Brandsftoftekort KL736

Met hoeveel % cont. plant KLM eigenlijk?

hmmm ik werk niet voor KLM maar voor BA en ik denk dat het afhankelijk is qua longhaul bestemming wat ze voor cont figures gebruikt worden.
Bij ons zijn alle island bestemming CONT99, meeste Amerikaanse en andere CONT95 en heeeeeeeeel soms zien we een CONT100. Nou moet gezegd worden dat voor de Singapore de normale 3% trip fuel regel gebruikt wordt anders wordt er teveel peut meegenomen.

ligt dus niet vast
 
het brandstoftekort van KL736 is nu wel zoveel in het nieuws geweest, maar heb vandaag van een 777 gezagvoerder van de KLM gehoord dat hij zelf meerdere malen onverwacht een tussenlanding heeft gemaakt om brandstof te tanken. waarom is het brandstof tekort van KL736 wel zoveel aanbod gekomen terwijl dit lang niet de 1ste keer is?


Omdat het een non-event is.
 
heb me er effe buiten gehouden, maar die burlage moet echt eens "opgezocht" worden!!!!

het bedrijf geeft je een vliegplan met daarop wat mogelijkheden
1: volledige contingency
2: reduced contingency

vlieg je met optie 2 krijg je te maken met decision points en en route alternates.
heb je een route over land met veel uitwijk havens wordt de cont. fuel heel vaak terug geschroefd tot bijna nix

kom je bij een decision point en voldoe je niet aan de minimum fuel voor dat waypoint, ga je eronder uit en ga je effe tanken op het bijbehorende ERA.

zo simpel is het nu eenmaal!!! op de vracht komt dit in de winter op de HKG-DXB sector wekelijks voor bij ons.

k.
 
Contingency fuel zonder Enroute Alternate: 5%
Contingency fuel met Enroute Alternate: 3%
In andere gevallen Decision Point Planning, waar ik ff uit de Bijbel overtyp om het duidelijk te laten zijn.

When a normal preflight planning is not possible due to load problems or fuel availability, the planning may be made to a suitable en route fuel alternate via the "Decision Point" (DP) provided a realistic change exists to reach the regular/provisional destination.
The "Decision Point", generated by the computer or the flight support service, shall normally not lie further out than two hours flight time at all engine cruise speed from the regular/provisional destination. The weather minima for regular/provisional destination and its destination alternate must be in accordance with preflight planning rules.

The minimum block fuel is the higher of (a) or (b)
below:
(a)
- Taxi fuel
plus
- Trip fuel via DP to destination
plus
- 5% contingency fuel from DP to destination
plus
- Destination alternate fuel
plus
- Final reserve fuel
plus
- Additional fuel (where required).

(b)
- Taxi fuel
plus
- Trip fuel to a Decision Point Alternate (DPA) via the DP
plus
- 3% CON from fuel from departure aerodrome via the DP to the DPA
plus
- Final reserve fuel
plus
- Additional fuel (where required).

Voila.:yeehaa:
 
Hhaha idd dat jullie dit brandstoftekortverhaal geloven.

De coco heeft gewoon een rekenfoutje gemaakt en heeft toen teveel N-1 over de atlantic gesprayed.
Er moest gewoon extra N-1 ingenomen worden om de juiste hoeveelheid chemtrail over de UK te waarborgen. Maar ja dat kun je natuurlijk niet aan de paxen vertellen.
 
De "SPITS" van gisteren had een ingezonden brief over onze "contrails".
De schrijver zoekt al gelijkgezinde mensen om kamervragen te gaan stellen over chemtrails, oeps contrails. Pas dus op, men leest mee. :haha:
 
Back
Top