Als je al een asel hebt?

wsh

New member
Ik heb begrepen dat als je een faa ppl ASEL hebt, je alleen de 50 uur training moet doen om ook faa ppl heli te behalen. Theorie is dan verder niet nodig.

Ditto als je faa cpl/atp hebt, alleen dan is het 100 uur.

Je ir is dan ook geldig voor heli.


Hoe zit dat in europa als je

Een ppl hebt?

Een cpl/atp met ir hebt?
 
Tx

Ik hoop eigenlijk dat iemand de regels zo kan opnoemen ipv dat ik door een document van 800 paginas moet gaan zoeken en wellicht ook interpretatie fouten maak.
 
Ditto als je faa cpl/atp hebt, alleen dan is het 100 uur.

Kleine aantekening;
Als je houder bent van een FAA ATP en je wil een ATP in een andere categorie dan heb je 250 uur nodig in de nieuwe categorie.
 
Interessant.

voor cpl is het wel 100 toch?

Betekent dit 100 uur trainen of 50 uur trainen .. Checkride doen en na 50 uur ervaring .. Automatisch of weer checkride maar dan op cpl niveau?

IR is toch ook meteen geldig voor heli?
 
Bijna goed.
Voor initieele uitgifte van een CPL moet er tenminste 100 uur in dezelfde categorie zijn gevlogen.
Voorbeeld:

CPL fixed wing, hiervoor is totaal 250 uur nodig, tenminste 100 uur daarvan moet op fixed wing gevlogen zijn. De resterende 150 uur mag een combinatie zijn van zweefvliegen, ballon, helicopter, powered lift, autogiro, whatever.

Ben je al een houder van een FAA CPL en wil je daar een andere categorie bij dan hoef je maar 50 uur in de nieuwe categorie te vliegen.
14 CFR 61.129

(1) of which 50 hours must be in helicopters.

(2) 100 hours of pilot-in-command flight time, which includes at least—

(i) 35 hours in helicopters; and

(ii) 10 hours in cross-country flight in helicopters.

Vervolgens:

4) Ten hours of solo flight time in a helicopter or 10 hours of flight time performing the duties of pilot in command in a helicopter with an authorized instructor on board (either of which may be credited towards the flight time requirement under paragraph (c)(2) of this section), on the areas of operation listed under § 61.127(b)(3) that includes—

Je gaat waarcshijnlijk 1 keer solo (echt alleen) en je vliegt de rest van de uren onder een PIC endorsement.
Als je een slimme instructeur hebt kan hij/zij een heleboel van de requirements voor je combineren.

Voor je IR:

(e) Aeronautical experience for the instrument-helicopter rating. A person who applies for an instrument-helicopter rating must have logged:

(1) Except as provided in paragraph (g) of this section, 50 hours of cross-country flight time as pilot in command, of which 10 hours must have been in a helicopter; and

(2) Forty hours of actual or simulated instrument time in the areas of operation listed under paragraph (c) of this section, of which 15 hours must have been with an authorized instructor who holds an instrument-helicopter rating, and the instrument time includes:

Je voldoet al aan de 40 uur eis omdat je al een IR (fixed wing) hebt.
Nodig is 15 uur Heli instrument instructie en een aparte check ride.
Written test hoeft niet over.
 
Tx,

Dat is verhelderend.

Nu het EASA verhaal nog. Dat is volgens mij veel ingewikkelder .. Althans die geven veel minder credits vermoed ik.
 
Ik heb uiteraard niet het hele document doorgelzen maar een vluchtige zoekactie leverde dit juweeltje op:

FCL.035 Crediting of flight time and theoretical knowledge
(a) Crediting of flight time
(1) Unless otherwise specified in this Part, flight time to be credited for a
licence, rating or certificate shall have been flown in the same category of
aircraft for which the licence or rating is sought
.

Even de handjes op elkaar voor EASA...

* Beleefd appplausje *

:blabla:
 
Ik heb me onlangs verdiept (tot in den treuren) in FAA FARAIM en CAA LASORS/CAP804 en zal morgen eens kijken of ik e.e.a. kan uitvinden van FAA PPL naar EASA PPL.

Ter reactie op bovenstaande reactie (FCL.035) is alleen voor instructie/vliegervaring onder onder CAA/UK voorwaarden. Als je naar Part Q van CAP804 gaat onder kopje "Validation and Conversion of Non-Easa Licenses Issued dan lees ik onder:

Section 4 Part Q, Subpart 2 Page 1 (pdf pagina 533)

Article 8 of the Aircrew regulation – Conditions for the acceptance of
licences from third countries

(1) Without prejudice to Article 12 of Regulation (EC) No 216/2008 and where
there are no agreements concluded between the Union and a third country
covering pilot licensing, Member States may accept third country licences,
and associated medical certificates issued by or on behalf of third countries,
in accordance with the provisions of Annex III to this Regulation.
(2) Applicants for Part–FCL licences already holding at least an equivalent
licence, rating or certificate issued in accordance with Annex 1 to the
Chicago Convention by a third country shall comply with all the requirements
of Annex I to this Regulation, except that the requirements of course
duration, number of lessons and specific training hours may be reduced.
(3) The credit given to the applicant shall be determined by the Member State to
which the pilot applies


Explanatory note: A holder of an ICAO CPL seeking to convert to an equivalent Part-
FCL licence must comply with all the requirements of Part-FCL. They may have their
training course requirements reduced as per 1(2); but they must pass the Part-FCL
CPL theoretical knowledge exams and pass the Part-FCL Skill test as set out in
Appendix 9.

[/qyote]

En daar lees ik dus uit dat (en uit ervaring gebleken) dat een school en zijn Head of Training je aantal gevlogen uren kan erkennen naar zijn eigen inzicht; in de praktijk is dat 50 tot 75% gebleken en dus zeker niet 1:1.

[update]

Ik heb 'even' de CAP804 (welke behoorlijk sturend is voor EASA regelgeving, zo ook voor NL luchtruim) er op nageslagen en ik lees het volgende (mocht je zelf een artikel vinden, laat ff weten welke dat is zodat ik deze makkelijk kan naslaan):

Section 4 Part Q, Subpart 2 Page 2 (pdf pagina 535):

Annex III to Part-FCL.
B. CONVERSION OF LICENCES to Part-FCL Private Pilots Licence
(1) A PPL/BPL/SPL, a CPL or ATPL licence issued in compliance with the
requirements of Annex 1 to the Chicago Convention by a third country may
be converted into a Part-FCL PPL/BPL/SPL with a single-pilot class or type
rating by the competent authority of a Member State.
The pilot shall apply to the competent authority of the Member State where he/
she resides or is established.
(2) The holder of the licence shall comply with the following minimum
requirements
, for the relevant aircraft category:
(a) pass a written examination in Air Law and Human Performance;
(b) pass the PPL, BPL or SPL skill test, as relevant, in accordance with Part-FCL;
(c) fulfil the requirements for the issue of the relevant class or type rating, in
accordance with Subpart H
;
(d) hold at least a Class 2 medical certificate, issued in accordance with Part-
Medical;
(e) demonstrate that he/she has acquired language proficiency in accordance
with FCL.055;
(f) have completed at least 100 hours of flight time as a pilot.
C. ACCEPTANCE OF CLASS AND TYPE RATINGS
(1) A valid class or type rating contained in a licence issued by a third country
may be inserted in a Part-FCL licence provided that the applicant:
(a) complies with the experience requirements and the prerequisites for the
issue of the applicable type or class rating in accordance with Part-FCL;
(b) passes the relevant skill test for the issue of the applicable type or class rating
in accordance with Part-FCL;
(c) is in current flying practice;
30 January 2013
CAP 804 Part I Flight Crew Licensing: Mandatory Requirements, Policy and Guidance
Section 4 Part Q, Subpart 2 Page 4
3 Acceptable Means of Compliance and Guidance Material – (AMC and GM)
Any UK Alternative Means of Compliance and Guidance Material published by the
CAA for these requirements will be found below.
(d) has no less than:
(i) for aeroplane class ratings,100 hours of flight experience as a pilot in that
class;
(ii) for aeroplane type ratings, 500 hours of flight experience as a pilot in that
type;
(iii) for single-engine helicopters with a maximum certificated take-off mass
of up to 3 175 kg, 100 hours of flight experience as a pilot in that type;

M.a.w. ik haal hieruit:

1. 2 theoretische vakken: Air Law & Human Performance
2. meet requirements voor je class & type rating onder EASA (welke in FAA niet echt afgekaderd zijn, zolang het maar < 7000 lbs.)
3. 100 hr flight time as pilot ( dus NIET perse PIC/PICUS)
4. type rating halen op type waarop je je EASA PPL wilt hebben (omdat V.S. alleen onderscheid maakt tussen 'light' en 'heavy' in helo heb je geen type rating nodig. In NL wel; dus als je in NL op de R22 of R44 of een Schweizer je PPL wilt halen moet je eerst je type rating hebben op dat type.
5. voor een heli type rating moet je 100 uur experience hebben op dat TYPE m.a.w. minimaal 100 uur op die kist vliegen.


Ik haal hieruit dat het erg moelijk is om zonder 'tussenstappen' van FAA PPL ASEL naar EASA PPL Helo te gaan; je zult een T/R moeten halen EN 100 uur op een type helo moeten gevlogen moet hebben.

Het zou dus eerder lonen om 50 uur PPL van scratch af aan te vliegen in NL en dan je PPL te halen. Of kijk of je van FAA ASEL naar EASA PPL Fixed kunt gaan en dan van EASA PPL Fixed naar Rotary. (ik lees me daar morgen verder op in)
 
Last edited:
@ Ceasar; dat klinkt heel aannemelijk.
Bedankt voor de moeite, ik word altijd een beetje dyslectisch van CAP804.

Kanttekening:
De 100 uur is volgens mij een requirement voor de validatie en niet voor de conversie maar dat weet ik niet zeker.
Met een fixed wing validatie heb je 100 uur nodig dus het zou logisch zijn als dit voor rotor ook van toepassing zou zijn.
Voor fixed wing conversie van FAA> JAA/EASA zijn alle schriftelijke examens nodig, lijkt me dat het voor heli ook zou gelden.
 
@ Ceasar; dat klinkt heel aannemelijk.
Bedankt voor de moeite, ik word altijd een beetje dyslectisch van CAP804.

Voor fixed wing conversie van FAA> JAA/EASA zijn alle schriftelijke examens nodig, lijkt me dat het voor heli ook zou gelden.

True; uiteraard moet je aan alle vakken voldoen voor je PPL onder EASA. Ik zal mij morgen eens proberen te verdiepen. Vandaag geen tijd meer, maar ik zal de relevante pagina's eens doorspitten op type, categorie en licentie niveau.

Het is inderdaad geen makkelijk document, maar ik begin er, eindelijk, een beetje wegwijs uit te worden. Het is wel blarentrekkend ja.
 
Mijn vraag was ook gericht op .. Als al een..


Easa ppl, cpl of atp sep hebt .. Wat moet je dan extra doen om ook heli toe te voegen?
 
je vraag is me nu eigenlijk pas echt duidelijk dan. Kom ik morgen op terug want die vraag zou simpel met Cap804 te beantwoorden moeten zijn (mits je je weg in het doolhof weet te vinden :D)
 
Ik ben nu ff aan het snuffelen in CAP804; kort maar krachtig het antwoord op je vraag als ik die goed begrepen heb:

PPL(A) naar PPL(H): je krijgt 10% totaal van je PIC uren met een max van 6 uur + 5 vakken voor conversie fixed naar rotary:
— Principles of flight,
— Operational procedures,
— Flight performance and planning,
— Aircraft general knowledge, and
— Navigation.

PPL(A) naar CPL(H):
max 20 uur van de benodigde 185 uur + conversie vakken (zie hierboven)
250 uur theorie instructie

CPL(A) naar CPL(H):
max 50 uur van de benodigde 185 uur + conversie vakken (zie hierboven)
250 uur theorie instructie

Zie hieronder voor de uitleg en verwijzingen naar de CAP804. Voor ATPL converie eisen mag je zelf uitzoeken want als je die wilt, is dit alvast een goede les voor je vertrouwd te raken met dit soort documenten (OPS, CAP, LASORS, FAR-AIM).


Hieronder dan een korte wegwijzer voor een normale 'ab initio' opleiding voor de leken om te leren omgaan met de CAP804; dit gaat dus nog niet over de conversie, maar puur van 0 af aan.

N.B. Gebruik acrobat reader want als je via je browser opent kan het zijn dat je geen clickable inhoudsopgave krijgt, en dan krijg je 1 lang document van 900 paginas...das geen doen:

Section 4 is voor EASA flight crew licensing

Part C is voor EASA PPL
Part D is voor EASA CPL
Part E is voor EASA MultiCrew
Part F is voor EASA ATPL
Part G is voor EASA IR
Part H is voor Class & Typeratings
Part Q is voor Validation & Conversion of Non-EASA licenses issued by states other than the UK (handig voor FAA naar EASA)
Part L Appendix extra info voor licentie requirements

Dus Section 4, Part C, D, H, en vooral Part L zijn belangrijk voor dit verhaal

Iedere Part is opgedeeld in
Subpart 1: Fixed wing (A)
Subpart 2: Rotary (H)
Subpart 3: Airships (As)
Subpart 4: Sailplanes (SPL)

Dus zorg dat je in de juiste subpart bent voor de categorie waar je een licentie voor wilt.
Voor bijvoorbeeld Section 4, Part C (PPL), Subpart 2 (H) staat dan in paragrafen de:

1. Applicability
2. Privileges
3. Requirements
4. Acceptable Means of Compliance and Guidance Material (AMC & GM)
5. Additional Info.

Deze indeling geldt voor iedere licentie (IR, H, PPL, CPL, ATPL etc). Dus nu zou je dat allemaal zelf moeten kunnen opzoeken :D.

Nu antwoord op je vraag en daarvoor kijken we naar het volgende

PPL(A) naar PPL(H)

Je hebt nodig voor een PPL(H):

Section 4, Part C (PPL), Subpart 2 (H) 3 requirements, FCL.210.H punt A:

Applicants for a PPL(H) shall have completed at least 45 hours of flight
instruction on helicopters, 5 of which may have been completed in an FNPT or
FFS, including at least:
(1) 25 hours of dual flight instruction; and
(2) 10 hours of supervised solo flight time, including at least 5 hours of solo
cross-country flight time with at least 1 cross-country flight of at least
185 km (100 NM), with full stop landings at 2 aerodromes different from
the aerodrome of departure.
(3) 35 of the 45 hours of flight instruction have to be completed on the same
type of helicopter as the one used for the skill test.

Theory:
(a) Common subjects:
— Air law,
— Human performance,
— Meteorology, and
— Communications;

(b) specific subjects concerning the different aircraft categories:
— Principles of flight,
— Operational procedures,
— Flight performance and planning,
— Aircraft general knowledge, and
— Navigation.

Conversie:

Section 4, Part C (PPL), Subpart 2 (H) 3 requirments, FCL.210.H punt C

(c) Applicants holding a pilot licence for another category of aircraft (dus een fixed winger), with the exception of balloons, shall be credited with 10% of their total flight time as PIC on such aircraft up to a maximum of 6 hours. The amount of credit given shall inany case not include the requirements in (a)(2).

CPL(H):

Section 4, Part D (CPL), Subpart 2 (H), 3 requirments, FCL.315:

FCL.315 Training Course
An applicant for a CPL(H) shall have completed theoretical knowledge instruction
and flight instruction at an ATO, in accordance with Appendix 3 to Part-FCL (refer
to 5 – Additional Information).

Bij additional info (punt 5,) staat:

5.1
For information relating to crediting of theoretical knowledge for the issue of a pilots licence in another category of aircraft, bridge instruction and examination
requirements; refer to CAP 804, Section 4, Part L, Appendix 1, 1.2.

5.2
For information relating to training courses for the issue of a CPL(H); refer to CAP 804, Section 4, Part L, Appendix 3, paragraph I, J or K as appropriate.

Dus we gaan naar de appendix 3 (Part L) die onderverdeeld is in A, B C etc....

H = ATP modular (H)
I = CPL/IR integrated (H)
J = CPL integrated (H)
K = CPL modular (H)

CPL kan dus in verschillende smaken gehaald worden(ATPL, Integrated, CPL/IR, CPL modular) en in jouw geval om te converteren kun alleen nog de CPL modular doen (integrated is ab initio of al in bezit van PPL(H) en CPL/IR rept niet over conversie) dus:

Section 4, Part L, Appendix 3, subpart K "CPL modular course Helicopters":

2
Before commencing a CPL(H) modular course an applicant shall be the holder of a
PPL(H) issued in accordance with Annex 1 to the Chicago Convention.

6
THEORETICAL KNOWLEDGE
An approved CPL(H) theoretical knowledge course shall comprise at least 250
hours of instruction


11
The applicant for a CPL(H) shall have completed at least 185 hours flight time,
including 50 hours as PIC, of which 10 hours of cross-country flight as PIC, including
a VFR cross-country flight of at least 185 km (100 NM), in the course of which full
stop landings at two aerodromes different from the aerodrome of departure shall
be made.
Hours as pilot-in-command of other categories of aircraft may count towards the 185 hours flight time, in the following cases:
(a) 20 hours in aeroplanes, if the applicant holds a PPL(A); or
(b) 50 hours in aeroplanes, if the applicant holds a CPL(A); or
(c) 10 hours in TMGs or sailplanes; or
(d) 20 hours in airships, if the applicant holds a PPL(As); or
(e) 50 hours in airships, if the applicant holds a CPL(As).


Zo.....nog vragen?
 
Last edited:
Wow ...

En Tx

Dit maakt het een stuk duidelijker!

Bizar,dat je juist Airlaw, human performance en meteo opnieuw moet doen. Slaat eigenlijk nergens op??
 
Nee, juist andersom: de volgende vakken moet je opnieuw doen:

(b) specific subjects concerning the different aircraft categories:
— Principles of flight,
— Operational procedures,
— Flight performance and planning,
— Aircraft general knowledge, and
— Navigation.


De andere zijn dus 'common' en dus niet cat specifiek. En dan klopt het ineens wel nietwaar?
 
Ik heb een FAA fixed wing commercial en wil ook graag de FAA Helicopter Add-on gaan doen.

Is er iemand die een school in de VS kan aanbevelen? Bristow Academy heb ik al contact mee gehad dus zoek alternatieven.

Bedankt!
 
Ik ben inmiddels geslaagd voor mijn FAA commercial helicopter add-on en instrument rating. Ik had al een FAA commercial met o.a. ASEL.

De Amerikaanse regels (FAR's) eisen minimaal 50 uur helicopter. Ik heb het in ca. 51 uur gedaan (incl. de IR(H)). Als je alleen een private add-on wil doen is de eis 35 uur helicopter.

Ik kan de vliegschool van harte aanbevelen:

Jerry Trimble Helicopters in McMinnville, Oregon.

Ze zijn in verhouding met anderen goedkoop en er wordt goed les gegeven. Ook hebben ze goedkoop onderdak voor studenten beschikbaar.
 
Thanks voor de update, altijd leuk om wat feedback te krijgen! Heb je al zicht op een baan; aangezien je voor een CPL bent gegaan?
 
Back
Top