CPL en/of IR rating, wat is handig?

C172SP

New member
Goede avond heren (en dames),

Als vlieger ben ik op zoek naar wat meer dan wat ik nu doe (SEP, PPL), mijn oog viel op een Instrument rating. Even terzijde of dit nuttig is of niet; heb ik nogal een brandende vraag hierover.

Wat is het voordeligst qua geld en tijd? Eerst een CPL halen en vervolgens een IR rating daarop? Ik las dat voor een IR de nodige studie vereist is en diverse vakken ge(her)ëxamineerd moesten worden (las dat voor IR(A) en CPL dezelfde theorie vereist is, dus vrijstelling bij het behalen. Klopt dit?). Daarnaast vraagt men om "wiskunde en natuurkunde kennis", ik heb geen diploma waarbij dit aantoonbaar is. Of is dat meer een aanbeveling?

Wie kan mij hierbij helpen? Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,
Dennis
 
Wat wil je met een CPL gaan doen? Het heeft totaal geen voordelen t.o.v. een PPL als je gewoon voor de lol vliegt. Wil je iets commercieels gaan doen met je hobby? Dan heeft het wellicht zin. Wil je ook je IR dan adviseer ik je gewoon om de volledige ATPL theorie te doen. Dat is CPL en IR stof in één. Het scheelt geloof ik 1 vak.

Qua tijd en geld zijn er weinig verschillen, omdat je met een CPL 10 uur korting op je IR krijgt en als je eerst een IR hebt 10 uur korting op je CPL. Wat wel meeweegt is in welke periode van het jaar (uitgangspunt Nederland) je het brevet wil halen. CPL kan je beter in de zomer doen en een IR kan ook met wat "minder" weer. Een IR is wat toegankelijker dan een CPL ivm de aanvangseisen. Dit even los van de theorie.

Aanvangseisen van een IR zijn: een PPL met NQ en 50 uur PIC cross country, medical class 2 met extra audiogram.
Aanvangseisen CPL zijn: een PPL met NQ met minimaal 150 uur, waarvan minimaal 100 uur PIC en een medical class 1.
 
Uiteraard wil ik dan commerciële activiteiten gaan doen. Op dit moment zit ik rond de 120 uur waarvan +- 75 PIC.

Over ATPL theorie had ik inderdaad het e.e.a gelezen, wat ik eruit op kon maken was dat het 7 vakken CPL tegenover 14 vakken ATPL was. Maar dit kan ik fout geïnterpreteerd hebben?

Dat zou dus betekenen dat als ik CPL + IR wil doen met ATPL theorie klaar ben, als ik zeg, geen ATPL moet ik dan 2 x examen doen? Hoe zit het met ME danwel ME IR ? :)
 
Wat Immortal zegt. Daar wil ik nog aan toevoegen dat je voor een IR ook een paar nachtvluchten moet doen, dat is ook erg lastig in de zomer aangezien het dan pas om 10 uur donker wordt.

Er zijn enkele scholen in NL die ATPL theorie op afstand aanbieden. Dit zou ik je aanraden. Het is even doorzetten, maar je kan in principe met slechts twee weken klassikale les de hele theorie voor CPL en IR tegelijk doen. Je mag zelf invullen hoe lang je er over doet, maar houd rekening met op zijn minst een half jaar. Na je theorie heb je drie jaar om praktijk examen IR en CPL te doen.

Ik weet niet wat je opleiding is, maar ik zou me verder niet al te veel zorgen maken over wiskunde en natuurkunde, als je PPL theorie ook goed ging. Het is niet veel moeilijker, alleen meer.
 
Wat Immortal zegt. Daar wil ik nog aan toevoegen dat je voor een IR ook een paar nachtvluchten moet doen, dat is ook erg lastig in de zomer aangezien het dan pas om 10 uur donker wordt.

Er zijn enkele scholen in NL die ATPL theorie op afstand aanbieden. Dit zou ik je aanraden. Het is even doorzetten, maar je kan in principe met slechts twee weken klassikale les de hele theorie voor CPL en IR tegelijk doen. Je mag zelf invullen hoe lang je er over doet, maar houd rekening met op zijn minst een half jaar. Na je theorie heb je drie jaar om praktijk examen IR en CPL te doen.

Ik weet niet wat je opleiding is, maar ik zou me verder niet al te veel zorgen maken over wiskunde en natuurkunde, als je PPL theorie ook goed ging. Het is niet veel moeilijker, alleen meer.

Bedankt voor de reactie. Examens zijn hetzelfde als voor PPL? Alsin multi choice vragen bij het CBR (CCV geloof ik nu)? Daarnaast waren er andere eisen in het niet halen van een examen, hoe vaak mag een examen over gedaan worden?

"maar je kan in principe met slechts twee weken klassikale les de hele theorie voor CPL en IR tegelijk doen." -> Gaat dit om de gehele ATPL theorie?
 
Bedankt voor de reactie. Examens zijn hetzelfde als voor PPL? Alsin multi choice vragen bij het CBR (CCV geloof ik nu)? Daarnaast waren er andere eisen in het niet halen van een examen, hoe vaak mag een examen over gedaan worden?

"maar je kan in principe met slechts twee weken klassikale les de hele theorie voor CPL en IR tegelijk doen." -> Gaat dit om de gehele ATPL theorie?

Nouja, ik heb mijn ATPL theorie gehaald bij Orbit in Arnhem. Het is verplicht om een bepaald aantal uren klassikaal les te volgen. Bij Orbit was er voor elk vak ongeveer 2 uur les verdeeld over twee weken. Wanneer je welk vak doet mag je helemaal zelf weten, er zijn geloof ik om de twee maanden examens bij het CBR. De week van de theorie is altijd de week voordat de examens plaatsvinden. In principe, als je twee keer een week 7 lessen volgt en daarna 7 examens, kan je op zijn vlugst alles in 4 maanden hebben. Inderdaad alles multiple choice. Je krijgt een DVD met een dikke database vragen om thuis te oefenen... en het merendeel van de vragen op het examen komt letterlijk uit die database.

Hoe vaak je examens over mag doen wil ik persoonlijk helemaal niet weten... een examen inschrijving kost 140 euro... ik heb ze alle 14 meteen gehaald en als je van jezelf goed kan inschatten wat je wel en niet kan, moet jou dat ook wel lukken. Voor 140 euro kan je ook een uur vliegen dus t is wel zonde als je dan zakt ;)
 
de vraag die je moet stellen is .. wat wil je.?

een ir is absoluut superhandig als je meer wilt dan een rondje om de kerk. ik hebppl en ir en profiteer er regelmstig van. ik merk daarbijwel op dat het vliegtuig dat ik vlieg ook fully ifr is en een echte reiskist.

voor je vaardigheid is een ir ook heel nuttig.

wil je een ir .. wacht dan een jaar of begin alvast met de praktijk (toch 45 uur) .. er komt een nieuwe variant aan die veel toegankelijker is qua theorie ... de praktijk blijft t zelfde.

anders .. doe je atpl theorie en ga aan de slag voor je atp.
 
Wat ik wil? Verder in de luchtvaart. Wat dat exact inhoud weet ik nog niet, wil in ieder geval eerst richting CPL met IR. Als ik de ATPL theorie doe, krijg ik dan ook een (F)ATPL op mijn brevet of werkt dat op een andere manier?

Bevat de ATPL theorie ook het Multi Engine vliegen danwel Multi Engine IR? Of moet je hier alsnog apart voor gaan leren/examineren?

Ik weet dat de markt op dit moment slecht is, maar ik heb de tijd en het budget om dit te gaan doen dus vandaar de vragen!

@WSH: Heb jij meer informatie over de nieuwe IR variant? :)
@Inks002: Ik zat inderdaad naar Orbit te kijken, thanks voor de info!
 
Het werkt zo. De dik gedrukte vakken horen bij de IR, alle vakken behalve IFR Communications horen bij CPL en gewoon alle vakken horen bij ATPL. Daarom kiezen veel mensen voor ATPL theorie als ze IR en CPL willen halen.

General Navigation
Radio Navigation
Instruments
Aircraft General Knowledge
Flight Planning
Aviation Law
Meteorology
Operational Procedures
Human Performance & Limitations
Principles of Flight
VFR Communications Performance
IFR Communications
Mass & Balance

De brevet structuur is zo opgebouwd dat je voor alle bevoegdheden (ratings) opnieuw een examen/skill test moet doen. Dus ook voor je ME zal je opnieuw een aantal uren moeten lessen en daarna examen doen. Wil je je ME ook geldig maken voor IR dan moet je het examen een gecombineerd ME/IR examen zijn, anders staat er de beperking: IR for SE aircraft only, op je brevet.

In Nederland heb je 2 distance learning theorie opleiders die beide ongeveer 50% van de markt hebben. Orbit werd al genoemd en de andere is Dutch Aviation College: http://www.dutchaviationcollege.nl/. Voordeel van DAC is dat je niet een week vrij hoeft te nemen voor die grondschooldagen, je kan 1x per maand op zaterdag grondschool volgen en proefexamens maken.
 
Het werkt zo. De dik gedrukte vakken horen bij de IR, alle vakken behalve IFR Communications horen bij CPL en gewoon alle vakken horen bij ATPL. Daarom kiezen veel mensen voor ATPL theorie als ze IR en CPL willen halen.

General Navigation
Radio Navigation
Instruments
Aircraft General Knowledge
Flight Planning
Aviation Law
Meteorology
Operational Procedures
Human Performance & Limitations
Principles of Flight
VFR Communications Performance
IFR Communications
Mass & Balance

De brevet structuur is zo opgebouwd dat je voor alle bevoegdheden (ratings) opnieuw een examen/skill test moet doen. Dus ook voor je ME zal je opnieuw een aantal uren moeten lessen en daarna examen doen. Wil je je ME ook geldig maken voor IR dan moet je het examen een gecombineerd ME/IR examen zijn, anders staat er de beperking: IR for SE aircraft only, op je brevet.

In Nederland heb je 2 distance learning theorie opleiders die beide ongeveer 50% van de markt hebben. Orbit werd al genoemd en de andere is Dutch Aviation College: http://www.dutchaviationcollege.nl/. Voordeel van DAC is dat je niet een week vrij hoeft te nemen voor die grondschooldagen, je kan 1x per maand op zaterdag grondschool volgen en proefexamens maken.

Bedankt voor de uitleg. Is dit ook een theorie examen of enkel praktijk? Aangezien ik nu "denk" dat ik met een ATPL alle theorie binnen heb.
 
Nog een mogelijkheid

Nog een mogelijkheid

Hallo,

Ik heb ook wat onderzoek gedaan naar de ATPL cursus. In de UK zijn de examens veel goedkoper. 69 pond , 80 euro per examen. De locatie voor de examens is Gatwick airport. De UK CAA heeft alle 14 examens verdeeld over 4 dagen. De ATPL distant learning is in de UK ook nog een stuk goedkoper dan bij Nederlandse instellingen. Je moet dan wel af en toe naar de UK toe voor de verplichte klassikale training en voor de examens maar die kosten heb je met Ryanair er zo weer uit :) Combineer dat met wat couchsurfing en je bent helemaal goedkoop(er) uit.

Misschien kun je in Duitsland/Belgie ook wel goedkoper je ATPL theorie halen maar daar heb ik niet echt op gefocussed. Straks met de EASA is de ATPL theorie overal geldig binnen de EASA staten.
 
Bedankt voor de uitleg. Is dit ook een theorie examen of enkel praktijk? Aangezien ik nu "denk" dat ik met een ATPL alle theorie binnen heb.

Als je ATPL theorie gedaan hebt, ben je voorlopig even klaar met leren. De eerst volgende cursus is dan meestal de TQ.
 
Als je ATPL theorie gedaan hebt, ben je voorlopig even klaar met leren. De eerst volgende cursus is dan meestal de TQ.

Maar ik vraag mij dus af; moet ik dan wel theorie examens doen voor IR / ME ? Of krijg ik hiervoor vrijstelling als ik ATPL heb afgerond (als met succes examens behaald uiteraard)?
 
Dan krijg je vrijstelling. Houdt er rekening mee dat ba het behalen van je laatste theorievak je x maanden hebt om je CPL danwel IR te halen, daarna vervallen de examens. X = 36 dacht ik.
 
36 maanden inderdaad:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2011:311:FULL:EN:pDF

FCL.025 Theoretical knowledge examinations for the issue of licences

(a) Responsibilities of the applicant

(1) Applicants shall take the entire set of examinations for a specific licence or rating under the responsibility of one
Member State.
(2) Applicants shall only take the examination when recommended by the approved training organisation (ATO) responsible for their training, once they have completed the appropriate elements of the training course of theoretical knowledge instruction to a satisfactory standard.
(3) The recommendation by an ATO shall be valid for 12 months. If the applicant has failed to attempt at least one theoretical knowledge examination paper within this period of validity, the need for further training shall be determined by the ATO, based on the needs of the applicant.

(b) Pass standards

(1) A pass in an examination paper will be awarded to an applicant achieving at least 75 % of the marks allocated to
that paper. There is no penalty marking.
(2) Unless otherwise determined in this Part, an applicant has successfully completed the required theoretical knowledge examination for the appropriate pilot licence or rating when he/she has passed all the required examination papers within a period of 18 months counted from the end of the calendar month when the applicant first attempted an examination.
(3) If an applicant has failed to pass one of the examination papers within 4 attempts, or has failed to pass all papers within either 6 sittings or the period mentioned in paragraph (2), he/she shall re-take the complete set of examination papers.
Before re-taking the examinations, the applicant shall undertake further training at an ATO. The extent and scope of the training needed shall be determined by the training organisation, based on the needs of the applicant.

(c) Validity period

(1) The successful completion of the theoretical knowledge examinations will be valid:

(i) for the issue of a light aircraft pilot licence, a private pilot licence, a sailplane pilot licence or a balloon pilot licence, for a period of 24 months;
(ii) for the issue of a commercial pilot licence or instrument rating (IR), for a period of 36 months;
(iii) the periods in (i) and (ii) shall be counted from the day when the pilot successfully completes the theoretical knowledge examination, in accordance with (b)(2).

(2) The completion of the airline transport pilot licence (ATPL) theoretical knowledge examinations will remain valid for the issue of an ATPL for a period of 7 years from the last validity date of:
(i) an IR entered in the licence; or
(ii) in the case of helicopters, a helicopter’s type rating entered in that licence.
 
Last edited:
Back
Top