Ach mensen, effe wat relativeren. Uiteindelijk verschillen wij piloten niet veel van het security personeel. We zijn onderdeel van hetzelfde luchtvaartcircus. Wij werken met SOP, zij werken met SOP. En net zoals er vliegers zijn die nauwelijks af willen wijken van wat de baas per SOP op heeft geschreven, en terecht, zo zullen ook onze security collega's veelal doen wat ze wordt opgedragen.
Het heeft dus weinig zin om tegenover zo'n vent in discussie te gaan over je crash axe... net zoals het geen zin heeft om tegen de je collega piloot te zeggen dat hij best wel een keertje onstabiel mag landen. Beiden zullen ze gebonden zijn aan SOP. Ik vind het jammer om onze security collega's te beschrijven in termen als 'jobsworth'. Dommeriken heb je overal, ook in de cockpit. De rest doet gewoon zijn of haar werk. Schrijf een brief aan Balkenende als je de SOP niet begrijpt of een beter idee hebt!
Dat gezegd hebbende, ik schoot wel een keertje bijna uit mijn dak toen ze mijn bakje geraspte parmesaanse kaas als vloeistof wilden classificeren in Gatwick! Gelukkig gaf de supervisor de dame in kwestie een corrigerende 'tik'.