Belastingaangifte hulp!

TangoZulu

New member
Hi Airworkers,

Ik ben sinds kort werkzaam bij een club buiten Nederland, maar ben nog wel officieel woonachtig in NL.

Ik heb de afgelopen 5 jaar altijd belastingaangifte gedaan ivm bijbaantjes, maar heb mijn opleidingskosten niet opgegeven. Ik zal mijn aangiften dus moeten wijzigen, maar begreep dat dit vrij lastig is.

Voor mijn belastingaangiften ben ik op zoek naar iemand die mij hierbij kan helpen, bij voorkeur iemand die ervaring heeft met piloten en met dit soort (complexe) gevallen.

Ik ben al op de hoogte van Solid Advies en BDO, maar die durven al belachelijke bedragen te vragen voor een simpele aanvraag.

Kent iemand een belastingadviseur oid die hier verstand van heeft?

Greetz,

TangoZulu
 
TZ, 275 ex. BTW is echt geen geld vergeleken met andere accountants. Ik zit er nu een paar jaar en kan ze van harte aanbevelen.

Groet, PH.

PS. En als het slechts een simpele aangifte is, waarom heb je dan je studiekosten niet opgegeven? Dat is op zijn zachtst gezegd niet zo slim.
 
Precies. Ik had 3 jaar zelf geprobeerd mijn aangifte te doen maar het is geen doen met een lening als die wij hebben. Solid heeft voor mij alles op een rij gezet bij de belasting, heb een hoop geld terug gehad. Het is absoluut de kosten waard en 275 is echt een goede prijs. Kans is klein dat je een goedkopere vind en die net zoveel verstand heeft van jou situatie.
En als je het er niet voor over hebt moet je het lekker zelf doen en is je dossier bij de belastingdienst waarschijnlijk een rommeltje met over enkele jaren alle gevolgen van dien. Hoe langer je wacht hoe lastiger het is om alles netjes op orde te krijgen en dus ook hoe meer je betaald aan de accountant.
 
Beste TangoZulu,

Mag ik van deze gelegenheid gebruikmaken en mijn diensten aan bieden. Ik ben op dit moment bezig mijn eigen belastingadvieskantoor op te zetten en heb ruime ervaring met piloten (opgedaan bij Böekling en Partners),belastingverdragen en de standaardstudie regeling (de regeling waardoor piloten meer dan € 15.000 aan studie kosten kunnen aftrekken).

Als ZZP-er kan ik je een offerte doen die waarschijnlijk beter bij je wensen aansluit.
 
Wat een onzin, een vliegopleiding doen is echt geen reden om niet meer je eigen aangifte te kunnen doen. Lekker jezelf inlezen via de site of via collega's info inwinnen en geen geld overmaken aan accountants die 'speciale dingen' kunnen doen voor vliegers.

Kan je je rente weer een paar maanden betalen zodat je niet in de schuldsanering hoeft.
 
Kun je een tip van de sluier lichten?

het bedrag dat u als studiekosten of andere scholingsuitgaven mag aftrekken, is meestal maximaal € 15.000. Dit maximum geldt niet in de volgende situaties:

Uw prestatiebeurs is in 2011 definitief niet omgezet in een gift.
U mag dan het maximum verhogen met het bedrag van de lening die u hebt omdat uw prestatiebeurs niet werd omgezet in een gift.
U volgde in 2011 een studie of opleiding tijdens de standaardstudieperiode.
De standaardstudieperiode is een periode van maximaal 16 kalenderkwartalen waarin u voornamelijk studeert. U besteedde in die periode zoveel tijd aan uw studie, dat u daarnaast geen volledige baan kon hebben. Deze standaardstudieperiode ligt tussen de dag dat u 18 jaar wordt en de dag dat u 30 jaar wordt. U bepaalt zelf op welke datum deze periode ingaat. De periode hoeft niet aaneengesloten te zijn.
 
Wat een onzin, een vliegopleiding doen is echt geen reden om niet meer je eigen aangifte te kunnen doen. Lekker jezelf inlezen via de site of via collega's info inwinnen en geen geld overmaken aan accountants die 'speciale dingen' kunnen doen voor vliegers.

Kan je je rente weer een paar maanden betalen zodat je niet in de schuldsanering hoeft.

Ben ik met je eens, het is altijd een persoonlijke afweging tussen besteding van vrije tijd en gemak. Speciale dingen zijn er niet (de wet is voor iedereen gelijk), alleen een betere kennis van de regels, wat gemak brengt. Dus als het gemak de prijs waard is...
 
Last edited:
het bedrag dat u als studiekosten of andere scholingsuitgaven mag aftrekken, is meestal maximaal € 15.000. Dit maximum geldt niet in de volgende situaties:

Uw prestatiebeurs is in 2011 definitief niet omgezet in een gift.
U mag dan het maximum verhogen met het bedrag van de lening die u hebt omdat uw prestatiebeurs niet werd omgezet in een gift.
U volgde in 2011 een studie of opleiding tijdens de standaardstudieperiode.
De standaardstudieperiode is een periode van maximaal 16 kalenderkwartalen waarin u voornamelijk studeert. U besteedde in die periode zoveel tijd aan uw studie, dat u daarnaast geen volledige baan kon hebben. Deze standaardstudieperiode ligt tussen de dag dat u 18 jaar wordt en de dag dat u 30 jaar wordt. U bepaalt zelf op welke datum deze periode ingaat. De periode hoeft niet aaneengesloten te zijn.

Bedankt! Beide situaties op mij niet van toepassing.
 
Ik heb die folder van PnR bekeken en er staat een enorme fout in en andere onjuistheden.

De kosten die in aftrek gebracht kunnen worden zijn de
volgende:
- Lesgeld voor de opleiding
- Kosten voor studieboeken of vakliteratuur die nodig is voor
het volgen van de opleiding
- Afschrijving van duurzame goederen die u gebruikt voor uw
opleiding, zoals een computer.

Kosten voor bijvoorbeeld levensonderhoud, studieschulden en
studiereizen zijn echter niet aftrekbaar

Het enige dat niet aftrekbaar is met betrekking tot de studieschuld is de rente, de afsluitprovisie is niet van aftrek uitgesloten en daarmee wel aftrekbaar.
Gelet op de afsluitprovisies die sommigen betaald hebben, een erg dure fout.

Daarnaast worden de studenten onder julie vaak door julie ouders onderhouden, dat geeft niet jullie maar jullie ouders mogelijk wel recht op een aftrek voor levensonderhoud.
 
Wellicht een mooie vraag om deze thread aan te vullen. Mag je simulator training (niet logbaar, goedkope sim) ter voorbereiding op een grading (of bijhouden skills) aftrekken als scholingskosten? En hetzelfde geldt voor andere cursussen (Duitse taalcursus, sollicitatie training etc) ter voorbereiding op een selectie? Ik kan het antwoord hierop (ik denk aan cursussen) niet echt goed vinden, behalve als je ondernemer bent.

Waar het op neerkomt waarschijnlijk is of het een "leertraject" betreft. Of eigenlijk wat precies de definitie van een leertraject is. Het lijkt in de belastingdienst tekst dat het gaat om iets waar je instructie bij krijgt, waar sim training en zo dus wel onder zou vallen. Dat het de bedoeling heeft je salaris op te krikken moge duidelijk zijn. Zou graag bevestiging horen of mijn vermoeden juist is en deze kosten opgegeven kunnen worden?
 
Let op: Geen juridisch advies waar je bla bla bla bla en zo verder.

Ik zou zeggen dat de kosten die jij noemt, allemaal gerekend kunnen worden tot opleidingskosten. Die vallen niet onder de integrated opleiding, dus de maximale limiet van 15.000 euro lijkt me van toepassing, evenals de (minimum) drempel van 500 euro.
(Daarnaast denk ik dat de door jou genoemde kosten vaak in een ander jaar zullen vallen dan de kosten van je vliegopleiding, zodat e.a. al gelijk een stuk simpeler wordt.)

Ik zou die kosten vergelijken met bijvoorbeeld een leraar die besluit om een opleiding psychologie te starten bij de open universiteit. Die opleiding is ook bedoeld om je werk beter te gaan doen. (In dit geval is een verwachting van de verhoging van je salaris erg beperkt....) Een dergelijke opleiding is aftrekbaar.
 
Dan doe ik de blablabla wel:

De Hoge Raad heeft voor de aftrekbaarheid van scholingsuitgaven een dubbel criterium geformuleerd:
De belastingplichtige moet met het volgen van de opleiding het oogmerk hebben met deze opleiding een beroep gaat uitoefen;
en daarnaast moet de belastingplichtige in redelijkheid kunnen verwachten dat dit oogmerk na voltooiing van zijn opleding verwezenlijkt kan worden

De omstandigheid dat een cursus een algemeen karakter draagt, belemmert niet dat uitgaven voor die cursus op basis van andere omstandigheden kunnen worden aangemerkt als aftrekbare kosten.

Als het hier uitgaven betreft ter voorbereiding op het verwerven van een inkomen samen met het verkrijgen van de ATPL/typerating, zouden de kosten voor aftrek in aanmerking kunnen komen.

Doe je een cursus Duits uit interesse dan kwalificeren de uitgaven niet als scholingsuitgaven

Grading uitgaven zijn mijn inziens eerder beroepskosten dan scholingsuitgaven (er wordt geen nieuwe vaardigheid verworven), beroepskosten zijn sinds 2001 niet meer aftrekbaar.
 
Last edited:
Tsja, dat leest nog steeds als een grijs gebied. Sollicitatietraining (waaronder Duits leren, sim training en cursussen voor psychotests en groepsopdrachten) leert wel degelijk nieuwe dingen aan die ook nog eens duidelijk gericht zijn op verwerving inkomen. Zonder had het zeker niet gelukt (al is met ook geen garantie). Het is alleen niet aantoonbaar met een rating of ander brevet (als het lukt wel uiteindelijk). Maar als ik het zo lees valt sollicitatietraining wel onder deze definitie, zeker voor iemand die het beroep nog niet uitoefent (wat hier het geval is).
 
Back
Top