"Briljante" opmerkingen en vragen door Security Personeel

schiphol is een van de meest crew onvriendelijke luchthavens die ik tot op heden heb meegemaakt.

Ik heb een keer 45 min delay gehad omdat ik een ferry flight deed in burger (ging ff niet anders ivm standby en weg van huis enzo.).
Alles bij me, tevens mijn captain ;).
Maar die pipo wou me gewoon niet door laten. Uiteindelijk tot heel hoog op laten lopen en ja hoor, komt de hoogste baas van die dag....
Wat heeft u bij u? Papieren, ID, flightplan, captain, nou u kunt door lopen hoor!

Stelletje sukkels zijn het op SPL!
 
Ik vond dit briljante opmerkingen richting de security:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0mddkL3DmYE[/youtube]

How did he get through TSA? Did he take his shoes of? Coulnd't fit his truck through the metal detector!
 
Stukje over de veiligheid op Schiphol Plaza, en over een vmbo drop-out in opleiding...
(vanaf +/- 02:40)

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=AOH8kzSZOsg[/YOUTUBE]
 
Ach mensen, effe wat relativeren. Uiteindelijk verschillen wij piloten niet veel van het security personeel. We zijn onderdeel van hetzelfde luchtvaartcircus. Wij werken met SOP, zij werken met SOP. En net zoals er vliegers zijn die nauwelijks af willen wijken van wat de baas per SOP op heeft geschreven, en terecht, zo zullen ook onze security collega's veelal doen wat ze wordt opgedragen.

Het heeft dus weinig zin om tegenover zo'n vent in discussie te gaan over je crash axe... net zoals het geen zin heeft om tegen de je collega piloot te zeggen dat hij best wel een keertje onstabiel mag landen. Beiden zullen ze gebonden zijn aan SOP. Ik vind het jammer om onze security collega's te beschrijven in termen als 'jobsworth'. Dommeriken heb je overal, ook in de cockpit. De rest doet gewoon zijn of haar werk. Schrijf een brief aan Balkenende als je de SOP niet begrijpt of een beter idee hebt!

Dat gezegd hebbende, ik schoot wel een keertje bijna uit mijn dak toen ze mijn bakje geraspte parmesaanse kaas als vloeistof wilden classificeren in Gatwick! Gelukkig gaf de supervisor de dame in kwestie een corrigerende 'tik'.
 
De heren van Al-Qaida en andere groeperingen zijn bijzonder slim. Als zij wat willen doen, grote kans dat ze heel ver komen of misschien wel lukt, ondanks de huidige in veel mensen hun ogen ''onnozele beveiliging''

Maar er zijn ook heel erg veel andere gekken, instabiele mensen etc. etc. die wel tegengehouden worden door deze ''onnozele beveiliging''spullen mee te nemen om kwaad te kunnen aanrichten later. Misschien worden ze bij voorbaad wel ontmoedigd.

Dus ach,
groetjes
 
Het mooiste is altijd als je spullen door de scanner gaan en de desbetreffende medewerker schenkt geen enkele aandacht voor het scherm dat zich voor hem of haar bevind.. Toch moet ik zeggen dat op de meeste velden waar ik kom de beveiliging relaxed en redelijk efficient jegens crew is. Behalve op Karachi, waar je om de haverklap gefouilleerd wordt en waar ze letterlijk 3 man nodig hebben voor een simpel en verder nutteloos kofferlabeltje: Één om de label te bevestigen, één om vervolgens op het label een stempel te stempelen en één om daarnaast dan weer de datum plus een krabbel neer te krabbelen...
 
Security in HEL kon vanmorgen ook niet lachen op mijn opmerking of ze bang waren dat ik de gezagvoerder met mijn riem zou wurgen, toen ik deze af moest doen.

En toch ging de metaaldetector af (doet ie anders nooit). zucht...
 
@RTO misschien grappig bedoeld, maar deze opmerkingen vind ik dan weer niet kunnen bij securitypersoneel. Deze mensen staan ook gewoon hun werk te doen en hebben al die onzin ook zelf niet verzonnen, om dan met zulke kinderachtige grappen aan te komen................
 
Ze hebben het dan wel niet uitgevonden maar zodra ze tijdens het fouilleren je klokkenspel laten luiden vind ik toch wel wat ver gaan
 
@RTO misschien grappig bedoeld, maar deze opmerkingen vind ik dan weer niet kunnen bij securitypersoneel. Deze mensen staan ook gewoon hun werk te doen en hebben al die onzin ook zelf niet verzonnen, om dan met zulke kinderachtige grappen aan te komen................

Precies. Een beetje wederzijds begrip doet wonderen. Hoe zou collega RTO het vinden als het securitypersoneel hem elke dag weer vraagt of hij ook af en toe mag sturen, of wat hij nog meer doet dan koffie maken voor de piloot, wanneer hij eindelijk echt piloot wordt? Na twee of drie keer lach je ook niet meer.. Vergeet niet dat deze mensen elke dag te maken krijgen met 'grappenmakers'. Van 'ik heb een bommetje in mijn koffer' tot mensen die er een hobby van maken om alles wat ze niet begrijpen af te kraken.

Laat ze gewoon hun werk doen. Grappig trouwens dat de één hier opmerkt dat er niet secuur genoeg gekeken wordt op het scherm (hoe weet je dat eigenlijk?) terwijl de ander het erg vindt dat er te secuur aan zijn klokkenspel gefouilleerd wordt. Tsja.


:yeehaa:
 
Aaaah, de collega's waren vanmorgen ook in HEL om het gebeuren te aanschouwen?

Kom op zeg, dit was de eerste keer dat ik daar mijn riem af moest doen (over willekeur gesproken). Als je dan met je chagrijnige kop tegen mij "BELT'' schreeuwt terwijl ik door het poortje wil lopen, vraagt dat om een ironische opmerking. Ik glimlachte er zelfs nog bij;) Iets met bal en kaatsen...

Verder inderdaad nog fouilleren en net niet in je zak knijpen waar alle passagiers bij staan, kan het nog denigrerender?
 
Als de goede vent vindt dat je riem af moet dan moet dan doe je dat toch? Waarom zijn werk belachelijk maken?
 
Als het een goede vent was geweest dan had hij normaal gevraagd of ik ook mijn riem in het bakje wilde doen toen ik bezig was me uit te kleden en niet als een derde rangs burger tegen me te staan schreeuwen van 3 meter afstand. Mijn ironische opmerking met glimlach valt daar bij in het niet...

Als je aardig tegen me bent, doe ik aardig terug, ook al ben ik moe en chagrijnig om 04:50 s'morgens. We zijn toch allemaal mensen die graag normaal behandelt willen worden? Dit geldt niet alleen voor security of vliegers, maar voor iedereen waar je mee om gaat. Zo zijn er op AMS bij de crew doorgang een paar goede kerels/vrouwen die normaal met je praten en je niet als een stuk vlees behandelen als je random bent. Jullie weten net zo goed als ik dat dit niet standaard is binnen deze beroepsgroep.
 
RTO, je verhaal is nu wat begrijpelijker. Als de goede man tegen je geschreeuwd heeft dan is dat inderdaad niet netjes. Maar in mijn ogen nog geen reden om zijn hele check te ridiculiseren waar passagiers bij staan. Catch my drift? ;)

Over beroepsgroep gesproken, ik weet heel goed wat standaard is binnen de security. Het zijn doodnormale mensen. Net als jij, net als ik. Helaas heerst er enorm veel onbegrip over en weer, zeker vanuit de crew.
 
Ik weet ook dat die mensen hun werk staan doen te doen, maar ik moet ook mijn werk doen en dat beseffen sommige security employees niet. Ik heb en toon altijd respect naar mensen waar ik mee om ga. Ik praat normaal tegen ze en behandel ze als mijn gelijke. Of ik nu wat aan de bagagejongen of aan de tankboer moet vragen. Je hebt geen idee hoe vaak het woord ''alsjeblieft'' uit mijn mond komt per dag. Andersom valt dat zwaar tegen...

Het onbegrip van crew komt vaak uit het feit dat je toch regelmatig in meer of mindere mate behandelt wordt als uitschot (zie mijn bovenstaande voorbeeld). Dit vanwege de macht die beveiligers hebben en hoe ze daar mee om gaan. Als een C/A haar hand creme van 20 euro moet weggooien en even later komt een beveiligster en die gaat in die kliko graaien (echt meegemaakt!) dan vind ik het niet raar dat er onbegrip ontstaat.

Een beveiliger weet ook dat een crew meerdere malen per dag/week door de security moet en dat wij cockpit/cabine veel effectievere middelen tot onze beschikking hebben om een ramp te creëren. Daar doet het verwijderen van riem, schoenen, fouilleren en weggooien van liquids niet aan af. Maar toch wordt je hetzelfde (als niet erger) behandelt als pax. Nu weet ik dat ''de regels'' van hogere hand komen, maar dit neemt niet weg dat een controle dan wel uniform moet zijn (dus niet ene dag met riem, andere dag zonder riem) en dat je me niet als een stuk vlees hoeft te behandelen als ik gefouilleerd moet worden.

Als we allemaal normaal tegen elkaar doen dan wordt de dag een stuk prettiger. Behandel je me als een uitschot terwijl ik ook vriendelijk goedendag o.i.d. zeg, dan kun je waarschijnlijk in bepaalde mate een opmerking terug verwachten...
 
Security in HEL kon vanmorgen ook niet lachen op mijn opmerking of ze bang waren dat ik de gezagvoerder met mijn riem zou wurgen, toen ik deze af moest doen.

En toch ging de metaaldetector af (doet ie anders nooit). zucht...

Mag je nog van geluk spreken dat je crew bent. Als ik als passagier zo'n opmerking zou maken kan ik mijn vlucht wel vergeten . . .
 
Zucht.....

Blijkbaar is ironie toch te hoog gegrepen voor veel mensen. Ik denk dat er inderdaad wat meer alarmbellen gaan rinkelen als een ''doodgewone'' pax dit zegt dan de F/O (waar de achtergrond van bekend is en dus vertrouwd wordt om in naam van de betreffende maatschappij 100+ man te vervoeren) die dit met een glimlach zegt, aangezien hij geen riem nodig heeft om hetzelfde doel te bereiken. Snappie?

Beetje crew met pax. oftewel appels met peren vergelijken.
 
Last edited:
Back
Top