Bedrijfseconomisch afschrijven op vliegtuig (general aviation)

Bedrijfseconomisch afschrijven op vliegtuig (general aviation)

  • Ja, omdat......

    Votes: 13 100.0%
  • Nee, omdat.......

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    13

PA-28

New member
Hallo allemaal,

Als je voor een GA vliegtuig de kostprijs wil berekenen moet je dan ook rekening houden met afschrijving. Sommige zeggen nee, want een vliegtuig blijft dezelfde waarde houden. Immers goed onderhoud en af en toe nwe motor doet waarde gelijk houden. Andere zeggen ja, want op een huis, auto etc. schrijf je ook af.

Wat is jullie mening en waarom?
 
Ja,

Een huis hoef je niet op af te schrijven want het is een VAST GOED, ofwel nooit slecht.

De meeste GA twins-retracts zijn inmiddels achterhaald door hun single engine - fixed gears.

BV PA44 kruist 150 knopen op 22 gallon, een SR20 doet dat op 11 gallon. Zelfde laadvermogen, grotere range.

Een Cirrus SR20 uit 2000 is overigens al weer antiek (hoewel wel gewild); de MFD is van een merk dat nauwelijks meer ondersteund wordt, had nog (dual) vacuum.

Nu PFD, EGWPS en airbag safetybelts voor ongeveer dezelfde inflatie euro's / dolari.

S.
 
Ik ben geen accountant, maar volgens mij MAG je op bijna alles afschrijven, het MOET natuurlijk niet. Het enige doel is het verminderen van de te betalen belasting.

Je schrijft op een vliegtuig af, omdat je na een x-aantal jaren een nieuwere moet/wilt kopen, dit heeft weinig te maken met de aktuele waarde die het vliegtuig, of ander produkt, zie huis, na die periode heeft.

Aan de andere kant, het levert volgens mij alleen een voordeel op als je commercieel met je vliegtuig wilt vliegen, maar dat kan ik je met een SEP-vliegtuig afraden. Dat begint pas zo rond de 300 uur per jaar wat op te leveren (eigenlijk alleen maar breakeven), en om 300 uur bij elkaar te krijgen met betalende paxen, is niet makkelijk. Alleen al het weer, en de benodigde dagen onderhoud, maken dit moeilijk planbaar.

In ieder geval succes!

Greetz, Klaas
 
De belastingdienst gaat ervan uit dat een vliegtuig(je) een bepaalde levensduur heeft (en dus niet dezelfde waarde houdt, vergelijkbaar met een auto). Dat betekent dat je MOET afschrijven!
 
ja....

met een vliegtuig wordt geld verdiend.. er wordt waarde toegevoegd aan de bedrijfskolom.. dus het is een duurzaam productiemiddel.. en derhalve moet er afgeschreven worden..

zo simpel is het

PS neem dit aan van een accountant. nouja ben nog assistent
 
de fiscus komt bij het bepalen van de bedrijfseconomische waarde niet om de hoek.. immers, dan zouden we het hebben over de fiscale waarde. De bedrijseconomische waarde van een DPM wordt bepaald door de aankoopprijs te delen door de de interestvoet met daarin verwerkt het aantal jaren dat het DPM in bedrijf is.. ach kan wel uren doorlullen.. maar het antwoord is ja

greets to all
 
Pa-28, praten we hier over bedrijfsvoering of over het kopen van een aandeel in een kist?

Bedrijfsmatig is afschrijving denk ik on-ontkoombaar.

But, what do i know about this? Not a tat!
 
de fiscus komt bij het bepalen van de bedrijfseconomische waarde niet om de hoek.. immers, dan zouden we het hebben over de fiscale waarde. De bedrijseconomische waarde van een DPM wordt bepaald door de aankoopprijs te delen door de de interestvoet met daarin verwerkt het aantal jaren dat het DPM in bedrijf is.. ach kan wel uren doorlullen.. maar het antwoord is ja
Tenzij je bijv. weer een nieuwe motor (moet) kopen die meer waarde geeft aan de kist dan ervoor... ;)
 
Last edited:
Kostprijs berekenen, leuke discussie..
Natuurlijk afschrijving op een duurzaam bedrijfsmiddel schrijf je af: hoeveel jaar? nieuwe kist? 3ehansie met een nieuwe motor? Hoeveel uur?
Veel interessanter is hoe is je uurprijs opgebouwd, met welke vaste gegevens en welke variabele houd je rekening. Ga je uit van 100/200/300 uur per jaar en wat heeft dat voor effect op bijvoorbeeld het component verzekeringskosten per uur?
Afschrijving kan een groot deel van je kostprijs zijn, onderschat de overige kosten niet! En vergis je niet, afschrijvingen zijn natuurlijk kosten, echter kosten die je niet hoeft te betalen!
 
Meeste middelen worden fiscaal in drie jaar tijd afgeschreven. Misschien dat je een vliegtuig in een langere tijd afschrijft gezien het feit dat het aankoopbedrag nogal hoog is. Volgens mij varieert het dan ergens tussen de 5 en 8 jaar.

Wil je zekerheid hebben, neem contact op met een accountant die in luchtvaartzaken doet. Tweede keus (en dat is als het echt niet anders kan), bel de belastingtelefoon, met heel veel hopen krijg je een reactie na ongeveer 8 (!!!) weken.

Let wel: fiscaalaftrekbaar zijn natuurlijk alleen middelen t.b.v. commerciele doeleinden. Niet op het moment dat het als luxe artikel gekocht wordt (maar volgens mij trap ik nu een open deur in ;) ).

:cool:
 
Afschrijven

Afschrijven

Ik denk dat je wel moet afschrijven, want op den duur word alles wel minder waard.

De vraag is alleen over wat voor periode moet je afschrijven? Ik persoonlijk denk dat je een vliegtuig wel over een periode van 20 jaar kan afschrijven. Tenslotte zijn de gemiddelde Cessna's en Pipers ook van de jaren 70 / 80. Maar een en ander hangt natuurlijk ook af van de staat van onderhoud.

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ik heb er een oude jaarrekening van onze vliegclub op nageslagen. De toestellen worden over een periode van 15 jaar afgeschreven naar een bepaalde restwaarde.

En zoals JC zich al afvraagt, vanwaar deze vraag? Gaat het om belastingtechnische redenen of om een aandeel in bijvoorbeeld de Diamond Flyers / DA40 Flyers, die er van uit gaan dat je participatiedeel waardevast is?
 
Precies, en daarbij, op een huis schrijf je toch ook niet af? Ik ben van meing dat menig toestel in waarde vermeerderd, met meetelling van de inflatie.

Dit doen huizen ook (ook zonder inflatie) en auto's niet.
Ik denk (nogmaals, oznder echte kennis van zaken) dat je een toestel voor prive gebruik niet la te veel op hoeft af te schrijven. Hoogstens uit veiligheidsoverwegingen.

Stand to be corrected.
 
Hmmm...

Wat versta jij onder afschrijven? Volgens mij kun je als prive-persoon weinig beginnen met "afschrijven," nog op een huis, nog op een auto?

Tenzij je een bedrijf hebt, maar dan heet het zoiezo geen huis, maar een bedrijfspand. Maar dan hebben we het ook niet over prive-personen.

Misschien wel ff interessant als Makkie er een klein stukkie over schrijft, begin nu nog wel nieuwsgierig te worden?

Greetz
 
onthoud allemaal dat afschrijvingen kosten zijn, maar geen uitgaven. het geld blijft gewoon binnen de onderneming.

op een huis schrijf je niet af. het staat voor een bepaalde waarde op de balans en moet worden aangepast aan stijging of dalingen van de waarde. het hangt een beetje af welk boekhoudgrondslagen worden gebruikt, maar hier tegenover staat er een herwaarderingsreserve.

als je '' gewoon'' zou afschrijven, zou het periodieke bedrag aan afschrijvingskosten in mindering worden gebracht van de winst.

op een bedrijfspand word niet afgeschreven. was het maar zo! stel je voor, je hebt een bedrijfspand gekocht. ieder jaar of periode schrijf je erop af. nou weten we allemaal dat een pand of huis prijzig is. dit zou betekenen dat je iedere periode hoge afschrijvingskosten zou hebben. dit trek je van je winst en hoef je dus geen belasting over te betalen. voor de kleine ondernemers zou dit werkelijk het paradijs zijn! elke periode een negatieve winst laten zien door hoge afschrijvingskosten te laten. hmmm ideaal!! i like it!

En soms worden bepaalde activa idd aangepast aan de inflatie. maar dit komt bijna niet meer voor. dit systeem stamt uit de tweede wereldoorlog toen er dagelijks tientallen procenten inflatie was..

ik heb zelf geen klanten in luchtvaatsector, maar dit is even mijn eerste gedachte hierover. mijn excuses als er onwaarheden inzitten!


greets to all!
 
misschien nog handig om vermelden wat afschrijven nou precies is.

afschrijven is puur een trucje om een helder beeld te geven van de boekhoudkundige (niet zelfde als bedrijfs economische)waarde van een activum op een bepaald moment. dit wil niet zeggen dat dit ook echt de werkerlijke waarde is. In europa is dit vrij krom geregeld omdat er zoveel regels zijn die elkaar allemaal tegenspreken.
 
Oorspronkelijk gepost door makkie
...afschrijven is puur een trucje...
... met als doel om na het verlopen van de afschrijvingsperiode het activum te kunnen vervangen, zodat de bedrijfscontinuiteit op langere termijn gewaarborgd blijft. En dat is dan ook de reden dat over de afschrijvingsbedragen geen belasting betaald hoeft te worden (eigenlijk is het dus een vorm van belasting-vrijstelling voor toekomstige investeringen voor de investeerder, terwijl de belasting na het doen van de investering door de leverancier van het activum alsnog bij de overheid terecht komt).

Het is dus niet alleen maar een 'trucje', maar veel meer nog een strategische maatregel van de Overheid om ervoor te zorgen dat er geinvesteerd blijft worden door bedrijven, met als resultaat een positieve impuls voor het economisch klimaat.

(goh, waar haal ik het weg? :D)
 
Oorspronkelijk gepost door makkie


op een bedrijfspand word niet afgeschreven. was het maar zo! stel je voor, je hebt een bedrijfspand gekocht. ieder jaar of periode schrijf je erop af. nou weten we allemaal dat een pand of huis prijzig is. dit zou betekenen dat je iedere periode hoge afschrijvingskosten zou hebben. dit trek je van je winst en hoef je dus geen belasting over te betalen. voor de kleine ondernemers zou dit werkelijk het paradijs zijn! elke periode een negatieve winst laten zien door hoge afschrijvingskosten te laten. hmmm ideaal!! i like it!

Je bent zeker nog niet van school!
 
Oorspronkelijk gepost door Colaatje
Ik heb er een oude jaarrekening van onze vliegclub op nageslagen. De toestellen worden over een periode van 15 jaar afgeschreven naar een bepaalde restwaarde.

En zoals JC zich al afvraagt, vanwaar deze vraag? Gaat het om belastingtechnische redenen of om een aandeel in bijvoorbeeld de Diamond Flyers / DA40 Flyers, die er van uit gaan dat je participatiedeel waardevast is?

Ja, inderdaad voor Diamond Flyers. 15 jaar lijkt me best redelijk. Restwaarde? Wat zal het zijn? 10%?

Bedank alvast voor al jullie reacties.
 
Je participatie is dus zeker niet waardevast. Zo'n opzet blijft gewoon een dure grap, veel geld neertellen aan het begin en onduidelijk hoeveel er nog bij in de toekomst.
Daar komt nog bij, heb je een (deeltje) eigen kist en kan je nog maar twee keer per jaar op zondag een hele dag op pad (dal wil iedereen namelijk). Ik geloof er dus zeker niet in.
 
Back
Top