Continental crashes into house in suburban Buffalo

Zie luchtvaartnieuws;

WASHINGTON - Een Bombardier Q400 van de Amerikaanse regionale luchtvaartmaatschappij Colgan Air met 48 inzittenden aan boord is donderdag (12 februari) neergestort op een huis in de buurt van Buffalo International Airport in de staat New York. De 44 passagiers en vier bemanningsleden, van vlucht 3407, zijn omgekomen. Dat meldden Amerikaanse media.

Volgens omstanders is het huis compleet verwoest. Er zouden een man en een vrouw in het huis hebben gewoond. Door de crash ontstond een enorme brand met veel rookontwikkeling. Er zou een persoon binnen zijn geweest. Twee personen zijn gewond naar het ziekenhuis gebracht.

"Ik hoorde een vliegtuig en het klonk raar", vertelde een getuige op de Amerikaanse nieuwszender CNN. "Ik wist meteen dat er iets mis was en twee seconden later hoorde ik een grote explosie. Mijn huis schudde op zijn grondvesten."

Het toestel van Colgan Air, vliegend in opdracht van Continental Airlines, was vertrokken van vliegveld Newark in de staat New Jersey, vlakbij New York. Op het moment van de crash viel er natte sneeuw.

Mensen die op het vliegveld wachtten op het vliegtuig hoorden in eerste instantie dat het toestel was geland en aan het taxiën was. Korte tijd later werd bekend dat het vliegtuig acht kilometer verderop was neergestort.


Sterkte aan alle nabestaanden! Ben benieuwd naar de toedracht van het ongeluk.
 
12 FEB 2009 de Havilland Canada DHC-8-402 Q400 (N200WQ) of Colgan Air, 10 km NE of Buffalo Niagara International Airport, NY (BUF)- 48(48 )

--------------------------------------------------------------------------------
ASN ACCIDENT DIGEST 2009-3

--------------------------------------------------------------------------------
Date: 12 FEB 2009
Time: ca 22:20
Type: de Havilland Canada DHC-8-402 Q400
Operator: Colgan Air
Registration: N200WQ
C/n / msn: 4200
First flight: 2008
Engines: 2
Crew: Fatalities: 4 / Occupants: 4
Passengers: Fatalities: 44 / Occupants: 44
Total: Fatalities: 48 / Occupants: 48
Airplane damage: Written off
Location: 10 km NE of Buffalo Niagara International Airport, NY (BUF) (United States of America)
Phase: Approach
Nature: Domestic Scheduled Passenger
Departure airport: Newark-Liberty International Airport, NJ (EWR)
Destination airport: Buffalo Niagara International Airport, NY (BUF)
Flightnumber: 3407
Colgan Air Flight CJC3407 departed Newark-Liberty International Airport, NJ (EWR) at 21:20 on a domestic flight to Buffalo Airport, NY (BUF). The airplane, a DHC-8, is reported to have crashed in a residential area of Buffalo, NY while on approach to the airport. It struck a house in Clarence Center, starting a huge fire. Weather reported about the time of the accident (03:20 UTC): KBUF 130254Z 24015G22KT 3SM -SN BR FEW011 BKN021 OVC027 01/M01 A2979 RMK AO2 SLP097 P0001 60004 T00061006 51015= [Wind 240 degrees at 15 kts, gusting to 22kts; light snow, mist with a visibility of 3 miles; few clouds 1,100 ft.; broken clouds 2,100 ft.; overcast 2,700 ft. Temperature 0.6°C, Dewpoint -0.6°C] KBUF 130354Z 24011KT 3SM -SN BR SCT011 OVC021 01/M01 A2981 RMK AO2 SLP103 P0002 T00061006= [Wind 240 degrees at 11 kts; light snow, mist with a visibility of 3 miles; scattered clouds 1,100 ft.; overcast 2,100 ft.;Temperature 0.6°C, Dewpoint -0.6°C ACARS logs suggest that N200WQ was the aircraft involved in the accident.
Sources:
» The Buffalo News




--------------------------------------------------------------------------------
AIRCRAFT PROFILE DE HAVILLAND CANADA DHC-8

Last fatal accident involving a de Havilland Canada DHC-8: 09-JUN-1995 DHC-8-102 ZK-NEY Ansett New Zealand - 4 fatalties (4997 days ago)
Total number of hull-losses: 6 (of which 6 were accidents)

2nd worst accident involving a de Havilland Canada DHC-8

Survival rate for all fatal de Havilland Canada DHC-8 accidents: on average 43.9 % of all occupants survived fatal accidents
 
Verschrikkelijk... :(

Een vraagje over de METAR, er staat 01/M01, en de vertaling (automatisch?) geeft aan 0,6 C/ -0,6C. Het is toch zo dat de METAR altijd Celsius geeft?
 
Verschrikkelijk... :(

Een vraagje over de METAR, er staat 01/M01, en de vertaling (automatisch?) geeft aan 0,6 C/ -0,6C. Het is toch zo dat de METAR altijd Celsius geeft?
1 graad Fahrenheit kom tovereen met -17 graden celcius, dus die 0,6 en die 1 zijn beide in dezelfde schaal. Waar het verschil vandaan komt weet ik niet, mogelijk dat die 0,6 de gemeten temp is en aangezien METARS niet in decimalen doen, is deze afgerond naar 1
 
Offtopic:

BUF 130354Z 24011KT 3SM -SN BR SCT011 OVC021 01/M01 A2981 RMK AO2 SLP103 P0002 T00061006

01/M01 is afgeronde temperatuur. De T00061006 is de preciese temperatuur. 0006 betekent +0.6 en de 1006 is -0.6 graden Celcius. Eerste 0/1 is plus of min, laatste 3 getallen zijn de exacte temperatuur in XX.X graden. Vandaar dat de vertaling de 0.6/-0.6 aangeeft.
 
Collega's van een andere Dash8, zelfde maatschappij krijgen zelfde baan 15 min later.

LiveATC archief

Hier hoor je dat het blijkbaar uit het niets is gebeurt... Ben benieuwd wat NTSB allemaal vindt...
 
en het is nog wel een kist die behoorlijk wat ijs kan verdragen.
Een frozen elevator misschien? Hebben meer dash 8's last van gehad.
afwachten wat het is geweest.
 
Stukje van Flightglobal.com

The US Nstional Transportation Safety Board says initial analysis of the recovered flight data recorder on the Colgan Air Q400 that crashed on an instrument approach to the Buffalo Niagara International Airport last night shows that the twin turboprop experienced “severe” pitch and roll excursions after the crew selected 15 degrees of flaps in preparation for landing.

The upset occurred 20 seconds after the crew had dropped the landing gear, an action that generally occurs at the final approach fix, which for Buffalo’s Runway 23 is 4.4nm from the runway end.

Cockpit voice recorder information from the final 30 minutes of flight reveal that the pilots were discussing a “significant” ice build-up on the windshield and wings, the NTSB says.

Prior to making that comment, the flight data recorder showed that the pilots had placed the airframe de-icing system, which is composed of pneumatic (expanding) boots on the leading edges, in the ON position.

Shortly after the upset, the pilots attempted to raise the gear and flaps, just before the end of the recording, officials say.

The NTSB also updated the fatality count to 50, composed to 44 passengers, one off-duty pilot riding in the jump seat and four crew members. There was one fatality on the ground.
 
Beste airworkers,

Ik heb net van een klasgenoot begrepen dat de co-piloot een bekende van een aantal van ons is. Rebecca Shaw (Morris) was instuctrice bij de Sabena Airline Training Center in Mesa, Arizona. Buiten de Sabena studenten hebben ook een groot aantal KLS studenten met haar gevlogen. Buiten een leuke instructrice was Becky ook een leuke meid waarmee we ook 's avonds in de kroeg lol konden maken. Ze was slechts 24.

Bizar...
 
AOM is intussen de deur uit, Bombardier heeft zelf natuurlijk net zo weinig idee as anybody else. Ben erg benieuwd hoe dit zich precies heeft afgespeeld, zeker als het met icing te maken heeft. We vliegen constant in icing eigenlijk en daar hebben we nooit wat van gemerkt. Als we echt wat buildup krijgen op de propellers (Dat hoor en voel je met vibraties e.d.) dan gaan de conditionlevers naar max en dan vliegt het ijs tegen de fuselage aan, onder andere, en houden de vibraties op. (1x ervaring mee gehad dus om nou te zeggen dat ik er verstand van heb, nou nee)

De boots op de vleugels en daarmee dus ook op de elevator vind eerlijk gezegd niet zo heel indrukwekkend, procedure is om ze in de fast cycle te zetten maar om eerlijk te zijn lijkt het niet héél veel uit te richten als je ook maar eenbeetje meer dan gemiddelde icing conditions hebt.

Icing corrections zijn ook heel hoog voor de approachspeeds. Vref-ice komt overeen met final approach speed + 20 knopen. (In F15) Daar komt eventuele windcorrectie nog bij (1/2 HW + Gfactor) In principe zou dus "traag" incing conditions niet voor mogen komen.

Moet zeggen dat ik érg benieuwd ben hoe dit precies gegaan is en met mij denk ik iedereen die op deze bak rondtoert.
 
Last edited:
Veel sterkte voor de betrokkenen.

En voor de virtuele ramptoeristen onder ons: Google Streetview, op de voorgrond is de basketbal korf te zien met het huis op de achtergrond, de crashsite zoals te zien op CNN

erg onwerkelijk om te zien wat voor destructie zo'n Q400 kan veroorzaken.... rillingen :niet_bli:
 
Beste Airworkers,

Voor het eerst (in mijn ogen) wordt er door onze collega's airworkers met respect gesproken over een accident. Er wordt gespeculeerd, maar dat kan en moet mogen. Gelukkig wordt er niet geschreeuwd WAT het IS geweest. Nu moet ik zeggen dat diegene die dat normaal doen zich ook NOG niet gemeld hebben, maar tot dusver respect. Het onderzoek zal uitwijzen wat het probleem is geweest en daar moeten we onze les uit leren.

C.
 
Back
Top