A
aoleks
Guest
---
Last edited:
Dank First the Last.
Aoleks omdat ik met deze informatie heel graag iets duidelijk wil maken, zal ik het volgende posten. Ik heb gisteren een e-mail ontvangen en met toestemming plaats ik die dan ook hier. De namen zijn fictief:
Hey Sammetje!
Ik houd Airwork nauwlettend in de gaten, met name omtrend AIS Airlines.
Je zult, net als ik, precies bijhouden welke leerlingen een baan krijgen en
hoe ze er aan gekomen zijn. Er is bij mijn weten nog niemand die zomaar
aangenomen is bij een bekende maatschappij zonder bijbetaling of netwerken.
Vorig jaar kreeg ik vrijdag's een uitnodiging om maandag mee te doen aan de grading. Daar werd ons verteld dat we de visite kaartjes waren van AIS Airlines, en de toppers van de school. Ik was de database al vergeten en ging keihard onderuit op de test, Jetstream kennis werd niet gevraagd terwijl ik me daar op voorbereid had. Vliegen ging wel goed, terwijl ik al twee jaar geen ME of IFR gevlogen had. Een maand geleden kreeg ik weer een uitnodiging, dit na een aantal keer langs te zijn geweest voor koffie. Dit keer was ik wel voorbereid, elke avond geleerd.
De dag begon om 09:00 en om 09:05 was mij duidelijk dat ik kansloos was, ik herkende AIS niet meer. Alles ging zakelijk, we hadden een strak schema, en de meeste deelnemers waren voor spek en bonen uitgenodigd. Gewoon opvulling om te laten zien hoe een grading gaat, valse hoop.
Zo zat ik bij Kareltje in de sim, MCC was er niet maar ik probeerde er wat van te maken. Theorie ging nog best goed, ook al was het een andere database. Vliegtuig plaatjes raden ging natuurlijk perfect, pfft wel gelachen. Echter was mij allang duidelijk dat ik naar huis kon, en heb overwogen tijdens het interview mijn strepen demonstratief af te doen en op tafel te leggen om vervolgens weg te lopen. Je ziet gewoon de balletjes die zich met gemak langs ome Sjaak praten, net uit de sim, niet geschikt voor de kou in Finland. Vier van die jongens waren
uiterst op hun gemak, waaronder Hendrik. Uitstekende jongen maar heeft een geschiedenis.
Het interview had een youtube hit kunnen worden, ik zat zo te twijvelen of ik weg zou lopen. 20K voor de TR, zelfde prijs als voorheen in Stockholm, maar nu in huis. Ome Sjaak die naar zijn paaseitjes zat te staren. Ik vertelde ome Sjaak en Jan Pieter over de J31, 220 knopen met 420pk, allemaal dikke onzin. Na een kwartier zei ome Sjaak dat hij genoeg wist. Toen nog tot 8 uur gewacht op de
uitslag, welke nooit ingekeken zou mogen worden. Precies die vier jongens die ik om 09:05 al als mooiboys ingeschat had. Volledig andere personaliteit als de jongens die er al zitten.
Wij zijn nog van het oude gebouw en gewend aan het kleinschalige AIS, met iedereen viel te praten en alles was te regelen. Als je nu binnen komt wordt je gevraagd waar je strepen zijn (ik weiger die dingen te dragen als ik op de koffie ga), of je plaats wil maken voor de overige leerlingen (kantine zit propvol, dus ik moest staan). Er is vergeten dat we ooit meer dan een ton naar een gammele hangaar gebracht hebben, we AIS hebben helpen opbouwen. Twee jaar geleden tijdens de uitreiking was ik nog genoemd als voorbeeld.
Ik kreeg een hand en ben nu het oud-uitschot waar ze niet over zullen spreken. Solliciteren is nutteloos, geen bekende school op mijn CV en geen bekend type op de MCC. 737 MCC bleek achteraf heilig.
Mocht je de boodschap op Airwork over willen brengen dan is dat prima.
Anyway, in deze tijd dat een KLM aandeel 1/3 waard is van een terreinlanding EHLE kom je wel meer rare dingen tegen.
Beetje een lang verhaal geworden, niet dat ik nou zo'n klager ben maar AIS zit me sinds de grading niet zo hoog meer. Verder heb ik er alle begrip voor dat het voor mij een lange weg zal zijn....
Mvg
Wat wil je hier mee zegen Sam?
Ik denk dat mister X zelf al aangeeft dat hij er meer aan moet doen.
In plaats van nauwlettend airwork in de gaten te houden zou hij/zij beter in de boeken kunnen duiken en/of sim kunnen trainen (gratis voor studenten).
Voor wat betreft de recent aangenomen jongens zit er ook een oud gediende bij die zicht wel prima heeft voorbereid dus kom nou niet met onzin dat we alleen maar verse kandidaten aannemen.
Tip voor mister X: Ik begrijp dat een afwijzing niet leuk is maar je leert er wel van.
Scherp je op en zorg er voor dat we volgende keer niet om je heen kunnen.
Er komen meer kansen want machine nr 4 is in aantocht.
Overgens als ik een nieuwe personeelsfunctionaris nodig heb zal ik aan je denken Sam :biertje: