AIS Airlines groeit?!

Als je even terugleest in post #20, dan geef ik aan dat de andere studenten het meer verdienen omdat:

- betere resultaten: praktijk en theorie;
- betere inzet;
- meer betrokkenheid.

Ik kan moeilijk de syllabi van alle leerlingen hier plaatsen.

En nee het zijn niet de kosten van de tr.
 
Dus wat jij mij nu vraagt is om iedereen bij naam te noemen. Aan te geven wat zij verkeerd hebben gedaan en waarom zij het minder verdienen dan de andere waar ik het over heb. Of wil je van die andere ook de namen?

Ik verwacht helemaal geen antwoord van de AIS. Heb ik ook niet om gevraagd. Ik deed een oproep aan Arend om ook aan zijn eerste klassen te denken. De jongens die nu thuis zitten zonder vliegbaan. Want die zijn niet op die ene hand te tellen.

Maar zoals jij in discussie gaat is er vast en zeker een link tussen jou en de AIS, vertel...
 
aoleks, probeer geen professional uit te hangen en probeer eens te zwijgen dude. Als je iemand wilt afkraken of wilt opjagen, doe dat via pm. Sammetje reageert aardig snel.

Thanks voor het ******* van dit thread.
 
Dank First the Last.

Aoleks omdat ik met deze informatie heel graag iets duidelijk wil maken, zal ik het volgende posten. Ik heb gisteren een e-mail ontvangen en met toestemming plaats ik die dan ook hier. De namen zijn fictief:

Hey Sammetje!

Ik houd Airwork nauwlettend in de gaten, met name omtrend AIS Airlines.
Je zult, net als ik, precies bijhouden welke leerlingen een baan krijgen en
hoe ze er aan gekomen zijn. Er is bij mijn weten nog niemand die zomaar
aangenomen is bij een bekende maatschappij zonder bijbetaling of netwerken.

Vorig jaar kreeg ik vrijdag's een uitnodiging om maandag mee te doen aan de grading. Daar werd ons verteld dat we de visite kaartjes waren van AIS Airlines, en de toppers van de school. Ik was de database al vergeten en ging keihard onderuit op de test, Jetstream kennis werd niet gevraagd terwijl ik me daar op voorbereid had. Vliegen ging wel goed, terwijl ik al twee jaar geen ME of IFR gevlogen had. Een maand geleden kreeg ik weer een uitnodiging, dit na een aantal keer langs te zijn geweest voor koffie. Dit keer was ik wel voorbereid, elke avond geleerd.

De dag begon om 09:00 en om 09:05 was mij duidelijk dat ik kansloos was, ik herkende AIS niet meer. Alles ging zakelijk, we hadden een strak schema, en de meeste deelnemers waren voor spek en bonen uitgenodigd. Gewoon opvulling om te laten zien hoe een grading gaat, valse hoop.

Zo zat ik bij Kareltje in de sim, MCC was er niet maar ik probeerde er wat van te maken. Theorie ging nog best goed, ook al was het een andere database. Vliegtuig plaatjes raden ging natuurlijk perfect, pfft wel gelachen. Echter was mij allang duidelijk dat ik naar huis kon, en heb overwogen tijdens het interview mijn strepen demonstratief af te doen en op tafel te leggen om vervolgens weg te lopen. Je ziet gewoon de balletjes die zich met gemak langs ome Sjaak praten, net uit de sim, niet geschikt voor de kou in Finland. Vier van die jongens waren
uiterst op hun gemak, waaronder Hendrik. Uitstekende jongen maar heeft een geschiedenis.

Het interview had een youtube hit kunnen worden, ik zat zo te twijvelen of ik weg zou lopen. 20K voor de TR, zelfde prijs als voorheen in Stockholm, maar nu in huis. Ome Sjaak die naar zijn paaseitjes zat te staren. Ik vertelde ome Sjaak en Jan Pieter over de J31, 220 knopen met 420pk, allemaal dikke onzin. Na een kwartier zei ome Sjaak dat hij genoeg wist. Toen nog tot 8 uur gewacht op de
uitslag, welke nooit ingekeken zou mogen worden. Precies die vier jongens die ik om 09:05 al als mooiboys ingeschat had. Volledig andere personaliteit als de jongens die er al zitten.

Wij zijn nog van het oude gebouw en gewend aan het kleinschalige AIS, met iedereen viel te praten en alles was te regelen. Als je nu binnen komt wordt je gevraagd waar je strepen zijn (ik weiger die dingen te dragen als ik op de koffie ga), of je plaats wil maken voor de overige leerlingen (kantine zit propvol, dus ik moest staan). Er is vergeten dat we ooit meer dan een ton naar een gammele hangaar gebracht hebben, we AIS hebben helpen opbouwen. Twee jaar geleden tijdens de uitreiking was ik nog genoemd als voorbeeld.

Ik kreeg een hand en ben nu het oud-uitschot waar ze niet over zullen spreken. Solliciteren is nutteloos, geen bekende school op mijn CV en geen bekend type op de MCC. 737 MCC bleek achteraf heilig.

Mocht je de boodschap op Airwork over willen brengen dan is dat prima.

Anyway, in deze tijd dat een KLM aandeel 1/3 waard is van een terreinlanding EHLE kom je wel meer rare dingen tegen.

Beetje een lang verhaal geworden, niet dat ik nou zo'n klager ben maar AIS zit me sinds de grading niet zo hoog meer. Verder heb ik er alle begrip voor dat het voor mij een lange weg zal zijn....

Mvg
 
Last edited:
Dank First the Last.

Aoleks omdat ik met deze informatie heel graag iets duidelijk wil maken, zal ik het volgende posten. Ik heb gisteren een e-mail ontvangen en met toestemming plaats ik die dan ook hier. De namen zijn fictief:

Hey Sammetje!

Ik houd Airwork nauwlettend in de gaten, met name omtrend AIS Airlines.
Je zult, net als ik, precies bijhouden welke leerlingen een baan krijgen en
hoe ze er aan gekomen zijn. Er is bij mijn weten nog niemand die zomaar
aangenomen is bij een bekende maatschappij zonder bijbetaling of netwerken.

Vorig jaar kreeg ik vrijdag's een uitnodiging om maandag mee te doen aan de grading. Daar werd ons verteld dat we de visite kaartjes waren van AIS Airlines, en de toppers van de school. Ik was de database al vergeten en ging keihard onderuit op de test, Jetstream kennis werd niet gevraagd terwijl ik me daar op voorbereid had. Vliegen ging wel goed, terwijl ik al twee jaar geen ME of IFR gevlogen had. Een maand geleden kreeg ik weer een uitnodiging, dit na een aantal keer langs te zijn geweest voor koffie. Dit keer was ik wel voorbereid, elke avond geleerd.

De dag begon om 09:00 en om 09:05 was mij duidelijk dat ik kansloos was, ik herkende AIS niet meer. Alles ging zakelijk, we hadden een strak schema, en de meeste deelnemers waren voor spek en bonen uitgenodigd. Gewoon opvulling om te laten zien hoe een grading gaat, valse hoop.

Zo zat ik bij Kareltje in de sim, MCC was er niet maar ik probeerde er wat van te maken. Theorie ging nog best goed, ook al was het een andere database. Vliegtuig plaatjes raden ging natuurlijk perfect, pfft wel gelachen. Echter was mij allang duidelijk dat ik naar huis kon, en heb overwogen tijdens het interview mijn strepen demonstratief af te doen en op tafel te leggen om vervolgens weg te lopen. Je ziet gewoon de balletjes die zich met gemak langs ome Sjaak praten, net uit de sim, niet geschikt voor de kou in Finland. Vier van die jongens waren
uiterst op hun gemak, waaronder Hendrik. Uitstekende jongen maar heeft een geschiedenis.

Het interview had een youtube hit kunnen worden, ik zat zo te twijvelen of ik weg zou lopen. 20K voor de TR, zelfde prijs als voorheen in Stockholm, maar nu in huis. Ome Sjaak die naar zijn paaseitjes zat te staren. Ik vertelde ome Sjaak en Jan Pieter over de J31, 220 knopen met 420pk, allemaal dikke onzin. Na een kwartier zei ome Sjaak dat hij genoeg wist. Toen nog tot 8 uur gewacht op de
uitslag, welke nooit ingekeken zou mogen worden. Precies die vier jongens die ik om 09:05 al als mooiboys ingeschat had. Volledig andere personaliteit als de jongens die er al zitten.

Wij zijn nog van het oude gebouw en gewend aan het kleinschalige AIS, met iedereen viel te praten en alles was te regelen. Als je nu binnen komt wordt je gevraagd waar je strepen zijn (ik weiger die dingen te dragen als ik op de koffie ga), of je plaats wil maken voor de overige leerlingen (kantine zit propvol, dus ik moest staan). Er is vergeten dat we ooit meer dan een ton naar een gammele hangaar gebracht hebben, we AIS hebben helpen opbouwen. Twee jaar geleden tijdens de uitreiking was ik nog genoemd als voorbeeld.

Ik kreeg een hand en ben nu het oud-uitschot waar ze niet over zullen spreken. Solliciteren is nutteloos, geen bekende school op mijn CV en geen bekend type op de MCC. 737 MCC bleek achteraf heilig.

Mocht je de boodschap op Airwork over willen brengen dan is dat prima.

Anyway, in deze tijd dat een KLM aandeel 1/3 waard is van een terreinlanding EHLE kom je wel meer rare dingen tegen.

Beetje een lang verhaal geworden, niet dat ik nou zo'n klager ben maar AIS zit me sinds de grading niet zo hoog meer. Verder heb ik er alle begrip voor dat het voor mij een lange weg zal zijn....

Mvg

Wat wil je hier mee zegen Sam?

Ik denk dat mister X zelf al aangeeft dat hij er meer aan moet doen.
In plaats van nauwlettend airwork in de gaten te houden zou hij/zij beter in de boeken kunnen duiken en/of sim kunnen trainen (gratis voor studenten).

Voor wat betreft de recent aangenomen jongens zit er ook een oud gediende bij die zicht wel prima heeft voorbereid dus kom nou niet met onzin dat we alleen maar verse kandidaten aannemen.

Tip voor mister X: Ik begrijp dat een afwijzing niet leuk is maar je leert er wel van.
Scherp je op en zorg er voor dat we volgende keer niet om je heen kunnen.
Er komen meer kansen want machine nr 4 is in aantocht.

Overgens als ik een nieuwe personeelsfunctionaris nodig heb zal ik aan je denken Sam :biertje:
 
Het verhaal van deze onbekende schrijver (vriendje van Sammetje) komt nogal rancuneus over.

AIS is niet meer hetzelfde als een aantal jaren geleden, natuurlijk niet en dat kan ook niet meer. Ze hebben nu een aantal operaties lopen waar geen plaats is voor mensen die zich half om half voorbereiden en dat er een grading is voor aanname lijkt mij ook niet meer dan normaal.

Daarbij geeft hij/zij zelf al aan geen gebruik te hebben gemaakt van de (gratis) mogelijkheid om op de sim te trainen en dus behoorlijk sloppy in het ME/IFR vliegen zit.


Ondanks het huilverhaal heeft hij/zij blijkbaar toch opnieuw een uitnodiging voor een grading gekregen dus men was hem/haar niet vergeten. (er zijn genoeg maatschappijen waar je na een "mislukte" grading geen tweede kans krijgt)
Dat hij/zij dan weer niet bij de laatste 4 zit zet blijkbaar toch kwaad bloed en dan ligt het natuurlijk aan alles en iedereen behalve de persoon zelf?

(Positief puntje: blijkbaar komen er toch meer dan een handjevol mensen aan een baan via AIS) :)
 
Arend,

Allereerst heel knap dat je reageerd! Ik heb vernomen dat je veel van de school uit handen hebt gegeven, dus hier niet veel meer mee te maken hebt...

Het gaat mij niet zozeer over dit voorbeeld. Ik kreeg toevallig deze mail van mister X dus postte ik deze. (Toch denk ik dat hij aankaart dat het niet alleen de kennis en of handeling skills waren die de doorslag geven. AOLEKS MIJN MENING!!! zonder feiten) Wel gaat het ermij om dat wij, de eerste lichting, nooit een uitnodiging hebben gehad. En dan gaat het mij voornamelijk om de heel hard werkende studenten. (je weet welke ik bedoel) Verder hebben sommige studenten zich ook na hun studietijd veel ingezet voor AIS. Helaas zie ik er geen hiervan bij AIS Airlines.

Ik mis de nazorg bij de AIS. Deze heb ik helaas nooit ontvangen. De vraag die thermiekvogel stelde; hoe het nou met die andere jongens zit. Heb ik dan ook beantwoord met dat ik ze op 1 hand kan tellen.

Arend nogmaals petje af dat je uberhaupt reageerd. Maar kan je mij aangeven wat voor nazorg er is geweest? En waarom de mensen die het het meest verdienen (nog) geen uitnodiging hebben ontvangen? Waar werken de studenten besides AIS Airlines?

Verder heel goed dat via AIS Airlines de studenten een uitzicht op een baan hebben. Veel scholen doen dat je niet na.

Groeten Sammetje

En joep je herhaalt spinner...

Wat wil je hier mee zegen Sam?

Ik denk dat mister X zelf al aangeeft dat hij er meer aan moet doen.
In plaats van nauwlettend airwork in de gaten te houden zou hij/zij beter in de boeken kunnen duiken en/of sim kunnen trainen (gratis voor studenten).

Voor wat betreft de recent aangenomen jongens zit er ook een oud gediende bij die zicht wel prima heeft voorbereid dus kom nou niet met onzin dat we alleen maar verse kandidaten aannemen.

Tip voor mister X: Ik begrijp dat een afwijzing niet leuk is maar je leert er wel van.
Scherp je op en zorg er voor dat we volgende keer niet om je heen kunnen.
Er komen meer kansen want machine nr 4 is in aantocht.

Overgens als ik een nieuwe personeelsfunctionaris nodig heb zal ik aan je denken Sam :biertje:
 
@Sammetje

Blijkbaar denk ik er dus hetzelfde over als Spinner. (mijn mening :biertje:)
 
@aoleks, je hoeft echt niet voor niks te gaan quoten.

Ik begrijp wat Sammetje bedoelt en Kareltje evenmin. Om van AIS dit te kunnen maken moest er in het begin zeker heel erg hard worden gewerkt en ook moesten er (zeker weten!!) veel studenten de handen uit de mouwen steken. Zij, die dit hebben gedaan, en AIS zo succesvol hebben (proberen) te maken zitten nu thuis.

Wat Sammetje bedoelt is denk ik, dat Spinner misschien hun (lees: ex studenten) ook een kans(je) mag geven. Oké, Kareltje heeft gefaald. Ik moet eerlijk zijn Sammetje: naar aanleiding van jouw post heeft hij dat voor 70% aan zichzelf te danken. Maar er zijn vast en zeker (genoeg) ex studenten die vast door de grading heen komen.

Het leven is hard en wie hard werkt dwingt geluk af. Maar soms moet je beslissingen met je hart nemen en niet met de hersenen. Misschien is gisteren niet vandaag maar weet wel dat zonder diegenen van gisteren vandaag niet zou zijn geweest. Zij verdienen ook een kans.

Een idee: Misschien dat AIS een cadet pilot programma kunnen starten. Een soort job guarantee programme met niet bijkomende kosten als bij Stella. Maar dat moeten eigenlijk weer alle studenten kunnen krijgen. Zo een soort opzet heeft een vliegschool ergens anders op de planeet ook die een eigen bizzjet floot hebben. 2x per jaar een job guarantee programma, is er geen vacature op de bizzjet floot dan word je instructeur op de vliegschool met een prima salaris moet er gezegd worden.
 
Last edited:
Hallo First the Last,

Als antwoord op je eerste post waar je om meningen vroeg:

Elke vliegopleiding die meer als 70.000€ moet kosten is een vorm oplichting. Hoe mooi de verhalen met eventueel aansluitende banen ook zijn... er is iemand die probeert rijk te worden van naive beginnende studenten. Als je ziet dat een van de betere opleidingen in Duitsland (check dit) dit alles voor 66000€ biedt dan wordt snel duidelijk dat je bij AIS voor 112500€ een kleine 50000€ teveel betaald.

Om zoveel mogelijk nieuwe naive studenten binnen te krijgen zie je dan ook vaak dat er postive postings omtrent deze opleidingen verschijnen op internet fora zoals deze. Soms zijn deze postings gedaan door fake accounts, soms door een medewerker/belanghebbende. Ex-studenten die thuis op de bank zitten met een restschuld komen vaak niet in dit rooskleurige plaatje voor.
 
http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airlines/Nieuw_Noors_contract_voor_AIS_Airlines


Lekker bezig die mannen, ik denk dat ze zo langzamerhand ook hun eigen hoekje hier verdienen tussen nederlandse maatschappijen, moderator?

Grts,

AIS_J32.jpg
 
Je kan van vliegscholen zeggen wat je wilt, maar op dit moment kan ik AIS Airlines alleen maar feliciteren (en de studenten van dezelfde club een beetje).
 
Nu even weer landen, nadat de euforie over Aisairlines iets te hoog geklommen is. Als enige in Nederland groeit Aisairlines en dat is gewoon goed nieuws voor ab-initio's en daar wil ik niets aan afdoen.

Maar hoe goed is dat nieuws nu eigenlijk?

Hoeveel van de 100+ ex-AIS leerlingen die de afgelopen 5 jaar van deze school zijn gekomen zijn doorgestroomd naar Aisairlines. Ik vrees dat het er minder dan gemiddeld 1 per klas zijn. Er zijn meerdere vliegscholen die het veel beter doen.

Hoeveel kost een opleiding op een J32 turbo-prop. Hoeveel kost een opleiding op een B737 of A320 via zo'n verfoeilijk P2F(=pay to fly) programma. Is dit ook niet gewoon, misschien een iets goedkoper, P2F programma?

Vliegen op een turbo-prop is niet gemakkelijker dan vliegen op een jet. Deze moeilijke uren worden helaas bij slechts weinig bedrijven op waarde ingeschat. Welke maatschappijen die met jets vliegen maken vragen als voor-ervaring specifiek om turbo-prop uren? De meeste bedrijven vragen om sec een aantal uren voor-ervaring en als er om iets specifiek gevraagd word dan zijn het jet-uren.

Wat is de waarde van een J32 rating na afloop van je contract. De laatste J32 is in 1993 gebouwd. Waar vliegen de Jetstreams nog? Dagelijks (!) worden er nieuwe B737 en A320 vliegtuigen afgeleverd.

Ongeacht; hoeveel of hoe weinig je nu in een J32 opleiding investeert, als je later op een jet wilt vliegen zal je nogmaals in een opleiding moeten investeren.
 
Back
Top