Alkohol en vliegen

Wat gebeurt er in het hypothetische geval dat je dronken achter het stuur zit (van een auto dus, anders had ik wel knuppel gezegd) en je rijbewijs wordt afgepakt. Dan wordt dus ook je brevet afgepakt. Wat doen de meeste maatschappijen dan? Zijn er maatschappijen waarbij je dan je baan niet kwijt bent?
 
Nou mijn Boeing heeft wel degelijk een stuur hoor ;-)
Als t een knuppel was, dan was t een bus

Nou ja, drank en rijden levert een strafblad op. En dat strafblad komt naar boven bij eventuele selecties...KLM kent dat principe met de security-check. Uit dichtbij ervaren dat, ook al ben je goed tijdens de selectie, de KLM je daardoor niet kan aannemen.
Meen ook te kunnen zeggen dat die aantekening van drank-op-rijden maar 2 jaar blijft staan.
Denk niet dat als je al in een bedrijf zit en voorlopig niet wenst te verkassen dat dat enig probleem op kan leveren.

Je kan je rijbewijs wel kwijtraken maar ik meen niet dat je brevet er iets mee van te doen heeft.
 
En andersom? Als je je brevet in moet leveren vanwege een te hoog promilage, ben je dan ook je rijbewijs kwijt? En hoe zit het met je zwemdiploma? ;)
 
Je kan je rijbewijs wel kwijtraken maar ik meen niet dat je brevet er iets mee van te doen heeft.

Niet direct rijbewijs, maar als je een rijverbod opgelegd hebt gekregen (tijdelijk inleveren rijbewijs dus neem ik aan) vanwege rijden onder invloed (max 24 uur) geldt dit:

wet luchtvaart said:
Artikel 2.12
[....]
4. Het is een lid van het boordpersoneel verboden werkzaamheden aan boord van een luchtvaartuig te verrichten gedurende de tijd, waarvoor een rijverbod als bedoeld in artikel 162, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 geldt.
[....]
 
........

Je kan je rijbewijs wel kwijtraken maar ik meen niet dat je brevet er iets mee van te doen heeft.

Volgens mij geldt het nog steeds dat, als je rijbewijs wordt ingevorderd, (drank, te hard rijden) je officieel de IVW moet inlichten. Deze zal dan de bevoegdheden van je brevet intrekken.
Dat was vroeger een vraag op het examen voorschriften (oldskoel b1/b3 dan hè ;))
 
En andersom? Als je je brevet in moet leveren vanwege een te hoog promilage, ben je dan ook je rijbewijs kwijt? En hoe zit het met je zwemdiploma? ;)

Afhankelijk van het land lijkt mij. Hier kan je een te hoog promillage hebben voor vliegen terwijl die nog onder het max promillage zit voor rijden. Alleen sommige landen hebben een promillage van zo goed als nul, in dat geval zou het kunnen zijn dat je niet meer mag rijden maar wel mag vliegen. Zwemdiploma is niet verplicht voor zwemmen, maar als je niet mag rijden in je auto, mag je ook niet meer fietsen naar het zwembad... dussss....
 
Volgens mij geldt het nog steeds dat, als je rijbewijs wordt ingevorderd, (drank, te hard rijden) je officieel de IVW moet inlichten. Deze zal dan de bevoegdheden van je brevet intrekken.

Da's niet juist, althans niet voor te hard rijden (en volgens mij ook niet voor drank, behalve het tijdelijke rijverbod). Collega heeft zijn motor en rijbewijs tijdje moeten inleveren vanwege speeding en moest daardoor op een andere manier naar z'n werk (maar mocht gewoon volgas vliegen dus).
 
Back
Top