Al dat gel*l over wat een droombaan piloot zijn is...ZO is het echt!

Personeelskosten bij de blauwe zwaan zijn misschien hoog, maar bij de oranje brigade gaat het maar om 8%.

Dus als er dan van die nitwits met een avond mba wel even je arbeidsvoorwaarden komen verminderen dan wordt je vanzelf wel een beetje pissig.

En om hier nu een baantje 'op de grond' of bij AH te gaan vergelijken met een pilotenjob noemt men ook wel appels met peren vergelijken.
 
Hier nog wat cut and paste van een ander forum.

-----------------------
Ryanair ,captain 8 years, 5 on 4 off basic pay net £5900 and sector pay of between £1600 and £2400. In July and August working a few days off, last year pulled in sector pay of £3500, superb pay, and none of the line traing crap either

----------------------

RYR Captain - between 5200 and 5900 a month net (pounds) Uk PAYE chap.

pilot999 - are you really getting that? I am stunned to say the least. Good luck to you.
------------------------

Eager, he could be. Don't forget their policy now is everyone who gets promoted gets slightly less that the person who went before them in terms of basic, then there's the 10% cut for your first year in the left, the 10% cut for being moved to somewhere totally inconvenient and I'm told half sector pay now as well. I do know of a couple of skippers who in their first year are making just about £4k/month.
If Pilot999 has been here a while and hasn't moved bases then he'll be on an older contract which carries that kind of salary.
==============

Maar het betaalt natuurlijk nog altijd beter dan een baan op de grond.

Voor hoe lang nog?
 
En om hier nu een baantje 'op de grond' of bij AH te gaan vergelijken met een pilotenjob noemt men ook wel appels met peren vergelijken.

Uiteraard, Appels met Peren. Een baan in de lucht staat, letterlijk en figuurlijk, boven alles en valt niet te vergelijken.... Ga toch weg met dat slappe gel*l man. We vergelijken hier gewoon werk met werk. Of dat nou in de lucht is of op de grond, Different work, same shit. Niet alleen in de lucht is het shit. Dat is de grootse bull die er bestaat.

Overal worden arbeidsvoorwaarden verminderd. En daarbij, dat cijfer van 8% zegt he-le-maal niets over de rest, 8% loonkosten wil niet zeggen hogere of lagere winst dan een bedrijf met meer of minder loonkosten. Je hebt namelijk ook nog te maken met variabele kosten. (en dat leer je niet op het MBA, maar in de brugklas van de middelbare school, dus als het goed is heb jij dat ook gehad). Het zegt dus niks over hoe het bedrijf er verder voorstaat. 8% kan laag klinken, maar kan alsnog te hoog zijn, afhankelijk van de bedrijfsstructuur. (en dat leer je weer op het MBA, dus ik neem het je niet kwalijk als je dat niet begrijpt)

Maar met een vlieger (appel) die het moeilijk heeft moeten we medelijden hebben, maar Joe the Plumber (Obama-quote) moet het maar uitzoeken, want dat is anders, want dat zijn de peren en niet de appels? AH verkoopt gelukkig beide, ik neem altijd de goedkoopste.
Ga lekker vliegen, en stop met zeiken. Of beter, ga een jaartje bij Corus werken en wordt daarna bikkelhard op straait gegooid. Different work, same shit.
 
Nou, ik lul helemaal niet want ik zie mijn baan gewoon als het veilg van A naar B brengen van personen en that's it.

Ik vind het vreemd dat je op straat staat bij Corus als ze winst maken en de vooruitzicht was op nog meer winst.

En ik denk dat niemand hier om medelijden zit te wachten, maar meer de roze bril van de wannabe probeert bij te stellen.
 
Wat me opvalt gezien de profiles (aantal uren vs type ratings) is dat de diegenen die nogal positief zijn of nog geen brevet hebben, of na de opleiding met hun neus in de boter zijn gevallen en bij een major zijn begonnen tijdens economisch goede tijden.

Op zich is dat laatste scenario natuurlijk erg benijdenswaardig, maar om nou te zeggen dat deze mensen een erg breed beeld van de luchtvaart hebben....ehhh, nee.

De trend in de luchtvaart gaat toch (helaas) steeds meer en meer richting een Amerikaans/Britse/Ierse Low-Cost management stijl. Daar sluit die post van Onassis perfect op aan, maar als je dat nog nooit van dichtbij gezien hebt (Schuiltje? Qnimbus? v. Richthofen?) dan kan ik me idd voorstellen dat je dit als overdreven beschouwt.

p.s. mocht je low-cost (of een of andere boevenclub) nog nooit van dichtbij gezien hebben: mooi! Keep it that way! ;)

Ik heb inderdaad geluk gehad en nooit een lowcost carrier van binnen gezien. Ik snap ook donders goed dat dat een andere wereld is. Waar het mij om gaat is dat de initiële post voor het grootste deel gaat over zaken die totaal niet interessant zijn, of zo basis zijn voor ons werk dat je er gewoon niet over kan gaan zeuren. Natuurlijk moet je een selectie halen voor je wordt aangenomen! Natuurlijk moet je examens halen en je proficiency bijhouden. Als je dat niet kan ben je je baan kwijt. Is dat nou zo raar?? Is dat nou zo anders bij een low cost dan bij een andere maatschappij. Precies hetzelfde geld voor de medical. Dat weet je. Dat hoort bij het beroep.
Dat mensen klagen over type-ratings, traningsbonden etc kan ik volledig begrijpen. Echter dat je klaagt over het lang weg zijn kan ik dan weer minder begrijpen. Ook dit is iets wat je van te voren weet (of in ieder geval had moeten weten). Dat hoort bij het vak. Als je naar Amerika vliegt ben je nou eenmaal niet om 6 uur thuis om bij je gezinnetje aan tafel te zitten.
Overigens vind ik het erg kort door de bocht om direct aan te nemen dat ik omdat ik een andere mening heb (en bij een major vlieg) gelijk een slecht beeld van de luchtvaart heb. In ben me volledig bewust van het feit dat ik geluk heb gehad, maar om nou te zeggen dat de hele luchtvaart bagger is gaat me gewoon veel te ver. Er zijn nog genoeg bedrijven die hele redelijke arbeidsvoorwaarden hebben. Amsterdam Airlines (of zo) is net zo min de norm als dat KLM dat is. Die zit daar ergens tussen in. En ik denk nog steeds dat die best redelijk is.
 
Je kunt uren blijven zeuren of wij het beter hebben dan mensen met andere beroepen. Niet relevant.

Als ik zo vrij mag zijn om voor Onassis te spreken:
1. Zijn posting, die uiteraard gechargeerd is (daar hoeft geen woord over gediscussiëerd te worden), staat heel dicht bij de waarheid en het feit dat veel mensen daar zo verbolgen op reageren ("overdreven", "niet waar") bewijst juist het punt dat veel vliegers en vooral wannabe's zich dat dus niet realiseren.
2. Hoe ons beroep zich verhoudt met andere beroepen is niet relevant. Het gaat er hier om dat dit een beroepskeuze is die een grote kans heeft om je leven permanent (dus tot je dood!) op te kloten. Sterker nog, gecombineerd met punt 1, zie je dat sommigen die toch deze beslissing nemen, zich blijkbaar niet eens realiseren wat het beroep in kan houden.

KLM staat in de top 10 van beste airlines om voor te werken, als je naar arbeidsvoorwaarden kijkt. Ter wereld. Transavia doet het ook niet slecht. En zo zijn er nog een paar hier in het goede deel van Europa en dun gezaaid over de rest van de wereld.

Voor de gemiddelde KLM'er en Transaviaan: Er komen dagelijks op Schiphol airlines waar jij of wij het bestaan niet eens van weten, we weten niet eens uit welk land ze komen. Soms zelfs op vliegtuigtypes die we niet eens kunnen herkennen. Die worden allemaal bemand door vliegers die het een stuk minder hebben. Een paar uurtjes rijden naar het oosten van hier verdient een f/o 737 gewoon 900 USD per maand hoor. En dan heb je nog de maatschappijtjes die we helemaal nooit zien, en dán heb je nog eens de jongens en meisjes die thuis zitten omdat ze zelfs voor die maatschappijtjes niet kunnen vliegen.

Feit is dat er meer vliegers rondlopen dan dat er banen zijn. Pure and simple. En dat de NL'se vliegers zo'n beetje de duurste zijn ter wereld (ie. meeste geld in hun opleiding hebben geïnvesteerd). Puur en alleen het feit dat er dus een overschot is betekent dus dat er een gerede kans is dat je gewoon nooit een baan vindt, en die kans is 100.000 keer zo groot als een engine failure op V1, en zelfs daar houden we al rekening mee. En als je dan al een baan vindt, dan kan het zelfs exact zo gaan als in Onassis' stukje. Ik spreek uit ervaring.
 
Iz, een hele mooie, goed onderbouwde post.

Graag zou ik hier nog iets aan toe willen voegen. Het is ook heel goed mogelijk om bij een bedrijf te beginnen dat heel erg hoog aangeschreven staat, maar door externe factoren verandert er ineens een heleboel.

Dit is in mijn situatie gebeurd. Britannia, de voorloper van mijn huidige bedrijf, stond wereldwijd in hoog aanzien. Misschien dat BA betere voorwaarden had, maar een voorbeeld is het trainingssysteem, dat door dit bedrijf ontwikkeld is. Dit is in de U.K. op een bepaald moment DE industriestandaard geworden. Piloten stonden in enorm aanzien, er werd altijd enorm goed voor je gezorgd. Had je een probleem? Samen komen we er wel uit.

Nu heeft er een merger plaatsgevonden, we hebben een nieuw management gekregen dat alleen uit is op het vullen van de eigen zakken. Er komt een schaalverkleining er moeten mensen uitgewerkt worden. Er gebeuren nu dingen die aantoonbaar NIET in de longterm interest van het bedrijf zijn, maar het management goed uitkomen, omdat ze daardoor eerder hun bonus op kunnen strijken.

Door externe factoren (lees een verijdelde aanslag en een politiek systeem dat daarop reageert), word je als vlieger niet eens meer met een beetje respect behandeld als je naar je werk gaat, door een stelletje jobsworths met het IQ dat nog niet de helft is van de gemiddelde taxysnelheid in knopen.

Wat ik dus wil toevoegen aan Iz's fantastische post, is dat je het ene moment kunt denken dat je het hebt gemaakt en het andere moment veranderen er dingen waar je geen invloed op hebt.

Les 1 in de luchtvaart: Je bent 'er' nooit in aviation. Je hebt of te weinig uren, geen ervaring, of de verkeerde ratings, je bent te jong en dan ben je overgekwalificeerd en dus te oud.
 
Maar zijn de feiten die hier zo benoemd worden (en bij elkaar geschraapt worden en op 1 hoop worden gegooid) zoveel veranderd de laatste jaren? Was het vroegah dan echt zoveel beter? Vroegah, as in de tijd van Pan-Am, Base, Air Excel, Air UK, Netherlines, Tulip Air, Air Holland, Swissair, TWA etc? Het is bedoeld als retorische vraag, maar soms vraag ik me af of het lange termijn geheugen van de mens echt zo slecht is.
 
Iz: precies zoals het bedoeld is..broeva! Haro! (zoals obelix al eens wijs zei)

en dan nog een gechargeerd voorbeeld voor als je longhaul vlieger wilt worden:

Simulator course for those who hunger for the romance and adventure of long-haul flying.

It will all come to you if you practice the following at home:

1. Stay out of bed all night

2. Sit in your most uncomfortable chair, in a closet, for nine or ten hours facing a four foot wide panoramic photo of a flight deck.

3. Have two, three or four noisy vacuum cleaners on high, out of sight but within hearing distance and operating throughout the night. If a vacuum cleaner fails, do the appropriate restart checklist.

4. Halfway through your nocturnal simulator course, arrange for a bright spotlight to shine directly into your face for two or three hours, simulating flying an eastbound flight into the sunrise.

5. Have bland overcooked food served on a tray midway through the night (if you're cargo then you have yourself to blame)

6. Have cold cups of coffee delivered from time to time. Ask your spouse to slam the door frequently.

7. At the time when you must heed nature's call, force yourself to stand outside the bathroom door for at least ten minutes, transferring your weight from leg to leg, easing the discomfort. Don't forget to wear your hat.

8. Leave the closet after the prescribed nine or ten hours, turn on your sprinklers and stand out in the cold and 'rain' for twenty minutes, simulating the wait for the crew bus.

9. Head for your bedroom, wet and with your suitcase and flight bag. Stand outside the door until your wife gets up and leaves, simulating the wait while the maid makes up the hotel room.

10. When your spouse inquires, 'Just what in the hell have you been doing?' just say, 'Recalling the allure of all night flying to romantic places.' as you collapse into bed.

11. If you are a purist, do this two nights in a row.

12. To make this 'flight' more realistic find a stranger with gas and body odour, who you dislike, is boring and keeps falling asleep, to be your FO/Captain.

Alles in combinatie met post 1 natuurlijk...;)
 
Last edited:
Had ik dit maar geweten voordat ik aan een vliegopleiding begon!

Werken bij McDonald's

Afwisselend werk met prettige collega’s en flexibele werktijden. Dat is werken bij McDonald’s. Bovendien krijg je volop de kans om je te ontwikkelen en door te groeien. Bij McDonald’s leg je een uitstekende basis voor een verdere loopbaan. McDonald’s is dan ook het grootste opleidingsbedrijf in de branche.
Mensen vormen de spil van McDonald’s. Ons succes is immers grotendeels te danken aan de inzet en het enthousiasme van de medewerkers. Om ervoor te zorgen dat iedereen optimaal functioneert, bieden we volop mogelijkheden om door te groeien en je te ontwikkelen, zowel professioneel als persoonlijk. Ons personeelsbeleid is bovendien gebaseerd op gelijke kansen voor iedereen. Iedereen die over eigenschappen als doorzettingsvermogen en motivatie beschikt, kan het ver schoppen bij McDonald’s.

Goede groeimogelijkheden (wel horizontale instroom bovenin ben ik bang):

75% van de managers en 40% van de Franchisenemers is ooit als restaurantmedewerker begonnen.

Flexibele werktijden:

70% van alle McDonald’s medewerkers werkt parttime.

Je opleiding wordt betaald:

Talentvolle studerende medewerkers maken sinds 2007 kans op een McStudiebeurs ter waarde van een jaar collegegeld.

Sinds september 2009 is de McDonald’s Academy van start gegaan. Een uniek, eigen intern opleidingstraject. Medewerkers krijgen, terwijl ze werken, een opleiding waarmee het mogelijk is een landelijk erkend mbo-diploma te behalen.

Carriere in het buitenland:

Sinds 2006 kunnen McDonald’s medewerkers gebruikmaken van het McPaspoort, dat het gemakkelijker maakt om tijdens een reis of studie in het buitenland bij een McDonald’s restaurant aan de slag te gaan.

Nogmaals, had ik dit maar geweten toen ik aan een vliegcarriere begon, dan was ik er überhaupt nooit aan begonnen!

Overigens had ik vroeger al een leraar Aardrijkskunde die McDonalds-sollicitatieformulieren aan je proefwerk niette als je een onvoldoende had :grijns:.
 
Doe mij deze dan maar.......................:grijns:

0044770.jpg
 
Maar het betaalt natuurlijk nog altijd beter dan een baan op de grond.

Voor hoe lang nog?

Ik geloof niet dat ik deze opmerking begrijp. In je voorbeeld gaat het over een gemiddelde captain die aangeeft £9400,- netto te verdienen. Dat is behoorlijk veel hoor. Dat krijg je bij de McD in je eerste jaar niet.

Verder ken ik en hoor ik van steeds meer vliegers die er mee stoppen, even een paar losse voorbeelden, maar er zijn er nog veel meer;

-Een vriend van me die F18, 707 tanker en een of andere T-nogwat als instructeur vliegt en op een dag besloot dat hij liever DJ wilde worden. (En dat nu erg succesvol is).
-Een F16 vlieger die niet wilde verlengen of de burger luchtvaart in, maar een restaurant is begonnen.
-Een 747 captain die vrachtwagen chauffeur is geworden omdat hij daar altijd van droomde.
-Een 737 captain die machinist op de Eurostar trein is geworden.
-Een 757 co die taxi is gaan rijden.

Allemaal mensen die medisch in orde waren en geen problemen hadden, maar gewoon de Luchtvaart zat waren en wat anders zijn gaan doen.

Na een poosje is een hotel echt niet interessant meer en denk je als je over de Alpen vliegt "was ik maar daar beneden" in plaats van andersom.

Het is echt niet overal zo goed als bij Ryanair of KLM.
 
Na 4 jaar vliegen als FO op de 737 in de U.K. stap ik volgende maand over naar een baan als ingenieur in de olie/gas industrie in Nederland. Voor mij wegen de positieve kanten niet meer op tegen de negatieve. Een krimpend salaris & arbeidsvoorwaarden. Ik kan meer verdienen buiten het vliegen, de lening moet overigens ergens van afgelost worden. De lol is er simpel compleet af, evenals de uitdaging. Ik kan alleen meegeven aan toekomstige vliegers, geloof niet de fabels van bedrijven zoals een Stella en EPST over baangaranties en de vele airliners die gaan aannemen zodra jij klaar bent (de pensioengolf). Informeer goed bij mensen die reeds vliegen, uit eigen ervaring had ik nooit een integrated traject gevolgd gezien de kosten. Het heeft me uiteindelijk niet veel verder gebracht dan een aantal modulaire collega's. Echter hebben zij de helft minder aan opleidingskosten gemaakt.

De opleiding en het begin van vliegcarierre was erg leuk. maar hoe het de laatste 2 jaar gaat en de trend van de afgelopen jaren, is het niet mijn wereld. Heel veel succes aan alle die door buffelen.
 
Hahaha,

Bolter ik probeer het juist andersom .. van olie & gas ingenieur naar Piloot...


Gras is altijd groener..


Suc6 by big oil,

AT
 
Een vriend van me die F18, 707 tanker en een of andere T-nogwat als instructeur vliegt en op een dag besloot dat hij liever DJ wilde worden. (En dat nu erg succesvol is).
-Een F16 vlieger die niet wilde verlengen of de burger luchtvaart in, maar een restaurant is begonnen.
-Een 747 captain die vrachtwagen chauffeur is geworden omdat hij daar altijd van droomde.
-Een 737 captain die machinist op de Eurostar trein is geworden.
-Een 757 co die taxi is gaan rijden

Schut je deze voorbeelden nou even uit de mouw? Ik ken namelijk echt niemand die ervan droomt om van bijv. vlieger 757 een carriere move richting taxi rijden te gaan maken. Klinkt als broodje aap...
 
Nou dan niet...
Maar waarom is het zo vreemd? Hij wilde de Luchtvaar ASAP uit en doe dit nu. Het was als tijdelijk bedoeld, maar hij doet het al een hele poos inmiddels. Verdient ook beter kennelijk..
Overigens is een vriend van me captain op een ATR (-?) en hij rijdt daarnaast ook taxi.

Het zijn echt maar een paar voorbeelden, ken er veel meer.
(vriend die co 727 was in de USA en gestopt, kennis die F50 vloog en gestopt is, oud collega die 777 captain was en een duikschool is begonnen etc, etc, etc er zijn er zoveel...)

Nu ik er zo even over nadenk ken ik ook een aantal voorbeelden van mensen die acuut vliegangst hebben gekregen, waarvan er een met de boot naar huis is gekomen........
 
Back
Top