Beste allemaal,
Ja, er moet wel degelijk op alle vliegtuigen worden afgeschreven!
Normaal gesproken wordt een verkeersvliegtuig in 25 jaar afgeschreven.
Een verkeersvliegtuig wordt gecertificeerd voor een maximum aantal cycles, bijvoorbeeld 60.000 cycles. Met een gemiddelde vluchtduur van 1 uur vliegt een dergelijk vliegtuig dan gemiddeld 2400 cycles per jaar. Op basis hiervan wordt de afschrijving van het vliegtuig bepaald.
Een airbus A320 kost ongeveer $ 40 mln. Per jaar wordt er dan $ 1,600,000.- op afgeschreven en is de afschrijving per vlieguur ongeveer $ 666,67.
Met een single engine sportvliegtuig doe je eigenlijk iets vergelijkbaars. Die schrijf je ook af in 25 jaar. Maar je vliegt een stuk minder cycles en uren met een dergelijk vliegtuig. Dus je vliegt hem ook niet op na 25 jaar.
Stel het vliegtuig kost, even in euro's omgerekend, € 180.000,-. Je vliegt pakweg 400 uur per jaar met het toestel.
Je afschrijving per jaar bedraagt € 7,200,- oftewel € 18,- per vlieguur.
Wat er verder o.a. per vlieguur nog meegenomen dient te worden, is je maintenance, je prop overhaul en je engine overhaul (even afgezien van posten als verzekering, hangaar, BvL, etc..)
De maintenance beurten geschieden meestal om de vijftig vlieguren. Ik weet niet wat een prop overhaul kost en een engine overhaul, maar naar aanleiding van de TBO voor beiden en de kosten dient wederom een bedrag per vlieguur genomen te worden.
De boekhoudkundige restwaarde is dan € 0,- na 25 jaar. Over het algemeen is een vliegtuig wel geld waard na 25 jaar, dus als je het toestel dan verkoopt, dan maak je een boekwinst.
Bovenstaande methode is een nette manier van je financiele huishouding voeren en zorgt er voor dat er lange termijn op een financieel gezonde manier gevlogen kan worden.
Ja, vliegtuigen nemen lange termijn toe in waarde. Er zijn vliegtuigen op de markt, bijv. oudere C182's, die nu tweede hands meer waard zijn, dan hun oorspronkelijke nieuwwaarde.
Maar de prijs van nieuwe vliegtuigen neemt ook lange termijn toe.
Het doel van afschrijven is om in de toekomst in staat te zijn het huidige toestel met een nieuwe te kunnen vervangen.
Schrijven we alleen af op basis van de koopprijs van het vliegtuig, dan schrijven we eigenlijk te weinig af. Want vliegtuigen worden duurder en over tien jaar moet we weer X% meer betalen voor het toestel. Echter houdt de tweede hands waarde van de toestellen een gelijke tred met de nieuwwaarde van de toestellen, waardoor we, als we toch netjes hebben afgeschreven, het toestel met een nieuwe kunnen vervangen.
Het is mij bekend dat er een hoop clubs en scholen zijn, die een stuk 'creatiever' boekhouden. Met over het algemeen de vervelende gevolgen als een vliegtuig vervangen moet worden.
Vrgr
P51D