BALPA in EASYJET

AWOL,

De reden waarom ik vroeg naar je maatschappij is simpel:

Kennelijk maak jij je niet al te druk om je terms and conditions, dus die zullen wel aardig goed geregeld zijn. De kans is érg groot dat die zelfde t&c bij jouw maatschappij in het verleden door BALPA zijn afgedwongen tijdens onderhandelingen omdat ze 80-90% lidmaatschap hebben/hadden binnen het vliegercorps.

In easyJet is dat nog niet zo, daarom willen wij graag dat iedereen lid wordt, al is het maar voor de duur van de onderhandelingen. Het moet duidelijk zijn voor de maarschappij dat wij allen ook bereid zijn zelfs actie te ondernemen als het er van komt.
Jou opmerkingen over dat BALPA een klauw- en tandloze tijger is, zijn onbedoeld erg raak: BALPA wordt pas een serieuze tijger op het moment dat wij het die klauwen en tanden geven door ze massaal te steunen.

Vergeef me als ik zeg dat het verder op mij overkomt als een erg goedkoop schot voor de boeg van iemand die kennelijk in de luxe positie zit waar het vechten al voor hem door anderen is gedaan! (Misschien het ik het mis maar als je niet wil zeggen waar je werkt kan ik alleen maar aangeven hoe het overkomt op basis van je eerdere opmerkingen)

Ik heb zelf een hoop negatieve dingen meegemaakt met BALPA bij mijn vorige maatschappij, deels door een te passieve CC, en deels door BALPA main office zelf. Ik begrijp daarom je sentiment maar wij zitten op dit moment in een iets ander vaarwater en zitten daarom zeker niet te wachten op iemand die de boel probeert te ondermijnen vanaf de zijlijn zonder echt te weten waar hij het over heeft.

Maar als ik het goed begrijp is is de voornaamste reden voor jou geweest dat je 3% moest betalen voor een club die (te) weining voor je deed. Ik vraag me af welke club dat overigens was want BALPA is volgens mij altijd maar 1% geweest. Maargoed, nu zeg je ineens dat we toch idd maar lid moeten worden van diezelfde club, en daar boven op ook nog lid worden van een andere vakbond! Een vakbond die naar je eigen zeggen ons liever kwijt dan rijk is want we kosten hun teveel geld! Maar ze helpen ons wel want dat zijn ze wettelijk verplicht. Lekker hulp zal dat worden...:rolleyes: Dat is meteen bewijs dat kennelijk de kosten van BALPA wel verantwoord zijn want het is voor hun wel kostendekkend.
 
Cb,

allereerst leuk dat je zo een lange mail aan me besteed. Zo simpel was de reden dus niet als je er een A4'tje voor nodig hebt om deze te beschrijven. :D

Zie je punt over BALPA, tijger en klauwen, massaal steunen etc. Jammer dat je alles alleen zeer letterlijk neemt in de rest van de tekst en alles uitkamt zoals je doet. Gaat meer om de strekking in geheel.

Kan iedereen bij easy trouwens zo goed lezen als jij? Heb aangegeven, meerdere keren, dat een meerderheid vereist is en je dus gewoon wel voor BALPA moet gaan. Heb nooit anders gezegd!!! Lees maar terug. Zei alleen dat BALPA sucks en dat er weinig alternatief is. Dus niks 'ineens' zeg ik dit.

Over T&G, op sommige vlakken zeker beter dan BALPA, zeker voor individuele zaken. Voor T&C niet. BALPA zit ook niet op jouw problemen te wachten hoor, echt niet, wel op je centen. Had misschien moeten zeggen dat T&G niet in eerste instantie bond voor piloten is, maar daarentegen wel macht heeft en deze vaak niet schromen om te gebruiken. Daarom is bij alletwee lid zijn misschien geen gek idee.

Voor de rest, qua aantijgingen aan mijn adres;

Nee, vorige club had geen T&C door BALPA bevochten. BALPA kwam net als bij jullie nu pas binnen met een meerderheid toen ik er al een tijdje zat.
Er is niks voor mij bevochten en heb zelfs zelf veel werk er voor verzet en heb veel met BALPA gewerkt, dus kom mij nou niet onzin vertellen met wazige veronderstellingen Cb. Hebt dat dus idd mis en niks luxe positie en goedkoop schot voor de boog. Is meer kop in het zand steken van jullie kant om geen kritiek op BALPA te willen horen. BALPA is nou eenmaal niet alleen rozegeur en maneschijn (zoals je zelf zegt te weten), maar is wel een noodzakelijk goed waar je ook weer niet zonder kan.
Heeft weinig zin voor het onderwerp om uit te wijden over welke club het ging, want jullie zitten zoals je zelf al aangeeft nu toch in een ander 'vaarwater'. Daarom is het ook niet relevant waar ik nu werk. Want daar gaat het hier niet om. En als mensne vinden dat dat af doet aan de geloofwaardigheid van mijn verhaal zegt dat meer over hen zelf, aangezien 'hoe de waard is, vertrouwt hij zijn gasten' .

Bij mijn huidige mij. zijn de T&C niet fantastisch, maar is mee te leven en je weet wat je er aan hebt.

Waar ik wel fout in zat (heb het even nagekeken); ik betaalde destijds inderdaad ook 1% aan BALPA. Geen 3%. De 3% zat in mijn hoofd omdat dat het percentage was dat we als loonsverhoging bevochten. Mijn fout dus, excuus.

Qua lengte is dit toch wel een waardig antwoord op jouw post dacht ik. Ik kijk met smart uit naar je antwoord.;)

Succes en groeten,

AWOL
 
Ok gasten,

Beide standpunten zijn bekend gemaakt nu en er is altijd voor beide partijen wat te zeggen.

Misschien is het nu wel weer beter ons te richten op waar het echt om draait: zoveel mogelijk niet-leden lid te maken......

Groeten!
 
Oorspronkelijk gepost door AWOL
Cb,

allereerst leuk dat je zo een lange mail aan me besteed. Zo simpel was de reden dus niet als je er een A4'tje voor nodig hebt om deze te beschrijven. :D


Point taken.

Maar verders,

Ik kan prima lezen, dank je. Waarom ik zeg ineens, is omdat BALPA al is ge-rocognised door de maatschappij en nu dus helemaal geen meerderheid meer nodig heeft. Sterker nog: al is niemand meer lid dan blijven zij nog altijd de officiele onderhandelingspartner totdat een nieuwe, officiele stemming onder het personeel hen uit hun bevoegdheden ontheft. Net zo goed als dat ze die status niet automatisch krijgen maar er eerst over moet worden gestemd. Daar komt het 50% leden vandaan omdat over het algemeen niet leden niet voor BALPA stemmen.

Maar nu vind jij dat we ineens dan toch maar lid moeten worden terwijl je ze wel voor de rest afbrandt. Maakt niet uit, maar het komt dan onverwachts, vandaar ineens.

Ik heb duidelijk aangegeven dacht ik waarom ik het interressant vond om te weten waar je werkt(e). Ik snap niet waarom je daar zo agressief op reageert. Ik zeg alleen maar hoe je woorden op mij overkomen en ik bied je de ruimte om me te corrigeren. Ik vind zelf het vaagheids gehalte nogal meevallen. Overigens heb ik nooit getwijfeld aan de geloofwaardigheid, ik wilde alleen maar weten waar je werkt om je opmerkingen op waarde te kunnen schatten. Precies om de reden dat als ik had geweten dat jij voor een club vliegt waar die strijd zo hard is gestreden in het verleden je opmerkingen heel anders klinken dan wanneer je niets weet. Lees het zelf maar eens terug en gebruik je inlevingsvermogen.

Hoe dan ook, BALPA staat niet boven kritiek, en zeker niet bij mij. But there is a time and place for everything. Dit is wel the place maar niet the time.
Als jij zelf echt dit alles pas hebt meegemaakt dan zou je precies moeten weten wat ik bedoel.

Groeten, Cb
 
AWOL,

ik bewonder je doorzettings vermogen en dedication om je standpunt duidelijk te maken.
Echter zoals CB al zei het gaat nu niet om wie de wetten rondom de vakbonden het beste kent maar hoe onze situatie nu bij easy is en hoe we daarmee omgaan.
Ik zou zeggen kom gewoon gauw eens een biertje doen met de EZY-mannen.

Is trouwens je sollicitatie bij Cargolux nog wat geworden?

Mzzl :D
 
Cb,

ik snap je punt, begreep ik aldoor al. Dat is..euhh.. het punt niet.

Ik heb dus toch echt vanaf het begin gezegd dat het een noodzakelijk iets is, dus is en blijft niet zo 'ineens'. Maar goed, zand erover.

Ik reageer niet zozeer agressief op waar ik nu werk, doet alleen in mijn ogen niet ter zake gezien het over mijn ervaringen in het verleden gaat. Het is verder geen geheim waar ik nu werk, alleen hier niet relevant.

Ben het verder niet zo eens met dat dit niet 'the time' zou zijn. Juist wel. Je wilt toch een discussie waarom mensen wel BALPA moeten joinen. Als er dan 's iemand komt die zegt dat je wel moet joinen maar er verder misschien niet teveel van moet verwachten wordt die met vrij grof geschut aangevallen. Nee dat staat goed naar de nog niet gejoinde mensen toe aangezien ze zich dan realiseren dat ze alleen maar moois over BALPA mogen horen. Dan moet je het hele topic niet eens starten op een site als deze en in plaats daarvan flyers of dergelijke onder ruitenwissers van auto's van easy piloten gaan doen.

Wou het eigenlijk bij mijn eerste post in dit topic laten maar werd stiekem een tikkie uit mijn tent gelokt. :D

Basic T, well spotted! Nee, niet gesolliciteerd. Hoorde er wel 's wat over en wou even verifieren of dat klopte. Vandaar.;)

Moeten inderdaad maar 's een biertje doen in de Bridgehouse, als die inmiddels nog niet in elkaar gezakt is.

Succes met jullie BALPA kruistocht.

Mzzl,

AWOL
 
Awol,

Let's agree to disagree indeed. Ik merk dat Basic T het al niet meer trekt en ik zit nu in BRS in het hotel op hotel-internet en het keyboard typt niet zoals het moet dus het kost erg veel moeite...
:D

Mocht je idd binnenkort in de buurt zijn in de brug, stuur dan en pm dan krijg je van mij het eerste biertje. Niet omdat je zo'n aardige kerel lijkt, maar omdat dat weer een goede reden lijkt om een biertje te doen.;)
 
Cb,

jij zit de hele dag op zo'n gaar hotel apparaat zulke lange posts te maken? Respect!

Ik zit op mijn eigen computertje te tikken en dat scheelt. Heb geloof ik meer gepost in de laatste 2 dagen dan in het hele jaar.

Maar de discussie was er in ieder geval, kan nooit kwaad. Jammer dat Basic T en jij de enige waren die echt meededen. Had wel wat meer mensen verwacht die vragen hadden over BALPA of jullie situatie. Misschien waren ze bang in de discussie gezogen te worden.

Ik ga morgen ook weer de nodige uurtjes hangen en weer fijn op huis aan! Veel plezier in Bristol en vlieg ze.

Later

AWOL
 
Hoi AWOL. Ruim een jaar geleden was ik op zoek naar alle ins en outs van het BALPA-lidmaatschap. Speciaal hiervoor had ik toen een topic geopend op Airwork. Helaas, niet veel reacties gekregen...

Nu. De situatie is nu even iets anders. Het gaat nu even niet om de pro's en con's. Begrijp je wat ik bedoel?

Aan de twijfelaars:
Word desnoods voor deze maanden lid, het kost nog geen 20 pond per maand!!
 
Oorspronkelijk gepost door 49015
Aan de twijfelaars:
Word desnoods voor deze maanden lid, het kost nog geen 20 pond per maand!!

Wel de lusten en niet de lasten noemen ze dat.
That's the attitude! :1855:
 
LS,

Ik begrijp dat het de mentaliteit is om tegenwoordig over van alles en nog wat in discussie te gaan. Niets mis mee, men moet kritisch zijn!

Maar ik word een beetje moe van het welles-nietes gehalte van dit topic. Ik denk dat het ook niet de bedoeling is geweest van de persoon die dit topic heeft gestart. Zijn motivatie voor het starten van dit topic is om zoveel mogelijk mensen te werven voor BALPA (zie post nr 1).

We zijn het er allemaal over eens dat BALPA gebreken vertoond. Maar de unanieme boodschap luid: VERENIGD U.

Groet,
Dr.


PS
Phoenix, waaruit trek jij de conclusie dat 49015 alleen maar voor de lusten gaat en niet voor de lasten????? Das makkelijk gezegd!! What an attitude;)
 
Phoenix,

Het is misschien opportunistisch om voor een paar maanden lid te worden. Maar dat opportunisme valt in het niet gezien de situatie waarin we ons bevinden. We moeten nu even samen sterk staan.

Gelukkig hebben steeds meer mensen het door, gezien het aantal aanmeldingen de laatste weken!!
:)

By the way, het kan trouwens nog goedkoper. Als nieuwbakken FO betaal je het eerste jaar 12,95!

Cool.
 
Kan u allen verzekeren dat 49015 altijd lid is geweest van BALPA, dus ook hij draagt de lasten.

Helaas is het nou eenmaal zo dat er altijd een paar zijn die op een andere manier werken! We hebben alle support nodig willen we dit een career airline maken.

Kijk maar eens weer naar de speech die Uncle Ray heeft gemaakt. Approx 50 ontslagen in La La Land en renewed focus on controllable costs (ai employees too!)

En ondertussen alleen bonussen toekennen aan de top 50 managers binnen EZY voor 1: increasing profit margins en 2: EZY in de FTSE100 krijgen.
En vanwege deze zakkenvullerij (incentives noemen ze dat) moeten we maar weer gaan kromliggen voor het volgende jaar!

Over mijn lijk! Join Balpa boys, tijd om er maar eens duidelijk stand te nemen!

Heb geen moeite met werk maar geef ons ook eens incentive!

WW
 
Last edited:
Oorspronkelijk gepost door Dr Esteban
PS
Phoenix, waaruit trek jij de conclusie dat 49015 alleen maar voor de lusten gaat en niet voor de lasten????? Das makkelijk gezegd!! What an attitude;)

Die conclusie trek ik helemaal niet, ik noem 49015 helemaal niet, ik quote een opmerking van hem.

[grap]Jij wil blijkbaar zo graag iets zeggen van mijn opmerking dat je er helemaal niet over nadenkt. What an attitude ;). Ok nu moeten we ophouden :D.[/grap]

Ik noem 'nu even lid worden en dan weer weggaan' wel lusten hebben zonder lasten (iets minder dan helemaal niet lid worden en de voordelen hebben, dat wel).
Als we het hebben over 'samen staan we sterk' dan gaat dat gewoon niet samen met voor 1-2 maanden lid worden. Dat geeft absoluut niet een samenhangende indruk van de pilot workforce.

Ik zeg dan ook: Wordt gewoon lid. Het is maar 20 pond. (Punt)
Als iedereen lid is geef je een duidelijk statement aan het management. Als dat alleen zo is rond de pay-negotiations dan geef je ook een duidelijk statement af, maar niet het gewenste ben ik bang.

De enige reden waarom ik geen lid meer ben is omdat er niet meer werk, anders was ik er ook nog bij ;).
 
Ok nu moeten we ophouden

Phoenix, duidelijk een man van het laatste woord hebben;)
Nee, nu echt ophouden;)

On a serious note, je meent dat toch niet serieus?!
Dus als ik £20/maand betaal (£240/jaar) dan moet ik hun dankbaar zijn? Ik betaal £20 juist voor de lusten, het is geen liefdadigheids-instelling! Nee, ik betaal geen £20 voor een prachtig chique BALPA hoofdkantoor, ik betaal £20 om als werknemer vertegenwoordigd te worden. Ik wil gewoon zien dat die £20 goed besteed wordt en dat het CC eens ballen krijgt!

Het zou juist opportunistisch zijn als ik als non-member geniet van een salarisverhoging die is afgedwongen door BALPA!!

Ik kijk uit naar jouw uitleg over de "lasten" en wat je er precies mee bedoeld.
Maar goed, mijn redenerings-vermogen laat soms te wensen over.... Ik ben nou eenmaal een piloot....

Ciao
 
Daar zijn we het dan eens. Ik zei ook al helemaal niet lid zijn is lusten met nog minder lasten.

Maar de 20 pond/maand aka 240 pond/jaar zijn de lasten. De lusten zijn salarisverhoging, representatie ed.

Los van wat je van het hoofdkantoor vindt, BALPA kan niet draaien op mensen die alleen even lid worden als er iets interessants in hun bedrijf gebeurt. De lasten zijn nou eenmaal 240/jaar en die horen bij de lusten. Als je maar 2 maandjes lid wordt dan draag je die lasten gewoon niet. Lusten, maar geen/weinig lasten dus.

Dat is mijn redenering maar ik heb hetzelfde probleem als jij :D.
 
De enige reden waarom ik geen lid meer ben is omdat er niet meer werk, anders was ik er ook nog bij .

....mocht je willen terug komen is nu je kans, btw.
Zelfs de uren eis is van 1500 multi verlaagt naar 500 (niet dat dat voor jouw van belang is maar om maar aan te geven hoe desperate ze zijn) en we hebben allemaal een email ontvangen of we vooral vrienden en oud-collega's willen doorgeven.

Mzzl :D
 
Oorspronkelijk gepost door Phoenix_X
Die conclusie trek ik helemaal niet, ik noem 49015 helemaal niet, ik quote een opmerking van hem.

[grap]Jij wil blijkbaar zo graag iets zeggen van mijn opmerking dat je er helemaal niet over nadenkt. What an attitude ;). Ok nu moeten we ophouden :D.[/grap]

Ik noem 'nu even lid worden en dan weer weggaan' wel lusten hebben zonder lasten (iets minder dan helemaal niet lid worden en de voordelen hebben, dat wel).
Als we het hebben over 'samen staan we sterk' dan gaat dat gewoon niet samen met voor 1-2 maanden lid worden. Dat geeft absoluut niet een samenhangende indruk van de pilot workforce.



Je hebt in principe gelijk, maar ik heb het idee dat een deel van de mensen die nu lid zijn geworden, dit in normale omstandigheden nooit zouden doen. Er zijn zelfs zwaar teleurgestelde ex-leden terug gekomen naar BALPA.

In het motto van alle beetjes helpen, zie ik hier dus in deze sitiatie geen probleem in. Je moet wat, en hoe meer mensen hoe beter op dit moment.

Hopelijk blijven ze ook wat langer lid, als ze inzien wat een hoog ledental voor voordelen heeft.
 
Zo Basic T, dat is interessant. Toen ik een jaar geleden terug wilde komen waren 2 recommendations nog niet voldoende om de 'you leave you don't come back' policy te kraken. En nu worden jullie zelfs gelobbied! Niet te geloven.

Nou ja, ik sta nog steeds in het systeem (beetje outdated, dat wel) maar nog niets gehoord.
 
Back
Top