Beste aanvliegroute

Als ik het goed begreben heb bedoelt u, of bedoel je ;) dat ik na de havo (ik heb nu helaas wisA, maar ga deelcertificaat halen bij de NHA, want die telt mee heb ik begrepen) aanklop bij Transavia? Ik weet daar niet zoveel vanaf dus ook niet of dat met die MPL wel goed is. Maar wat je pobeert te zeggen is dat ik eerst een vervolgopleiding moet gaan volgen op HBO-niveau ongeacht welke dat is voor volwassenheid en daarna aan te kloppen bij Transavia voor en MPL en een baan voor vlieguren? En wat bedoel je met modulair?

mijn excuses voor de vele vragen, ik zit met veel
James Boswell kun je korte cursus voor deelcertificaat doen.

Onder geen beding vliegopleiding zonder verdere opleiding. Doe dat niet.

Ik kan je mijn weg niet aanraden.

MPL is ok als je dat doet bij een knappe Airline. HV is een goede airline.
Desalnietemin, na je opleiding kun je dan alleen 737 of 320 vliegen. Dus ernaast beetje bijklussen met rondvluchten of parachutisten droppen kun je vergeten.

Idd na je HAVO opleiding. Je wordt er niet slechter op.

HV is een carriere club. Daar ga je niet weg.

Gebruik even de zoekfunctie hier en zoek op modulaire vliegopleiding 😉. Kijk maar wat dat inhoudt. Minder kosten. Kun je in eigen tempo doen. Er zijn verschillende manieren omdat te doen.

Daarnaast alle afleveringen kijken van Air Crash Investigation. Dat zijn 23 seizoenen 😄.
Zeer leerzaam. Ik heb ze allemaal gezien en meerdere afleveringen meerdere malen.

GR,

V1
 
Ik denk dat je even een aantal dingen moet ontrafelen.
Hang niet alles aan de kapstok van de KLM FA.
Je kan er vanuit gaan dat 5% van de aanmeldingen daadwerkelijk worden aangenomen.
Als je in een groep van 20 zit….is dat er een!
Iedereen in die groep is even goed voorbereid en even goed opgeleid en ze voldoen aan alle eisen anders hadden ze er niet gezeten.
En een willekeurige opleiding is zekere geen goed idee.
Neem de rest van deze maand om het vliegen even uit te zetten.
We doen even alsof je vandaag het nieuws hebt gekregen dat je bent uitgesloten van een Medical. Denk nu iedere dag voor de rest van deze maand na over wat je voor werk zou willen doen. Maak een lijstje.
dankjewel, zal ik doen!
 
James Boswell kun je korte cursus voor deelcertificaat doen.

Onder geen beding vliegopleiding zonder verdere opleiding. Doe dat niet.

Ik kan je mijn weg niet aanraden.

MPL is ok als je dat doet bij een knappe Airline. HV is een goede airline.
Desalnietemin, na je opleiding kun je dan alleen 737 of 320 vliegen. Dus ernaast beetje bijklussen met rondvluchten of parachutisten droppen kun je vergeten.

Idd na je HAVO opleiding. Je wordt er niet slechter op.

HV is een carriere club. Daar ga je niet weg.

Gebruik even de zoekfunctie hier en zoek op modulaire vliegopleiding 😉. Kijk maar wat dat inhoudt. Minder kosten. Kun je in eigen tempo doen. Er zijn verschillende manieren omdat te doen.

Daarnaast alle afleveringen kijken van Air Crash Investigation. Dat zijn 23 seizoenen 😄.
Zeer leerzaam. Ik heb ze allemaal gezien en meerdere afleveringen meerdere malen.

GR,

V1
zal ik doen! hartelijk bedankt
 
Uw advies is dus om eerst na de havo goed voorbereid de selectie in te gaan, want gaat het fout is er na een HBO-opleiding nog een kans? Bedankt voor uw antwoord heeft erg geholpen!
Als ik in jou schoenen had gestaan had ik na de havo waarschijnlijk vwo gedaan en me dan pas aangemeld voor de selectie. Mocht ik de selectie dan niet halen, dan zou ik m'n bachelor gaan halen om het vervolgens opnieuw te proberen bij KLM FA of een andere vliegschool (EPST).

Maar jij bent mij echter niet. Als jij het graag wil dan kan ik je selectie doen na de havo. Maar hier moet ik wel eerlijk zijn dat de kans klein is dat je dan wordt aangenomen. Want je voldoet nu aan de minimale eisen. De KLMFA krijgt veel aanmeldingen en kiezen alleen de beste hieruit.

Misschien is de studie aviation (aan de HvA) wat voor jou?
 
Hehehehehe, vooral enthousiast blijven.
Het is echt niet allemaal drama en narigheid en zwartkijken.
Maarrrrrrrr je moet hier wel met open ogen en voldoende voorbereid en voorgelicht aan beginnen.
Vooral ook vragen blijven stellen.
dankjewel, ik zal zoeken voor een opleiding en goed voorbereid heen gaan. Ik kom voor mijn aanmelding hier wel weer terug met een nieuwe thread.
(en de tijd er tussen natuurlijk ;))
 
Als ik in jou schoenen had gestaan had ik na de havo waarschijnlijk vwo gedaan en me dan pas aangemeld voor de selectie. Mocht ik de selectie dan niet halen, dan zou ik m'n bachelor gaan halen om het vervolgens opnieuw te proberen bij KLM FA of een andere vliegschool (EPST).

Maar jij bent mij echter niet. Als jij het graag wil dan kan ik je selectie doen na de havo. Maar hier moet ik wel eerlijk zijn dat de kans klein is dat je dan wordt aangenomen. Want je voldoet nu aan de minimale eisen. De KLMFA krijgt veel aanmeldingen en kiezen alleen de beste hieruit.

Misschien is de studie aviation (aan de HvA) wat voor jou?
Ik zal me er in verdiepen. bedankt!
 
geachte allemaal,

ik ben nu nog student aan de HAVO, maar ben binnenkort klaar, dan ben ik van plan mij aan te melden voor een vliegschool, maar weet niet wat de beste 'aanvliegroute' is. ik weet dat de AIS en de KLM goede FA's zijn, maar wat zouden jullie aanraden? (ook met bijv. ATPL, vlieguren, kosten, baanzekerheid en natuurlijk wat je met je diploma kunt)

Ik hoor graag van jullie, zit nu in een moeilijke positie, maar één ding weet ik zeker; ik word piloot.
Zelf ben ik meteen na mijn vwo voor de KFA selectie gegaan. Mijn redenering was dat ik voor de KLS zou gaan en mocht dat niet lukken kan ik altijd een hbo doen en het nog eens proberen: win-win. Ondertussen ben ik aangenomen en ga dus zonder verdere opleiding aan de vliegopleiding beginnen. Het is een risico dat je neemt en ik heb dus een shortcut genomen waar wat risico in zit. Of het de juiste keuze was zal ik je pas over een tijdje kunnen vertellen :p

Veel succes in ieder geval! Als je dit soort vragen stelt en er goed over nadenkt ben je al veel verder dan de meesten en ga je zeker de juiste keuze maken.
 
Zelf ben ik meteen na mijn vwo voor de KFA selectie gegaan. Mijn redenering was dat ik voor de KLS zou gaan en mocht dat niet lukken kan ik altijd een hbo doen en het nog eens proberen: win-win. Ondertussen ben ik aangenomen en ga dus zonder verdere opleiding aan de vliegopleiding beginnen. Het is een risico dat je neemt en ik heb dus een shortcut genomen waar wat risico in zit. Of het de juiste keuze was zal ik je pas over een tijdje kunnen vertellen :p

Veel succes in ieder geval! Als je dit soort vragen stelt en er goed over nadenkt ben je al veel verder dan de meesten en ga je zeker de juiste keuze maken.
Van harte gefeliciteerd met je aanname mij de KLM FA! Dat was ook mijn plan, eerst na de havo meteen aanmelden en zien wat er gaat gebeuren, anders na een HBO-opleiding nog een keer proberen. Ook kan ik als de KLM FA me twee keer heeft afgekeurd nog proberen bij de AIS FA of bij Transavia. Succes bij de KLS en wie weet tot over een paar jaar in de cockpit :) !!
 
  • Like
Reactions: 797
Ik zou na de HAVO het VWO afmaken en dan proberen gevolgd door HBO en 2e poging.
HBO is nodig om een baan te krijgen die genoeg betaald om eventueel te sparen voor self funded Modulair of lening af te betalen na verlies Medical.
dankjewel. HBO-opleiding ben ik inderdaad al aan het zoeken
 
Maritiem Officier is ook een goede opleiding. https://www.hogeschoolrotterdam.nl/opleidingen/bachelor/maritiem-officier/voltijd/

Heeft veel raakvlakken met het pilotenleven; veel van huis, officierschap, uniformberoep, voertaal Engels. Maar ook de opleiding, denk bijvoorbeeld aan meteorologie, het in een team werken en leren leiding geven.

Je werkt ongeveer de helft van het jaar, dus eventueel ook goed te combineren met een modulaire vliegopleiding.

Er is veel werk in en het heeft een van de hoogste hbo-startsalarissen. De opleiding kan naast Rotterdam ook in Amsterdam, Vlissingen en Terschelling gevolgd worden. Eventueel daarna nog een één jarige master en je hebt in vijf jaar een Master of Science binnen. Dan ben je nog pas 23 ofzo, nog jong genoeg. Je kan er vanuit gaan dat jouw generatie tot z'n 65ste door kan vliegen dus tijd zat om jezelf een leuke studententijd te gunnen.

Je hebt hier overigens wel natuurkunde en wiskunde B voor nodig maar dat was je toch al van plan te gaan halen. Let wel op dat je je voor eind december moet aanmelden voor het staatsexamen. Zie hiervoor: https://duo.nl/particulier/staatsexamens/
 
Maritiem Officier is ook een goede opleiding. https://www.hogeschoolrotterdam.nl/opleidingen/bachelor/maritiem-officier/voltijd/

Heeft veel raakvlakken met het pilotenleven; veel van huis, officierschap, uniformberoep, voertaal Engels. Maar ook de opleiding, denk bijvoorbeeld aan meteorologie, het in een team werken en leren leiding geven.

Je werkt ongeveer de helft van het jaar, dus eventueel ook goed te combineren met een modulaire vliegopleiding.

Er is veel werk in en het heeft een van de hoogste hbo-startsalarissen. De opleiding kan naast Rotterdam ook in Amsterdam, Vlissingen en Terschelling gevolgd worden. Eventueel daarna nog een één jarige master en je hebt in vijf jaar een Master of Science binnen. Dan ben je nog pas 23 ofzo, nog jong genoeg. Je kan er vanuit gaan dat jouw generatie tot z'n 65ste door kan vliegen dus tijd zat om jezelf een leuke studententijd te gunnen.

Je hebt hier overigens wel natuurkunde en wiskunde B voor nodig maar dat was je toch al van plan te gaan halen. Let wel op dat je je voor eind december moet aanmelden voor het staatsexamen. Zie hiervoor: https://duo.nl/particulier/staatsexamens/
ik ga er naar kijken. bedankt!
 
Grappig, maritiem was waarschijnlijk mijn tweede keuze geweest als het vliegen niet was gelukt.
Ik ben de eerste piloot in mijn familie maar aan allebei de kanten een oom gehad die de zee is opgegaan. Ook een oom van mijn moeder was officier op een onderzeeboot tijdens de Tweede Wereldoorlog.
 
Last edited:
Van harte gefeliciteerd met je aanname mij de KLM FA! Dat was ook mijn plan, eerst na de havo meteen aanmelden en zien wat er gaat gebeuren, anders na een HBO-opleiding nog een keer proberen. Ook kan ik als de KLM FA me twee keer heeft afgekeurd nog proberen bij de AIS FA of bij Transavia. Succes bij de KLS en wie weet tot over een paar jaar in de cockpit :) !!
Eerder gaf ik al gaan, AIS NIET doen. Enige Integrated die je in overweging zou kunnen nemen is EPST. AIS is te duur en biedt, NUL meerwaarde.

Anders alleen Modulair.

Dat Maritiem Officier is ook zeer interessant. Nog niet eens bij stil gestaan. 😃👍
 
Grappig, maritiem was waarschijnlijk mijn tweede keuze geweest als het vliegen niet was gelukt.
Ik ben de eerste piloot in mijn familie maar aan allebei de kanten een oom gehad die de zee is opgegaan. Ook een oom van mijn moeder was officier op een onderzeeboot tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Respect, de Nederlandse marine, maar met name de onderzeeboten van de Nederlandse marine waren in de Nederlandsch-Indische wateren oppermachtig in de tweede wereldoorlog, ons koninkrijk heeft in Indië het de hele tijd volgehouden daar. respect naar hem
 
Eerder gaf ik al gaan, AIS NIET doen. Enige Integrated die je in overweging zou kunnen nemen is EPST. AIS is te duur en biedt, NUL meerwaarde.

Anders alleen Modulair.

Dat Maritiem Officier is ook zeer interessant. Nog niet eens bij stil gestaan. 😃👍
ik zal even wat verder in EPST duiken, dankjewel!
 
Respect, de Nederlandse marine, maar met name de onderzeeboten van de Nederlandse marine waren in de Nederlandsch-Indische wateren oppermachtig in de tweede wereldoorlog, ons koninkrijk heeft in Indië het de hele tijd volgehouden daar. respect naar hem
Wat ik van mijn moeder begrepen heb was het de Noordzee en na gevlucht te zijn daarna onder Engels commando.
Heeft ooit met getrokken revolver tegenover zijn bemanning gestaan.
Na de oorlog nooit meer hetzelfde geweest.
Zoals zoveel veteranen, terug getrokken, nooit ergens over willen praten en als alcoholist gestorven.
Peace.
 
Zoals zoveel veteranen, terug getrokken, nooit ergens over willen praten en als alcoholist gestorven.

Ja, geen respect voor het handelen van ons koninkrijk in die tijd. Ze hadden daar niks te zoeken.
Mijn oom wilde dienstweigeren om religieuze redenen. Mocht toen nog niet. Wel wapens geweigerd. Werd als radiotelegrafist die kant op gestuurd. Na terugkomt stil en teruggetrokken bij zijn moeder in huis gaan wonen en nooit ergens over gepraat. Nadat zijn moeder overleed heeft hij het nog twee maanden volgehouden tot zijn hart het begaf.
 
Op een wat meer vrolijke noot, er zijn best een aantal overeenkomsten tussen maritiem en luchtvaart.
De (zit) positie van de gezagvoerder is de linkerkant, dat is of was de linkerkant van de brug.
De rang Captain natuurlijk ook.
De navigatie lichten rood en groen en de nautische mijl oftewel knoop of knots als snelheidseenheid. Internationale luchtvaart was in het begin ook voornamelijk vliegboten.

11982777f9933cc8c76daf1c7b567abd.jpg


 
Back
Top