELT-verplichting aldaar, en transponderplicht enkel in luchtruim A-B-C-D.

De ELT verplichting is voor elke internationale GA vlucht, inclusief MLA en TMG. Het maakt dus niet uit of het land waar je vandaan komt of naar toe gaat een ELT vereist, het feit dat je een landsgrens oversteekt betekent dat je een ELT aan boord moet hebben.
 
Back
Top