Amsterdam Airlines

Word around the campfire was trouwens dat de Denim crews die voor Noorwegen in Afganistan zaten dit op vrijwillige basis deden omdat ze niet te verzekeren waren.

... moet misschien iets minder van die JD rond dat kampvuur worden gedronken ;)
Dat gerucht klopt niet.

edit:
Overigens worden al jaren lang dit soort militaire charters (Europa - Mazar/Kabul) dagelijks gedaan, veelal door o.a. Pegasus en Freebird etc maar ook een enkele keer door grote namen binnen Europa.
Kabul/Mazar zijn veilige vliegvelden en daar zal je niet snel in de problemen komen.
Kandahar is echter een ander verhaal en voor zover ik weet is het daar ook verplicht countermeasures (flares) geinstalleerd te hebben.
 
@metro;
Afhankelijk van hoe waardevol de crew is voor een company is er in Port Harcourt speciale security te regelen voor crews zodat je met zwaar bewapend transport van/naar het vliegveld kan en in een relatief veilig hotel kan verblijven.

Precies... gaat er om wat er geregeld is. Nu is het van achter je toetsenbordje natuurlijk altijd makkelijk oordelen over een company of motief van crews om dit verzekerd danwel onverzekerd te doen. Maar bijv. bij MP is dit transport goed geregeld op risicovolle (Afrikaanse) bestemmingen. In Nairobi en Johannesburg bijvoorbeeld. Crew wordt vervoerd met een gepantserd busje en een leeg busje er achteraan voor de zekerheid. Het crewhotel in Nairobi heeft 23 bewaking 24/7, best wel ziek als je er over nadenkt. Nu weet ik niet of Nairobi/Jo'burg te vergelijken is met Port Harcourt, geen warzone volgens mij maar wel extreme criminaliteit... bepaald een feest is het niet in elk geval. Sterkte voor de AA vliegers, en natuurlijk voor jullie metrodriver & 19of77.
 
Last edited:
Het laatste anderhalf jaar is er veel veranderd in Afghanistan. Het personenvliegverkeer is enorm toegenomen. Er zijn 4 Afghaanse maatschappijen die iedere dag een paar keer vanaf Kabul/Mazar vliegen.

Voor Afghanistan kan je je gewoon laten verzekeren, dat is geen probleem. Maar waar je wel op moet letten is dat je ook verzekerd bent voor je alternates. Dan heb je het bijvoorbeeld over een land als Pakistan dat vaak door de verzekeringsmaatschappijen dan weer niet expliciet meeverzekerd word.
Het grootste probleem met Kabul is dat het weer heel snel om kan slaan in de winter. Maar je kan er ook gewoon weggestuurd worden als je in de approach zit omdat ze geen parking postion meer hebben. Gebeurt gewoon. Dat je moet uitwijken naar Pakistan of Kandahar is geen uitzondering. In Kandahar ga je je toestel echt niet uit.

In de zomer heb je dan weer andere problemen, performance door elevation en temperatuur is 'zorgelijk' te noemen.
Je kan het dan toch echt vergeten om met een volle A320 op een veld als Kabul (elev. 5876ft) te vliegen. Kunnen ze beter een A310 nemen om een beetje 'rendabel' te zijn.;)
 
Saphire, al die beveiliging, is dat voor een volle pax crew (zo'n 12 man) of voor 2 a 3 man freighter crew? De eerste keer dat ik beveiliging zie voor een crewbus waar ik in zit moet ik nog meemaken. Het probleem is (vooral in Nigeria) dat overvallen gepleegd worden door politieagenten of lieden die nauwe contacten hebben met de cops. Dat is het geval geweest bij hotelberovingen, taxiberovingen, en overvallen op de causeway naar Victoria Island. Een van onze techneuten is zelfs net buiten het vliegveld tot stoppen gedwongen door een geld-eisende politieagent. Zijn geld lag echter in het hotel, en hij is losgelaten zonder verdere problemen.
Port Harcourt is de kidnapping capital van Nigeria en beveiliging is een must. Als je daar echt naar een hotel moet dan ga je naar het airporthotel, ga nergens eten, en houd je uniform aan tijdens het slapen, tas dicht laten. Als je dan wakker wordt dan stop je alles in een vuiniszak want het hotel zit vol met bedbugs. Dit advies werd me door een collega aangedaan die deze "ervaring" moest ondergaan na een AOG.
 
Dat is voor 2/3 man F.
Die politie agenten in Nigeria zijn toch ook vaak 'normale' burgers die zich zo voordoen (politiepak aan)?
Bedbugs zijn smerige beestjes neem ik aan?
 
Uitbreiding....

Uitbreiding....

Luchtvaartnieuws.nl:

Amsterdam Airlines breidt uit ondanks crisis

17-03-2009

SCHIPHOL - De vorig jaar gestarte Nederlandse luchtvaartmaatschappij Amsterdam Airlines breidt in 2009 uit, ondanks de sterk verslechterde economische omstandigheden. Managing director Jaap Horsten van de chartermaatschappij laat aan Luchtvaartnieuws.nl weten dat eind maart of begin april een tweede vliegtuig aan de vloot wordt toegevoegd. In april of mei volgt een derde.


Momenteel beschikt Amsterdam Airlines over één enkele Airbus A320, die gedurende de wintermaanden werd ingezet op losse vluchten. Ook sloot de maatschappij korte contracten af. Gemakkelijk heeft Amsterdam Airlines het niet gehad de afgelopen tijd. “Winters zijn altijd al minder maar deze is door de crisis zo mogelijk nog lastiger”, zegt Horsten.

Vanaf eind maart vliegt de maatschappij doordeweeks vanuit Scandinavië naar Afghanistan. Dat gebeurt in opdracht van Nordcaps, een militair samenwerkingsverband van vijf landen in Noord-Europa. De weekends worden gevuld met wet-lease vluchten voor luchtvaartmaatschappijen, zoals het Tunesische Nouvelair. Ook zullen charter- en vakantievluchten worden uitgevoerd voor touroperators. Horsten sluit niet uit dat deze operaties voor een deel vanuit Nederland zullen plaatsvinden.

Wat betreft het tweede vliegtuig meldt Horsten dichtbij het afsluiten van een contract te zijn. Met welke partij wil hij nog niet kwijt. “Ons derde vliegtuig verwachten wij tevens voor de zomer in april of mei. Dit vliegtuig zal in de zomer ook worden ingezet in de wet-lease markt”, aldus Horsten. Beide extra A320’s worden geleasd van ILFC en vlogen voorheen in dienst van US Airways.

Van onze redactie
 
Zijn de extra 320s er al? Is er ook werk voor? Wat doet men nu als AA pilot, 200 uur per jaar vliegen, de rest home standby? ;)
 
Ik denk minder dan 200 uur.

Ze krijgen het blijkbaar wel gefinancierd allemaal, op dit moment al een prestatie op zich, zeker gezien de financiele stand van zaken bij Amsterdam Airlines.
 
Ik denk minder dan 200 uur.

Ze krijgen het blijkbaar wel gefinancierd allemaal, op dit moment al een prestatie op zich, zeker gezien de financiele stand van zaken bij Amsterdam Airlines.

Hoezo de financiele situatie? weet jij die dan? Gaat het slecht? Denk je dat ze het redden? En hoezo denk je minder dan 200 uur?
 
Kopie website Amsterdam Airlines:

Our Offices

Head Office: Het Poortgebouw, Beech Avenue 54-80, 1119 PW Schiphol Rijk , The Netherlands.

It is easily accessible by regular bus services.

Branch Office: Vliegveldweg 90, Suite 17 & 18, 6199 AD, Maastricht Achen Airport



Branch Office???.........is dat niet het voormalige adres van Exel?
 
Ik zag de A320 op Schiphol vorige week, wat doet dat ding nu eigenlijk precies?
 
Any Amsterdam Airlines pilots?

Any Amsterdam Airlines pilots?

So would anyone actually flying for AA tell us about the flying, money and lifestyle?



:kerst:

OM
 
Laatste tijd vooral buitenlandse piloten aan de lijn bij de AANxxx-vluchten, misschien vliegen er niet zoveel nederlanders?
 
Zijn er dan geen piloten hier die voor AA vliegen? Graag wil ik weten of mensen daar tevreden zijn, wat voor roster patterns, vlieguren enz. PMs welkom!
 
Terms and Conditions on their website tell you all you need to know......

People accepting these T&C's are lowering the bar for the rest of us.

The salaries quoted in another thread about a different Airline are the same as what I was earning 15 years ago and that was 40% below the market.
 
I think people such as myself are tring to get an idea of the roster patters and lifestyle. We know the money is not great, but if the job gives you the lifestyle you want it may be right for some. Especially those laid off during the past months...
 
That's the most common mistake I see - looking at the salary only.

Pension
Loss of Licence/Disability insurance

These things are extremely important - most people don't think about these things until it's too late.
 
Misschien dat sommigen in de eerste plaats naar een baan zoeken. Waar dan ook. Het zijn nou niet bepaald de makkelijkste tijden om (weer) een job te vinden...
 
Back
Top