Betaalbaar Scholen om PPL te halen

MarkVersteegh

New member
Hallo beste mensen

Ik wens om PPL te beginnen deze zomer. Maar ik ben bang dat ik PPL niet in een keer kan betalen. Ik zou daarom per les willen kopen en zo mijn PPL behaal. Ik heb al gehoord per les kost rond 90-120 Euro. Nederland heeft ook nu betaalbaar scholen net als VS om je PPL te halen heb ik gehoord.

Samengevat: Ik zou willen weten over er een goed vliegschool in Rotterdam met goede prijs en goede instructeurs. Het kan ook in rest van Nederland zijn maar ik zou graag rond Rotterdam willen. Mijn budget per les is rond 80 -120 Euro.

Zou ik met mijn huidge budget een goede vliegschool vinden?

PS: Wat gewicht kun je niet meer vliegen eigenlijk ik ben zelf 95Kilo maar ik heb vriend die samen met mij wil beginnen aan de PPL die zelf 119 Kilo is. :eek:
 
Rotterdam wordt best moeilijk voor 90-120 Euro. Je kan uitwijken naar Seppe, Hilversum of Lelystad daar heb je meer kans om in de buurt van je budget te komen. overigens denk ik dat het eerder 120-160 Euro zal zijn.

Tips:

- Let (vooral als je 120 kg weegt) op het type lesvliegtuig
- Zorg dat de instructeurs bevoegde FI zijn (geen RFI's als je je PPL-SEP wilt behalen, en niet een route volgen via RPL - let op: dit is mijn mening dus geen 'feit')
- Ga langs en kijk waar je je thuis voelt.
- Laat je niet te veel leiden door de uur prijs, maar vraag in hoeveel uren de meesten studenten slagen (anders is het een beetje : Penny wise, pound foolish)
- Let op professionaliteit (hebben ze een syllabus voor de PPL praktijk opleiding en gebruiken ze die; hebben ze vluchtvoorbereidingsfaciliteiten etc - dat is belangrijker dan de bar (voor wat de opleiding aangaat))?

Op lelystad kan je o.a. kijken bij Singles & twins, Polder Aviation en de KLM Aeroclub zal zich zelf ook nog wel even aankondigen via dit forum is mijn ervaring.
 
Last edited:
Ik wens om PPL te beginnen deze zomer. Maar ik ben bang dat ik PPL niet in een keer kan betalen. Ik zou daarom per les willen kopen en zo mijn PPL behaal.
Denk om de termijnen: Je moet je hele PPL-opleiding binnen een bepaalde termijn doen. En omdat het geen zin heeft om te leren vliegen zonder de theorieopleiding ook te doen (dan leer je het namelijk niet) moet je die ook incalculeren. Zo'n theorieopleiding kost ongeveer 1000 euro plus 89 euro per examen (zeven, als je ze allemaal in één keer haalt). Na het behalen van de theorie moet je binnen twee jaar je praktijkexamen doen. En hoe meer tijd er tussen de lessen zit, hoe meer lessen je nodig hebt.

Ik heb al gehoord per les kost rond 90-120 Euro. Nederland heeft ook nu betaalbaar scholen net als VS om je PPL te halen heb ik gehoord.
Ik weet niet waar je dat gehoord hebt, maar als ik in Lelystad rondkijk kom ik toch hoger uit. Zeker bij de goede vliegscholen. Of heb je het over lessen van een half uur? Dan zou het wel ongeveer kunnen kloppen, maar met grote tussenruimte steeds een half uur les nemen lijkt me geen goed idee. Kun je niet beter eerst gaan sparen? En eventueel alvast met zweefvliegen beginnen? Dat is echt veel goedkoper en het legt een basis voor je PPL.

PS: Wat gewicht kun je niet meer vliegen eigenlijk ik ben zelf 95Kilo maar ik heb vriend die samen met mij wil beginnen aan de PPL die zelf 119 Kilo is. :eek:
Het gewicht is niet zo'n probleem. Met één of twee mensen in een vliegtuig komt dat wel goed. Je moet niet met vier mensen van dat gewicht in een volgetankt vliegtuig gaan zitten, want dan kom je niet meer veilig van de grond.

P.
 
Ik heb het zelf tijdens mij vlieglessen een tijdje bijgehouden wat het per uur kost, zodat ik kon rekenen hoeveel ik echt nodig heb maar ik kwam uit op ongeveer 200 euro per uur. Er komt namelijk ook nog landingsgeld en het uurloon van de instructeur boven op de kale uurprijzen. Dus ik gok dat je met 160 euro per uur het niet echt gaat redden.

Ik zie net dat je budget tussen de 80 en 120 euro per les ligt. Dit is echt onvoldoende. 160 tot 200 is meer waarschijnlijk dus ik zou als ik jou was eerst een tijdje sparen en daarna pas les gaan nemen. Zo heb ik het ook gedaan.
 
Zoals hierboven al is aangegeven, is een budget van 80-120 euro per les waarin je een uur vliegt, niet realistisch. Als je per vlieguur rekent, zijn er maar weinig vliegtuigen te huur voor die prijs. Zoals Justifier aangeeft, komt daar je instructie en landingsgelden nog boven op.

Ik zou ook kijken naar wat een vliegschool voor compleet pakket aanbied. Vaak mag je voor die prijs ook gewoon per les afrekenen, tenminste als ze je dan niet per uur een factuur hoeven te sturen. Dus dan gelijk afrekenen aan de balie.

Tijd is gewoon een factor en als je een goede inschatting wilt maken van hoeveel tijd jij nodig hebt, ga dan naar en vliegschool en doe een proefles. Vraag daarna aan de instructeur of hij een inschatting kan geven van het aantal uren dat jij nodig gaat hebben. De instructeur zal dan (als het goed is) vragen naar hoeveel uur je per maand wilt gaan vliegen tijdens je opleiding. Waarschijnlijk kan hij dan een vrij gedegen schatting maken van je totale opleidingskosten.

Echter met jouw budget zou ik serieus overwegen om te gaan zweefvliegen of UL te gaan vliegen. Overigens in het geval je UL gaat vliegen, zul je zien dat ook dan de kosten boven de 120 euro per vliegendlesuur uit komen.
 
Wil je per se je PPL halen? Als het je alleen om het vliegen gaat, kun je je RPL-TMG halen op Valkenburg. Ik sta op het punt om me daar aan te melden, ik wil alleen de club nog even bezoeken (wacht op een reactie van de ledencommissie).

68 euro per uur (incl. instructie) en geen landingsgelden op EHVB zelf (uiteraard wel bij overlandvluchten). Ze hebben ook een SEP, maar ik weet niet of ze dat ook als lestoestel gebruiken. Hoe dan ook, hun SEP-kist kost 89 euro per uur. Dat valt in jouw budget.

Ik zou oorspronkelijk ook voor PPL gaan, maar ik moet realistisch zijn. Het is gewoon veel geld. En bovendien denk ik niet veel in het buitenland te vliegen. Mocht dat wel gebeuren kan ik altijd later nog naar PPL 'opwaarderen'. Of wachten tot de LPL is ingevoerd...
 
Mocht dat wel gebeuren kan ik altijd later nog naar PPL 'opwaarderen'.

Helaas kan dat dus niet. Als je een PPL-opleiding wil volgen mag je slechts 10% van de uren van je RPL-opleiding meenemen met een maximum van vijf uur, en dan nog alleen als je instructeur een FI is. Ook al beheers je de stof al, je moet toch voor de vorm alle DBO-uren even opnieuw maken en betalen.

P.
 
Helaas kan dat dus niet. Als je een PPL-opleiding wil volgen mag je slechts 10% van de uren van je RPL-opleiding meenemen met een maximum van vijf uur, en dan nog alleen als je instructeur een FI is. Ook al beheers je de stof al, je moet toch voor de vorm alle DBO-uren even opnieuw maken en betalen.

P.

Weet je het zeker? volgens mij is het 10% etc. als je les had van een RFI en alle uren als je les had van een FI.
 
Weet je het zeker? volgens mij is het 10% etc. als je les had van een RFI en alle uren als je les had van een FI.

Nee, helaas niet. Ik ben daar ook ingetrapt. Nagevraagd bij IVW. Er is een escape door met een FI te gaan lessen voor je RPL en dan direct na je RPL-examen gewoon door te gaan voor je PPL. In dat geval is het één aansluitende opleiding die geheel binnen de maximale termijn valt, maar anders moet je echt opnieuw beginnen met je DBO-uren. Je theorie moet je in principe ook opnieuw doen, maar je krijgt vrijstelling als je al die tijd je RPL geldig gehouden hebt.

P.
 
Hallo Mark,

Op Hilversum zitten een paar goede clubs waar je voor het PPL kunt gaan, o.a. Dwarf en Peetair.
Beide "scholen" vliegen met motorzwevers en hebben een heel betaalbaar uurtarief.

In samenwerking met de ACHA (vliegclub Hilversum) kun je gaan lessen met een FI i.p.v een RFI, hetgeen ik je zeker aanraad.

Wel een stukje rijden v.a. Rotterdam...
 
Iedereen bedankt voor jullie reacties.

Gelukkig kan die vriend mee van 119kg. :)

Ja ik heb vaak gezien dat mij budget niet echt hoog genoeg is. Ik kan ook budget omhoog gooien rond 120-150 Euro. Ik zou graag mij PPL willen behalen dus dat ik per les koop. Ik denk dat een compleet opleiding wel duurder is. Ik kan niet in een keer betalen. Kan wel per maand 2 keer les volgen. Als het goedt is ga ik het rustig aan doen heb ik die PPL binnen 1,5 Jaar.

Alleen snap ik een ding niet als je dat begint die PPL moet je dat dan in bepaald tijd die PPL behalen.
 
Ik ben een ding vergeten je moet Medishe gecheckt worden voor dat je vliegt. Hoeveel ben je ongeveer uit voor Medishe gebeuren ?

Ik haat bloedprikken dat is waar ik mega hekel heb ik ben bang dat het erbij hoort. ;-(
 
Alleen snap ik een ding niet als je dat begint die PPL moet je dat dan in bepaald tijd die PPL behalen.

Ja, dat moet. Er was hier laatst ook een discussie over. Of het nou twee of drie jaar was of zo, maar er zit een grens aan. In ieder geval een praktische grens, want je moet binnen twee jaar na het laatste theorieexamen ook je praktijk halen en je theorieexamens mogen maximaal anderhalf jaar uit elkaar liggen. En om nou je praktijklessen te volgen zonder theoretische kennis is ook een beetje onzinnig.

Ik ben een ding vergeten je moet Medishe gecheckt worden voor dat je vliegt. Hoeveel ben je ongeveer uit voor Medishe gebeuren ?

Ik haat bloedprikken dat is waar ik mega hekel heb ik ben bang dat het erbij hoort. ;-(

Je hoeft pas gekeurd te worden voordat je solo gaat vliegen. Dat is meestal na ongeveer 15 lessen, maar als je erg weinig vliegt duurt dat langer.

Ik was 350 euro kwijt voor een initiële keuring. Herhalingskeuringen (om de vijf jaar, boven de dertig om de twee jaar en boven de vijftig ieder jaar) zijn goedkoper. Als je lid wordt van een vliegclub (KNVvL, AOPA of een plaatselijke club) geven ze wel eens korting. En bloedprikken hoort er inderdaad ook bij, maar ze laten je niet helemaal leeglopen.

P.
 
Iedereen bedankt voor jullie reacties.

Gelukkig kan die vriend mee van 119kg. :)

Ja ik heb vaak gezien dat mij budget niet echt hoog genoeg is. Ik kan ook budget omhoog gooien rond 120-150 Euro. Ik zou graag mij PPL willen behalen dus dat ik per les koop. Ik denk dat een compleet opleiding wel duurder is. Ik kan niet in een keer betalen. Kan wel per maand 2 keer les volgen. Als het goedt is ga ik het rustig aan doen heb ik die PPL binnen 1,5 Jaar.

Alleen snap ik een ding niet als je dat begint die PPL moet je dat dan in bepaald tijd die PPL behalen.

Maar zelfs 150 euro per les is echt niet voldoende. Dus dat betekend dat je maar 1 les in de maand kunt volgen. Met minimaal 45 uur voor het ppl betekend dat je 45 maanden bezig bent. Er effectief is dat niet, dus ik had als ik jou was, echt eerst wat meer gespaard zodat je ook vaker kunt lessen daardoor blijft de stof beter hangen en heb je ook minder lessen nodig.
 
Met Justifier eens, je moet het doen als je weet dat het budget er ruim genoeg voor is zodat je met een niet al te lage frequentie kan lessen. Totaal budget inclusief huur, lessen, headset, wat tools, theorie en examens (zeg maar alles behalve reiskosten) komt op ongeveer 13.000 euro uit als je met circa 55 a 60 uur total time rekent (wat de gemiddelde student wel nodig heeft, zeker als hij maar 2 keer per maand aan lessen toekomt waardoor je weinig routine opbouwt). Een les is meestal een uur vliegen blocktijd (dus ook uur instructie) plus een half uur (de)briefen (of langer indien nodig), wat inclusief landingsgeld bij elkaar minimaal op 180 euro kost (bij een goedkope club). Je moet praktijk examen halen binnen een bepaalde periode na je theorie examens anders moet dat opnieuw, dus al die kosten voor boeken, examens en cursus plus reiskosten, tools etc zal je ook mee moeten rekenen in diezelfde tijd.

Zelfs als je het bij elkaar gesprokkeld krijgt over 1.5 jaar ofzo, dan ben je er nog niet. Dan begint het pas en heb je een brevet die jou het privilege en de verantwoordelijkheid geeft om te leren, om ervaring en routine op te doen. Want als je het daarna laat versloffen ben je niet veilig bezig. Nou zal het daarna zonder instructeur zijn, maar je wil dus wel degelijk regelmatig vliegen de eerste paar jaar. Dat is natuurlijk ook precies waarom je het doet, maar je moet wel weten dat je die kosten kan dragen (want trust me, die vrienden en familie die in het begin een keer willen meebetalen zijn snel op). Lid worden bij een club kan helpen om die ervaring samen met andere (ervaren) vliegers op te doen terwijl je de kosten met elkaar deelt.

Ik zou dus eerst zodanig sparen, zodat je weet dat je regelmatiger (en dus efficienter en sneller) kan lessen. Als je het in 1.5 jaar wil halen kan je dus gaan rekenen met die ca. 13.000 euro (niet op Rotterdam overigens, zal makkelijk het dubbele zijn dan), wat neerkomt op een kleine 750 euro budget per maand zonder reiskosten. En als ik jou was zou ik zorgen dat dat niet al je spaarcenten zijn elke maand. De eerder genoemde Valkenburg optie zou ik zeker overwegen.
 
Nee, helaas niet. Ik ben daar ook ingetrapt. Nagevraagd bij IVW. Er is een escape door met een FI te gaan lessen voor je RPL en dan direct na je RPL-examen gewoon door te gaan voor je PPL. In dat geval is het één aansluitende opleiding die geheel binnen de maximale termijn valt, maar anders moet je echt opnieuw beginnen met je DBO-uren. Je theorie moet je in principe ook opnieuw doen, maar je krijgt vrijstelling als je al die tijd je RPL geldig gehouden hebt.

P.

Dus die 10% regel bestaat helemaal niet? Ik was er ook van overtuigd dat je 10% van je uren die je hebt gemaakt voor een RPL mag meenemen in je opleiding voor een PPL, ook al heb je alleen maar les gehad van een RFI...
 
Nee, helaas niet. Ik ben daar ook ingetrapt. Nagevraagd bij IVW. Er is een escape door met een FI te gaan lessen voor je RPL en dan direct na je RPL-examen gewoon door te gaan voor je PPL. In dat geval is het één aansluitende opleiding die geheel binnen de maximale termijn valt, maar anders moet je echt opnieuw beginnen met je DBO-uren. Je theorie moet je in principe ook opnieuw doen, maar je krijgt vrijstelling als je al die tijd je RPL geldig gehouden hebt.

P.

Dus in principe hoef je dan 'alleen' nog 40 uur met en FI te vliegen, gevolgd door een praktijk examen. Of zie ik dat verkeerd?

Ik ben een ding vergeten je moet Medishe gecheckt worden voor dat je vliegt. Hoeveel ben je ongeveer uit voor Medishe gebeuren ?

Ik haat bloedprikken dat is waar ik mega hekel heb ik ben bang dat het erbij hoort. ;-(

Ik had voor 258 euro een klasse 2 medical bij AEC op Schiphol-Oost. Er wordt geen bloed geprikt met een naald in je arm, maar gewoon een prikje met een scherp pennetje in je vinger. Een druppeltje bloed is alles wat ze nodig hebben.
 
Het is maar hoe je er naar kijkt natuurlijk, maar goed. Laat ik er daarom even een andere kant van het RPL / PPL verhaal tegen aan komen.

Ik moest op een bepaald moment ook de keuze maken. Uiteraard heb ik ook naar de economische kanten gekeken. Laat ik dus ook maar even met het goede nieuws beginnen. Ik heb uiteindelijk minder dan 7000 euro uitgegeven om mijn Duitse RPL brevet te halen. (Dat is ex reiskosten trouwens, maar wel inclusief lunch op Norderney en hier en daar een glaasje fris, inclusief leerboeken, examens, landingsgelden, medical, instructie, vliegtuighuur, brandstof, inschrijvingsgelden, verklaring goed gedrag, andere toeslagen en zo verder.. Die toeslagen en inschrijvingsgelden waren overigens nul, maar het schijnt dat NL vliegscholen dat soort "verborgen" kosten nog wel eens rekenen.)
Daarmee mag ik zowel Duitse als Nederlandse RPL kisten vliegen.

Voor een Duits RPL doe je een (Duitstalig) theorie examen dat sterk uitgekleed is t.o.v. het PPL examen. Allemaal multiple choice, dus ehh... Iedere oen kan het doen. (Nu ja, zo simpel is het ook niet, maar je begrijpt de strekking.) Het totale examen (dus alle vakken !!) kost je in totaal 100 euro.

De meeste duitse scholen claimen dat je voor ongeveer 5000 euro klaar bent. Ja, maar dat is dan sec je vlieguren en instructie. Daar komen dan nog examens en zo verder bij. Tevens moet je in Duitsland een aanvullend brevet halen om niet vliegers mee te nemen. Dat zit dus ook in die 7000 euro.

Waarom heb ik er voor gekozen om een RPL te halen? Dat heeft gedeeltelijk te maken met het feit dat een vriend van mij een RPL kist heeft die in Duitsland staat.
Ook heb ik wat overlegd met mijn vliegleraar en die kwam eigenlijk aan met het verhaal dat ook Nosig hier neer zet. In het begin wil iedereen met je mee vliegen. Ze willen dan ook best meebetalen, maar dat houd al snel op. Een keertje vliegen met slecht weer en hup, het enthousiasme is verdwenen....
Dus in de praktijk heb je die vier stoelen meestal niet nodig en heb je zat aan twee stoelen.

In Duitsland geven de meeste vliegscholen ook netjes aan dat je meestal ongeveer 10 vlieguren meer nodig hebt dan het minimum. (Let op: dat zijn vlieguren waarin ik reken, geen blockuren. Reken je in blockuren, dan heb je er nog wel een paar meer nodig.)
Voor RPL red je het (in Duitsland) meestal wel met ongeveer het minimum.

Er is voor mij nog wel een reden om te overwegen toch een PPL te gaan halen, tenminste op termijn....
Voorlopig wil ik ook voor mijzelf eerst nog wat ervaring opdoen en voorlopig wil ik ook nog niet sneller dan 200 km/u... 150 gaat me snel genoeg.
Echter als ik ooit voor een PPL ga, denk ik dat er iemand die ik goed ken, graag wil dat ik met kisten ga vliegen die over die 200 km/u heen gaan.....

Ik weet dat ik dan helemaal overnieuw moet beginnen, maar zoals mijn vliegleraar ook zei: Als je nu voor 10.000 euro je PPL haalt (en tja, dan wordt die 13K van Nosig heel realistisch) en je vliegt er alleen RPL mee, dan heb je toch 5000 euro uitgegeven die niet nodig was....

Is dat allemaal weggegooid geld als je toch je PPL wilt halen? Nee. Als ik een Duits PPL wil halen, mag ik een deel van de uren die ik nu vlieg, gebruiken om mijn solo PPL mee te vullen. Daarnaast is het vliegen op zich niet zo verschillend en is de ervaring dat mensen die al een RPL hebben, meestal toekunen met het minimum aantal uren om hun PPL te halen. Eigenlijk moet ik dus alleen mijn theorie helemaal overnieuw doen.

(En voorlopig vlieg ik dus lekker rond en heeft de opleiding mij minder gekost dan de meeste vliegscholen in Nederland je als aanbieding voor willen spiegelen...)
 
Back
Top