@ Standard1013: Ben ik het helemaal mee eens, maar het zou zo lullig zijn als dit net het missende stapje zou zijn om WEL die baan te scoren. Er zijn er al zo veel met alleen een afgeronde ATPL opleiding en wat schrale cessna uurtjes.
@ charly1984: Er zijn een aantal uitgebreide verslagen te vinden via google, maar ik zal je beetje kort vertellen wat de bedoeling is. Eerst krijg je een verhaal wat de school doet etc. Hele vriendelijke mensen allemaal. Vervolgens deden we een voorstelrondje en groepsopdrachten (foto's op volgorde leggen qua tijd in luchtvaart en een survival lijst samenstellen omdat je op een zinkend bootje zit en naar een eiland moet zwemmen; gaat er niet om dat het klopt maar hoe je ertoe komt met je groep. Ze zullen wel meer verschillende opdrachten hebben).
Daarna begin je met de PILAPT test. Hier staan ook wat voorbeelden online. Ik heb hier geen oefenmateriaal voor aangeschaft omdat ik dat veel te duur vond, maar wel goed om de opdrachten van te voren proberen in te schatten (mannetje ondersteboven/achterstevoren met een bol of en een vierkant in linker/rechterhand -> geef aan welke van de 3 plaatjes overeenkomt met de "zoekopdracht" zoals positive right square. Hier moet je gewoon even een handigheid voor jezelf in zoeken). Verder zijn het voornamelijk hand/oog coordinaties en een rekenopdracht (hiervoor is het handig om even je staartdelingen te oefenen en wat vergelijkingen). En als leuke afsluiter alle opdrachten tegelijk :stapelge:
Vervolgens hoor je na een lunch of je door mag voor het gesprek. Bij mij vielen 6 van de 8 af. Bij dit gesprek komen de standaard vragen naar voren "waarom verkeersvlieger, ben je een teamplayer, heb je leiderschapscapaciteiten" etc.
Daarna mag je weer naar huis en ik kreeg een dag later een mail met de uitslag van het assessment. Overigens krijg je geen uitgebreide feedback tot het moment dat je wordt afgewezen of de hele selectie hebt doorstaan, dus incl ATP course.