Apenpak aan of uit?

The Flyer

New member
Ik vlieg gemiddeld 4 keer peer maand naar MUC. Vaak met LH, maar ook regelmatig met de KLM. Naar MUC altijd in Uniform. Nu werd ik vandaag, tijdens het boarden bij de gate aangesproken door een grond stewardess dat ik mijn uniform aan had. Of ik me zo nog ging omkleden? Ze vertelde me mij dat ik officieel niet in uniform aan boord mag zitten. Op mijn vraag waarom, kwam er in mijns insziens een raar verhaal dat passagiers in geval van nood verward zouden raken...

Kan iemand mij vertellen wat hier de achterliggende gedacht van is?
Bij ons, LH, is het namelijk heel gewoon dat een Dead Head crew of IPBer in uniform aanboord zit (en zelfs makkelijk herkenbaar ingeval van nood voor de onduty crew!)

Nadat ik mijn strepen afdeed was het geen probleem om in te stappen :)
 
Ik vlieg gemiddeld 4 keer peer maand naar MUC. Vaak met LH, maar ook regelmatig met de KLM. Naar MUC altijd in Uniform. Nu werd ik vandaag, tijdens het boarden bij de gate aangesproken door een grond stewardess dat ik mijn uniform aan had. Of ik me zo nog ging omkleden? Ze vertelde me mij dat ik officieel niet in uniform aan boord mag zitten. Op mijn vraag waarom, kwam er in mijns insziens een raar verhaal dat passagiers in geval van nood verward zouden raken...

Kan iemand mij vertellen wat hier de achterliggende gedacht van is?
Bij ons, LH, is het namelijk heel gewoon dat een Dead Head crew of IPBer in uniform aanboord zit (en zelfs makkelijk herkenbaar ingeval van nood voor de onduty crew!)

Nadat ik mijn strepen afdeed was het geen probleem om in te stappen :)

Die grondstess kletste maar wat uit d'r nek.
 
Wij hebben een schrijven gekregen dat we als KLM crewmembers bij deadheaden minimaal de strepen af moeten doen om verwarring met de actieve crew door passagiers te voorkomen. Dit is in het verleden namelijk wel gebeurd. Zeker omdat er steeds meer gepromote wordt dat de gezagsvoerder in de cabine komt speechen bij een voorval, of door de cabine loopt...

Strepen af doen in de cabine is dus wel handig. (actieve crew ziet wel aan je jasje dat je een vlieger bent ;) )Maar ze kunnen je nooit weigeren als je je uniform aan hebt, er zijn namelijk ook KLM-ers die in uniform (moeten) reizen. Die grond stewardess heeft de klok horen luiden maar wist niet waar de klepel hing.

Verder is het is het blijkbaar normaal dat een KLM grondstewardess zo onnodig uit de hoogte een deadheader of IPB-er afblaft. Ik heb het zelf mee gemaakt als deadheader en andere collega's ook. Mijn excuses voor mijn collega...
 
Last edited:
Dat deed ze helemaal niet. Beetje kort door de bocht, hoewel ze inderdaad wel wat tactischer had kunnen zijn, en of het SOP is weet ik natuurlijk niet. Maar de gedachte erachter klopt wel degelijk.

Het is in ieder geval beschreven in een FODCOM van de UK CAA, waarin wordt beschreven dat het aangeraden wordt aan boord herkenbare delen van het uniform (zoals ID, strepen, etc) uit te doen zodat passagiers bij een evacuatie de crew aan boord volgen en de deadheading crew dit proces niet verstoort.

Deze FODCOM is geschreven op basis van ervaringen uit het verleden, dus om meteen het verhaal van die stess maar weer met de grond gelijk te maken is een beetje simpel. Haar manier van spreken naar jou is wat anders natuurlijk :).

Mijn baas heeft het in ieder geval ook in het OM-B staan, met de referentie naar de FODCOM (ben nu te lui om hem op te zoeken). Dat blijft overigens een recommendation.
 
Strepen en stropdas af en je kan gewoon ongestoord een biertje drinken en een blotetietenblad lezen zonder vragen te hoeven beantwoorden hoe hoog/hard de kist kan vliegen...
 
Wij moeten van onze mij. expliciet in uni reizen. Er wordt helaas niet bijverteld wat dat inhoudt maar ik heb het zien gebeuren dat een collega door een captain geweigerd werd totdat hij zijn stropdas omdeed. De FODCOM kende ik niet, tnx food for thought.
 
Heb zelfde ervaringen met KLM, mijn eigen airline notabene. ging direct na een vlucht IPB naar LIS, dame bij gate deed moeilijk terwijl ik daar stond zonder strepen en colbert opgerold over de arm...vorm van afgunst? Valt mij helaas steeds vaker op bij blauw :-(
 
Tja, dan wordt het idd wel heel moeilijk! Veel taxichauffeurs die mij rondreden in Engeland hadden ook van die witte shirts met epaulettehouders (schrijf je dat zo?) aan. Vonden ze gewoon netjes staan. Sommigen droegen nog een mooi zwart jasje ook. Die mogen dan dus ook niet mee omdat ze een 'uniform' aan hebben... Dat gaat wat ver lijkt me.
 
idd LH, KL, AF en CX hebben het niet zo op andere crew in uniform.
Vooral lastig als je van of naar Africa moet commerciallen (we gaan nog wel eens met KL of LH naar ACC of van daaruit naar AMS), dat je nog eens in de plee voor landing een uniform moet aanpeuren.
De Afrikaantjes snappen namelijk niet dat je pax in, operating crew out gaat. In LBV moest ik nog mn uniform uit de koffer halen en in de 'terminal' omkleden anders kwam ik t land niet in.
Dus praktisch gaat niet altijd boven rare locale regeltjes.
Maar meestal liever t pakkie uit, kan je zoals eerder gezegd lekker aan de borrel.

Bij RYR is het idd noodzakelijk omdat die crew-id's zo'n lachertje zijn. Het uniform is zeg maar een onderdeel van je identificatie. (not that it matters, aangezien er geen twee uniformen gelijk zijn)
 
Ook bij ons is het soms verplicht (vanwege douane/GenDec etc.) om in uniform te deadheaden, maar aan boord van bijv. Emirates en Qatar willen ze juist weer dat je niet als (externe) crew herkenbaar bent.

Op zich valt daar wel wat voor te zeggen, er is immer maar 1 operating crew aan boord, en zeker als je ook nog eens met een andere airline moet deadheaden schept het alleen maar verwarring bij een eventuele evacuatie, unruly passenger incident o.i.d.

Gewoon een poloshirtje in je handbaggage en klaar is kees. Plus je kunt idd ongestoord een wijntje bij de maaltijd drinken.

Gek genoeg wordt je ook meestal al bij de meeste business class lounges geweigerd als je in uniform bent. Wat daar het nut van is is me nog niet helemaal duidelijk, zal wel iets met corporate branding te maken hebben aangezien de bediening meestal in het uniform van de airline gekleed is.

De voordelen van een uniform zijn sowieso erg beperkt IMHO, behalve als je in de rij moet staan bij; 1) douane, 2) security en 3) in -en uitchecken in het hotel. Chicks schijnen er ook wel van onder de indruk te zijn, maar ik ken weinig (lees: geen) collega's die op 's avond in uniform een biertje gaan drinken. Voor de verdere rest ben ik blij als ik dat clowns/carnavalspak weer uit kan trekken. :yeehaa:
 
Bij positioning hoeven wij geen uniform aan maar omdat wij, indien plaats beschikbaar, in First vliegen moeten we er wel een beetje knap uitzien. Geen jeans dus en liefst een jasje.

Commuting vluchten doe ik bijna altijd in uniform. Inderdaad handig bij douane, security, etc of in het geval ik een jumpseatje nodig heb. Wel gaan de epauletten, naambordje en dasspeld bij het boarden gelijk de tas in. Vind het gewoon niet prettig om helemaal opgedirkt in stoel 22b ofzo tussen 2 trainingspakken in te zitten. Mn das houd ik meestal wel om totdat ik op SPL de deur uitloop.
Zag laatst in hartje R'dam een collega van Trans in vol ornaat door de avondwinkel lopen. Gouden strepen nog op en alles. Ieder zn hobby maar dat zal je mij nooit zien doen.
 
Hier is het eerste wat na de security uit gaat mijn das en mijn epauletten. Waarom zou je rondlopen als crew terwijl je op dat moment geen crew bent? Om door de security etc. heen te komen, prima, maar aan boord?
 
Kermit,

Heb jij veel vrienden op LHR, dat je altijd First krijgt?!

Het gaat idd om positioning in de baas z'n tijd. Dan krijgen we zoals Super Grover al aangaf een hoge F priority.
Commuten gaat normaal gesproken in economy.
 
idd LH, KL, AF en CX hebben het niet zo op andere crew in uniform.

AF en CX heb ik geen idee van maar bij LH doen ze daar echt iet moeilijk over... geen idee waar jij die info vandaan hebt.

Anyway, Thanks voor de reacties. Interessant om te horen dat er een recommendation in de FODCOM staat.
Ik zal volgende keer mijn strepen afdoen!
 
Uit eerste hand Flyer..Frankfurt-Accra doen we met die Waffen-brüder en zoals gezegd kunnen we t land niet in zonder pakje an.
Nu had LH al aangegeven het niet op prijs te stellen als non-native vliegers in hun eigen pakje komen rondparaderen, dus dat respecteren we dan.
Best grappig topic trouwens.
t Beste,
D
 
Back
Top