Aerotoxic Syndrome

Purno

New member
Beste collega's,

Via een collega ben ik recent op de hoogte gebracht over het Aerotoxic Syndrome. Een syndrome dat veroorzaakt wordt door tricresyl phosphate (TCP); een zeer giftige stof die tegenwoordig in jet motorolie zit en via bleedair in de cabine terecht kan komen.

Men is pas kort op de hoogte over de gevaren van dit syndrome. Veel gevallen van arbeidsongeschikte vliegers en cabinepersoneel worden in verband gebracht met dit syndrome.

Er schijnt al meerdere keren aan de bel getrokken te zijn door vakbonden en advocaten van ( mogelijke ) slachtoffers. Die verklaren dat door de sterke lobby van maatschappijen en fabrikanten ze geen invloed kunnen uitoefenen. Bij andere zaken is er geschikt met een hoge schadevergoeding.

De volgende documantaire van Tim van Beveren ( 2 delen ) gaat over het Aerotoxic Syndrome en de nog onbekende gevaren ervan.


[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=ZgQjYdN48vU[/YOUTUBE]

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=mPKSxmiS_AY[/YOUTUBE]

Weet iemand of het TNO wel eens soortgelijk onderzoek heeft gedaan naar TCP in bleedair?
 
Sounds nasty!

Ik heb ooit een captain horen zeggen dat sinds een aantal jaar er biologische filters zitten in de supply air voor de flightdeck.
- Is dit waar? Voor een bepaald type vliegtuig, voor een bepaalde airline?
- Zo ja, helpt dit dan niet tegen TCP?
 
Sounds nasty!

Ik heb ooit een captain horen zeggen dat sinds een aantal jaar er biologische filters zitten in de supply air voor de flightdeck.
- Is dit waar? Voor een bepaald type vliegtuig, voor een bepaalde airline?
- Zo ja, helpt dit dan niet tegen TCP?

biologisch filter, geloof het niet!
BAE heeft nu een filter voor hun 146 bedacht, maar die is alleen op de recirc.fan...
dus engine oil gaat gewoon lekker door het systeem...

check eens:

www.aerotoxic.org
 
Volgens mij waren de meeste klachten mbt de Bae146 en de B757.
Weer zo'n doofpot verhaal, net als de brandvatbaarheid van de cabine isolatie (Swissair 111).
 
Sounds nasty!

Ik heb ooit een captain horen zeggen dat sinds een aantal jaar er biologische filters zitten in de supply air voor de flightdeck.
- Is dit waar? Voor een bepaald type vliegtuig, voor een bepaalde airline?
- Zo ja, helpt dit dan niet tegen TCP?

zo'n filter?!?
flyers-friend-mask-logo-thumbnail.jpg
:yeehaa:

(En dan moonwalkend door het gangpad!! :) )
 
Dat zou ik juist net niet zeggen. De chemicalien doen een nummertje met je hersenen en dat beeindigt je vliegcarriere zeer snel.

Something In The Air? -- Secretly Searching Alaska Airlines Records, Employees Find Evidence Of Toxic Leaks
By Byron Acohido

Seattle Times Staff Reporter

MORE THAN 900 flight attendants have suffered unexplained sickness aboard Alaska Airlines flights in the past decade. The airline disputes their theory that toxic fluid leaks are the cause. But airline records show a pattern of fluid leaks, especially on MD-80s, as well as efforts behind the scenes to fix the problem. -------------------------------

Minutes after Alaska Airlines Flight 117 took off from Sacramento for Seattle on June 30, 1996, Terri Nixon started feeling nauseous.

As the flight attendant looked down the aisle, she realized she wasn't alone in discomfort: Two young children were vomiting. A fellow flight attendant was so pale and disoriented that she had taken a seat in the rear of the plane and was breathing from an oxygen bottle.

Soon, Nixon started losing her bearings. She couldn't sort out passengers' food requests. She deposited their liquor money in the trash. Finally, when asked by an anxious mother to fetch oxygen for her young son, Nixon simply could not do it.

She asked co-worker Kim Kawachi to do it for her. But Kawachi, too, was disoriented: She retrieved the oxygen canister and slung it across her chest, per regulations. Then, instead of taking it to the sick boy, she began serving coffee to first-class passengers - while wearing the oxygen pack.

"We were not in control of our thought processes," Nixon recalls.

Hier gaat het artikel verder, klikkerdeklik.
 
Last edited by a moderator:
Toevallig of niet; dit onderwerp wordt morgen op 21 feb behandeld in het programma Zembla....

Ben benieuwd!:rolleyes:
 
Sorry Diana voor het copy-pasten van andere media.... Maar omdat het een TV-aankondiging is denk ik dat het geen probleem is om een stukje van de ZEMBLA-website te plukken.

Het wordt het grootste schandaal en het best bewaarde geheim van de luchtvaart genoemd: de giftige stoffen die bemanning en passagiers in vliegtuigen via de airco kunnen inademen. In Australië heeft het al tot parlementair onderzoek geleid en ook in het Engelse parlement zijn er vragen over gesteld. Maar in Nederland wordt het tot nu toe doodgezwegen en ontkend. Ondertussen melden zich wereldwijd steeds meer zieke piloten die niet meer kunnen vliegen, waaronder piloten van de KLM. Hoe veilig is het in de lucht? Die vraag stelt ZEMBLA in de aflevering ‘Gif in de Cockpit’, die wordt uitgezonden op zondag 21 februari a.s. om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2.

De 36-jarige Belg A. Adriaensen vertelt in ZEMBLA dat hij een half jaar geleden stopte met zijn werk als piloot, toen hij dagen achter elkaar geen normaal gesprek meer kon voeren. Zijn geheugen liet hem zo in de steek dat hij de draad van het verhaal voortdurend kwijt raakte. Nog steeds is het slecht gesteld met zijn gezondheid. ‘Ik ben constant zwaar vermoeid en ik heb last van oncontroleerbare trillingen.’ De ex-piloot verloor zijn vliegbrevet omdat hij lijdt aan wat het ‘Aero Toxic Syndrom’ is gaan heten. Een ziekte, die is veroorzaakt door aantasting van het centrale zenuwstelsel door de toxische stof TCP. Veel piloten die lijden aan het syndroom weten dat niet van zichzelf, en stoppen daarom ook niet met vliegen.

De vergiftiging ontstaat door olielekkage in de motor, zeggen deskundigen. Daardoor kan het giftige oliebestanddeel TCP in het aircosysteem terechtkomen. Soms gebeurt het ongemerkt en betreft het kleine hoeveelheden. Soms is er sprake van een ‘fume event’, een wolk van stank en rook die de cockpit en/of de cabine vult. Sommige toestellen zijn er berucht om. Zo zijn er veel meldingen op vluchten in de Boeing 757 en de BAe 146. In Nederland zijn vliegtuigmaatschappijen verplicht om fume events en olielekkage te melden aan de Inspectie van Verkeer en Waterstaat. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd te gebeuren.

In Engeland zit in het Breakspear Hospital in Hemel Hempstead de neurofysioloog dokter Peter Julu, die tot nu toe al 22 zieke piloten heeft onderzocht. Bij alle onderzochte patiënten ziet hij hetzelfde patroon van afwijkingen. Hij zegt: ‘Ze vertonen allemaal dezelfde verstoringen van het autonome zenuwstelsel, dat bijvoorbeeld de hartslag aanstuurt. Als ze een joystick vasthouden, slaat hun hart al gauw slagen over of gaat het sneller kloppen.’

Linkje naar Zembla website
 
Zou onze Majesteit dit luchtje ook kennen? Als Bea binnen een aantal maanden van vliegtuig veranderd weten we het zeker:

The mother Fokker stinks
 
Zou onze Majesteit dit luchtje ook kennen? Als Bea binnen een aantal maanden van vliegtuig veranderd weten we het zeker:

The mother Fokker stinks

Onwaarschijnlijk, de kbx maakt geen uren dus de " bearing and seals" zijn nog in tip top conditie. Verder worden natuurlijk kosten nog moeite gespaard om dat zo te houden, kijk maar naar de Groene Draeck waar de marine jaarlijks enorme hoeveelheden geld aan uitgeeft.
 
Ik ga me er toch weer aan wagen, de mooiste telegraafreacties:

Ik ga nooit meer met KLM. Levensgevaarlijk. Let maar op, komende maand komt een enorme ramp in Parijs.

In 2008 op een KLM vlucht naar Wenen met een Fokker 100, heeft de piloot de start moeten afbreken op Schiphol, omdat tijdens de start de Autopilot zichzelf had uitgeschakeld. Vol op de rem en weer terug naar het begin van de baan. En dat na een halfuur vertraging ivm met rookmelder defect alwachtend bij de gate. Die Fokkers zijn echt te oud en gevaarlijk.

vliegen is gevaarlijk ze zeggen dat dat veiliger is dan auto rijden maar ik geloof er niks meer van na al die berichten van vliegtuigen.

Voor boze KLM'ers, publiceer Inforsafety, jullie blad over incidenten enz. met vliegtuigen in PDF formaat op internet en laat de rest van de mensen meehuiveren over de werkelijke status van jullie materieel.

Fokkers zijn enorme slecht vliegtuigen met een zeer slechte repuatie voeg daarnbij de zeer slechte reputatie van de KLMN en je hebt zo een ramp

Ik kan wel blijven knippen en plakken! Superb. Ik vraag me toch af hoe dom deze mensen zijn als je gewoon met ze zou praten in real-life.
 
Last edited:
Scary shit !

Persoonlijk was ik nog niet bekend met dit fenomeen, maar het het lijkt wetenschappelijk bewezen. Naar alle waarschijnlijkheid is de ene persoon er meer vatbaar voor dan anderen, maar toch..... wellicht even een kruisje weg gummen op m´n aankomende biedbrief.
 
Voor zover ik weet, en volgens de UK collega's die er vaak meer vanaf weten omdat er bij hun al slachtoffers zijn gevallen, is het probleem op de 146 een stuk erger dan op de fokkers.
Neemt natuurlijk niet weg dat ik nu wel graag een goed onderzoek tegemoet zie naar de olie of hydraulische vloeistof die kennelijk in de motor weglekt door lekke bearings en seals en vervolgens wet socks veroorzaakt met alle gevolgen van dien.
 
Weet iemand of het TNO wel eens soortgelijk onderzoek heeft gedaan naar TCP in bleedair?

Is gedaan, en wel op onze eigen blauwe fokkertjes.
Op een aantal vluchten zijn en mensen van TNO meegevlogen en hebben diverse air samples genomen. Het resultaat? Nooit meer wat van gehoord... :rolleyes:

Vraag het een willekeurige engelse collega met 146 ervaring en hij zal beamen dat het exact hetzelfde geurtje is. En tja, er is een UK collega afgekeurd op verdenking van organophosphate poisoning. Deze beste man had in zijn carriere enkel fokker jet gevlogen.

Goed dat het een keer naar buiten komt. Wellicht dat het bedrijf nu bereid is er serieus naar te kijken.
 
Back
Top