Alkohol en vliegen

RTO krijgen jullie de vroege of de late STR nachtstop, die late is idd prima, in de stad ook prima duitsche pornoprincessen trouwens mochten de stessjes niks zijn....
 
We krijgen beide stops logischerwijze, gaat anders een beetje moeilijk met elkaars kist overnemen. 24 uur stops zijn uitgesloten. Ik hoor zelfs geruchten dat we met de 4e kist Nice als stop krijgen.

Met een inslaap STR is het ook prettig vertoeven in de hotelbar tijdens happy hour. Daarna lekker even de sauna in tussen die dikke oude Duitsers. Heerlijk!
 
Wat Superpilot hier doet is vertrouwelijke (insider) informatie op een openbaar forum zetten. Tot zijn post was dit nergens bekend. Niet doen Supi, is jouw club niet en je bereikt hier niets mee! Had je het ook gepost als het wel om jouw club ging?
 
Ik identifieer geen enkele "club"! De enigen die offended zijn, zijn jij en Purno wat het nogal doorzichtig zou kunnen maken om welke maatschappij het gaat. Volgens mijn post kan het iedere maatschappij zijn die wel eens een turnaround in Duitsland heeft!
Dus als jullie nou even snel je posts editen is er niets aan de hand.

Nogmaals, het is net als alles in de luchtvaart: probeer er lering uit te trekken en een zekere awareness te krijgen om herhaling te voorkomen!
Waar jullie me komen is een ontzettende kop-in-het-zand reaktie.

Ik had het idd niet gepost als het het mijn bedrijf was omdat ik niet met interne problematiek naar buiten mag komen, maar als ik dit verhaal al heb gehoord, weten een hele hoop meer mensen buiten het bedrijf het al.
De Captain heeft er blijkbaar voor gekozen om het niet intern op te lossen, dus moet je maar met hem praten..
Nogmaals ik heb niets of niemand specifiek genoemd en wordt door Purno zelfs beschuldigd van het typen van hear-say!

Dus relax een beetje.

Maar om je gelukkig te maken heb ik mijn posts gewist. Wil geen heisa.
 
Het zit me niet lekker dat je in iemand anders zijn shit zit te roeren that's all. Zijn jouw zaken niet. End of topic zou ik zeggen.

Volgende keer lekker een topic-je openen over je eigen belangen, bv het mogelijk schrappen van de 747-800 serie? Zeker niet veel te doen op het moment?

De groeten.
 
Maakt mij geen donder uit.

Overigens is het 747-8; als luchtvaartprofessional met meer dan 7000 uur moet je wel je kisten kennen, he? :)
 
Ik snap er geen flikker van waarom WAce-ig en zn knechtje hier nou een probleem van kunnen maken. De post was ZO algemeen dat had elk bedrijf kunnen zijn. Maar het topic is helaas al om zeep geholpen door figuren die graag willen blaten naar wannabees, en werkelijk geen klap inhoudelijke bijdragen leveren.

Weet je hoeveel topics hier op het forum zijn behandeld waarvan de bijdragers niets met het onderwerp zelf te maken hadden maar graag een bijdrage of mening wilden geven? Dus we hebben hier te maken met een gigantisch Boter-Op-Hoofd-Principe

En nee, als je downroute niet aan de bar hangt (vanwege de 8, 10 of 12 uur van bottle tot throttle) dan zit je op het internet ja. Over bemoeizucht gesproken.

Maar ik ben echt blij dat er verstandige moderators zoals jullie bestaan die de juiste censuur weten toe te passen. Succes met jullie volgende posts :boring:
 
Jezus waar gaat dit over? Dit was puur een informatieve post van Superpilot zonder namen, gebash of whatsoever. Komt er eindelijk een keer een interessant topic boven water waar we ons allemaal wel mee kunnen identificeren (op welke manier dan ook), wordt 'ie om zeep geholpen.

Purno en WW1FA; jullie moeten niet tegen Superpilot bitchen, maar die klojo die met z'n zatte kop op het werk verschijnt het het kwalijk nemen dat jullie bedrijf in een kwaad daglicht wordt gesteld.

Ps: WW1FA, in het onderstaande topic praat je ook lekker mee omdat het niet je eigen toko betreft, dus in dat opzicht vind ik je houding naief maar ook gevaarlijk.

http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?p=42687#post42687

Jullie bedrijf kan nog wat leren van andere maatschapijen die zulke incidenten wel openlijk communiceren...
 
Ik identifieer geen enkele "club"! De enigen die offended zijn, zijn jij en Purno wat het nogal doorzichtig zou kunnen maken om welke maatschappij het gaat. Volgens mijn post kan het iedere maatschappij zijn die wel eens een turnaround in Duitsland heeft!
Hahaha! Da's inderdaad waar! Ik had geen clue over welke airline het zou kunnen gaan (bij vrijwel iedere Europese maatschappij vliegen Nederlanders), maar e.e.a. is dankzij Purno en WW1FA nu duidelijk!

Dank Purno en WW1FA!

Slaap lekker.
Ik denk dat diegen die direct baat hebben bij het in de doofpot stoppen van zoiets nog het lekkerst kunnen slapen vanavond. Welterusten jongen!

Erg hypocriet en sneu van Purno [met zijn type op "bier en tieten" (lekker volwassen!)] en WW1FA om nu ineens de brenger van dit nieuws, Superpilut, die erg professioneel geen maatschappij noemde in zijn post, daarop aan te vallen. :snore:

Haal de rode censuurpen en hangsloten voor topics maar weer van stal Diana, als het aan deze 'heren' ligt.

Laten we het in het vervolg alleen maar hebben over buitenlandse airlines, waar geen Nederlanders vliegen, vooral als iets negatief uitgelegd zou kunnen worden!
"Wij" Nederlandse piloten (en/of Nederlandse airlines en/of enkele uitverkorene Nederlandse vliegscholen!) zijn namelijk "superieur" in deze schijnheilige wereld! :blabla:
 
Last edited:
Wel een hoop verbroedering hier! Ben het eindelijk eens met Avi! Haha!

(goed geheugen trouwens RTO!)
 
Wettelijk: 10 uur van te voren niet drinken en maximale toegestane alcholgehalte in het bloed 0,2 promille. m.a.w als je na 10 uur niet drinken nog steeds alchol in je bloed hebt zitten is het wel iets meer dan een glaasje bij het eten geweest. Maar evengoed wel balen voor die gast.

Vraagje: een collega beweerde recentelijk dat in NL alleen geldt, 0,2 promille, maar geen 10 uur eis!

Waar kan ik dat van die 10 uur eis terugvinden? Afgezien van de BOM oid, maar letterlijk de wet.

Alvast bedankt.
 
EU-OPS...Subpart B (General)...Paragraaf 1.085(e) - Crew Responsibilities (Subparagraph relating to consumption of alcohol).
Je Ops Manual Part A zal de regels mbt dit overgenomen hebben in Operating Procedures...minimum in Europa is bepaald 10 uur, companies en landen kunnen dit strenger interpreteren door er 8 uur van te maken.
 
EU-OPS...Je Ops Manual Part A zal de regels mbt dit overgenomen hebben in Operating Procedures...minimum in Europa is bepaald 10 uur, companies en landen kunnen dit strenger interpreteren door er 8 uur van te maken.

Ops manual van het bedrijf heeft zelfs 12 uur gesteld (KLM) maar kun je me een referentie geven naar de specifieke EU OPS waar dit staat.

p.s. begrijp niet hoe bedrijven de 10 uur strenger kunnen maken door er 8 uur van te maken of was dat een typo?

p.s.2 Heb gelukkig nog een oude versie van de jar ops gedownload op m'n pc want heb de nieuwe EU OPS nog niet kunnen vinden op de website van de EASA of hoe dat dan ook mag heten.

Alvast bedankt (ook voor de snelle reaktie btw)
 
Dames en Heren.

Dit is het, besloten, Beroepspiloten forum waar door gelijken onder gelijken van gedachten gewisseld kan worden omtrent zaken die de beroepsgroep aangaan.
Wil je aan de discussie meedoen, doe dat dan vanuit de invalshoek Beroepspiloot en voer de disdcussie dan ook op professioneel nivo.

Superpilot plaats een bericht met een waarschuwend karater over een onderwerp waar we in de beroepsluchtvaart regelmatig mee geconfronteerd worden.
"Het"onderwerp passeerd regelmatig de reveu op Airwork wat niet bezwaarlijk is daar de problematiek gerust terugkerend onder de aandacht gebracht mag worden.

Dat anderen het met de vorm en inhoud van zijn bericht niet eens zijn mag ook kenbaar gemaakt worden maar als men de begrippen "biased en unbiased" door elkaar haalt vertroebeld de discussie.

1. Superpilot mag van mij zijn bericht terugplaatsen. Zijn berichtgeving was neutraal en waarschuwend.

2. Als Fokkerkoning en RTO het over pornoprincessen en dikke Duitsers willen hebben moeten ze dat maar in Crewroom doen.

3. Zolang de powers that be nog geen expliciete richtlijnen hebben opgesteld omtrent het invullen van uren en typeratings in de Avatar mag iedereen dat naaar eigen inzicht interpreteren.
Het lijkt er soms echter op dat bepaalde Avatars meer een indicatie geven van het nivo van adolecentie dan van werkelijke ervaring als beroepspiloot.

4. Het topic wordt niet gesloten. Relevante bijdragen blijven welkom.

White out
 
Ops manual van het bedrijf heeft zelfs 12 uur gesteld (KLM) maar kun je me een referentie geven naar de specifieke EU OPS waar dit staat.
p.s.2 Heb gelukkig nog een oude versie van de jar ops gedownload op m'n pc want heb de nieuwe EU OPS nog niet kunnen vinden op de website van de EASA of hoe dat dan ook mag heten.

Je moet dit document hebben: http://www.easa.europa.eu/ws_prod/r/doc/NPA/NPA 2009-02B.pdf
Vervolgens vind je op page 112:
EASA OPS said:
GM OPS.GEN.020(a) Crew responsibilities
GENERAL
In accordance with paragraph 7.g. of Annex IV to Regulation (EC) No 216/2008 (Essential
requirements for air operations), a crew member must not perform allocated duties on board
an aircraft when under the influence of psychoactive substances or alcohol or when unfit due
to injury, fatigue, medication, sickness or other similar causes. This should be understood as
including the following:
1. Effects of deep water diving and blood donation, and allowing for a certain time period
between these activities and returning to flying;
2. Without prejudice to more restrictive national regulations, the consumption of alcohol
while on duty or less than 8 hours prior to the commencement of duties, and
commencing a flight duty period with a blood alcohol level in excess of 0.2 per mille.

Dit document kan je normaliter vinden door naar deze pagina te gaan:
http://www.easa.europa.eu/ws_prod/r/r_npa.php
Daar staan alle proposals (het is nog geen wet tenslotte, wel bijna). In dit geval vind je daar eerder gelinked document als NPA 2009-02b (B. Draft Opinion and Decision Part-OPS).

Ook wel handig, op diezelfde pagina, is het voorstel voor de nieuwe FCL regels. Dat is bijna onderaan, NPA 2008-17b (B. Part-FCL).

Overigens zie ik in het KLC/KLM BOM/CAO niet 12 uur, maar 10 uur:

KLC BOM said:
ALCOHOL
Although alcohol consumption may be socially acceptable, it has a detrimental effect on human skills and efficiency which is particularly noted in relation to flying duties. The effects of alcohol are primarily related to levels in the blood which vary individually according to the quantity and rate of consumption. The effects may last significantly long after the last alcoholic intake (a hangover may last for 72 hours). Crew members must comply not only with the requirements of the European Authorities but also with the KLM/KLC CAO/CLA:
– Crew members shall not consume alcohol while on standby or during the flight duty period.
– Crew members shall not consume alcohol within 10 hours prior to commencement of a duty or the time a flight duty can be assigned (’reserve/beschikbaar’).
– Only small amounts of alcohol may be consumed in the period between 24 hours and 10 hours prior to the beginning of a duty or the time a flight duty can be assigned (’reserve/beschikbaar’).
– Crew members shall not commence a flight duty period with a blood alcohol level in excess of 0.2 mg/ml (milligrams per millilitre).
– A crew member shall not perform any duties on an aircraft when subject to a temporary (maximum 24 hours) driver’s license suspension due to driving under the influence of alcohol.

Vervolgens vind je het in KLC Staff Manual (1.2.3) / KLM Vademecum Vliegend Personeel dezelfde tijdsverwijzing en nog wat meer nuttige info zoals een guideline voor de definitie van "excessive consupmtion of alcohol":
KLC Staff Manual said:
ABSORPTION AND EXCRETION
Alcohol is digested by the stomach and intestines. This process can take 2 to
6 hours, depending on the amount of food present. After digestion, the alcohol
is carried to the tissues and body fluids. Alcohol leaves the body slowly. It
takes approximately 1 to 1.30 hours for the alcohol from 30cc whisky or 250cc
beer to leave the body. The percentage of pure ethyl alcohol is 47-95% for
whisky, 48-54% for brandy, and 20% for sherry.
From the point of view of safety, and given the time needed for the absorption
and oxidation of the alcohol, excessive consumption of alcohol by Flight Crew
is forbidden between 24 hours and 10 hours before sign-on time or the
beginning of a stand-by shift. The following maximum can be used as a
guideline:
- 100cc whisky, or
- three 40 cc glasses of Dutch gin (jenever), or
- four glasses of beer/wine.


THE CONSUMPTION OF ALCOHOL IS FORBIDDEN:
- Ten hours prior to the commencement of reporting time, during a flight, or at
the beginning of a scheduled stand-by shift.
- During XXDHC flights.
- In KLM buildings.
- In public places where staff appear in uniform. This does not apply to official
events organized by KLM that Flight Crew are invited to attend in uniform.
- Flight Crew are not permitted to drink alcohol-free beer during flights, since
this could give the wrong impression to passengers.
- During the trip, the Captain is responsible for compliance with the above
regulations. He/she shall report violations of these rules to Flight Ops/DCC.

Verder nog meer handige achtergrond info, waaronder ook een stukje uitleg over random alcohol tests en wat de voorschriften daarvoor zijn:
KLC Staff Manual said:
If the breath-alcohol level exceeds 90μg/L (0.2‰), an official report will be
made. If the breath-alcohol level is between 260μg/L (0.6‰) and 434μg/L
(1.0‰), the crew member must surrender his/her Crew Member
Certificate/Flying License, which may be withheld if there are previous
injunctions.
If the breath-alcohol level is higher than 434μg/L, the crew member must
surrender his/her Crew Member Certificate/Flying License, which will be
withheld. The person in question may submit a request to the Public
Prosecutor (Officier van Justitie) for the Certificate/License to be returned. The
decision on whether to honor this request is taken by the competent court.
In all cases where a crew member’s breath-alcohol level exceeds 90μg/L, the
crew member will also be prohibited from flying. The duration of the prohibition
(max. 24 hours) will depend on the amount of alcohol consumed. As
mentioned before, an official report will also be made.
 
Last edited:
Hoi Nosig,

Je hebt gelijk natuurljik, het is 10 uur geen 12. My bad.

Als ik jouw antwoord goed begrijp is er op dit moment dus geen wettelijke ureneis(bijna, zoals je zelf zegt).

Groeten
 
In de oud Hollandsche luchtvaartwet was het altijd 8 uur, maar volgens mij is die niet meer applicable. Verder is wat echt interessant is natuurlijk of die blaaspijp lawaai gaat maken in de ochtend en niet of jij 9.59 voor je duty de laatste slok erin heb gegooid.
 
Back
Top