Betaalbaar maar goede PPL opleiding

Paddy

New member
Hoi allen!

Deze newbie zoekt een betaalbare maar goede PPL opleiding. Buitenland is ook een optie. Ik hoor verschillende verhalen over de US en Duitsland en prijzen verschillen al net zo veel....Bomen, bos...ik weet het niet :)

Thanks,

Pat
 
Duitsland is vaak inderdaad een stuk goedkoper. Dat wordt nog een stuk goedkoper als je ook je landingen mee rekent, die in Nederland vaak een stukje duurder zijn dan daar.

Om je een idee te geven, wel RPL (i.e. UL) tarieven, die in Duitsland vaak nog weer een stukje lager zijn dan PPL kisten, maar goed.
Op EDLS betaal je voor een landing 4,11 euro. (Maakt niet uit welke dag, hoe laat of wat dan ook. Korting is mogelijk voor bijvoorbeeld vliegscholen e.d.)
Op Dankern betaal je zelfs maar 2 euro.
Op de Duitse wadden eilanden betaal je je helemaal blauw met toch gauw tussen de 8 en 9 euro voor een landing.

Iemand kan vast de tarieven van EHLE en EHTE wel even vinden, maar die zijn echt een stuk hoger. (Ook hoger dan voor de duitse wadden eilanden) Als je dan rekent dat je iets van rond de 150 landingen maakt voordat je je brevet hebt....

Waarom Duitsland een stuk goedkoper kan zijn dan Nederland? Volgens mij is de brandstof wat goedkoper, maar ook omdat de regels hier en daar een stuk minder streng zijn. Het resultaat daarvan is dat er meer gevlogen wordt en dus kunnen de vaste kosten over meer uren uitgesmeerd worden.
 
vliegen in zwitserland

vliegen in zwitserland

Ik ben woonachtig in Zwitserland en heb mijn PPL gehaald op vliegveld Grenchen. Ik weet niet precies wat je momenteel in NL zou betalen, maar de vliegschool in Grenchen heeft een zgn Pauschalenangebot voor CHF 14.400,- Dat komt overeen met €9474,-

http://www.fliegen.ch/ausbildung/motorflug/pauschalangebote.php

PPL-Theoriekurs
Radiotelefoniekurs
2 Individuelle Vorbereitungsflüge für den Erweiterungskurs
2 Wochen Basiskurs PPB (Einführung in den Motorflug)
2 Wochen Erweiterungskurs PPE (bis 1. Solo, Einführung in die Navigation)
4 Individuelle Vorbereitungsflüge für den Abschlusskurs
2 Wochen Abschlusskurs PPA (BAZL-Flugprüfung am Ende des Kurses)

Vliegveld Grenchen (LSZG) is een gecontroleerd vliegveld met alle faciliteiten. Ook de theoriecursus wordt intern verzorgd. Deze vliegschool heeft in CH een zeer goede reputatie die ik uit persoonlijke ervaring beamen kan.
 
Dan blijkt toch maar weer dat USA erg goedkoop is.
AAA in San Diego heeft na de overname vorig jaar weer een licensie voor JAA-PPL (www.flyaaa.com)

Hier betaal je $7699 (€5450 !!) dat is inclusief materiaal. Alle theorie Examens, 30 overnachtingen in een mooi appartement (normaal $900) en examen.

Ook de kwaliteit van de opleiding is daar erg hoog.

Natuurlijk komen hier nog wat kosten bij voor het ticket, maar al met al ben je stukken voordeliger uit.
Zelf heb ik vorig jaar daar mijn opleiding gedaan en ik weet wat ik kwijt was en heb nog geen enkele aanbieding gezien die hier bij in de buurt komt.

Voor meer info kan je ook een PM sturen
 
Hi

Waar ik erg benieuws naar ben, zitten er nog mensen in de leiding van vóór de overname?

Anders zou het wellicht de moeite waard zijn om alsnog een poging te wagen bij AAA na mijn erg slechte ervaring in 2007...
 
Nee, het is vorig jaar verkocht en de oude eigenaren zijn er helemaal weg.
Een aantal van de instructeurs zit er nog wel.

Ik heb zelf erg goede ervaringen met deze school
 
Het dure van je brevet halen in Nederland komt door de kosten voor de theorie en voor de landingen. Vaak kun je het vliegen best aardig goedkoop houden door bij de AeroClub Valkenburg of de Diamond Flyers je uren te gaan maken.

Hieronder een korte berekening voor de overige kosten:

Landingen - 1000 (kan natuurlijk minder zijn, afhankelijk van het veld)
Boeken - 215.30 (Nieuwe Bas Vrijhof serie, kan natuurlijk ook 2e hands)
CBR Examens - 7x 89 = 623
Administratiekosten CBR - 15.65
Theorie cursus - 795 (je moet tegenwoordig je theorie bij een vliegschool volgen)
RT - 555
LPE - 200
Brevet afgifte - 487
Praktijk examen - 181.5

Totaal € 3072.45

Best aan de prijs dus. Deze kosten zijn niet zo hoog als je naar de USA gaat, daar zit je winst dus in.
 
Theorie cursus - 795 (je moet tegenwoordig je theorie bij een vliegschool volgen)

Sorry, maar dit klopt niet helemaal. Je vliegschool moet je aanmelden bij het CBR.

Ik heb gewoon de boeken van Bas V erbij gepakt en ben gaan studeren. Na een summiere overhoring van m'n FI ben ik aangemeld. De vorige ronde 5 examens gedaan en 4 gehaald (RT,AGK-PoF,Law/Ops en HP&L). Helaas gezakt voor P&P.

Nog 3 te gaan, hopelijk 8 nov :)
 
Dan blijkt toch maar weer dat USA erg goedkoop is.
AAA in San Diego heeft na de overname vorig jaar weer een licensie voor JAA-PPL (www.flyaaa.com)

Hier betaal je $7699 (€5450 !!) dat is inclusief materiaal. Alle theorie Examens, 30 overnachtingen in een mooi appartement (normaal $900) en examen.

Ook de kwaliteit van de opleiding is daar erg hoog.

Natuurlijk komen hier nog wat kosten bij voor het ticket, maar al met al ben je stukken voordeliger uit.
Zelf heb ik vorig jaar daar mijn opleiding gedaan en ik weet wat ik kwijt was en heb nog geen enkele aanbieding gezien die hier bij in de buurt komt.

Voor meer info kan je ook een PM sturen

Ik volg mijn opleiding op het zelfde vliegveld, en wat ik wel kan zeggen is dat je kwa luchtruim hier goed zit. Het is een goede leer school om alle procedures te leren kennen. Zeer druk gecontroleerd vliegveld met een drukke maar zeer mooie omgeving.

En het is zeker geen verkeerde prijs.
 
Sorry, maar dit klopt niet helemaal. Je vliegschool moet je aanmelden bij het CBR.

Ik heb gewoon de boeken van Bas V erbij gepakt en ben gaan studeren. Na een summiere overhoring van m'n FI ben ik aangemeld. De vorige ronde 5 examens gedaan en 4 gehaald (RT,AGK-PoF,Law/Ops en HP&L). Helaas gezakt voor P&P.

Nog 3 te gaan, hopelijk 8 nov :)

Oke, ik wist niet dat het zo kon. Mijn vliegschool vertelde dat de verantwoordelijkheid van een goede theorie bij de vliegschool ligt. Bij slechte resultaten van de leerling kan de vliegschool erop aangekeken worden. Wel jammer, anders had ik 800 euro kunnen uitsparen.
 
Back
Top