de opleiding van EPST.

EPST heeft nu blijkbaar een samenwerking met storm aviation waarbij ab intio´s direct vanuit de banken een A320 TQ bij GECAT doen om daarna onder een Storm contract bij Wizzair te vliegen...

Samenwerking betwijfel ik. Ze hebben contact....
Ik als ab initio zijnde en niet EPSTer sta nu ook onder contract bij Storm Aviation voor Wizzair.

MVGR
S
 
Ok..ik ben bij een info avond van EPST geweest, even wat dingen beantwoorden uit m'n eigen start post.

De maatschapij waar je geplaatst wordt is over het algemeen een engelse, bij de foto's daar op de gang zag ik veel EasyJet, BA en monarch staan.

Het garantie fonds begint na 2 jaar rente en aflossing voor je te betalen zodat je schuld niet verder oploopt. Wanneer je het allemaal zelf weer kunt betalen zal het garantiefond vriendelijk doch dringend vragen om ook je schuld bij hun in te gaan lossen.

Het zelf betalen van je Type rating is afhankelijk van de maatschapij. Sommige maatschapijen betalen deze voor je met als voorwaarde dat je dan 3,4 of 5 jaar bij hun gaat vliegen. Soms moet je het zelf betalen en soms krijg je het vergoed als je het haalt.

Barclay said:
je kunt naar mijn mening de kls/nls niet met een opleidings instituut zoals epst vergelijken.
epst is geen vliegschool en bevind zich dus in de luxe positie om mensen aan te nemen aan de hand van het aantal plaatsen dat bij de aan epst gelinkte airlines beschikbaar is.

EPST mag idd zoveel mensen aannemen als dat ze zelf willen. Op de info avond vertelde de meneer dat EPST je aan neemt wanneer je goed genoeg bent. Mocht het zo zijn dat er meer mensen door de selectie komen dan ze kwijt kunnen, dan kom je op een wachtlijst. Mocht de lengte van de wachtlijst de spuigaten gaan uitlopen, dan stoppen ze met de selectie aanname.

Ik denk dat EPST een hele goede keus is vooral omdat de nazorg bijzonder goed is.
Let wel even op de kosten, de opleiding kost 100.000 E, komt nog kost en inwoning overheen a 12.000. Ook moet je een aantal verzekeringen afsluiten waar onder een loss of licence/training verzekering, die kosten komen er dus nog over heen. Weet iemand wat zo'n loss of licence/training verzekering kost?
 
Ik weet niet wat een verzekering kost, maar kan wel vertellen dat de kosten op zich nog wel meevallen. Je hebt voor die 120.000 namelijk ook een kamer en 3x p/d te eten. Zo kan je je volledig op je studie richten. Darnaast zit er in die 120.000 volgens mij ook het systeem dat je per maand 250,- euro te besteden krijgt tijdens de opleiding en 175,- euro p/m tot een paar maanden (1 jaar?) na de opleiding.
Ik weet niet hoe het bij andere vliegscholen is, maar veel goedkoper is het niet te krijgen volgens mij. Of je moet naar Amerika gaan en daar zelfstandig de opleiding volgen.

Groeten,
Steven
 
Ik zie net op de site van epst dat je met havo/wiskunde a12 al aangenomen kan worden. Natuurkunde is dus geen eerste vereiste. Weet iemand misschien of er wel natuurkundige vragen etc. naar voren komen bij de selectie. In 3 VWO heb ik namelijk voor t laatst Natuurkunde gedaan en dat is zo'n 4 jaar geleden. Muisschien dat iemand die de selectie en/of opleiding heeft doorlopen zonder natuurkunde mij er iets meer over kan vertellen..

Greets.
 
He, heb zelf vorige week fase 1 gehad en heb ook al vier jaar geen natuurkunde gehad ( voor t laatst in 3VWO). Maar het is ook geen natuurkunde test maar een technisch inzicht test! Vraagjes over tandwieletjes (makkie) maa ook 1 vraag over ohm en ampèr, die wist k ook niet verder een vraagje over zuigermotoren en turbinemotoren of zoiets! Maar als je naar de antwoorden kijkt zit er altijd wel een logische bij! had zelf 11 van de 15 goed en je moet er 10 goed hebben dus khet t net gehaald! Had Compass test 36 punten dus daar waren ze wel zeer tevreden over.
 
Okay dan, alleereerst gefeliciteerd dat je door de 1e fase heen bent ;). Uit je antwoord begrijp ik dat het dus multiple choice vragen zijn (correct me if im wrong). Wat houdt die compass test precies in btw?
Ik ga 3 mei naar een voorlichtingsavond daar iig en als ik alles dan net zo positief zie als nu ga ik ook maar eens met de selectie beginnen. Succes nog iig.

Greets.
 
EPST vereist idd geen natuurkunde. Dit werd op de info avond verkaard als: veel scholen vereisen natuurkunde als een blijk van technische denken. EPST denkt dat je prima technische kan zijn zonder natuurkunde.
 
Tja... ik had een paar vragen (zie start topic) die ik wou stellen, daarom ben ik naar de info avond gegaan. Verder is er niet heel veel verteld wat ik al niet zelf had gevonden. T was wel interresant om het verhaal nog eens te horen.

De voorlichting was helder, vond het wat minder een verkoop praatje als die van de KLS. Ze zitten daar wel in een mooi pand ergens op een industrieterein. Kon ff binnenkijken bij de fixed-based 737-800 en A320 sim wat wel cool was.

Ze hadden daar een wand met daarom alle foto's van alle afgestudeerden sinds hun oprichting. Vond wel dat daar wat weinig foto's hingen. Hier heb ik een beetje een dubbel gevoel over. Melden er zich maar zo weinig mensen aan, is hun selectie zo streng of hebben ze niet meer mensen kunnen plaatsen bij maatschapijen.

Al met al ben ik goed te spreken over EPST.
 
Zoals al eerder in dit topic naar voren kwam is EPST geen vliegschool. Ze leveren niet 5 keer per jaar een volle klas, maar spelen in op de markt. Als ze denken dat er niet meer mensen geplaatst kunnen worden, worden er ook niet meer menen opgeleid.

Volgens mij is dit de reden icm de wellicht strenge selecties.

Groeten,
Steven
 
r3b3l,

Steven heeft gelijk. EPST is geen vliegschool en in de tijd dat ik er begon leverden ze ongeveer 30 mensen per jaar af. Als je naast de foto's van afgestudeerden een lijst met foto's hangt met wie er allemaal door de selectie zijn gekomen dan is dit aantal bijna hetzelfde. En daar gaat het toch om? Of je nu een paar mensen per jaar opleidt of honderden uiteindelijk telt het aantal dat binnen een redelijke termijn een baan heeft gevonden.

Groet, FT
 
Over die muur, toen ik selectie had viel me op dat er maar klassen t/m 1998 oid hingen. Misschien moet de rest nog worden opgehangen of zijn ze daarmee opgehouden?
 
Naar mijn weten hangen er juist alleen foto's van leerlingen vanaf 1998. Ik hang er zelf ook tussen en ik ben van de laatste '99 klas.
 
kermit said:
Naar mijn weten hangen er juist alleen foto's van leerlingen vanaf 1998. Ik hang er zelf ook tussen en ik ben van de laatste '99 klas.

Hmm.....ben daar toch al een paar keer geweest, maar heb er nog nooit een groene kikker bij zien hangen?!:grijns:

Groeten,
Steven
 
Back
Top