Al dat gel*l over wat een droombaan piloot zijn is...ZO is het echt!

Koning lucht ik steun je hierbij :) !

Ik zit zelf in de olie en gas industrie waar je lekker languit kunt gaan zitten en absoluut geen zorgen hoeft te maken om je baan te verliezen. Zolang je je werk maar
Goed doet! Alle peper dure cursussen die natuurlijk altijd in het buitenland zijn worden betaald voor je.

Gekke nog, mijn Master opleiding was betaald door een bedrijf zonder enige bond te tekenen. Het gaat natuurlijk niet om 150 k Maar 25 K? Toch lekker kosteloos studeren!!

En ja 900-1700 baantje, 6-7 weken vakantie per jaar en alle feestdagen thuis moet je tegen kunnen… Toen ik op het booreiland werkte klonk dat toch heel aantrekkelijk na 5 jaar onregelmatig gewerkt te hebben..

Maar hiervan

“Lees: kortzichtig management, dat geen idee heeft hoe ze een airline moeten runnen, het dagelijks oorlog voeren om op je werkplek te komen,
de steeds maar schraler wordende terms and conditions, pensioenen die verdampen, de baanonzekerheid etc.”

Hebben wij in kantoorland absoluut geen last van althans niet in de energie sector..

Misschien nutteloos mijn toevoeging maar toch…

Grt,

AT
 
San '85,

Dit is voor ab initio's een heel heel moeilijk te bevatten probleem. Met de baan zèlf is niet zo heel veel mis. In fact, ik vind het nog steeds het mooiste beroep van de wereld en zie mezelf niet zo snel iets anders doen. MAAR er is een hoop geleuter eromheen dat me echt gestolen kan worden. Lees: kortzichtig management, dat geen idee heeft hoe ze een airline moeten runnen, het dagelijks oorlog voeren om op je werkplek te komen, de steeds maar schraler wordende terms and conditions, pensioenen die verdampen, de baanonzekerheid etc.

Ik begrijp dus dat voor jou de voordelen van het beroep niet meer opwegen tegen de nadelen. Tsja, zoals je zelf al aangeeft is het voor een buitenstaander erg moeilijk om dit te doorzien. Ik denk dat ik zoiets eerst zelf maar moet meemaken. Gewaarschuwd ben ik iig dus mij zul je achteraf niet horen klagen.

B767-300ER: Koning Lucht wil niet zielig doen, hij wil denk ik alleen dat nieuwbe`s weten waar ze aan beginnen.

Koning lucht ik steun je hierbij :) !

Ik zit zelf in de olie en gas industrie waar je lekker languit kunt gaan zitten en absoluut geen zorgen hoeft te maken om je baan te verliezen.

Maar hiervan

“Lees: kortzichtig management, dat geen idee heeft hoe ze een airline moeten runnen, het dagelijks oorlog voeren om op je werkplek te komen,
de steeds maar schraler wordende terms and conditions, pensioenen die verdampen, de baanonzekerheid etc.”

Hebben wij in kantoorland absoluut geen last van althans niet in de energie sector..


AT

Terms and conditions omlaag schroeven wordt lijkt mij alleen gedaan als het slechter gaat met een bepaalde bedrijfstak. Olie en gas wordt zoveel in verdiend dat het helemaal niet nodig is.
Wacht maar, jullie tijd komt nog wel....;)http://www.managementboek.nl/boek/9789046804162/de_permanente_oliecrisis_willem_middelkoop

ps: Jouw post doet me denken aan een tv-reportage die ik ooit eens gezien heb van iemand die altijd verkeersvlieger wilde worden, maar dit lukte niet op de een of andere manier, toen is hij in de olie gaan werken en met het geld dat hij daarmee verdiende heeft `ie een huis en een Cessna gekocht in Alaska met een eigen startbaan om zo toch zijn droom waar te maken. Ben jij dit toevallig?
 
KoningLucht

Dat is bij andere bedrijven/takken van werk veel anders denk je?
Laat me niet lachen.... Wat jij schets gebeurd bij elk bedrijf en in elke branche, luchtvaart of niet.
Maar inderdaad, jij hebt het zwaar. Als vlieger krijgen jullie natuurlijk veel meer shit over je heen als een gemiddelde medewerker bij Corus op het gebied van schraler wordende arbeidsvorwaarden, pensioenen die verdwijnen en baanzekerheid.
Met zelfmedelij kom je er niet

Mij hoor je niet klagen hoor...zelfde tak (Luchtvaart)
 
Al dat gel*l over wat een droombaan piloot zijn is...ZO is het echt!

Hey Onassis,
Ik zit me al ongeveer een week af te vragen wat er nu zo k*t is aan deze baan, maar ik kan echt niets bedenken.
Maar goed, ik zit inmiddels ook al weer een week op Barbados :biertje:
En dan moet ik nog een week...........

Morgenochtend maar weer duiken dan maar

OK, gotta run, want ik ga zo op een sunset cruise (aka. Boozcruise) :yeehaa:


Cheers
 
Oh ja, even "on-topic"

Ik geloof dat er wel een behoorlijk verschil zit tussen airline versus corporate.
Zoals al aangegeven in mijn bovenstaande post, ik heb geen klachten, al zijn er altijd wel wat dingen die ik graag anders/verbeterd zie, maar dat is in mijn geval meer een luxe-probleem dan iets anders.

Feit is wel dat je toch zeker in corporate maar zo goed bent als je laatste landing.
Jobsecurity bestaat nagenoeg niet.
 
Als je eenmaal je opleiding hebt gedaan en alleen maar ervaring in de luchtvaart hebt, is er weinig anders....

Terug naar de Uni, 4 jaar geen inkomen, maar wel een aflossing en je levensonderhoud, wat denk je nu zelf???

Grtz Mike5

Als je dan toch in de luchtvaart 'moet' blijven, maak er dan in ieder geval het beste en mooiste van. Ik denk dat sommige piloten hun plezier in het vak zijn kwijtgeraakt, maar erover klagen helpt je niet het plezier terug te krijgen.
 
Ik heb denk ik iets te hard geblazen...Mijn excuses.

Ik stoor me er echter aan dat er gedaan wordt alsof de luchtvaartbranche de enige branche is waar op arbeidsomstandigheden en salaris wordt ingeleverd. Dat wil ik even naar het rijk der fabelen verwijzen,. En voor wat betreft het geld wat je erin moet pompen voordat je uberhaupt kan beginnen: Voor het gemiddelde bedrijfsleven met vergelijkbaar salaris geldt wel niet dat je een zooitje geld in een type hebt moeten steken, maar 4 jaar universiteit zijn ook niet geheel kosteloos....
 
Ik ben het met je eens B767-300ER, wij zijn niet de enige branche waar mensen van tijd tot tijd inleveren. Uiteraard kost ook een universiteit geld, weliswaar staat het denk ik in een iets andere verhouding.

Een groot verschil is denk ik dat, doordat het werk zo gespecialiseerd is, je vaak meteen naar de andere kant van de planeet kunt verhuizen, als je je baan verliest. Dit is denk ik in het 'normale bedrijfsleven' anders.

Dit is denk ik ook iets waar onze toekomstige collegae rekening mee dienen te houden.
 
Dat hervestigen is bij een aantal gespecialiseerde functies in de industrie(en) waarmee ik bekend ben hetzelfde waarbij nog geldt dat wanneer je jezelf niet goed ontwikkelt (eigen verantwoording/ capaciteit) je vanzelf (permanent) buiten de boot valt. Dit is helaas een logisch gevolg van (te weinig) vraag en (te veel) aanbod waardoor er een verschuiving is in de markt waardoor bedrijven de krenten uit de pap kunnen pikken.

In het algemeen geldt denk ik dat je nu als scholier/ student heel bewuste keuzes moet maken over waar je over een aantal jaar wilt staan.
 
Ik ben het met je eens B767-300ER, wij zijn niet de enige branche waar mensen van tijd tot tijd inleveren. Uiteraard kost ook een universiteit geld, weliswaar staat het denk ik in een iets andere verhouding.

Ik heb in een ander topic wel eens een voorbeeld berekening gemaakt van wat je kwijt bent aan een universitaire studie. Het resultaat was echt wel een beetje meer dan de meeste mensen hier doen vermoeden. Het is geen 150.000 Euro, maar 50.000 Euro haal je toch zonder al te gek te doen. Als je het dan vergelijkt met je vliegopleiding modulair doen of bijvoorbeeld in de VS wordt het verschil ineens heel klein. Overigens zijn er genoeg studenten nog veel meer uitgeven. Zeker als je kijkt naar een technische studie (5 jaar, maar gemiddeld 6-7 jaar) of geneeskunde (nog veel langer). De verschillen zijn dus lang niet altijd zo extreem als de meeste denken.

vR
 
:snore::snore:
Wannabe's die t niet willen horen....Natuurlijk is het een gedramatiseerd stukje tekst mensen.
Doe ermee wat je wilt.
Maar een hoop wannabe's zoals San zien een mooi stukje alpen en vergeten dat je er nog lang niet bent: medicals, recurrents etc etc.
Neem als voorbeeld MD11man...is nu fit na een lange tijd in de ziekenboeg, maar moet door allerlei hoepels springen om weer aan de slag te kunnen.

En geloof me, ik heb een top-baan bij een top-bedrijf, maar ik kan nu blind 20 mensen opnoemen die er wat minder rooskleurig voorstaan.

Grappig dat de wat meer door de wol geverfden het stukje grappig herkenbaar vinden en de minder ervaren personen het gewoon niet snappen.
 
@Onassis Upton Sinclair: "It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!"

Dit is misschien als volgt te verklaren: cognitieve dissonantie

Of wat dichter bij huis, 19 of 77: "There is no and will never be a shortage of pilots with 200 hours".
 
Het gaat niet zo zeer om het niet snappen als meer het er niet helemaal mee eens zijn. Aan de ene kant wordt gezegd dat het zo vervelend is dat je aan de andere kant van de wereld moet gaan werken, maar in het volgende topic wordt de wannabee uitdrukkelijk aanbevolen om verder te kijken dan "ons kikkerlandje". Er wordt gezegd dat je ongemotiveerd bent als je alleen naar de KLM wil, want wat maakt het nou uit welke kleur je kist is, je wil toch vliegen. Maar aan de andere kant wordt er niemand vrolijk van als je kleine bedrijfje failliet gaat of dat er te weinig salaris betaald wordt. Natuurlijk zijn er vliegers die tonnen verdienen en vliegers die een hongerloontje verdienen. Maar er wordt hier vaak gedaan alsof dat buiten de vliegerij niet zo is. Een baan voor het leven is er, met uitzonderingen van een aantal bedrijven, niet meer bij.
Er wordt hier vaak gezegd dat de wannabe's alles door een roze bril zien. Voor een groot deel is dat ook waar. Maar met alles respect, een deel van de mensen hier ziet de wereld buiten de cockpit ook door een roze bril.
 
Ik denk dat de meeste hier door schade en schande wijs zijn geworden. Een gros van de wannabee's zullen dit soort verhalen lezen, maar het als een ver van de bedshow zien en uiteraard, afhankelijk van de economie merken dat deze verhalen (in deze tijd meer) gewoonte als uitzondering zijn.

@Buschauffeur, vond deze ook wel enigszins van toepassing:Pseudologia phantastica.
Bedankt ArjanFL.
 
Last edited:
Ik denk dat de meeste hier door schade en schande wijs zijn geworden. Een gros van de wannabee's zullen dit soort verhalen lezen, maar het als een ver van de bedshow zien en uiteraard, afhankelijk van de economie merken dat deze verhalen (in deze tijd meer) gewoonte als uitzondering zijn.

@Buschauffeur, vond deze ook wel enigszins van toepassing:http://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudologia_phantastica
Hoe geef je de link een naam?


Code:
[ URL="http://nl.wikipedia.org/wiki/Pseudologia_phantastica" ]Pseudologia Phantastica[ /URL ]

Zonder de spaties bij [ /url ] en [ url ] uiteraard ;)

Pseudologia Phantastica
 
Last edited:
Ik denk niet zozeer dat het Pseudologia phantastica is maar meer wat anders.

De groep vliegers die hier een mening hebben van "bezint eer gij begint" hebben zo rond de 6 á 8 duizend uur. Deze generatie vliegers is begonnen in een tijd waar Airwork of überhaupt internet nog niet zo wijd verspreid was als nu. Geen IM / Facebook etc. ik ben daar één van. Toen ik vlieger wilde worden was ik achter in de 20 en ging ik naar het NLRGC in Soesterberg en liet mij daar op eigen kosten medisch, psychologisch en senso motorisch doorlichten. Na afloop kreeg ik een rapport omtrent mijn capaciteiten en daar kon ik het mee doen. Informatie was verder schaars. Je probeert je zo goed mogelijk in te lezen, hakt knopen door, maakt plannen en duikt in het diepe. Die je vervolgens zo ongeveer maandelijks kon bijstellen. Je wist niet beter. Één van de reden dat in die tijd oplichters als American Support Group / Bemas / IFTC etc konden floreren.

Nu is dat anders. Informatie is ruimschoots voorhanden. Je kan niet meer met droge ogen beweren dat je niet weet waaraan je begint. En de situatie is nu structureel anders. Opleidingen zijn puur commercieel, U legt €100k neer en u krijgt een frozen ATPL wat betekent dat u voor renumeratie in een C152 mag werken. Wat er niet is.
Mensen die zich in deze fase bevinden posten vaak dingen als "mijn vliegschool is beter dan jouw vliegschool". Of lopen met stropdassen van de desbetreffende studentenvereniging. Of openen een draadje over in welke auto ze rijden, beste zonnenbril etc.

Dan komt het besef dat een school een school is en geen UWV. ZE HEBBEN ZICH NIET VERPLICHT OM JOUW AAN EEN BAAN TE HELPEN. Tenzij je zo slim was om naar Bremen te gaan, of Etihad of een andere, aan een maatschappij gelieerde opleiding.

Tegen die tijd zit je waarschijnlijk zo diep met die strop om je nek dat je van gekkigheid ALLES, maar dan ook ALLES aanneemt. En dat is wennen voor mensen die tot dan toe waarschijnlijk een leven hebben geleid zonder al te veel tegenslagen. En daarmee de markt verziekten.

Maatschappijen hebben tegenwoordig namelijk geen sociaal gezicht meer. Een enkele ex flag carrier daargelaten betalen ze tegenwoordig "marktconform". En die markt is dat er nu honderden 200 uur frozen ATPL houders aan de deur staan te bonzen. En dus krijg je nu de situatie dat je €50,- per blokuur betaald krijgt en that's it. ALS er werk is.

En dat beeld strookt niet met het beeld wat een vlieger-in-opleiding heeft over zijn toekomst. Want laten we wel wezen, iemand die besluit om €150k te investeren in iets met waarschijnlijk geleend geld WIL soms helemaal niet geconfronteerd worden met IZ's ontnuchterende spreadsheet. Of van de 6 á 8 duizend uur groep horen hoe het écht is.

En de situatie deze week is dat ik te horen heb gekregen dat bij mijn huidige clubje cadets (ja, meervoud) persoonlijk failliet zijn verklaard door de UK overheid omdat ze de rente over de openstaande schulden niet meer konden opbrengen, laat staan de schulden zelf aflossen. En ik heb wat ex-Denim Air mensen gesproken over welk ongelooflijk smerig spelletje daar gespeeld is met hartverscheurende verhalen.

Jongens, het feest is over.

Doe. Het. Niet.
 
De groep vliegers die hier een mening hebben van "bezint eer gij begint" hebben zo rond de 6 á 8 duizend uur. Deze generatie vliegers is begonnen in een tijd waar Airwork of überhaupt internet nog niet zo wijd verspreid was als nu. Geen IM / Facebook etc. ik ben daar één van. Toen ik vlieger wilde worden was ik achter in de 20 en ging ik naar het NLRGC in Soesterberg en liet mij daar op eigen kosten medisch, psychologisch en senso motorisch doorlichten. Na afloop kreeg ik een rapport omtrent mijn capaciteiten en daar kon ik het mee doen. Informatie was verder schaars. Je probeert je zo goed mogelijk in te lezen, hakt knopen door, maakt plannen en duikt in het diepe. Die je vervolgens zo ongeveer maandelijks kon bijstellen. Je wist niet beter. Één van de reden dat in die tijd oplichters als American Support Group / Bemas / IFTC etc konden floreren.

We komen van hetzelfde tijdperk en ik heb exact hetzelfde gedaan. Naar Schellinger voor advies, naar NLRGC voor tests...B1 eerst gedaan, en opnieuw begonnen met JAR...pff als ik wist wat ik nu weet!

En ik heb wat ex-Denim Air mensen gesproken over welk ongelooflijk smerig spelletje daar gespeeld is met hartverscheurende verhalen.

Wat zat er nog meer in EIN een aantal jaren geleden? Base en opvolger Metropolis?
En dan natuurlijk Exel en ga zo maar door.

Nogmaals, ik klaag niet want ik ben in de gelukkige omstandigheid een mooie baan te hebben. Geluk is daar natuurlijk ook een factor van geweest.
Maar dat neemt niet weg dat ik wel behoorlijk wat herkende in het verhaal (iets waar ik geen idee van had vóórdat ik begon)

Ik geniet trouwens nog steeds van een mooi uitzicht van de Himalaya op een CAVOK dag
 
En dat beeld strookt niet met het beeld wat een vlieger-in-opleiding heeft over zijn toekomst. Want laten we wel wezen, iemand die besluit om €150k te investeren in iets met waarschijnlijk geleend geld WIL soms helemaal niet geconfronteerd worden met IZ's ontnuchterende spreadsheet. Of van de 6 á 8 duizend uur groep horen hoe het écht is.

Ben het een flink deel met je eens maar je doet wel veel aannames, ik weet niet of die jongens er echt zo tegenaan kijken, denk het wel hoor maar wie weet veranderd dat ook.
 
Back
Top