CTC ATP holding pool

Wezzel

New member
hoi

Ik kan gaan deelnemen aan het CTC ATP gebeuren maar vraag me af hoe vol de holding pool momenteel is en of er uberhaupt nog mensen uit de pool de laatste maanden ergens geplaatst zijn...

Ben tenslotte niet van plan om een typerating te gaan doen en vervolgens nog 2 jaar thuis op de bank te gaan zitten...

thnx
 
Er is op dit moment flinke beweging in de CTC Cadet pool. Laatste cijfers die ik vernomen heb:
40 personen in de Cadet pool
50 personen in de ATP pool

Easyjet neemt momenteel veel cadets aan (groei en uitstroom naar BA) en men is bezig met een Qatar deal. Er is dus zeker beweging aan die kant, maar eerlijk is eerlijk, er worden ook nog steeds 150+ cadets jaarlijks opgeleid...

Als het zo doorgaat dan komen de ATP poolers vast binnen een aantal maanden aan de beurt. Als de nieuwe crisisgolf echt vorm gaat krijgen, dan heeft dat uiteraard ook invloed op de doorstroming in de pools.
 
Ik ben door de selectie voor deze ATP route, maar ik twijfel enorm of ik het nou moet gaan doen of niet. Kost ongeveer 10.000 euro en ik heb vernomen dat je maar een half jaar op de back-up lijst zou komen! Vandaar waarschijnlijk dat die aantallen nog wel aantrekkelijk klinken.

Alle cadets gaan sowieso voor, dus als daar idd flink wordt opgeleid, kom je moeilijk aan de beurt :S
 
Tja, wat is verstandig om te doen. Helaas heb ook ik geen glazen bol...

Wat betreft dat half jaar op de backup lijst is onzin. Er zijn 2 lijsten, of hold pools. De Cadet hold pool en de ATP hold pool. De Cadet hold pool gaat altijd voor. En eigenlijk begrijp ik dat ook wel. Wat ik wel waardeer aan CTC is dat ze een bepaalde max aanhouden wat betreft het aantal studenten per jaar. Het is mij duidelijk geworden dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Dit is ook de reden dat ze een aantal partner airlines hebben waar ze afgestudeerde studenten aan mogen leveren.

Het maximeren geldt ook voor de aantallen in de ATP hold pool. De ATP route is een hele tijd gesloten geweest omdat er weinig Cadets weggezet konden worden tijdens de recessie. Men wilde niet een te grote buffer creëren.

Op dit moment gaat het allemaal vrij rap bij met name Easyjet. Garanties? Geen enkele!

Ik heb destijds besloten het extra geld te betalen. Ik ben zeer tevreden over het niveau van de opleiding, maar dat had zeker ergens anders voor veel minder geld ook gerealiseerd kunnen worden. Heb ik er in de toekomst nog iets aan? Ik hoop het maar.

Succes met je keuze Toes!
 
Doen! Ik deed het destijds ook en na de cursus op vrijdag afgerond te hebben maandag gelijk begonnen met de type, sindsdien bij easyJet aan de slag
 
Hai, thanks voor de adviezen. Fokkertje, hoe lang geleden was dat in jouw geval? Ik heb het nagevraagd of er een limiet zit op de tijd dat je op die lijst mag staan. Je blijft er idd gewoon op staan, dus ik denk dat ik het er dan ook maar op gok. Ik zou zo graag bij easyJet of BA aan de slag gaan! Het is voor mij nu ook al een jaar geleden dat ik de MCC heb gedaan. Herhaling en meer uren is altijd goed.
 
Dat was in 2005, even geleden alweer dus ...
Feit is dat als je door CTC ergens geplaatst wordt dat bijna altijd op een medium jet is, geen slechte plek om te beginnen (met het afbetalen van de lening? ;-)
Heb je inmiddels een plekje in de holding pool?
 
Nee, nog niet. Ik ben te druk met werken en mn huis verbouwen om de cursus te doen. Ook denk ik nog steeds na over hoeveel nut het zou hebben.

Wel heb ik in mei een "leeg blok" waarin ik de cursus kan passen, dus ik hou er wel al rekening mee dat ik het ga doen (binnen de tijd, je MOET een half jaar na selectieronde de cursus hebben gestart).

Ik vind het nog steeds lastig, juist nu er zo ongelofelijk veel werkzoekenden zijn. Misschien kan ik die 10.000 beter investeren in vlieguren!
 
@ Toes
Ik snap je twijfel erg goed! Ben net uitgenodigd voor selectieronde 2, dus ik moet die eerst nog goed door zien te komen. Aangezien jij de selectie net gedaan hebt, zou je mij in het kort kunnen vertellen wat het allemaal inhield?
Daarnaast hoorde ik dat je een cd-tje kon bestellen om te trainen voor de 2e selectie ronde, weet jij daar iets van?

Bedankt alvast
 
Weggesmeten geld. Zelf CTC is niet betrouwbaar anno 2012.

Een cursus en geen baangarantie! Je zou gek moeten zijn om nog meer geld te verspillen dan ju nu waarschijnlijk al hebt gedaan.
 
@ Standard1013: Ben ik het helemaal mee eens, maar het zou zo lullig zijn als dit net het missende stapje zou zijn om WEL die baan te scoren. Er zijn er al zo veel met alleen een afgeronde ATPL opleiding en wat schrale cessna uurtjes.

@ charly1984: Er zijn een aantal uitgebreide verslagen te vinden via google, maar ik zal je beetje kort vertellen wat de bedoeling is. Eerst krijg je een verhaal wat de school doet etc. Hele vriendelijke mensen allemaal. Vervolgens deden we een voorstelrondje en groepsopdrachten (foto's op volgorde leggen qua tijd in luchtvaart en een survival lijst samenstellen omdat je op een zinkend bootje zit en naar een eiland moet zwemmen; gaat er niet om dat het klopt maar hoe je ertoe komt met je groep. Ze zullen wel meer verschillende opdrachten hebben).

Daarna begin je met de PILAPT test. Hier staan ook wat voorbeelden online. Ik heb hier geen oefenmateriaal voor aangeschaft omdat ik dat veel te duur vond, maar wel goed om de opdrachten van te voren proberen in te schatten (mannetje ondersteboven/achterstevoren met een bol of en een vierkant in linker/rechterhand -> geef aan welke van de 3 plaatjes overeenkomt met de "zoekopdracht" zoals positive right square. Hier moet je gewoon even een handigheid voor jezelf in zoeken). Verder zijn het voornamelijk hand/oog coordinaties en een rekenopdracht (hiervoor is het handig om even je staartdelingen te oefenen en wat vergelijkingen). En als leuke afsluiter alle opdrachten tegelijk :stapelge:

Vervolgens hoor je na een lunch of je door mag voor het gesprek. Bij mij vielen 6 van de 8 af. Bij dit gesprek komen de standaard vragen naar voren "waarom verkeersvlieger, ben je een teamplayer, heb je leiderschapscapaciteiten" etc.

Daarna mag je weer naar huis en ik kreeg een dag later een mail met de uitslag van het assessment. Overigens krijg je geen uitgebreide feedback tot het moment dat je wordt afgewezen of de hele selectie hebt doorstaan, dus incl ATP course.
 
Ik denk er ook aan om mij aan te melden. Maar ik vroeg mij af hoe vol is de pool op dit moment. En hoe groot is de kans dat je er een baan aan over houd er zijn namelijk veel wisselende berichten.

Sent from my GT-I5800 using Tapatalk
 
Hoi,

Volgens mij nemen we dit jaar geen mensen meer aan, weet het niet 100% zeker. Het aantal vliegers wat easyJet verlaat is drastisch afgenomen! Het lijkt me wel belangrijk om dit te controleren, omdat bijna elke cursus ook een verloop datum heeft, maw woorden misschien moet je nog een een cursus doen als je langer dan een bepaalde tijd moet wachten! Zou me niets verbazen!
 
Ik sprak van de week met m'n pilot manager in Gatwick en ook die kon bevestigen dat recruitment wat zal stagneren. Ze zijn bezig met de MPL klassen en daar zullen straks een aantal mensen van aangenomen worden. Ik weet niet wat voor lijst CTC op dit moment hanteert. Kom je op dezelfde wachtlijst als de mensen die integrated hebben gedaan of hanteren ze een andere lijst?
 
Bij easy vlieg ik soms met mensen die in contact staan met CTC. Een van de trainers vertelde mij recentelijk dat de pool (ATP) niet al te groot was. Een collega uit de cabine gaat binnenkort bij Monarch starten. Deze persoon heeft bijna 2 jaar op de lijst gestaan maar heeft nu wel een prachtjob!

Ik denk dat CTC in tijden als deze zeker het overwegen waard is. Helemaal als je in een uitzichtloze situatie zit! Zoals eerder aangegeven zorgt CTC ervoor dat je gewoon bij een goede werkgever terecht komt. Alleen is afwachten wanneer en waar je terecht zal komen. En volgens mij (weet ik niet helemaal zeker) zijn de kosten voor de TR minder dan bij andere deals. Je zal dan waarschijnlijk wel de eerste maanden op lager basissalaris zitten.

Succes
 
Het grootste aantal ab initio's komen sinds vorige winter en deze winter van Oxford. Heb een paar NL co piloten getraind. Enige nadeel is dat ze ieder €200.000 schuld hadden……….. Schijnt "normaal" te zijn……..
 
Tja ik ben er ook geen voorstander van maar niet iedereen komt in een gespreid bedje.... En die 2 ton (te ziek voor woorden) is tegenwoordig binnen europa het bedrag waar je vandaag de dag rekening mee moet houden (opl/rente/TR). Gelukkig is een groot deel weer aftrekbaar. Tegenwoordig is de modulaire route niet echt een optie meer, omdat je dan nog minder kans hebt. Maar dat is mijn mijn mening.
 
Gewoon doen ja :rolleyes:

Bovenop je berg schulden, nog eens een hoop extra schulden maken zonder enig uitzicht op een baan of andere garanties.

Schijnt inderdaad normaal te zijn bij sommigen, ik vind het vooral een voorbeeld van slecht (financieel) management.
 
Back
Top