DutchMil (no) service?

Whiskey Compass

New member
Als je je VFR aanmeldt op Amsterdam Info krijg je voortdurend traffic advisories.

Bij DutchMil hoor ik nooit een traffic advisory. Toen ik laatst dichtbij Ameland een ander vliegtuig naar Ameland Radio hoorde schakelen, vroeg ik DutchMil of dat vliegtuig bij mij in de buurt was. Antwoord was: "No time". Toen ook maar overgeschakeld.

Een andere keer riep ik DutchMil op en kreeg keurig een radar identified en QNH. Toen ik na 5 minuten naar mijn transponder keek, stond deze nog op standby. Niets radar identified, waarschijnlijk had de controller niet gekeken waar ik was.

Klopt het dat DutchMil alleen oproepen papegaait en verder niets voor VFR traffic doet? Is er dan nog enige reden (behalve wellicht de QNH en het kruisen van een inactieve CTR) om DutchMil op te roepen?
 
.. Een andere keer riep ik DutchMil op en kreeg keurig een radar identified en QNH. Toen ik na 5 minuten naar mijn transponder keek, stond deze nog op standby. Niets radar identified, waarschijnlijk had de controller niet gekeken waar ik was.

Dit hoeft niet per definitie aan Dutchmil te liggen. Heb je toevallig een Filser/Funkwerk Mode-S transponder? Daar is een serie van die gewoon blijft uitzenden als hij op STBY staat. Daar is een update voor beschikbaar van de fabrikant maar dat kost nogal wat.
 
Nee, transponder is een Garrett VT-65. Maar misschien geldt het daarvoor ook. Dat zou het inderdaad verklaren. Wel fijn, hoef ik hem nooit meer "echt" aan te zetten :) (grapje natuurlijk).
 
Klopt het dat DutchMil alleen oproepen papegaait en verder niets voor VFR traffic doet? Is er dan nog enige reden (behalve wellicht de QNH en het kruisen van een inactieve CTR) om DutchMil op te roepen?

Toen ik in 2009 vliegles had was het devies dat je DutchMil beter niet kon oproepen. Daar zit iemand in zijn eentje ruim de helft van het Nederlandse luchtruim te bekijken. Er waren posters op vliegvelden waarop stond dat DutchMil liever niet had dat je ze opriep.

Mijn theorieïnstructeur maakte daarvan dat je ze eventueel wel mocht oproepen, maar als ze niet reageerden geen tweede oproep moest plaatsen als dat niet absoluut noodzakelijk was. Dus roep ik ze bijna nooit op, behalve als ik over een FIR grens heen Nederland binnenkom of als ik door een niet-actieve CTR wil, want dan is het verplicht.

Met de service van Amsterdam Info, maar ook van Bremen Info en Langen Info, is het daarentegen wel de moeite waard om die stations op te roepen.
 
Ik ga binnenkort een paar keer vanuit mijn Belgisch-Limburgse thuisbasis noordoostelijk vertrekken, Duitsland in. Daarbij kom ik dan eventjes door de Nederlandse FIR heen, juist ten Noorden van Maastricht (als ultralighter zonder transponder blijf ik buiten de EHBK CTR).

Nu had ik totnogtoe het idee om zelfs daarvoor Dutch Mil niet op te roepen, want zoals hierboven wordt bevestigd had ik al 't allenkant vernomen dat dat toch geen nut heeft.

Of bega ik daarmee een overtreding? Het oproepen van FIS is toch nooit verplicht?
 
Csaba je ziet het goed. Het is een FIS. Zelfs bij het passeren van landsgrenzen is oproepen niet verplicht. Je hebt een flightplan gefiled en dat is geaccepteerd voor je vertrekt, dat is de goedkeuring voor je vlucht over de grens.
De Dutch Mill controler doet naast de standaard VFR oproepen (regional QNH,...) ook veel IFR verkeer begeleiden. Dat heeft prioriteit over het VFR verkeer. In klasse E, F en G is de ATC controller niet verplicht om VFR te scheiden of informeren over ander verkeer.
Je bent voor collision avoidance op jezelf aangewezen. Zoals overal eigenlijk... leun niet op een ander voor je eigen veiligheid, "eyes outside!"
 
Ik heb heel andere recente ervaring met DutchMil.

Vorige week met een retourtje EHTX (vanuit EHLE) hebben we twee keer toestemming gevraagd en gekregen om door EHD 49 heen te vliegen. Ook kregen we een keer een melding over verkeer in onze buurt.

Gisteren tijdens een retourtje EDWF waren ze helemaal druk met ons. Het indienen van het vliegplan was misgegaan en terwijl we al onderweg waren vanuit EHLE heeft DutchMil alsnog voor ons het vliegplan gemaakt. Op de terugweg waren we boven het Lauwersmeer al aan het kijken waar we konden uitwijken ivm het weer, maar toen nam ook DutchMil al contact met ons op. Zij hadden naar EHLE gebeld om te informeren naar het weer en lieten ons weten dat het daar inmiddels onweerde.

Bij het uitwijken naar EHGG werden we overigens ook keurig geholpen door Eelde tower.
 
Zelfs bij het passeren van landsgrenzen is oproepen niet verplicht. Je hebt een flightplan gefiled en dat is geaccepteerd voor je vertrekt, dat is de goedkeuring voor je vlucht over de grens.

Weet je dat ik hierover heel wat discussies heb gevoerd, maar het merendeel vertelde mij dat radio-contact toch echt verplicht is bij het passeren van de grens.
Valt ook nog eens uit het volgende te halen; het is namelijk mogelijk om een LAPL zonder RT (of indien je niet beschikt over LPE) te halen.
Alleen mag je dan niet buiten Nederland vliegen !
Dus...., hoe zit het nu precies ? (sorry, wellicht iets off-topic)
 
Dus...., hoe zit het nu precies ? (sorry, wellicht iets off-topic)

Het is heel simpel: als je over een FIR grens heen vliegt moet je je even aanmelden bij de andere kant. Dat kan een vliegveld zijn, als je vlak over de grens gaat landen, of anders een FIS. Gebruikelijk is het om daarbij ook "request flight information" te roepen, maar dat is dus bij DutchMil niet erg zinvol. Gewoon melden dat je er bent is verplicht, zodat ze als je vermist wordt niet aan beide kanten van de grens een zoekactie hoeven te starten. De verplichting om je te melden staat in de AIP.
 
Ondertussen al een jaartje of twee terug dat ik VFR in Nederland heb rondgevlogen, maar ik heb nooit posters gezien met de vraag om aub Dutchmil niet op te roepen. En ik riep ze dan ook standaard op met een positie en desnoods grofweg een route en vroeg om flight info. Toch regelmatig gehad dat ze mij info gaven over naderend verkeer en in sommige gevallen erg nuttig omdat dat verkeer uit een vervelende hoek kwam.

Mogelijk dat het achteruit is gegaan in die twee jaar, dat zou jammer zijn.

Ik zou zelf toch altijd de moeite nemen om even contact op te nemen. Het is, net als een hele hoop instrumenten, een extra hulpmiddel.
 
Zo beroerd vind ik de service van DM niet. Mensen doen nog wel eens lyrisch over de Duitse en/of Engelse FIS, maar die waarschuwen je ook niet voor alle trafic. De Engelse FIS biedt meestal alleen de 'basic service'.

DM vind ik een behoorlijk professionele dienstverlener. Ze hebben nog nooit geweigerd om desgevraagd even een METAR na te kijken of met de havendienst van het veld van bestemming te bellen of wat dan ook. Ze gaan bovendien erg coulant om met calls die bepaald niet voldoen aan de ICAO standaard. Uitkijken doe ik maar gewoon zelf. DM is bovendien goed verstaanbaar met hun Engels, iets wat zelfs in Engeland (!) nog wel eens anders is...

Ik kan me die posters inderdaad herinneren en ik heb destijds ook een lezing bijgewoond waarin ze inderdaad vertelde dat ze wegens drukte liever niet hebben dat je oproept, ik doe dat dan ook niet, tenzij het nodig is.
 
Ik kan me die posters inderdaad herinneren en ik heb destijds ook een lezing bijgewoond waarin ze inderdaad vertelde dat ze wegens drukte liever niet hebben dat je oproept, ik doe dat dan ook niet, tenzij het nodig is.

Ik heb vorige maand nog zo'n poster zien hangen op EHTE en ik kan mij dat best wel voorstellen. Het is vaak best druk op hun frequentie, dus het is logisch dat ze vragen om niet onnodig contact met ze op te nemen. Des te beter kunnen ze verkeer helpen dat hen wel nodig heeft.
 
PPP, wat jij schrijft komt overeen met wat ergens heel ver in mijn achterhoofd zat. Maar als ik je goed begrijp kan ik dus ook aan mijn wettelijke verplichting voldoen door Beek Tower op te roepen, en te melden dat ik nabij Bravo de Nederlandse FIR binnenvlieg?

Dat lijkt me heel wat nuttiger, want Beek Tower schijnt er best prijs op te stellen dat ze op de hoogte zijn als er daar eentje zonder transponder net buiten hun CTR fladdert. Zo werd me hier ooit verteld, en ik heb het ook al zo meegemaakt - controller leek een beetje verbaasd dat ik me meldde, maar bedankte toch uitdrukkelijk.
 
PPP, wat jij schrijft komt overeen met wat ergens heel ver in mijn achterhoofd zat. Maar als ik je goed begrijp kan ik dus ook aan mijn wettelijke verplichting voldoen door Beek Tower op te roepen, en te melden dat ik nabij Bravo de Nederlandse FIR binnenvlieg?

Klopt. En bij vertrek uit het Nederlandse luchtruim weer even netjes afmelden. Dat laatste is volgens mij alleen verplicht als je om flight information gevraagd hebt, maar het is wel zo netjes zo vlak bij een CTR.
 
Antwoord is zeer simpel

DM is een militaire service, daar is de laatste jaren flink bezuinigd waardoor ze te weinig personeel hebben.
En aangezien de plezier vluchtjes compleet onderaan de prio lijst (IFR, militair fixed wing, militair heli, VFR) van DM staan hebben ze simpelweg geen tijd voor je.

Ze zijn het overigens ook niet verplicht het is maar FIS.
 
@PPP: Hehe, bedankt! "wel zo netjes" geeft een sfeertje aan waarin ik graag geloof, en waaraan ik dus ook graag een steentje bijdraag. Bij deze, dus, en ik beloof dat ik het ook zo ga doen - als het weer en de schikgodinnen en het budget en de volle maan en de dubbelinverse rubberstatitistiek willen meezitten...
 
@csaba: ik las dat je geen transponder hebt. Heb je wel een ELT? Die heb je wel nodig als UL wanneer je de NL-FIR invliegt.
 
Huh, nee, wist niet dat die ook al verplicht is. Daarmee is NL dus voor mij net zo uitgesloten als Oostenrijk - al vind ik dat die bergbewoners tenminste enige reden hebben om zo'n ding te eisen. In dichtbevolkte vlakke gebieden zie ik er echt geen reden toe, en beschouw het dan ook enkel als de zoveelste pesterij vanwege de Nederlandse overheid. Spijt me wel, dames en heren, ik ga mijn goeie geld wel elders opdoen!

Maar uiteraard wordt er niet op de boodschapper geschoten: dankjewel voor de waarschuwing!
 
Wat voor zever is dat nu weer dat een ELT geldklopperij is???
Voor zover ik weer strekt de NL FIR zich uit tot een groot stuk in zee. Als je daar met je ULM (of gelijk welk ander luchtvaartuig) uit de lucht valt zal niemand het geweten / gezien hebben denk ik... dan denk ik dat "achterblijvers" graag snel weten waar je ligt.
 
Ik meld me alleen aan als het toegevoegde waarde heeft. Bijv. bij slecht weersomstandigheden of als ik een CTR wil doorkruisen.
Ik luister wel altijd uit.

IFR op 128.350 (Dutchmil Radar) is vaak dezelfde Controller. De service die je daar krijgt is erg goed...
 
Back
Top