Beginners guide naar het PPL

sodaclub112

New member
Hallo,

Even voorstellen, ik heb voor een vriend deze beginners guide into aviation geschreven. Hij wil het in de USA halen dus daar ligt de focus op. Imiddels ga ik in september naar de USA maar toen ik 9 maanden geleden begon om een actieplan op te stellen moest ik erg veel zoekwerk doen en wil dit toekomstige PPL'ers besparen.

Feedback op dit stuk is altijd welkom. Veel leesplezier

Eerst even wat achtergrond info.

De luchtvaart wetgeving is nu nog nationaal geregeld door het KIWA, ILENt en de Nederlandse wetgeving. Deze wetgeving is gebaseerd op JAR voorschriften. JAR staat voor Joint Aviation Regulations en die zijn gemaakt door de JAA, Joint Aviation Authority. (De Amerikaanen hebben de FAA, Federal Aviation authority. De FAA heeft betrekking op vliegtuigen die in de USA geregistreerd zijn. Dit type brevet is dus waardeloos in Europa, let hier dus op.) Landen in de EU nemen de Jar’s als leidraad. Elk land heeft deze regels GROTENDEELS overgenomen maar dus niet allemaal en er zijn dus (kleine) verschillen tussen de Europese landen. Een voorbeeld is het nacht vliegen. Dit mag in NL niet met een basisbrevet plus nacht aantekening. In Duitsland mag dat wel.

Omdat deze kleine verschillen toch niet de oplossing waren is de EASA opgericht. European Aviation Safety Agency. Deze hebben nieuwe regels gemaakt, grotendeels gebaseerd op de Jar’s maar het grote verschil tussen de 2 instanties is dat de JAA een leidraad biedt en de EASA Europese regelgeving maakt die voor alle lidstaten bindend zijn. In NL gaat de EASA regelgeving in per 24 april 2013 ONGEVEER. In de UK gaat deze per juni 2012 in. De grootste verandering die nu voor jou van belang is dat je medische verklaring en het land waar je vliegbrevet uitgegeven is hetzelfde is. Dus als je in NL bij de KIWA een PPL (private pilot licence) aanvraagt dan moet ook je medische keuring in NL zijn, of in ieder geval de uitslag van de medische keuring uitgevoerd in een ander land moet doorgestuurd worden naar de KIWA.

Toen ik begon met het inwinnen van info over de vliegwereld heeft me dit veel tijd en leeswerk gekost. Het is allemaal nogal ingewikkeld. Een goede basis voor info, niet altijd even betrouwbaar, is het forum www.airwork.nl en www.pprune.org . Ik heb ook een blog gevonden van iemand die zijn PPL in de USA heeft gedaan. http://vliegen.falcko.com . Zelf houd ik ook een blog bij over mijn vliegavontuur in San Diego op www.leowillems.com .


Nu over het brevet zelf. In de vliegwereld zijn er een aantal brevetten die toegang geven tot bepaalde rechten en plichten.

De RPL (recreational pilot licence) is ervoor om vliegtuigen die maximaal 450 KG startgewicht hebben, meestal zijn dit dus tweezitters. Met dit brevet mag je alleen in NL vliegen of je moet bij het luchtvaart agentschap van het land dat je wilt overvliegen een vrijstelling aanvragen (meestal is dit geen probleem vooral niet in Duitsland). Bij dit brevet is een officiële medische keuring niet nodig en het aantal uren om je RPL geldig te houden is laag of 0 (RPL heb ik me niet zo heel erg in verdiept)

Dan is er het PPL (private pilot licence). Dit is het basisbrevet voor de luchtvaart. Met dit brevet mag je over de hele wereld vliegen in een EASA vliegtuig. Het maximaal startgewicht van de vliegtuigen is 5700 KG (dit is erg veel voor de kleine luchtvaart). Je mag geen geld vragen voor vluchten met alleen een PPL, wel mag je de kosten delen als je met een vriend vliegt, 50:50 dus. Met een PPL mag je alleen VFR vliegen in VMC. VFR = Visual flight rules en dit houdt in dat je de grond moet blijven kunnen zien en dat het zicht goed moet zijn. VMC betekent Visual metrological conditions. Om VFR te vliegen moet de VMC condities aanwezig zijn.

Om je PPL te halen moet je minimaal: 45 uur vliegen waarvan 25 met een instucteur, 10 uur solo vliegen waarvan weer 5 uur cross country zijn (270 km aan 1 stuk met een full stop landing op 2 verschillende vliegvelden buiten je eigen vliegveld waar je van vertrekt. Een skill test met een examinator. Voordat je de skill test kunt doen moet je ook 7 theorie examens doen in: Aviation law en procedures, human performance & limitations, navigation and radio –aids, meteorology, aircraft general handeling & principles of flight, Flight performance and planning en communicatie. Verder moet je ook een Engelse taal test doen, stelt niet zo heel veel voor, en je moet een praktijk radio examen halen.
Om je PPL geldig te houden moet je minimaal 12 uur per 2 jaar vliegen in het laatste jaar van die 2 jaar waarvan 1 uur met een instruceur. Je moet ook periodiek den medische herhalingkeuring ondergaan. De frequentie hangt af van je leeftijd.

Op dit basis brevet kun je een aantal ratings halen om je rechten en plichten uit te breiden. Meer info: http://www.fenland-flying-school.co.uk/ppl.htm


IFR (instrument flight rules) Hier mag mee gevlogen worden als het IMC is. (instrument metrological conditions), Dus geen VMC. Je kan dus vliegen in slechte weersomstandig heden. IFR vluchten worden gereguleerd door ATC (Air trafic control) en je hebt dus weinig vrijheid om te vliegen waar je wilt. Met VFR kun je gaan en staan waar je wilt zolang het buiten gecontroleerd luchtruim en het VMC is. Deze rating is het moeilijkste te halen van allemaal omdat het vliegen een stuk moeilijker en gestructureerde is.

Night rating: Hiermee mag je in IMC of VMC tijdens de nacht vliegen. In Nederland mag dit nu nog niet, in Duitsland wel. Straks met EASA zal dit waarschijnlijk wel mogen maar dat is nog niet helemaal officieel bekend.

Multiple engine rating: hiermee mag je vliegtuigen vliegen die 2 of meer motoren hebben.

CPL (eigenlijk een nieuw brevet) Dit is het commercial pilot licence en hiervoor moet je extra examens doen (14 stuks) en minimaal 200 uur gevlogen hebben. Hiermee mag je dus geld vragen voor je vluchten. De ratings van het PPL zijn ook voor de CPL geldig.

Er is ook nog een ATPL Airline Transport pilot, Om dit te halen zijn er 2 mogelijkheden, intergraal, dus alles intern op een school doen zodat je van 0 uur getraind word om bijvoorbeeld bij de KLM te vliegen op die grote vliegtuigen. Er zitten nog meer haken en ogen aan maar daar komt het zo ongeveer op neer. Er is ook nog een modulaire opleiding. Hierbij haal je alle stukjes apart, dus eerste je PPL, dan je IR, ATPL theorie, ME, NQ en dan je CPL. Als je 1 van beide richting kiest heb je een fATPL. Frozen ATPL. Hiermee mag je als First officer (co-piloot) mee vliegen op een vliegtuig waar je een rating specifieke rating voor hebt. Na een heel aantal voorwaarden, waaronder 1500 uur gevlogen te hebben wordt je ATPL “ontdooid” en mag je ook als gezagsvoerder vliegen. Dit zal voor jou wel niet van toepassing zijn maar het maakt het plaatje even compleet.

Dus in jou situatie zal het een PPL worden omdat je een RPL alleen in het specifieke land kunt halen. Nu dan Amerika. Er zijn door de UK CAA (CAA = civil aviation authority, de nationale instelling die zich bezig houd met de luchtvaart) heeft als enigste land de mogelijkheid om je PPL buiten het land zelf te halen. In dit geval betekend dit dat je in de USA je PPL training kunt doen en dat het PPL uitgegeven word door de UK. Dit is ook belangrijk voor je Medical. In de USA zijn nu 3 vliegscholen die officieel erkend zijn door de UK CAA. 1. American Aviation academy in San Diego (daar ga ik dus heen). (www.flyaaa.com) 2. Fly EASA, in Florida (http://www.flyeasa.com/) 3. Airliner Career Academy in Florida (www.flyoft.com) 4. European flight training. Hier moet je een uniform dragen (www.flyeft.com)

Dat zijn de zo ongeveer de enige op het moment. Maar ik moet er bij zeggen dat de PPL in de USA niet het goedkoopste is. Je kan ook naar Polen in Lodz, ik heb goede referenties gelezen op www.airwork.n over deze school. Zelf heb ik er geen ervaring mee maar ik wil misschien later nog wat ratings erbij halen en dan ga ik daar naartoe. www.flyinpoland.com . De school heet Bartolini-Air. Dus als je voor goedkoop en volgensmij toch ook redelijk goede school wilt gaan dan is dit ook een optie. Het weer in Polen is natuurlijk niet altijd handig met het vliegen. Dat is ook zo in Florida, daar hebben ze hurricane seasons. Daarom heb ik voor Californie gekozen. Hier kan het wel erg warm worden maar daarvoor ga ik dan weer in oktober omdat het dan een lekker temperatuurtje is.

De meeste vliegscholen in de USA hebben een PPL pakket, hierin zitten verschillende elementen en moet je even goed doorlezen wat er nog bijkomt aan kosten buiten het pakket. De huisvesting zit er meestal bij. Ik heb 11.000 euro gebudgetteerd. Hierin zitten alle kosten (behalve voor eten en drinken). De vlucht, opleiding, visum en materialen + 25 uur extra vliegen zitten er bij. De vliegscholen in de USA zijn echte scholen. Er wordt flink doorgewerkt en binnen 4 weken kun je je PPL al hebben. Dat is ook een van de redenen dat ik naar de USA ga. In polen duurt het volgensmi 1.5 maand gemiddeld.

Om een PPL te halen moet je een medische keuring doen. Dit kan een class 1 of class 2 zijn. Class 1 is nodig voor een CPL en class 2 voor een PPL. De class 2 medical heb ik in de UK gedaan voor 150 euro. Ze testen je hemoglobine in je bloed (of je bloed genoeg zuurstof kan vervoeren) Je ogen worden uitgebreid getest, bril dragen is geen probleem. Als je een erg sterke afwijking hebt aan je ogen -8 ofzo pas, dan is het een probleem. De AME (aeronatical medical examinor) voelt je nek en nog wat in je buik en luistert even naar je longen. Je kunt aan de training beginnen zonder de medische keuring maar als dan later blijkt dat je afgekeurd bent heb je dus die training voor niks hebt gedaan. Bij je examen moet je een geldig EU medical kunnen overleggen. In de USA moet je daarvoor helemaal naar Phoenix reizen, daar zit een AME die een EU medical af geeft. Dus de medische keuring is 1 van de eerste dingen die je moet gaan doen. Er wordt ook een hart filmpje gemaakt (ECG). Dat is voor de meeste mensen die afgekeurd worden het probleem.

Dan de theorie: Er moeten 7 theorie examens gedaan worden. Ik heb de boeken van Jeremy Pratt gebruikt (www.afeonline) Het is niet moeilijk om te leren maar wel redelijk veel. Ik heb 5 examens in de UK gedaan en 2 doe ik in de USA. Bij AAA zitten de 7 theorie examens en 10 uur theorieles in het PPL pakket en kosten 75 USD los dacht ik.

Dan nog even het visum. Omdat de vliegschool als een echte school gezien wordt, moet je dus ook een studenten visum aanvragen, een M-1 visum. De vliegschool regelt je I-20 formulier waarmee je het visum kunt aanvragen. Zelf moet je een Amerikaans formaat pasfoto (dit is anders dan het NL formaat en in Arnhem bij de Fotobouw kunnen zie die US formaat nemen) Voor meer adressen zie de site van het Amerikaans consulaat. Daarna moet je DS160 formulier invullen op de site van het US consulaat in NL. Dan moet je nog langs het consulaat gaan en het ding aanvragen wat bij mij erg snel gaat. De totale kosten voor het visum zijn +- 400 euro.

Omdat je gaat vliegen in de USA moet je na 9/11 extra vinger afdrukken laten nemen naast de afdrukken die ze nemen bij je visum voor de TSA Transport security authority in de USA. Dit kan bij AAA gebeuren. TSA clearance kost 130 USD en er zit ongeveer 3-4 dagen verwerkingstijd op. Dus als je het bij AAA laat doen mag je de eerste paar dagen niet vliegen maar je kunt wel aan je theorie werken etc.

Een nog andere mogelijkheid om je PPL te halen is om dit in NL te doen. Er zijn constructies bedacht waar meerdere mensen een vliegtuig kopen en elk een gedeelte kopen en er vervolgens mee vliegen. Hiermee kan er tegen kostprijs gevlogen worden. Zelf heb ik een participatie genomen in een Aquila a210 op Lelystad airport aangesloten bij de KLM Aeroclub. Dit is bedoeld voor als ik mijn PPL eenmaal heb, ik ga er niet op trainen maar het is wel net zo duur als het in de USA halen ongeveer. Meer info hierover staat ook op mijn blog. Maar als je hier interesse in hebt dan laat het maar even weten.

Er staat ook recente info over je PPL in de USA halen op: http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=12720 Ik ben zelf sodaclub112 op het forum.

Ik ben in Januari weer terug in NL met mijn PPL hopelijk dus dan kan ik je wel een keer meenemen naar boven in de Aquila a210 (2 personen) als je zin hebt. Het kan ook in een Cessna 172 (4 personen ongeveer)

Kosten waar je mee te maken krijgt,
Vlieguren, instructeur tarief, landingsgeld (heel weinig tot 0 in de USA, 9 euro op Lelystad en +- 3 euro in DE), studieboeken/theorie cursus, headset (300 euro +-) visum kosten, kosten van uitgifte brevet (500 euro NL, 250 euro UK), Medische keuring, accommodatie, brandstof toeslag

Happy landings!
 
Last edited:
Hey, je schrijft dat een RPL is gemaximeerd op 450KG MTOW, maar dat is niet waar.
Er bestaan wel MLA's met een MTOW van 450 KG. Daar kun je ook een RPL op halen ( geen PPL want het is een in Nederland verzonnen klasse ). Maar er zijn ook RPL-SEP's waar je 1-motorig zuigervliegtuig mee mag vliegen in Nederland. Tot aan de AN-2 aan toe.

Overigens ; Waar twijfel je nog over als het om participeren gaat in de A210 ?
Hij is al bijna af, en het vliegt als een zonnetje.

Ik heb al een participatie. nu nog een ( EASA ) medical en dan een brevet...
 
Leuk initiatief Leo.
Paar kleine correcties.
Je doet het voorkomen alsof je maar hele beperkte opleidings mogelijk heden hebt voor een PPL.
Dat is natuurlijk niet zo, er zijn honderden FAA Part 141 FAA scholen in de VS waar je een FAA PPL kan halen en daarna een validatie of conversie naar JAA/EASA.

Voor een JAA/EASA PPL zijn er meer dan 3 scholen door de CAA gecertificeerd;
  • EASA- Europe American School of Aviation, voormalige Ormond Beach Aviation, Ormond Beach, Florida
  • NAC- Naples Air Center in Naples, Florida
  • OFT- Orlando Flight training in Kissimee, Florida
  • EFT - European Flight training in Fort Pierce, Florida
  • AAA
  • Oxford Aviation in Tyler Texas was volgens mij ook UK CAA gecertificeerd.

Dat is ook zo in Florida, daar hebben ze hurricane seasons.
We hebben net twee dagen niet gevlogen vanwege de regen maar dat kan overal gebeuren in ieder jaargetijde. We hebben in de afgelopen 10(!) jaar niet 1 leerling gehad die vertraging heeft opgelopen door tropische stormen.

We hebben wel wat meer regen in de zomer maanden;
Naples, Florida
http://www.weather.com/weather/wxclimatology/monthly/graph/USFL0338
El Cajon, California
http://www.weather.com/weather/wxclimatology/monthly/graph/USCA0331
 
Mooie guide!

Voor een JAA/EASA PPL zijn er meer dan 3 scholen door de CAA gecertificeerd;
  • EASA- Europe American School of Aviation, voormalige Ormond Beach Aviation, Ormond Beach, Florida
  • NAC- Naples Air Center in Naples, Florida
  • OFT- Orlando Flight training in Kissimee, Florida
  • EFT - European Flight training in Fort Pierce, Florida
  • AAA
  • Oxford Aviation in Tyler Texas was volgens mij ook UK CAA gecertificeerd.

Even uit deze info:

http://www.caa.co.uk/docs/33/srg_lts_Approved Schools List_Doc31v107June 12.pdf

Staat op pagina 6:
JAR FCL 1 PRIVATE PILOT LICENCE (AEROPLANE) Approved
by the UK CAA for training for JAR-FCL 1 PPL (A) outside of a JAR Member State
Overseas Companies
From 7th April 2012, all companies registered outside of a EASA Member State, are now under the oversight of the European Aviation Safety Agency. Further information can be located via: www.easa.eu.int

Verder de approval list van de CAA:

http://www.caa.co.uk/docs/33/lts_srg_RegTrainFacilities_Doc30v31.pdf


Voor wie zin heeft om op de EASA website (=doolhof, net zoals eurocontrol, zal wel iets europees zijn) te gaan zoeken. Succes :) Ik kom niet verder dan: http://easa.europa.eu/approvals-and...ion-approvals/FCL-organisations-approvals.php
 
Thanks voor de feedback
@ EU: De gids was voor een vriend van me die een PPL wil halen in de US waar hij in een EASA vliegtuig kan vliegen. Daarom heb ik ook gezegt dat voor hem de FAA PPL geen waarde heeft. Van het huricane season wist ik niet zoveel af dus thanks voor die opheldering. (ik wist wel dat het er was maar niet wat het nou qwa weer inhield)

@ PIG: Ik heb een participatie in de A210 per 23-9 :) tot op de club! Ik had in de tekst er al bijgezet dat ik van RPL weinig af weet, dus ook hier weer bedankt voor de opheldering.

@ Immortal: Volgensmij hebben ze nog even de tijd. en ik kon het ook niet op de EASA site vinden, het zal er vast wel ergens opstaan maarja. Die 3 scholen die ik noemde heb ik naar gekeken. Ik kan trouwens allen American Aviation Academy vinden in de lijst die je gelinkt hebt. Misschien dat het veranderd is. Nogmaals bedankt voor het aanvullen van de lijst.
 
De RPL (recreational pilot licence) is ervoor om vliegtuigen die maximaal 450 KG startgewicht hebben, meestal zijn dit dus tweezitters. Met dit brevet mag je alleen in NL vliegen of je moet bij het luchtvaart agentschap van het land dat je wilt overvliegen een vrijstelling aanvragen (meestal is dit geen probleem vooral niet in Duitsland). Bij dit brevet is een officiële medische keuring niet nodig en het aantal uren om je RPL geldig te houden is laag of 0 (RPL heb ik me niet zo heel erg in verdiept)

Je kunt inderdaad in een MLA je RPL halen, maar ook in een SEP. Er is wel degelijk een officiële medische keuring vereist. Om je brevet geldig te houden dien je in het jaar voorafgaand aan verlenging minimaal twaalf uur te hebben gevlogen. Als je dat niet haalt heb je de mogelijkheid een profcheck met een examinator te vliegen.
 
Je kunt inderdaad in een MLA je RPL halen, maar ook in een SEP. Er is wel degelijk een officiële medische keuring vereist. Om je brevet geldig te houden dien je in het jaar voorafgaand aan verlenging minimaal twaalf uur te hebben gevlogen. Als je dat niet haalt heb je de mogelijkheid een profcheck met een examinator te vliegen.

Je brevet verloopt niet, het is de classrating (SEP) waarvoor je in het 2e jaar minimaal 12 uur moet vliegen, waarvan 6 PIC en 1 met een FI, of als alternatief een profcheck.
PPL of RPL maakt in dit geval niets uit.
 
Hey, je schrijft dat een RPL is gemaximeerd op 450KG MTOW, maar dat is niet waar.
Er bestaan wel MLA's met een MTOW van 450 KG. Daar kun je ook een RPL op halen ( geen PPL want het is een in Nederland verzonnen klasse ). Maar er zijn ook RPL-SEP's waar je 1-motorig zuigervliegtuig mee mag vliegen in Nederland. Tot aan de AN-2 aan toe.

AN-2 mag helaas niet. Het RPL is beperkt tot het vervoeren van 4 personen (inclusief jezelf) met een MTOM van 2000 kg.
 
Helaas is EASA- Europe American School of Aviation, voormalige Ormond Beach Aviation, Ormond Beach, Florida niet meer geschikt om te trainen voor een EASA brevet.
 
Voor extra ratings na het behalen van de licentie moet je extra uren opgebouwd hebben (vb 100 uren) voor een nachtrating VFR.

Ik ga er van uit dat die uren beginnen lopen op het moment dat je met PPL begint?

Dus iemand die vb zijn PPL doet op 100 uur (waarvan min 60u PIC en 20h cross-country) en die zijn opleiding toevallig eindigt in de donkere wintermaanden, die kan direct na het behalen van zijn licentie de "opleiding" voor de nachtrating erbij doen?
 
Ik ga er van uit dat die uren beginnen lopen op het moment dat je met PPL begint?

Dus iemand die vb zijn PPL doet op 100 uur (waarvan min 60u PIC en 20h cross-country) en die zijn opleiding toevallig eindigt in de donkere wintermaanden, die kan direct na het behalen van zijn licentie de "opleiding" voor de nachtrating erbij doen?

Als je 100uur over je PPL doet ben je écht een natuurtalent, dan kun je daarna denk ik rechtstreeks bij de grote maatschappijen solliciteren.

Maar nu effe serieus, de uren beginnen inderdaad te tellen vanaf het moment dat je je eerste vlucht maakt voor je PPL. Solo uren zijn inderdaad gewoon echte PIC-uren.
 
Back
Top