arthorizon
New member
Mijn oud collega, Capt. Uwe Sturm, is vorige week in zijn slaap overleden. Eigenlijk zo’n slechte deal nog niet, given all things equal.
In verband met PBB regels, “geen namen”, en uit pietijt met de overledene, heb Ik zijn werkelijke naam een beetje verdraaid, echter zodanig dat de karakteristiek van betrokkene, zoals zo evident tidens zijn leven, een beetje uit de naam valt af te leiden. Op 67 jarige leeftijd, zeven jaar nadat hij zijn broker bedrijfje door een grote FBO had laten uitkopen en sindsdien op zijn farm met vliegstripje tevreden zat te rentenieren.
Met mijn ex buurman, die ook een oud collega is, zijn we naar de begrafenis in Texas gegaan,. En, zoals gebruikelijk, kwamen de herinneringen en anecdotes, good and bad, boven drijven.
Aan een van die memorable events, wil Ik U vandaag refereren, het betreft een ferry vlucht met een Piper Cub, die ik “even” zou doen voor Uwe.
Het hoeft niet altijd “Four Engine Jet” te zijn als het over “verhalen uit de cockpit” gaat, dacht Ik zo, want avonturen als vlieger ga je beleven op het moment dat je jezelf vast gespt in de stoel bij de knuppel of yoke, van welk type vliegtuig dan ook. Om U in staat te stellen een en ander in het juiste perspectief te zien van wat komen gaat moet Ik eerst even wat over de deelnemende karakters vertellen.
A. Unser Uwe, eind zeventiger jaren de absolute ster van de airline, een meter tachtig lang, atletisch figuur, staal blauwe ogen, arisch blond, lichtbruine tan, en een akelig wilskrachtige kin. Het prototype van de succesvolle flugkapitaen zoals men ze in die Heimat graag zag. Als je het al zou willen, zo’n type kreeg je niet verzonnen.
Uwe’s excuus indertijd om de airline career op te zeggen was, in volgorde van belangrijkheid, “A”. Heb genoeg geld nu. “B”. Dus hoef niet meer echt te werken. “C” de kans om weer echt te vliegen, stick and rudder.
Per datum van de volgende gebeurtenissen stonden op Uwe’s balans, twee eigen vliegtuigen, (Piper Chieftain en PT17 Stearman), twee huizen, twee auto’s, twee kinderen, twee paarden, twee honden maar, dat moesten we hem nageven, nog steeds een vrouwen.
B. Frau Sturm, Evelyn.
Dit moet Ik even uitleggen. Tijdens de airline carriere trouwde Uwe, in Frankfurt, met een PanAm stewardess, telg uit een rijke Texaanse olie familie. Het mocht inderdaad zo zijn, dat, na het overlijden van Poa, de erfenis zodanig was dat het echtpaar zichzelf een aantal aanbiedingen deed die ze niet konden weigeren, en vervolgens tot ieders tevredenheid in Texas een eigen ranch betrokken, met vlieg stripje van waaruit Uwe zich profileerde als “aviation consultant”.
C. Dances with Clouds.
Vliegt al zo’n dertig jaar Piper Cub en heeft er ook al een paar versleten.
Hij is een rechte lijn afstammeling van een trots Indiaans volk wat sinds honderd jaar noord van Oklahoma is blijven hangen. De man heeft een eigen farm met vlees producerende dieren opgebouwd, wat echter zijn side business is. Het echte werk is vliegen als contract pilot voor naburige farmers om de omheinigen rond de mega farms te controleren. Vroeger gebeurde dat met cowboys te paard maar Dances had een vooruitziende blik en had een groot aantal klanten gecontracteerd om iedere dag de omheining te controleren op mankementen. Was er iets mis dan vloog hij naar de betreffende farm, lande voor de deur om rapport uit te brengen en ging weer verder op inspectie ronde voor zijn klanten. Zo kwam hij dus lang geleden naar de grote stad om een Piper Cub te kopen, simpele machine, 90 Pk, geen flaps, geen niets eigenlijk, kale machine. Maar meer had hij ook niet nodig. En, nu hij toch in Dallas was, haalde hij meteen in tien dagen zijn single engine PPL. (we praten hier begin zestiger jaren).
Met zijn eerste 90 PK Piper Cub kwam hij terug naar de farm. Hoogtemeter, snelheidsmeter, kompas, dat was het instrumentarium. De prop moest je aanslingeren want geen elektrische starter, nergens voor nodig.
En zijn nieuwe naam, respectvol gegeven door zijn volgelingen, op de dag dat hij met deze eerste kist thuis kwam, was “Dances With Clouds”
Vanaf die dag maakte hij drie tot vier uur vliegtijd op 100 ft hoogte, af en toe ter plekke landen als er iets met het hek mis was, dan terug vliegen naar de klant om diens cowboys op reparatie karwei te sturen.
Dat ging zes dagen per week, zondag was vrij. Op het moment dat Art ten tonele verscheen had de man zo’n 25000 Piper uren en kon er beter mee omgaan dan welke Piper fabrieks vlieger dan ook.
Dances kon alles en heeft ook alles gedaan wat je maar met een Piper Cub kon bedenken.
In de lucht van zitplaats wisselen, met zijn zoon samen voorin, voorbij komen vliegen terwijl hij buiten op de rechter strut zat, linkerhand aan de knuppel, zonder knuppel vliegen, op een rijdende Buick station wagon landen, door de graanschuur vliegen, etc.”
Dances knew about Piper Cubs, dat was duidelijk.
D. De zoons en dochter.
“Walks like Buffalo”, de oudste en zijn jongere broer, “Laughs at Danger”,
Beide zoons waren in de verre omtrek bekend vanwege hun deelname aan rodeos en daaraan gekoppeld frequent saloon bezoek. Harde werkers ook, konden geen vlieg kwaad doen. Dochter, “Eyes like Fire” echter was de jongste, en had de gewoonte mannen met haar ogen in brand te zetten. Niemand had het langer dan een maand bij haar uitgehouden. “Eyes like fire”. She grabs you, then burns you, wist Uwe nog te melden, Art was gewaarschuwd.
E. De nieuwe Cub.
Helemaal geel gespoten. Colorado Gelb, volgens Uwe. Instrumentarium zoals het hoorde, Het enige nav instrument was het bol kompas. Verder alles wat je nodig zou kunnen hebben om ranch werk te doen behalve de radio, die zou Dances zelf wel inbouwen. 180 PK, drie bladige prop, flaps, electrische starter, primer, cylinderkop temperatuur, variometer, bochtaanwijzer, toerental, the works, en om het kompleet te maken, grote buitenmaats Toendra banden.
Dat kwam zo, toen de huidige Cub aan vervanging toe was vonden
“Walks like Buffalo” en “Laughs at Danger”, het beter om het the old man wat makkelijker te maken, de scherpte was er na al die jaren een beetje af, dus, electrische starter, grote banden, meer performance en zo, was eigenlijk wel gewenst. Art kon zich daar wel wat bij voorstellen.
Zo, genoeg inleiding, om verder te gaan neem Ik U nu mee terug naar de zomer van 1989.
Art had net een week recurrent achter de rug bij het toenmalige Simuflite, DFW, op de kleine spullen, Hawker en Gulfstream. Het was Zaterdagochtend 5 Augustus. Mijn deadhead terug was pas Dinsdag 8, dus eventjes tijd om bij vriend Uwe weer eens een kijkje te nemen. Met de Avis Beemer naar Mc Kinney Municipal Airport. zo’n 50 kilometer Noord Oost van DFW, waar Uwe kantoor hield.
So, there I was, aangekomen bij de hangar achter het FBO kantoor, door het poortje, (U begrijpt, lang voor 9/11), met een bord er op, (beware of the dog), en dan een pijl, “office thataway, rauchen nicht verboten”, stond Ik in zijn kantoor. Hij donderde zowat van zijn stoel af, “Art, Du hier”? Evelyn, Evelyn, schnell, kom hier, einn geist, ein geist sag ich dir”. Frau Sturm verschijnt, afwas handoek in de handen, Aah, dear Evelyn, indertijd het onbereikbare sex bom ideaal voor ons, modale F/O’s, afgunstig als we waren op Kapitean Uwe, die de dames voor het uitkiezen had,
Tja, het goede leven was haar niet voorbij gegaan, zo te zien, gek is dat, vrouwen hebben daar over het algemeen meer last van dan mannen, maar dat terzijde.
Art’s bezoek had echter ook een hidden agenda. Na de gebruikelijke pleasantries, elkaar op de schouders slaan, weet je nog toen en toen verhalen, waar is die en die gebleven, etc. duurde het nog een uurtje of wat voordat Ik zodanig op op zijn gemoed ingewerkt had dat een korte bruikleen van zijn Stearman bespreekbaar werd. Art wreef zich al in de handen maar Uwe had nog een kleine bijkomstigheid in petto. En zo begon een most remarkable vlieg weekend wat me nog lang zou heugen.
De conversatie ging ongeveer als volgt,
Uwe opent met, “zeg Art, die Piper Cub die daar voor de hangar staat, die hebben we helemaal overhauled en verkocht aan een klant van ons. Die zou ‘m eigenlijk vandaag met zijn dochter komen ophalen maar zijn vrouw is jarig en hij heeft er dus geen tijd voor, of wij hem even konden ferrien.” Al mijn freelancers zijn ergens onderweg en jij hebt vroeger zoveel Cub gevlogen, jij wil dat misschien wel even doen vanmiddag, Je levert deze kist af, en neemt zijn oude kist mee terug die we dan hier weer overhaulen en proberen te verkopen. Dat is de deal. Zijn dochter is al hier dus die neem je maar even mee, heb je gelijk wat gezelschap onderweg.
OK, dacht Art, da’s mats, even een hopje naar een naburig veldje, no sweat, deal. Kleine inspectie van de kist leerde dat die er gelikt uit zag,.
“Uwe, welk veldje moet ie naartoe, dan ga ik nu snel even”.
“Ehm, Art, het is in de buurt van Dodge City, zo’n 250+ mijltjes Noord West van hier.”
“WASS ?? Und das sagst Du jetz” ? Da’s zo’n 5 uurtjes vliegen met dat ding. Na veel heen en weer gekaats, oeioei wat is dat ver aan Art’s kant en, maar je hebt toch de hele dag de tijd, als je nu weggaat en het word te laat om met de oude kist terug te vliegen kan je daar altijd blijven slapen, het zijn heel gastvrije mensen, aan Uwe’s kant, liet Art zich overhalen. “OK dan, maar daarna is de Stearman voor mij? “Selbstverstaendlich, Stearman kanst Du haben.” Was het grijnzende antwoord.
(Even ter verduidelijking waarom Art zich om liet praten, Uwe’s Stearman was een z.g. modified PT 17 met een P+W 985R 450 HP Radial. “The Real Mc Coy”.).
Na het vullen van de thermoskan met koffie en het bestuderen van de VFR chart en een weather check, (cavok, north of Red River small non active cold front passing west to east, should be gone when you ‘r there, after, cavul), had Uwe nog wat info over de klant, zoals hier boven beschreven en riep iets onduidelijks naar de keuken waarop een van de mooiste vrouwen ter wereld te voorschijn kwam, “Eyes like Fire”. Nu had Art al heel wat schoonheden gezien in zijn leven maar deze was een TEN.
Daar gaan we weer, dacht Art, ben weer ergens met m’n grote voeten ingetrapt.
Hmm, het verhaal word wat lang, zo te zien, ga morgen of overmorgen verder met deel twee, “Art gaat op weg”
Tot morgen, of overmorgen.
Cheers
Art
In verband met PBB regels, “geen namen”, en uit pietijt met de overledene, heb Ik zijn werkelijke naam een beetje verdraaid, echter zodanig dat de karakteristiek van betrokkene, zoals zo evident tidens zijn leven, een beetje uit de naam valt af te leiden. Op 67 jarige leeftijd, zeven jaar nadat hij zijn broker bedrijfje door een grote FBO had laten uitkopen en sindsdien op zijn farm met vliegstripje tevreden zat te rentenieren.
Met mijn ex buurman, die ook een oud collega is, zijn we naar de begrafenis in Texas gegaan,. En, zoals gebruikelijk, kwamen de herinneringen en anecdotes, good and bad, boven drijven.
Aan een van die memorable events, wil Ik U vandaag refereren, het betreft een ferry vlucht met een Piper Cub, die ik “even” zou doen voor Uwe.
Het hoeft niet altijd “Four Engine Jet” te zijn als het over “verhalen uit de cockpit” gaat, dacht Ik zo, want avonturen als vlieger ga je beleven op het moment dat je jezelf vast gespt in de stoel bij de knuppel of yoke, van welk type vliegtuig dan ook. Om U in staat te stellen een en ander in het juiste perspectief te zien van wat komen gaat moet Ik eerst even wat over de deelnemende karakters vertellen.
A. Unser Uwe, eind zeventiger jaren de absolute ster van de airline, een meter tachtig lang, atletisch figuur, staal blauwe ogen, arisch blond, lichtbruine tan, en een akelig wilskrachtige kin. Het prototype van de succesvolle flugkapitaen zoals men ze in die Heimat graag zag. Als je het al zou willen, zo’n type kreeg je niet verzonnen.
Uwe’s excuus indertijd om de airline career op te zeggen was, in volgorde van belangrijkheid, “A”. Heb genoeg geld nu. “B”. Dus hoef niet meer echt te werken. “C” de kans om weer echt te vliegen, stick and rudder.
Per datum van de volgende gebeurtenissen stonden op Uwe’s balans, twee eigen vliegtuigen, (Piper Chieftain en PT17 Stearman), twee huizen, twee auto’s, twee kinderen, twee paarden, twee honden maar, dat moesten we hem nageven, nog steeds een vrouwen.
B. Frau Sturm, Evelyn.
Dit moet Ik even uitleggen. Tijdens de airline carriere trouwde Uwe, in Frankfurt, met een PanAm stewardess, telg uit een rijke Texaanse olie familie. Het mocht inderdaad zo zijn, dat, na het overlijden van Poa, de erfenis zodanig was dat het echtpaar zichzelf een aantal aanbiedingen deed die ze niet konden weigeren, en vervolgens tot ieders tevredenheid in Texas een eigen ranch betrokken, met vlieg stripje van waaruit Uwe zich profileerde als “aviation consultant”.
C. Dances with Clouds.
Vliegt al zo’n dertig jaar Piper Cub en heeft er ook al een paar versleten.
Hij is een rechte lijn afstammeling van een trots Indiaans volk wat sinds honderd jaar noord van Oklahoma is blijven hangen. De man heeft een eigen farm met vlees producerende dieren opgebouwd, wat echter zijn side business is. Het echte werk is vliegen als contract pilot voor naburige farmers om de omheinigen rond de mega farms te controleren. Vroeger gebeurde dat met cowboys te paard maar Dances had een vooruitziende blik en had een groot aantal klanten gecontracteerd om iedere dag de omheining te controleren op mankementen. Was er iets mis dan vloog hij naar de betreffende farm, lande voor de deur om rapport uit te brengen en ging weer verder op inspectie ronde voor zijn klanten. Zo kwam hij dus lang geleden naar de grote stad om een Piper Cub te kopen, simpele machine, 90 Pk, geen flaps, geen niets eigenlijk, kale machine. Maar meer had hij ook niet nodig. En, nu hij toch in Dallas was, haalde hij meteen in tien dagen zijn single engine PPL. (we praten hier begin zestiger jaren).
Met zijn eerste 90 PK Piper Cub kwam hij terug naar de farm. Hoogtemeter, snelheidsmeter, kompas, dat was het instrumentarium. De prop moest je aanslingeren want geen elektrische starter, nergens voor nodig.
En zijn nieuwe naam, respectvol gegeven door zijn volgelingen, op de dag dat hij met deze eerste kist thuis kwam, was “Dances With Clouds”
Vanaf die dag maakte hij drie tot vier uur vliegtijd op 100 ft hoogte, af en toe ter plekke landen als er iets met het hek mis was, dan terug vliegen naar de klant om diens cowboys op reparatie karwei te sturen.
Dat ging zes dagen per week, zondag was vrij. Op het moment dat Art ten tonele verscheen had de man zo’n 25000 Piper uren en kon er beter mee omgaan dan welke Piper fabrieks vlieger dan ook.
Dances kon alles en heeft ook alles gedaan wat je maar met een Piper Cub kon bedenken.
In de lucht van zitplaats wisselen, met zijn zoon samen voorin, voorbij komen vliegen terwijl hij buiten op de rechter strut zat, linkerhand aan de knuppel, zonder knuppel vliegen, op een rijdende Buick station wagon landen, door de graanschuur vliegen, etc.”
Dances knew about Piper Cubs, dat was duidelijk.
D. De zoons en dochter.
“Walks like Buffalo”, de oudste en zijn jongere broer, “Laughs at Danger”,
Beide zoons waren in de verre omtrek bekend vanwege hun deelname aan rodeos en daaraan gekoppeld frequent saloon bezoek. Harde werkers ook, konden geen vlieg kwaad doen. Dochter, “Eyes like Fire” echter was de jongste, en had de gewoonte mannen met haar ogen in brand te zetten. Niemand had het langer dan een maand bij haar uitgehouden. “Eyes like fire”. She grabs you, then burns you, wist Uwe nog te melden, Art was gewaarschuwd.
E. De nieuwe Cub.
Helemaal geel gespoten. Colorado Gelb, volgens Uwe. Instrumentarium zoals het hoorde, Het enige nav instrument was het bol kompas. Verder alles wat je nodig zou kunnen hebben om ranch werk te doen behalve de radio, die zou Dances zelf wel inbouwen. 180 PK, drie bladige prop, flaps, electrische starter, primer, cylinderkop temperatuur, variometer, bochtaanwijzer, toerental, the works, en om het kompleet te maken, grote buitenmaats Toendra banden.
Dat kwam zo, toen de huidige Cub aan vervanging toe was vonden
“Walks like Buffalo” en “Laughs at Danger”, het beter om het the old man wat makkelijker te maken, de scherpte was er na al die jaren een beetje af, dus, electrische starter, grote banden, meer performance en zo, was eigenlijk wel gewenst. Art kon zich daar wel wat bij voorstellen.
Zo, genoeg inleiding, om verder te gaan neem Ik U nu mee terug naar de zomer van 1989.
Art had net een week recurrent achter de rug bij het toenmalige Simuflite, DFW, op de kleine spullen, Hawker en Gulfstream. Het was Zaterdagochtend 5 Augustus. Mijn deadhead terug was pas Dinsdag 8, dus eventjes tijd om bij vriend Uwe weer eens een kijkje te nemen. Met de Avis Beemer naar Mc Kinney Municipal Airport. zo’n 50 kilometer Noord Oost van DFW, waar Uwe kantoor hield.
So, there I was, aangekomen bij de hangar achter het FBO kantoor, door het poortje, (U begrijpt, lang voor 9/11), met een bord er op, (beware of the dog), en dan een pijl, “office thataway, rauchen nicht verboten”, stond Ik in zijn kantoor. Hij donderde zowat van zijn stoel af, “Art, Du hier”? Evelyn, Evelyn, schnell, kom hier, einn geist, ein geist sag ich dir”. Frau Sturm verschijnt, afwas handoek in de handen, Aah, dear Evelyn, indertijd het onbereikbare sex bom ideaal voor ons, modale F/O’s, afgunstig als we waren op Kapitean Uwe, die de dames voor het uitkiezen had,
Tja, het goede leven was haar niet voorbij gegaan, zo te zien, gek is dat, vrouwen hebben daar over het algemeen meer last van dan mannen, maar dat terzijde.
Art’s bezoek had echter ook een hidden agenda. Na de gebruikelijke pleasantries, elkaar op de schouders slaan, weet je nog toen en toen verhalen, waar is die en die gebleven, etc. duurde het nog een uurtje of wat voordat Ik zodanig op op zijn gemoed ingewerkt had dat een korte bruikleen van zijn Stearman bespreekbaar werd. Art wreef zich al in de handen maar Uwe had nog een kleine bijkomstigheid in petto. En zo begon een most remarkable vlieg weekend wat me nog lang zou heugen.
De conversatie ging ongeveer als volgt,
Uwe opent met, “zeg Art, die Piper Cub die daar voor de hangar staat, die hebben we helemaal overhauled en verkocht aan een klant van ons. Die zou ‘m eigenlijk vandaag met zijn dochter komen ophalen maar zijn vrouw is jarig en hij heeft er dus geen tijd voor, of wij hem even konden ferrien.” Al mijn freelancers zijn ergens onderweg en jij hebt vroeger zoveel Cub gevlogen, jij wil dat misschien wel even doen vanmiddag, Je levert deze kist af, en neemt zijn oude kist mee terug die we dan hier weer overhaulen en proberen te verkopen. Dat is de deal. Zijn dochter is al hier dus die neem je maar even mee, heb je gelijk wat gezelschap onderweg.
OK, dacht Art, da’s mats, even een hopje naar een naburig veldje, no sweat, deal. Kleine inspectie van de kist leerde dat die er gelikt uit zag,.
“Uwe, welk veldje moet ie naartoe, dan ga ik nu snel even”.
“Ehm, Art, het is in de buurt van Dodge City, zo’n 250+ mijltjes Noord West van hier.”
“WASS ?? Und das sagst Du jetz” ? Da’s zo’n 5 uurtjes vliegen met dat ding. Na veel heen en weer gekaats, oeioei wat is dat ver aan Art’s kant en, maar je hebt toch de hele dag de tijd, als je nu weggaat en het word te laat om met de oude kist terug te vliegen kan je daar altijd blijven slapen, het zijn heel gastvrije mensen, aan Uwe’s kant, liet Art zich overhalen. “OK dan, maar daarna is de Stearman voor mij? “Selbstverstaendlich, Stearman kanst Du haben.” Was het grijnzende antwoord.
(Even ter verduidelijking waarom Art zich om liet praten, Uwe’s Stearman was een z.g. modified PT 17 met een P+W 985R 450 HP Radial. “The Real Mc Coy”.).
Na het vullen van de thermoskan met koffie en het bestuderen van de VFR chart en een weather check, (cavok, north of Red River small non active cold front passing west to east, should be gone when you ‘r there, after, cavul), had Uwe nog wat info over de klant, zoals hier boven beschreven en riep iets onduidelijks naar de keuken waarop een van de mooiste vrouwen ter wereld te voorschijn kwam, “Eyes like Fire”. Nu had Art al heel wat schoonheden gezien in zijn leven maar deze was een TEN.
Daar gaan we weer, dacht Art, ben weer ergens met m’n grote voeten ingetrapt.
Hmm, het verhaal word wat lang, zo te zien, ga morgen of overmorgen verder met deel twee, “Art gaat op weg”
Tot morgen, of overmorgen.
Cheers
Art