de opleiding van EPST.

Wat JohnakaDoe hier zegt klopt...


UIt de klas (8 personen) van EPST die afgelopen februari klaar was, hebben nu dus 4 mensen een baan ... dat is 50% van de klas.. en 100% van de klas is al een keer op bezoek bij een airline geweest voor een interview/assesement..

Van alle 4 wordt de typerating zover ik weet betaald.
Sommige hadden een wachttijd na de opleiding van 0 dagen.. Ikzelf had 3 hele dagen voordat ik het verlossende telefoontje kreeg.

Hoe gaat het met de laatste klas van de KLS?


Adios
 
Last edited:
Mijn MCC partner had een wachtijd van minus 1 dag, kreeg zelf 1 dag na mn MCC een telefoontje voor een interview, 3 weken later en nu nog zit ik in mn type, waar ik zoals brabo zegt, niet voor betaal.
 
Ook ik kan dat bevestigen, ik ben zelf ook een dag nadat ik klaar was met mijn opleiding, uitgenodigd voor een interview. 3 weken later zat ik in de typerating samen met Paraglider. Onze klas zat ook bij de eerste lichting niet CTC.
 
Ik ken EPST alleen uit het CTC-tijdperk. Leg ons wat meer uit hoe dat in z'n werk gaat nu, zonder CTC. Zorgt EPST voor de sollicitaties? Moet je zelf nog wat doen?
Hoe gaat het in zijn werk?
Ben benieuwd!

:)
 
Zoals ik het heb begrepen van een vriend die in Oxford zit is het er allemaal goed geregeld. Na de opleiding zorgt Oxford voor de nazorg. En met het nieuwe programma dat Oxford heeft lopen zijn er inderdaad gevallen bekend waarin men vandaag de opleiding afsloot en de morgen aan de type-rating begon. Voor zover ik weet word er zaken gedaan met maatschappijen waar de type-rating betaald wordt maar ook met maatschappijen waar men hier zelf voor moet betalen.

Waarom niet meer mensen hun opleiding bij EPST doen is een goede vraag. Maar volgens mij ligt het meer in de vergelijking met de NLS/KLS. Zoals Easy737 al heeft geschreven heeft de KLS 100 mensen geplaats in het afgelopen jaar. Veel mensen laten zich beinvloeden door de verhalen dat het allemaal niet waar kan zijn wat EPST belooft. En dan komt de vergelijking van plaatsingen door EPSt en KLS (4 t.o.v. 100) Dus wordt er waarschijnlijk gedacht dat de kans op plaatsing door de KLS groter is dan EPST. Echter vergeet men dat we het hier hebben over één klas EPST en een HEEL jaar KLS. In de tijd dat ik mijn opleiding begon bij EPST werden er ongeveer net zoveel mensen opgeleid als er verwacht werd dat ze konden plaatsen. Dus hierdoor komt het aantal geplaatste piloten niet boven de 100 uit per jaar. Echter van de mensen die hun opleiding gevolgd hebben bij EPST heeft het grootste deel (op uitzonderingen na) een vast contract.

Groet, FT

P.S. Geen slecht woord over de KLS. Heb er zelf niet mijn opleiding gevolgd dus ik kan er niet over oordelen. Citeer alleen maar wat er in bovenstaande stukken geschreven wordt.
 
Voor nazorg hoef je bij de NLS in ieder geval niet meer zijn...

De hele nazorg daar is een belspel; er wordt geen fl*kker voor je gedaan maar als een maatschapij 4 mensen nodig heeft krijgen de eerste 4 bellers deze mooie prijs, of je nu 3 jaar of 3 weken op de wachtlijst staat.

En als je dan om opheldering vraagt wordt je letterlijk als een klein kind afgeblaft. :mad:

De gouden eeuw van de NLS is verleden tijd.
 
Goed nieuws wat betreft aanname's bij de KLM. Het Aviation Medical Center heeft een vijfjarig contract gesloten met de KLM waarbij is afgesproken dat zij de psychologische keuringen gaan doen voor de KLM. Vanaf juni beginnen de selecties bij de KLM waarbij dan dus de 1e KLS'ers weer worden uitgenodigd. Volgens het Medical Center is er met de KLM afgesproken de komende jaren 300 mensen per jaar aan de selecties deel te laten nemen aangezien er in de afgelopen jaren toch een achterstand is gekomen in de vernieuwing van het vliegersbestand. "Meer dan de helft" hiervan zal dan ook worden aangenomen bij de KLM. Het zal dus een pittige selectie worden waarbij meer dan tot op heden zal afvallen. Samengevat: positief: het Medical Center verwacht dat we heel snel aan de beurt zijn (minder dan een jaar), negatief: er zullen er veel afvallen... Bron: Het Aviation Medical Center Schiphol.

En mijn bron

:D
 
Een nieuwe economische hick up en dat plan gaat ook de prullenbak in, ik heb meer interesse in de lengte van de huidige wachtlijst, en info van mensen die recentelijk van de kls zijn gekomen en werk hebben...of niet....
 
je kunt naar mijn mening de kls/nls niet met een opleidings instituut zoals epst vergelijken.
epst is geen vliegschool en bevind zich dus in de luxe positie om mensen aan te nemen aan de hand van het aantal plaatsen dat bij de aan epst gelinkte airlines beschikbaar is.
de vraag waarom niet iedereen zn opleiding bij epst doet is dus makkelijk te verklaren; te weinig beschikbare plaatsen.
bijkomend voordeel is ook dat je deze schaarse plaatsen natuurlijk kunt opvullen met zeer capabele mensen waardoor de reputatie die epst in de loop van de jaren heeft opgebouwd gehandhaafd blijft.
het feit dat epst in deze moeilijke tijd zn piloten toch aan zeer respectabele goed betaalde banen weet te helpen is in mijn ogen beslist een reden om voor deze school te kiezen.

@rto>> daar sluit ik me helaas bij aan......
 
Dan begint bij mij wel de vraag op te komen hoe zij dan hun materiaal financieren? Ik zag inderdaad dat ze de toelating aanpassen op het geschat aantal af te zetten piloten, maar je zou toch zeggen dat de kosten qua apparatuur toch constant blijven?
 
Djanello said:
Dan begint bij mij wel de vraag op te komen hoe zij dan hun materiaal financieren? Ik zag inderdaad dat ze de toelating aanpassen op het geschat aantal af te zetten piloten, maar je zou toch zeggen dat de kosten qua apparatuur toch constant blijven?

Dat is volgens mij juist de truc. EPST verzorgd in eerste instantie niet de opleiding. De opleiding wordt gevolgd bij Oxford Aviation Training. De kosten van de opleiding bij EPST zijn ook net zo hoog als een integrated opleiding bij OAT. EPST zorgt aan het einde van de opleiding wel voor een AJFC/MCC course op een 737-700 FBS. Maar de kracht van EPST is dus het plaatsen van student pilots bij airliners. En ik weet niet in hoeverre dit te vergelijken is met een jobcenter bij de KLS, maar ik heb het idee dat je bij de KLS eerder een baan hebt als je zelf het initiatief neemt dan dat je het over laat aan het jobcenter. Volgens mij is dat jobcenter vooral een informatiepunt om te kunnen volgen waar er vacatures zijn. Ik kan er ook naast zitten, misschien dat een insider van de KLS hier meer over kan vertellen?

Groeten,
Steven
 
Ik heb zelfs gehoord dat er mensen uit de klas van epst die nu met de IR bezig zijn in oxford al in contact zijn gebracht met BA City Express.. dus nog VOOR het einde van hun opleiding....
 
Steven said:
Dat is volgens mij juist de truc. EPST verzorgd in eerste instantie niet de opleiding. De opleiding wordt gevolgd bij Oxford Aviation Training. De kosten van de opleiding bij EPST zijn ook net zo hoog als een integrated opleiding bij OAT. EPST zorgt aan het einde van de opleiding wel voor een AJFC/MCC course op een 737-700 FBS. Maar de kracht van EPST is dus het plaatsen van student pilots bij airliners. En ik weet niet in hoeverre dit te vergelijken is met een jobcenter bij de KLS, maar ik heb het idee dat je bij de KLS eerder een baan hebt als je zelf het initiatief neemt dan dat je het over laat aan het jobcenter. Volgens mij is dat jobcenter vooral een informatiepunt om te kunnen volgen waar er vacatures zijn. Ik kan er ook naast zitten, misschien dat een insider van de KLS hier meer over kan vertellen?

Groeten,
Steven

aan de andere kant kunnen ze doordat ze een jobcenter zijn dus alleen mensen aan nemen voor wie ze een baan hebben. Dus kunnen ze streng selecteren wat uiteindelijk weer goed voor hun naam is, waardoor andere airliners graag hun opgeleide piloten willen.

just my 2 cents
 
Kben ook wel s verdomde nieuwsgierig naar ervaringen van ex-NLS-ers.... zijn ze werkelijk zo nalatig als RTO beweerd?

hup hup mensen... laat horen!!

mzls:)
 
er zijn inderdaad mensen van de wachtlijst gepasseerd zoals rto al aangaf.
de hele verhuizing van de nls naar portugal komt de oud studenten niet echt ten goede heb ik het idee.
er worden weinig tot geen pogingen vanuit de nls ondernomen om eens een andere markt aan te boren dan die ze al sinds jaar en dag gewend zijn.
daar red je het dus in deze tijd niet meer mee.
cae is al een tijdje aan het bezuinigen dus er wordt geen budget vrijgemaakt om iemand aan te stellen die de belangen van de oud studenten eventueel zou kunnen behartigen.
het komt er dus op neer dat zo ongeveer iedereen die het geluk heeft om via de wachtlijst aan het werk te komen na +/- 2 jaar wachten ook nog eens zn eigen type moet betalen.
de nls is een kwalitatief goede opleiding maar de nazorg is op dit moment niet bepaald om over naar huis te schrijven.
erg jammer want het zou in mijn ogen ook anders kunnen.
hoop dus wel dat hier in de toekomst verandering in komt en dat je als oud leerling ook met wat meer respect behandeld wordt dan dat nu het geval is.
de tijd zal het leren.......
succes met het maken van een keuze allemaal...
 
Brabo said:
Ik heb zelfs gehoord dat er mensen uit de klas van epst die nu met de IR bezig zijn in oxford al in contact zijn gebracht met BA City Express.. dus nog VOOR het einde van hun opleiding....

Inderdaad en een aantal zijn uitgenodigd voor de selectie van BA zelf. Maar dit wordt allemaal geregeld via/door de contacten van OAT (Oxford Aviation Training) zelf, en niet door EPST. Inderdaad super goede ontwikkelingen om al in je IR geselecteerd te worden.
 
Het staat nu ook op de EPST website, staat er pas sinds kort op dacht ik.


LAATSTE NIEUWS EPST BANEN:
Op dit moment zijn alle EPST studenten die bij Oxford Aviation de opleiding hebben voltooid geplaatst (of staan op een lijst bij een airline en zullen spoedig beginnen) !!

Mooier nog, van de cursus die nog IRT examen moet doen zijn 10 van de 11 studenten nu reeds door twee airlines geselecteerd voor hun programma. Ze moeten dan nog wel door de selectie van deze airlines, maar normaal hebben de EPST studenten daar geen problemen mee. Enkele airlines kijken nu reeds naar de daarop volgende cursus (klas) van EPST studenten.

Het ziet er naar uit dat de EPST wachtlijst tot 0 maanden gereduceerd is en men zelfs voor het eind examen aangenomen wordt.

Kan het mooier?
 
Back
Top