Al dat gel*l over wat een droombaan piloot zijn is...ZO is het echt!

mmm. wel jammer dat er blijkbaar heel veel collega's zijn met deze negatieve ervaringen in ons vakgebied.
Ik heb het prima naar mijn zin, geniet van van mijn werk en van mijn vrije tijd (nu weer 4 weken vrij, waarvan 2 weken vakantie 1 week verlofdagen en 1 week geknutsel met mijn rooster). Heb een prima salaris en mijn schuld gaat vlot omlaag...I'm a lucky bastard!!!
Komt een kleine aan binnen nu en twee weken (vandaar die weken vrij) en heb een lieve vrouw (jaja een stess).
Elke dag dat ik in mijn fokkertje stap geniet ik weer en heb ik weer zin in een paar uurtjes (indien haalbaar bij ons ;-) boven de wolken.

Nu beginnen met een vliegopleiding is niet handig...tenzij je vliegangst heb, dan heb je erna tijd genoeg om een cursus bij VALK te doen.

Een grillig werkgebied, maar ik heb ook ervaring buiten de luchtvaart (na mijn TUe WTB en KUN Bedrijfswetenschappen nog gewerkt) en elke branche heeft haar up's en downs, gewoon wachten en dan gebeurt er wel weer iets.
Maar mensen...kom op!!! Waarom niet 4/5 jaar studeren (of tijdens het vliegen al) en een andere richting kiezen, je kunt altijd kiezen. Kiezen om te blijven zitten en niets te veranderen is ook een keuze, maar maak er dan het beste van.

Zo kl*te als het bij Koning Lucht ging is natuurlijk een grote schrik en dan weet je even niet waar je het zoeken moet, lijkt me. maar ook dat veranderd weer. Spreid je risico door een andere opleiding te doen/ander werk erbij te doen.

Hoe dan ook, aan al mijn collega's die aan het voorjaar toe zijn, kop op!
 
He Schuiltje,

Ik ben het roerend met je eens. Inmiddels heb ik zelf ook wel alternatieven, ik zal in ieder geval niet werkloos worden. Toch ben ook ik aan het kijken naar opties, om in de toekomst, mijn inkomen minder afhankelijk te laten zijn van de luchtvaart. Agree, er zijn altijd ups and downs, maar ik ben heel heel bang dat er over een jaar of 10 geen droog brood meer te verdienen zal zijn in deze sector. Evolutie: aanpassen om te overleven.

Ik wil hier overigens wel herhalen wat ik al eerder gezegd heb; de baan zelf is absoluut fantastisch, het is de ellende eromheen die het wat minder leuk maakt.

Groet KL
 
Verhaal klopt als een bus, buiten de majors -waar men werknemers blijkbaar nog op waarde weet te schatten- word men geteisterd door ego-trippende managers die geen ander doel hebben dan zoveel mogelijk geld hun eigen kant op te dirigeren en na complete leegzuiging te vertrekken naar de volgende onderneming.

Vakbonden staan allang buiten spel en de regelgever buigt z'n hoofd onder druk van (vriendjes)politiek en door de logheid van deze organen is er bij enige actie van hun zijde al zoveel schade toegebracht dat redding nutteloos blijkt.

De crisis word waar mogelijk met alle handen aangegrepen om onze T&C's wederom te laten verslechteren als je ze überhaupt al hebt.

Het vliegersbestaan heeft al z'n waardigheid verloren en is in zeer korte tijd gedegradeerd tot een nietszeggend beroep waarbij je iedere dag het risico loopt je baan te verliezen of aangeklaagt te worden omdat je iets doet wat niet 100% volgens het boekje is en je daardoor wellicht een gevaar hebt opgeleverd.

Nu na 10 jaar vliegen, alles bereikt en m'n schuld afgelost ben ik er klaar voor om me niet langer te laten misbruiken en dingen te doen die ook leuk zijn in je toch al korte leven. Je droom najagen ten koste van alle lieden die je naar hun pijpen laten dansen, vergeet het maar.

Aan alle wannabees, doe het niet! Investeer je geld in nuttige zaken of doe in ieder geval een opleiding waarbij je in ieder geval binnen een jaar een gegarandeerde baan hebt met een goed salaris en dito arbeidscondities.
In alle andere gevallen, vergeet het maar en denk na over wat je de mensen die borg voor je staan aandoet, de gevallen van mensen die borg stonden en die de schuld van zoon of dochter mochten voldoen door hun huis te verkopen zijn er te over.

Hopelijk zet de consolidatie van airlines zich voort en dan wel in een sneltreinvaart zodat er binnen afzienbare tijd nog maar een paar airlines op de wereld zijn met redelijk fatsoenlijke T&C's.

Niets geen negativiteit, just pure reality.

GF.
 
Koning Lucht

Helemaal mee eens, over 10 jaar is de luchtvaart enorm veranderd.

Aviation wordt een aandelen markt i.p.v. een reismarkt.

Ik merk hier bij KLM dat de touwtjes wel weer iets meer in handen komen van de vliegdienst en dat het gewicht van beslissingen weer meer daar ligt waar het hoort.
Soms is het als manager beter te beseffen dat er mensen in het bedrijf zitten die iets beter weten hoe de operatie werkt en hoe je deze kunt verbeteren, dan zelf (nog nat achter de oren na de uni of HBO) te denken wel even te weten hoe het zit.
 
buiten de majors -waar men werknemers blijkbaar nog op waarde weet te schatten

Vergeet het maar, ook hier begint de muur af te brokkelen.
Aan alle kanten staan de T&C's onder druk, er moet overal bezuinigd worden, behalve bij het management, want die gunnen zichzelf nu 10% loonsverhoging met het excuus dat het zo was afgesproken 2 jaar geleden.

We moeten ons zelf beschermen en dat kan alleen als we 'samen' een front vormen en niet zoals de cabine collega's van BA op dit moment doen. Ik hoop op een sterke vakbond, misschien valt er dan nog iets te redden.

Beste aspirant vliegers, ga eerst studeren, wordt wijzer en besluit dan om het niet te doen.
 
Laat ik het zo zeggen: Ik zit bij een kleinere bedrijf dan de KLM maar met een Major instelling...errug goed geregeld allemaal...voor het gros van de rest geldt het verhaal.
Maar als we het als ouwe rotten het zo eens zijn: waarom laten we de teneur in de luchtvaart de kant op gaan zoals het gaat?
En hoe kunnen we het tegenhouden? (er is al eens een hevige discussie losgebarsten over het wel of niet betalen van een type, maar leidde tot niets)
 
Laten we maar alvast beginnen om de "verdeel en heers" cultuur langzaam de das om te doen, hoe? Een sterk collectief heeft nu eenmaal meer te vertellen dan een individu.

Van de 30 schreeuwende vliegers die vinden dat er "iets" moet gebeuren is er misschien 1 die daadwerkelijk de stoute schoenen aantrekt en z'n mond opendoet. Zo iemand is natuurlijk gemakkelijk af te wimpelen maar dat word lastig met een sterk collectief.

Dit bereiken is lastig daar de gemiddelde vlieger nogal lui is en het allemaal wel best vind zolang het salaris maar komt. Dit is een gevaarlijke houding omdat stilstaan achteruitgang betekent en je dus de indruk wekt dat je over je heen laat open.

Je kunt toch -ook als voor je rating betalende newbie- je mond binnen de gestelde grenzen opendoen en je sterk profileren, dit schrikt af en roept respect op. Als je dit nu doet als grote groep dan sta je dus sterker.

De beste stuurlui staan aan wal en als er iets gedaan had moeten worden dan is het dus al te laat.

Kijk maar eens naar bijvoorbeeld Frankrijk waar zo ongeveer iedereen in elke sector lid is van zijn of haar vereniging die de desbetreffende sector vertegenwoordigd en dus met z'n allen heel erg sterk staan.

Ik ga hier geen pro-vakbond praatje houden -verre van dat- maar feit is dat je met z'n allen nu eenmaal sterker staat en dus meer bereikt.

En ja, het kan soms lang duren voordat er iets bereikt word en nee je zult niet direct resultaten zien van je vertegenwoordigers maar door helemaal niets te doen geef je een ieder een vrijbrief om te doen en laten wat ze willen zodat je T&C's nog verder zullen verslechteren. :kiss:

GF.
 
@ B767-300ER

En na dit soort opmerkingen het nog raar vinden dat vliegers soms een beetje "scheef" worden aangekeken door Jan Modaal?


Omdat je dit te negatief opvat, zal ik voor jou mijn bedoelde nuancering toepassen...

Ikzelf heb twee universitaire opleidingen afgerond voordat ik ging vliegen. Nu zijn afgestudeerden prima mensen met een goede basis voor een mooie carrière, maar zonder ervaring. Dat bedoel ik met mijn opmerking van "het nat zijn achter de oren".

Je kunt als beginnende academicus nu eenmaal niet alles weten van het reilen en zeilen binnen een bedrijf, dit samen met het analyseren van de cultuur en sfeer binnen de gelederen. dat heeft tijd nodig. Om die reden is het zeer verstandig, zelfs noodzakelijk om kennis en ervaring van de "werkvloer te absorberen, te analyseren en om te zetten naar bruikbare feiten die voor jouw functioneren van belang zijn.

Echter...is men vaak geneigd om net klaar met de uni, zichzelf te profileren als een profi en dan juist de fout te maken door vooral geen hulp te vragen (beetje het co-schappen in een ziekenhuis syndroom), want dat betekend tenslotte dat je iets niet weet, toch?! (antwoord:nee, dat is helemaal niet erg, je kunt niet alles weten in dat stadium)
Een academicus moet soms juist een cultuuromslag maken omdat het "niet weten van iets" een zwaktebod is op de universiteit en juist een sterk punt kan zijn binnen een bedrijf.
Je merkt vaak een verandering van zaken als er een nieuwe persoon op een functie komt, deze vervalt weer terug in het, net na de uni, syndroom: (Descartes: ik denk dus ik besta, wordt dan Ik wijzig dus ik besta)

Dit was een lang verhaal vandaar dat ik me beperkte tot mijn eerder genoemde post.

Daarnaast heeft mijn verhaal helemaal niets met een inkomen te maken (misschien weet je niet wat er met Jan Modaal wordt bedoeld: dat is iemand met een gemiddeld (lees: modaal) inkomen). ik veronderstel dat je bedoelt: iemand met een gemiddelde opleiding of iets dergelijks, in dat geval kan ik je die vraag retourneren: Vind je het gek dat vliegers wantrouwend zijn naar, de in hun ogen, onkundige managers die op basis van management dashboards en niet naar reallife beslissingen nemen. Neem maar van mijn aan (heb geen zin om weer zo'n stuk te moeten schrijven om mijn stelling te onderbouwen en mijn kennis en kunde van beide partijen te moeten laten zien) dat deze twee zaken soms nog ver uit elkaar liggen omdat niet alle variabelen meegenomen kunnen worden, c.q. moeilijk kwantificeerbaar zijn.

Dus Jan Modaal moet niet zo moeilijk doen en gewoon doorwerken en managers zijn allemaal bonentellers die niets over luchtvaart weten ;) (ik hoop dat je deze laatste kunt hebben)
 
Ik denk dat je mijn Jan Modaal verhaal niet helemaal begrijpt. Het geeft niet, ik neem het je niet kwalijk.... Kan je waarschijnlijk zelf ook niets aan doen ;) Als bonenteller zal ik eea proberen te verduidelijken.

Ik zal mijn uitleg beginnen met een kort citaat:

Citaat:
(heb geen zin om weer zo'n stuk te moeten schrijven om mijn stelling te onderbouwen en mijn kennis en kunde van beide partijen te moeten laten zien)
/Citaat
Ik dus ook niet ;), Het enigste wat ik erover kwijt wil is dat de gemiddelde Nederlander met een gemiddeld inkomen (Heeee, daar hebben we Jan Modaal weer ;) ) altijd met een beetje scheef oog kijkt naar vliegers (Gemiddeld boven modaal mag ik aannemen,anders doe je iets verkeerd). Het beeld van luie mensen, die in de cockpit niks moeten doen enveel geld binnen harken zal altijd blijven bestaan, om over (vooroordelen over?) de arrogantie van vliegers maar helemaal niet te spreken. En juist die voororrdelen worden versterkt door opmerkingen zoals de jouwe!

Vergeet niet dat het vaak zo is dat een HBO-er ov UV-er alsbij eenbedrijf is begonnen voordat zijn studie klaar is. En daar al de nodige ervaring opdoet. En toen jij net aan boordstapte voor je eerste vlucht, had je ook weinig tot geen ervaring, das iets wat moet groeien....

En inderdaad, ik ben een bonenteller, helaas moeten worden ivm gezondheid, maar heb genoeg kennis van de luchtvaart om bij sommige opmerkingen hier een kleine kanttekening te maken. Uiteraard heb ik de rest gewoon bijgeleerd op de universiteit.

En geloof me, een luchtvaartmaatschappij geleid door vliegersleidt nergens toe ;) (Ik hoop dat je deze laatste kunt hebben)
 
Daarnaast heeft mijn verhaal helemaal niets met een inkomen te maken (misschien weet je niet wat er met Jan Modaal wordt bedoeld: dat is iemand met een gemiddeld (lees: modaal) inkomen). ik veronderstel dat je bedoelt: iemand met een gemiddelde opleiding of iets dergelijks........)

Ik begrijp je bedoeling, maar...
Een modaal inkomen is het inkomen welke het meest voorkomt, niet het gemiddeld inkomen.

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen.php

just my 2 cents
 
Last edited:
@ San'85 helemaal gelijk in, mijn vingers gingen bij deze sneller dan mijn gedachten.

@B767-300ER. Nogmaals heeft inkomen helemaal niets met mijn verhaal te maken. Het gaat om de kennis die iemand heeft en de kennis die iemand denkt te hebben. Daar zit nog wel eens een discrepantie.
De arrogantie van "so called" managers die denken alles te weten kost een bedrijf veel geld. Ik kijk altijd met een scheef oog naar managers die net binnen het bedrijf komen en zaken gaan wijzigen terwijl iedereen zegt dat het super efficiënt werkt (nogmaals: ik wijzig dus ik besta). Mijn ervaring (vanuit beide kanten) is dat er dan achteraf weer bijgestuurd moet worden richting de originele situatie, mits er goed geluisterd is naar de mensen die het moeten doen (in welk bedrijf dan ook).
Er zijn nu eenmaal mensen nodig om afdelingen en bedrijven te sturen m.b.v. informatie. Prima, en veel van hen doen het ook goed. Maar men moet niet denken dat zij door hun net verkregen positie van de hoed en de rand weten. Het verhaal dat jij ophangt dat mensen tijdens hun studie al ervaring opdoen, is best (heb ik ook gedaan), maar de relevantie van dat werk is vaak ver te zoeken.
Kijk, iemand als jij die blijkbaar meer luchtvaartminded bent dan vele andere "bonentellers" maakt een verschil. Maar zo zijn er niet veel. Denk je bijvoorbeeld dat een M.O.L. om luchtvaart geeft...nee, helemaal niets. Hij geeft zelfs aan dat hij veel geld wilt halen uit een bedrijf en dan weer verder gaat, en de luchtvaart is een mooie melkkoe. Goede manager, slecht voor de luchtvaart.

Er zijn uiteindelijk meer voorbeelden van managers die er een puinhoop van maken dan vliegers en tot de tijd dat dat zo blijft, ben ik blij dat ik aan de goede kant van de balans sta.

Even over die telkens terugkomende arrogantie in elk verhaal waar piloot met een niet piloot voorkomt...

Ik vind de opmerking van arrogante vliegers een populistisch onzin geroep van onzekere mensen die graag hadden gewild dat zij met hart en ziel wisten wat ze wilden doen. Dat vliegers weten wat ze willen en zelfverzekerd de wereld inkijken is een positieve eigenschap die velen zouden willen hebben...arrogant??? NEE, zelfverzekerd, doelgericht en ambitieus.
Mij maakt het overigens niet zo heel veel uit wat mensen denken over mijn houding, maar het zou verkeerd zijn als ik niet meer vol trots zou kunnen vertellen dat ik vlieger ben bij KLM en dat ik het een super mooie hobby vind waarvoor ik nog prima betaald word. Die stempel van arrogantie heb ik al vaker mogen ontvangen van niet vliegers. Mag ik dan elke keer zeggen dat niet vliegers zulk onzekere mensjes zijn???;) Nee hoor dat doe ik niet, ik wens ze een mooi leven toe.
 
Volgens mij is het probleem met vliegers dat we allemaal zo verschrikkelijk verwend zijn, dat we niet meer beseffen hoe goed we het hebben. Hoewel ik oog heb voor de specifieke problemen van enkele vliegers, heeft het leeuwendeel het van ons UITZONDERLIJK goed.

Voor de mensen die het allemaal zo zwart inzien; neem eens in je vrije tijd een bijbaantje, maakt niet uit waar. Wedden dat je het verschrikkelijk zat bent na een week?

Iedere keer als ik het even niet meer zie zitten, denk ik aan mijn 4 jaar die ik op de grond heb gewerkt, en dat verdwijnt alle ellende als sneeuw voor de zon.

Daarbij worden in bovengenoemd stukje een paar punten als kritiek aangehaald, maar geheeld ten onrechte: er mag van ons worden verwacht dat we de training halen, bezopen collega's niet toestaan om te vliegen, een grading, veel weg (was dat niet één van de redenen dat we gingen vliegen?) etc etc.

Mensen die bovengenoemde punten als nadelen van dit werk zien, zijn waarschijnlijk juist diegenen die moeite hebben om aan die eisen van vlieger te voldoen, en daarom in de marge belanden. Want geloof me, de mensen die goede beoordelingen haalden tijdens de opleiding, zich kunnen presenteren bij een sollicitatie, en de training op een normale manier doorlopen, komen, uitzonderingen daargelaten, goed terecht en zullen niet klagen.

Voor de rest: stoppen met janken als een stel ouwe wijfen, deal with it, of ga wat anders doen als het allemaal zo verschrikkelijk is. Een carrière-switch is mogelijk; als er één vak is waar je makkelijk een studie erbij kunt doen is het het onze.

Go for it, en stop met klagen.
 
Jammer Q-nimbus dat door jouw stukje wederom de gemiddelde blauwe zienswijze bevestigt is.

Vooral ook omdat je aangeeft wel oog te hebben voor enkele specifieke problemen, dan zou je toch moeten toegeven dat er ondanks jouw mooie stukje allerlei externe factoren zijn die de realiteit behoorlijk kunnen veranderen.

Je hebt dus niet alles in de hand blijkbaar en de lieden die in die situatie terechtgekomen zijn hebben hier ook niet bewust voor gekozen, speling van het lot?

Prijs jezelf gelukkig bij onze major werkzaam te zijn maar heb ook respect voor degene die dat niet zijn.

Het is dan ook jammer om te zien dat je stukje al dan niet bewust toch weer een scheiding maakt tussen vrije markt en niet vrije markt.

GF.
 
Het is dan ook jammer om te zien dat je stukje al dan niet bewust toch weer een scheiding maakt tussen vrije markt en niet vrije markt.

Gelukkig ben ik een 'vrije markter' die bij een blauwe major werkt, dus acht ik mijzelf iemand met recht van spreken. Overigens ben ik van mening dat er alleen nog maar vrije markt bestaat, dat onderscheid bestaat al jaren niet meer.

Aan de anderen: bedankt voor de support.

gr

Q
 
Wat me opvalt gezien de profiles (aantal uren vs type ratings) is dat de diegenen die nogal positief zijn of nog geen brevet hebben, of na de opleiding met hun neus in de boter zijn gevallen en bij een major zijn begonnen tijdens economisch goede tijden.

Op zich is dat laatste scenario natuurlijk erg benijdenswaardig, maar om nou te zeggen dat deze mensen een erg breed beeld van de luchtvaart hebben....ehhh, nee.

De trend in de luchtvaart gaat toch (helaas) steeds meer en meer richting een Amerikaans/Britse/Ierse Low-Cost management stijl. Daar sluit die post van Onassis perfect op aan, maar als je dat nog nooit van dichtbij gezien hebt (Schuiltje? Qnimbus? v. Richthofen?) dan kan ik me idd voorstellen dat je dit als overdreven beschouwt.

p.s. mocht je low-cost (of een of andere boevenclub) nog nooit van dichtbij gezien hebben: mooi! Keep it that way! ;)
 
Met 6 jaar wachten (vrije markt) zit ik ook blauw en happy boven de wolken. Zover ik weet zijn mijn klasgenootjes ook erg happy bij LH, Easy, VLM en MP. Andere vriendjes bij Ryan en HV heb ik ook nog niet echt horen klagen. Dus vanuit mijn frame of reference en voor wat betreft mijn eigen instelling en ervaring ben ik het erg met Q-nimbus eens.
 
@ Jack Daniels.

Inderdaad heb ik nooit bij een andere maatschappij gewerkt als de blauwe, maar desalniettemin realiseer ik me dat mijn ervaring geen afspiegeling is van de algemene gang van zaken in de luchtvaart. Dit heb ik ook nooit beweerd.

Het enige dat ik heb gezegd is dat er managers rondlopen die soms niet het beste voorhebben met vliegers en in een organisatie (welke dan ook) kosten gaan drukken omdat ze dat ooit zo hebben geleerd op de uni. Waar kom je dan uit: ja bij het personeel, want dat is duur. In mijn ogen is personeel juist datgene waarmee je je kunt onderscheiden als de neuzen maar dezelfde kant opstaan.

Ik weet dat het op veel plaatsen nijpend is en dat het echt even niet leuk is (Daar ging mijn initiële reactie ook over naar B767-300ER toe). De grilligheid van de luchtvaart zal niet verdwijnen en misschien zelfs toenemen omdat aandelen belangrijker worden dan operatie zelf(dat het één van het ander afhankelijk is, is een feit, maar de prestatie in de kranten en waardering voor de resultaten zijn dan gebaseerd op centen en niet op het uit de naad weken van het personeel).

Ondanks alles kun je je leven niet laten beinvloeden door deze (tijdelijke) moeilijke periode op je werk. Er is altijd een oplossing, als je maar openstaat voor veranderingen en bereid bent om nieuwe wegen in te slaan, you win some, you lose some.
Lekker weer, een koud glas bier op een terrasje en korte rokjes kijken doet soms wonderen.
 
Back
Top