Duits geregistreerd vliegtuig vliegen

MD11man

New member
Weet iemand of, en zo ja wanneer, je belasting moet betalen in Duitsland als je een Duits geregistreerde kist vliegt (commercieel) vanuit een Scandinavisch land voor een Zwitsere werkgever?

Bedankt!
 
Ik werk zelf voor een buitenlandse werkgever. Heel lang verhaal, maar als je in meerdere Europese landen werkt, en dat doen volgens mij de meeste van ons, betaal je belasting in het land waar het hoofdkwartier van je bedrijf gevestigd is.

Het lijkt me dat je dus belasting zult moeten betalen in Zwitserland
 
Ligt ook aan "verdrag ter voorkoming van dubbele belasting". Voorbeeld : ierland vs duitsland: betalen in Ierland. Ierland vs NL: betalen in NL. Deze verdragen zijn online wel te vinden.
Voor sociale premies geldt: betalen in land waar je gebaseerd bent.
 
Sociale premies normaliter waar je base is. IB normaliter waar je woont (tenzij je voor een Duitser werkt). Maar er uitzonderingen genoeg op bovenstaande regel.
 
Verdrag tussen het Koninkrijk der Nederlanden en de Zwitserse Bondsstaat tot het vermijden van dubbele belasting met betrekking tot belastingen naar het inkomen

Artikel 15, lid 3:

Niettegenstaande de voorgaande bepalingen van dit artikel mag de beloning verkregen ter zake van een dienstbetrekking uitgeoefend aan boord van een schip of luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd, of aan boord van een binnenschip, worden belast in de Verdragsluitende Staat waar de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming is gelegen.

CH dus. Geldt dus ook voor alle Wizzair piloten (GVA?) die ingeschreven staan in NL of er wonen.
 
Last edited:
Uhm, ok.

De werkelijke leiding van de onderneming is in GVA. Naar mijn idee moet ik dan in Zwitserland eea afdragen, wat ik ook al ruim een jaar doe.
 
MD11man klopt! je betaald IB waar de hoofdvestiging van je bedrijf gevestigd is. Ik heb dezelfde ervaring.
Het geciteerde wetsartikel in Chupito's reactie bevestigd dit m.i.ook. " waar de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming is gelegen"

Waarom Chupito tot de conclusie komt ("Nederland dus") dat je daarom in Nederland IB betaald is mij niet duidelijk.

Binnen de Europese Unie is sinds 2012 de volgende afspraak gemaakt. Je sociale lasten betaal je daar waar je "base" is. Nu is Zwitserland geen onderdeel van de EU dus wellicht dat betreffende afdracht sociale lasten iets anders is geregeld.
 
MD11man klopt! je betaald IB waar de hoofdvestiging van je bedrijf gevestigd is. Ik heb dezelfde ervaring.
Het geciteerde wetsartikel in Chupito's reactie bevestigd dit m.i.ook. " waar de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming is gelegen"

Waarom Chupito tot de conclusie komt ("Nederland dus") dat je daarom in Nederland IB betaald is mij niet duidelijk.

Binnen de Europese Unie is sinds 2012 de volgende afspraak gemaakt. Je sociale lasten betaal je daar waar je "base" is. Nu is Zwitserland geen onderdeel van de EU dus wellicht dat betreffende afdracht sociale lasten iets anders is geregeld.

Heel simpel; typo. Zal het aanpassen. Belastingplichtig in CH. En het mooie is dat de inschrijfplicht in NL pas geldt als je 4 mnd per half jaar in NL verblijft. Dus kamertje huren in CH en je kunt ook onder de tax at source komen (Na 5 jaar). Scheelt nog weer 3-5% belasting. Maar hangt natuurlijk sterk af van je situatie. Als je nooit in CH komt is die kamer natuurlijk weggegooid geld, en ben je beter af met tax at source.
 
Bedankt voor de duidelijkheid.

Ik kom praktisch nooit in CH, ben getrouwd met 2 kids dus het Zwitserse belastingregime is, op dit moment, voor mij beter.
 
Mijn werkgever heeft me overgeplaatst naar een basis in Duitsland. Op mijn Zwitserse contract staat nu dat standplaats in Duitsland is, terwijl ik in Nederland woon.

Volgens mij klopt het wel dat je dan sociale belastingen in Duitsland betaalt, maar nu (komt ie weer) is de vraag van inkomstenbelasting weer terug. Mijn werkgever zegt Zwitserland en daar wordt het ook ingehouden. Mijn belastingadviseur zegt Nederland, omdat ik daar woon.

Nu ik vanuit Duitsland werk, is er een derde land bij.

Heeft iemand hier ervaring mee? Waar zou ik IB moeten betalen?
 
Last edited:
Verdrag ter verkoming van dubbele belasting lezen: zwitserland - NL.
Meestal staat daar een specifieke clausule in voor luchtvarenden.
Als je adviseur het fout heeft: andere zoeken. Is echt basiskennis.
Als je werkgever het fout heeft: ????????


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Wat JC zegt; dit is toch wel echt basis kennis voor een belasting adviseur.

Wat de heren boven mij zeggen klopt helemaal. Er zijn twee dingen van belang:

1) Waar staat het hoofdkantoor van je bedrijf (Zwitserland)
2) Welk land is het middelpunt van je leven (Nederland)

Zodoende is het belastingverdag tussen Zwitserland en Nederland van belang. Afhankelijk van de inhoud kan het zijn dat je kan kiezen waar je belasting betaald. Of het kan zo zijn dat je belasting moet betalen in Zwitserland omdat het verdrag dat eenmaal zo voorschrijft.

http://wetten.overheid.nl/BWBV0004082/2011-11-09

Dit schrijft het verdrag:

Artikel 8. Zeevaart, binnenvaart en luchtvaart
1 Voordelen uit de exploitatie van schepen of luchtvaartuigen in internationaal verkeer zijn slechts belastbaar in de Verdragsluitende Staat waarin de plaats van de werkelijke leiding van de onderneming is gelegen

Dit geeft mijn inziens helder aan dat je altijd in Zwitserland belasting moet betalen. Dat je een stationering in Duitsland hebt is totaal niet relevant aangezien de werkelijke leiding van je toko in Zwitserland zit.

Als je belastingadviseur hier al in de knel komt, dan zou ik je echt aanraden een belastingadviseur te nemen die bekend is met het reilen en zeilen in de luchtvaart. Misschien dat de RYR boys aanbevelingen hebben?
 
Ik ken dat verdrag, er is geen belastingadviseur nodig om dat te lezen / begrijpen.

Maar...

Het klopt dat er afzonderlijke regels zijn voor vliegend personeel. In artikel 15 lid 1 moet het gaan om een dienstbetrekking die in Zwitserland wordt uitgeoefend. Zo ja dan komt artikel 15 lid 3 van toepassing waarin staat dat het salaris wordt belast in het land waar de werkelijke leiding van de luchtvaartmaatschappij zich bevindt als het gaat om een dienstbetrekking aan boord van een luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd.

Echter mijn basis is niet in Zwitserland maar in Duitsland. Dus het verdrag NL-Duitsland is van toepassing. Mijn standplaats is in Duitsland en vandaar uit vertrek ik en kom ik weer terug. Artikel 14 lid 1 geeft dus aan dat als de dienstbetrekking in Duitsland wordt uitgeoefend (in het algemeen) Duitsland bevoegd is. Artikel 14 lid 3 geeft dan de regels aan voor vliegend personeel waaruit blijkt dat het woonland bevoegd is las er sprake is van een dienstbetrekking uitgeoefend aan boord van vaan luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd. (vanaf 2017 verandert dit in het land waar de werkelijke leiding van de luchtvaartmaatschappij gevestigd is)
In artikel 3 lid l letter i wordt gedefinieerd wat internationaal verkeer, in de context van het verdrag, betekent. Daar staat: „betekent de uitdrukking internationaal verkeer”alle vervoer met een schip of luchtvaartuig, geëxploiteerd door een onderneming warvan de plaats van werkelijke leiding in een Verdragsluitende Staat is gelegen….”

De luchtvaartmaatschappij waarvoor ik werk is gevestigd in Zwitserland. Aangezien het, op grond van de definitie, moet gaan om een luchtvaartmaatschappij die in NL dan wel Duitsland is gevestigd, is lid 3 niet van toepassing. Vandaar dat je weer terugkomt in de hoofdregels van lid 1 en lid 2.

De NL belastingdienst gaat uit van het bovenstaande. Ook is er een keer een procedure gevoerd over de uitleg van het verdrag met Italië en een piloot die werkt voor easyJet (=Britse luchtvaartmaatschappij). Aldaar was de rechter het eens met bovenstaande uitleg (verdrag NL-Italië kent dezelfde opbouw als het verdrag NL-Duitsland/Zwitserland, in die zin dat in deze verdragen de definitie van internationaal verkeer is opgenomen).

Het is wat copy/paste werk wat hier staat, maar ik vraag me af of dit, voor het huidige belastingjaar, het geheel niet verandert.
 
Uhh, jij geeft aan dat je belastingadviseur je advies geeft wat sowieso incorrect is. No need to get bitchy. Ik probeer alleen te helpen.

Blijkbaar is er wel een goede belastingadviseur nodig om dat verdrag correct te interpreteren, anders zou je je vraag hier niet stellen lijkt mij.

Ik heb werkelijke leiding van de onderneming niet voor niets onderstreept. Het is zoals het is; de leiding van de onderneming, dus waar zit je CEO, CFO etc. Dat je chef vlieger misschien in Duitsland zit is irrelevant. Hij is immer geen onderdeel van de leiding van je bedrijf. Waar staat dat het relevant is waar je basis is?

Nu weet ik dat het verdrag Nederland-Duitsland gecompliceerder in elkaar zit vanwege de punten die jij aanhaalt.

Zoals ik al eerder zei, misschien tijd om een competente belastingadviseur te zoeken?
 
Back
Top