Ik ken dat verdrag, er is geen belastingadviseur nodig om dat te lezen / begrijpen.
Maar...
Het klopt dat er afzonderlijke regels zijn voor vliegend personeel. In artikel 15 lid 1 moet het gaan om een dienstbetrekking die in Zwitserland wordt uitgeoefend. Zo ja dan komt artikel 15 lid 3 van toepassing waarin staat dat het salaris wordt belast in het land waar de werkelijke leiding van de luchtvaartmaatschappij zich bevindt als het gaat om een dienstbetrekking aan boord van een luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd.
Echter mijn basis is niet in Zwitserland maar in Duitsland. Dus het verdrag NL-Duitsland is van toepassing. Mijn standplaats is in Duitsland en vandaar uit vertrek ik en kom ik weer terug. Artikel 14 lid 1 geeft dus aan dat als de dienstbetrekking in Duitsland wordt uitgeoefend (in het algemeen) Duitsland bevoegd is. Artikel 14 lid 3 geeft dan de regels aan voor vliegend personeel waaruit blijkt dat het woonland bevoegd is las er sprake is van een dienstbetrekking uitgeoefend aan boord van vaan luchtvaartuig dat in internationaal verkeer wordt geëxploiteerd. (vanaf 2017 verandert dit in het land waar de werkelijke leiding van de luchtvaartmaatschappij gevestigd is)
In artikel 3 lid l letter i wordt gedefinieerd wat internationaal verkeer, in de context van het verdrag, betekent. Daar staat: „betekent de uitdrukking internationaal verkeer”alle vervoer met een schip of luchtvaartuig, geëxploiteerd door een onderneming warvan de plaats van werkelijke leiding in een Verdragsluitende Staat is gelegen….”
De luchtvaartmaatschappij waarvoor ik werk is gevestigd in Zwitserland. Aangezien het, op grond van de definitie, moet gaan om een luchtvaartmaatschappij die in NL dan wel Duitsland is gevestigd, is lid 3 niet van toepassing. Vandaar dat je weer terugkomt in de hoofdregels van lid 1 en lid 2.
De NL belastingdienst gaat uit van het bovenstaande. Ook is er een keer een procedure gevoerd over de uitleg van het verdrag met Italië en een piloot die werkt voor easyJet (=Britse luchtvaartmaatschappij). Aldaar was de rechter het eens met bovenstaande uitleg (verdrag NL-Italië kent dezelfde opbouw als het verdrag NL-Duitsland/Zwitserland, in die zin dat in deze verdragen de definitie van internationaal verkeer is opgenomen).
Het is wat copy/paste werk wat hier staat, maar ik vraag me af of dit, voor het huidige belastingjaar, het geheel niet verandert.