B747-200 from Kalitta Air overran runway 02 @ EBBR, broken into 2 pieces

:eek:fftopic:
België heeft GEEN openbaar, zelfstandig en onafhankelijk luchtvaart onderzoeksorgaan :eek:, zoals (bijvoorbeeld) de U.S.A. (NTSB) en U.K. (AAIB) e.d. ;)

Voor de schijn (Window Dressing), bestaat er (nog) wel zoiets van een Belgische onderzoeksdienst voor Luchtvaartongevallen :grijns:

Degene die (Federaal) België (een beetje) kennen ;), weten dat alles in België draait om: (persoonlijke)macht, politieke benoemingen, belangenverstrengeling(en), passieve & actieve corruptie en doofpotaffaires e.d.

:snore:

Idd Off Topic
 
Idd Off Topic

Insiders weten hoe het er in België aan toe gaat, outsiders niet ;)

Ik ben ervan overtuigd dat er zonder NTSB participatie :), er nooit één 1:1 KA4207 ongevallenrapport, incluis: CVR/FDR transcriptie, in de openbaarheid (online) komt.
 
Idd Off Topic

Auw m'n teentjes, maar niet getreurd als je iets pijnlijks maar waar hebt te melden over d'hollanders mag je dat rustig kwijt. ;)

Tenslotte hoe weet je dat je boven NL vliegt, het toiletpapier hangt aan de waslijn te drogen :biertje:(Duveltje)
 
Auw m'n teentjes, maar niet getreurd als je iets pijnlijks maar waar hebt te melden over d'hollanders mag je dat rustig kwijt. ;)

Dan zou ik mn eigen glazen ingooien fokker52 ! :biertje:

Wil eigenlijk wel weten wat het verschil zou zijn als dit in Nederland gebeurt, hebben wij ook iets vergelijkbaar als NTSB oid?
 
Dan zou ik mn eigen glazen ingooien fokker52 ! :biertje:

Wil eigenlijk wel weten wat het verschil zou zijn als dit in Nederland gebeurt, hebben wij ook iets vergelijkbaar als NTSB oid?

JA, De Onderzoeksraad voor veiligheid ;)

"een bij wet ingesteld zelfstandig bestuursorgaan, dat onafhankelijk, integraal onderzoek, doet naar oorzaken en mogelijke gevolgen van rampen, zware ongevallen en incidenten op een breed werkgebied"
 
@ shockcooling,

Tja, de wijze waarop je reageerde (post 41) op een wat pijnlijke waarheid, in combinatie met je locatie omschrijving in het Frans voor een Vlaamsche stad, dan is de assiociatie al snel gemaakt dat je van niet NL origine bent. En tja, dan ligt het doel er voor open schot bij....:grijns: no worries


Maaruh back to Melita ehh Kalitta Air
 
Priceless.. Kalitta verloor een paar jaar terug (letterlijk !!!!) een motor boven lake Michigan

enne

Allemaal geruchten maar toch het vermelden waard: Het schijnt dat het vliegtuig een 'diplomatieke' lading aan boord had.

He met knippen plakken nogmaals het visioen van bloemen en parfum
 
He met knippen plakken nogmaals het visioen van bloemen en parfum

Het Cargomanifest is (U.S.) classified.

Dat de (diplomatieke) lading met eindbestemming Irak (via Bahrein) niet alleen bestond uit (U.S. Marines) postzakken, bud stops en playdolls :grijns: maar uit militair materiaal zoals (o.a.): legervoertuigen en ammo, moge duidelijk zijn ;)

Opm. KA4207 wordt afgeschermd door U.S. (military) special agents.
 
Zijn de mannen met de witte pakken al gesignaleerd?

Het is toch weer typisch amerikaans om er dan weer van die eigen mannetjes naar toe te sturen om hun pakjes te beschermen.....pfff als er in VS een kist met NL diplomatieke poststuken verongelukt zie ik nog niet zo snel allemaal mariniers daar in een keer staan.
 
Luchtvaart op z'n Belgisch ;)

Kamer buigt zich over vliegtuigcrash
De Kamercommissie Infrastructuur houdt woensdag hoorzittingen over de crash die zich gisteren voordeed op baan 20 van de luchthaven van Zaventem. Er komen vertegenwoordigers langs van Belgocontrol, het directoraat-generaal voor de Luchtvaart, pilotenvereniging Beca en de verantwoordelijke minister (staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe of zijn voogdijminister en premier Yves Leterme).

Tijdens de vergadering kunnen alle fracties vragen stellen rond het vliegtuigongeluk. Volgens Open Vld-Kamerlid Luk Van Biesen moet zo een debat ontstaan met staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe en alle andere betrokken instanties. "Zo zou er meer duidelijkheid moeten komen over het gebruik van baan 20, het spreidingsplan, de 'af en toe stille nacht' en de openbaarheid van het contract met BAC." (belga/gb)
26/05/08 16u

Bron

In de wandelgangen denken de Belgen dat Piste 02/20 (2987 x 50 meter) de schuldige is :grijns:

Opm. zo'n 20-30 jaar geleden, vloog elke (grote) luchtvaartmaatschappij (ook SN) met B742's vanaf 02/20 (2987 x 50 meter) ;)

BAC staat voor: Biological Activated Cocktail :D
 
Nederlandse zoekgeraakte poststukjes in Tennessee zullen ook niet zo snel doelwit zijn van terroristen.

Amerikaans leger materiaal wat onderweg naar oorlogs gebeid is in het midden oosten in Europa wel.

Welk gedeelte snap je niet daarvan?

Kan je overigens verzekeren dat NL mariniers meer als van harte welkom zijn op US soil zodra een Nederlandse cargo kist met gevoellig materiaal in stukken ligt hier. Nog veel belangrijker, de VS zal de eerste zijn die het voor NL opneemt als een kist ergens in duigen ligt met Nederlands militair materiaal aanboord.

Dacht overigens dat op 10/11/2001 een paar Nederlandse luchtmacht kisten Amerikaanse kisten hielpen met het 'beschermen' van de Amerikaanse kust... Die Nederlandse kisten kwamen uit Canada dacht ik en werden gevraagd te helpen...

Maargoed, DF ik ben eindelijk vriendjes geworden met GBOF dus zal me verder inhouden ;)
 
Ziet er inderdaad niet best uit, al bij al toch een geluk dat het cargo is :)

Thanks buddy!
Het zou natuurlijk ook kunnen zijn omdat het cargo is. Startgewichten liggen doorgaans hoger, waardoor de hele start een beetje kritieker wordt.
 
Thanks buddy!

Het zou natuurlijk ook kunnen zijn omdat het cargo is. Startgewichten liggen doorgaans hoger, waardoor de hele start een beetje kritieker wordt.

:duh:

Boeing 747-200B
Empty weight: 170.600 Kg
Max zero-fuel weight: 238.780 Kg
Max fuel: 198.370 liters
Max payload: 68.180 Kg
Max take off weight: 377.800 kg
Max landing weight: 285.700 kg

Boeing 747-200C
Empty weight: 164.030 Kg
Max zero-fuel weight: 267.570 Kg
Max fuel: 198.370 liters
Max payload: 130.340 Kg.
Max take off weight: 377.800 Kg
Max landing weight: 285.700 kg

Boeing 747-200F
Empty weight: 155.180 Kg
Max zero-fuel weight: 267.570 Kg
Fuel: 198.370 liters
Max payload: 112.390 Kg
Max take off weight: 377.800 Kg
Max landing weight: 285.700 kg

Bron

:biertje:
 
Amateur video beelden abandon Upperdeck ;) (nieuw venster)

Bron

Terugkomend op m'n vorige post (#55), zie details: Kalitta data N704CK (popup venster).

N704CK (Boeing 747-209F):
Max T/O weight: 820.000 lbs (371.946 Kg)
Max zero-fuel weight: 590.000 (267.619 Kg)
Max payload: 254.460 lbs (115.421 Kg)

Simpel rekensommetje.
Standaard B742F empty weight: 155.180 Kg
F.O.B.: 100.000 Kg (estimated)
Cargo: 80.000 Kg (estimated)

Estimated ramp weight: 335.180 Kg (MTOW = 371.946 Kg)

= 90.12% max T/O weight.

METAR EBBR 251120Z 24003KT 180V310 9999 SCT020 BKN044 19/14 Q1012 NOSIG=

= Density ALT: 944' (Absolute Pressure: 1005.28hPa - Relative Density: 97,27%)

Ik meen mij te herinneren ;) dat een volle (max T/O weight) B742, onder ISA condities, een Take Off run (lees: Runway Required) nodig heeft van 3.190 meter (02/20 = 2.987 meter).

Kort door de bocht (ISA, Dy, unsloped Runway): 3.190 x 0.9012 = 2.875 meter (Runway Required) + Density factor = :eek:

Wellicht zijn er (nog) B742F jockey's ;) die ........ :biertje:
 
Last edited:
die wat..................??

ik heb geen zin in deze discussie over gewichten/wat is er gebeurd etc.
wacht gewoon af totdat er meer bekend is

1 ding, die baan was lang genoeg voor het ATOW, ANDERS HAD IE ER NOOIT VAN VERTROKKEN!!!!!
 
Ik vind dat je er voorlopig vanuit moet gaan dat deze vliegers geen truken hebben uitgehaald met performance.

Kliko, ook op dit board, 742 capt, heeft mij meerdere malen verteld dat de t/o performance van vracht vliegen zo'n beetje het belangrijkste is van de vluchtuitvoering. Ik kan mij niet voorstellen dat hier op dit gebied een oogje is dicht geknepen.....

Speculeren is niet aan mij, maar ik hou het op een ernstige technische klacht, gevolgd door een "do or die" keuze moment....

Op de radio vroeg de verkeersleiding overigens ook nog tijdens de RTO of ze rechts de baan konden konden verlaten, waarop de vlieger antwoorde : negative, we are taking the overun.... dat was hun laatste RT bericht.
 
Back
Top