Raadsels rond brandstof
Angstige KLM-vlucht door kerosinetekort
door Arnold Burlage
Bron telegraaf.nl
SCHIPHOL - Een KLM-toestel onderweg van Curaçao naar Schiphol heeft gedwongen een tussenlanding gemaakt, omdat voor vertrek uit Willemstad te weinig brandstof in het toestel was getankt
Een KLM-MD 11 heeft op weg van Curaçao naar Nederland noodgedwongen een landing moeten maken in Ierland vanwege brandstoftekort.
De KLM-leiding gelastte direct een onderzoek naar de oorzaak van het merkwaardige en unieke vliegincident met vlucht KL763. Het brandstoftekort werd pas ruim na vertrek, boven de Atlantische Oceaan, duidelijk toen het al te laat was om naar Curaçao terug te keren. De gezagvoerder besloot toen een tankstop te maken in Shannon in Ierland.
Het toestel, een MD 11, vervoerde 294 passagiers en liep tweeënhalf uur vertraging op.
Het is een raadsel waarom noch door de gezagvoerder noch door het grondpersoneel na het tanken van het toestel is gelet op de hoeveelheid benodigde brandstof voor de vlucht naar Amsterdam.
Een reden voor het brandstoftekort van de MD 11 zou een extreem sterke tegenwind kunnen zijn. Maar die oorzaak zou al direct bij aankomst bekend kunnen zijn; daarvoor is geen onderzoek nodig.
Voor sabotage bestaan vooralsnog geen aanwijzingen. De KLM ligt op de Nederlandse Antillen, met name op Curaçao al lange tijd onder vuur vanwege de tarieven, die te hoog worden gevonden. De protesten daartegen hebben vaak een vijandig karakter.
Zowel de vliegers in de cockpit als het platformpersoneel bij de tankwagen dienen de geleverde brandstof nauwkeurig te controleren.
De aanvankelijke suggestie dat met het toestel op de route onvoldoende ervaring bestaat, gaat niet op omdat tot vorige week op het nabijgelegen eiland Bonaire wekelijks een twintigtal MD 11-toestellen arriveerde en vertrok, als tussenstop naar bestemmingen in Zuid-Amerika.
Ongelofelijk stuk luchtvaartjournalistiek van onze deskudige. Iedereen die zelfs nog leert voor een ATPL weet dat deze operationele vliegplannen gebasseerd zijn op de 95%
Zelfs de woordvoerder (m/v) van KLM zal dit weten maar niet toegeven ivm PR
daarnaast is het hebben van tegenwind niet meteen bekend tijdens de landing dit lijkt er meer op dat dit een "public hanging" is van de vliegers en dat iemand na afloop een BBQ geeft.