Aan alle UK Vliegers: NL wordt heffingsbevoegd...

effe voor de duidelijkheid

ik ben altijd ingeschreven geweest in NL en heb gewoon angifte gedaan,
volgens de regels dus!!!
 
Heren,

Interessante ontwikkeling.

Van 2004 - 2006 ben ik met 3 andere vliegers bezig geweest het hele UK-NL-DE verhaal echt goed uit te zoeken want ondanks dat het ene verhaal nog mooier klinkt dan het andere, Basic T zocht naar het enige correcte sluitende verhaal.

Ik ben in die tijd o.a. bij BDO, Loyens & Loeff, TaxPat NL, Boekling & Partners, 2 onafhankelijke accountants, een ex-belastingsvoorlichter van de staat en twee fiscalisten geweest. Daarnaast heb ik de belastingdienst meerdere malen onder 3 verschillende namen gebeld om bepaalde zaken/interpretaties te confirmeren.
Deze informatie heb ik toen allemaal gedeeld met Boekling & Partners en heb samen met mevr. V meerdere malen om de tafel gezeten aangezien zij ook hongerig was na het Duitse succes wat ze hadden behaald.

Het winnen van deze informatie en het verwerken samen met Boekling & P heeft mij een hoop geld gekost maar voor mij persoonlijk is daar wel een waarheid uitgerold.
Het lastige is dat mijn waarheid (lees, juiste aangifte) weer anders kan zijn voor een ander aangezien het afhankelijk is van je persoonlijke situatie. Ik geef mijn belasting aan in NL onder de 48 uurs regel en geef mijn wereld inkomen dus ook in NL aan.

Het zou mij ten sterkste verbazen wanneer de belastingdienst met terugwerkende kracht kan gaan heffen vanaf 2001 wanneer dit een belastingkwestie betreft tussen twee landen binnen de EU welke een geldig belastingverdrag hebben.

Mijn ervaring leert wel dat ondanks dat Boekling relatief prijzig is zij de meeste kennis in huis hebben vwb voorlichting en hulp bij een gecompliceerde kwestie.
Over het algemeen is het feit dat de studie "piloot" nog steeds niet volledig erkend is net zo gestoord als het feit dat de belastingsituatie van een willige belastingbetaler zo onduidelijk is, alleen al bij 3 verschillende belastingkantoren!

Sterkte Overload & Kliko
 
Bedankt!

Een van mijn eerste posts op dit forum, eind jaren negentig, ging over het feit dat ik mijn uren (die je toen nog op het zwaarste type, voor mij de Seneca, moest vliegen om je brevet geldig te houden) niet mocht aftrekken.
Volgens de inspecteur waren het geen beroepskosten, want ik werkte niet als vlieger. Het waren ook geen studiekosten, want ik had al een brevet. Na een jarenlange zaak, met veel beroepen etc heb ik verloren. Een bevriende coco die ik had aangevoerd als getuige op grond van het gelijkheisds beginsel, mocht de kosten voor zijn uren wel aftrekken. Het waren beroepskosten. Dus ging hij lekker Seneca boren op kosten van de staat. Een mooie quote van de inspectuer tegen de belasting rechter; 'Het vliegen op een Seneca van de heer Overload is niet relevant, want het besturen van een zeilbootje is niet relevant voor de capitein van een olietanker'. Dus.
 
Heb NL verlaten, betaal netjes mijn belasting in het land van mijn werkgever en heb altijd keurig aangifte overal gedaan. Nooit iets in NL afgetrokken etc.

Heb in NL geen huis, geen auto, niets, maar sta wel ingeschreven (waarom weet ik niet).
 
Heb in NL geen huis, geen auto, niets, maar sta wel ingeschreven (waarom weet ik niet).

Waarschijnlijk omdat je je nooit hebt uitgeschreven?! Het voordeel is dat je aow aanspraak gewoon doorliep al die tijd, het nadeel kan zijn dat de NL fiscus je op die basis met terugwerkende kracht als belastingplichtig kan betrachten.
 
WWI Flying Ace:

Space invader heeft een punt....

Je ergens inschrijven is puur een formaliteit wat de instanties een lijntje geeft om je ergens op aan te spreken of navraag over te doen.

Waar je "centrum van levensbelang" ligt is een ander verhaal....
 
Waarschijnlijk omdat je je nooit hebt uitgeschreven?! Het voordeel is dat je aow aanspraak gewoon doorliep al die tijd, het nadeel kan zijn dat de NL fiscus je op die basis met terugwerkende kracht als belastingplichtig kan betrachten.

Ik weet niet zeker of je je aanaspraak op AOW behoudt, omdat je daarvoor meen ik inkomen uit NL moet hebben.
Wat ik wel zeker weet is dat je dit helemaal niet WILT.
Namelijk: de uitkering AOW is een vast bedrag per jaar, ongeacht je vorige inkomen. Je premie AOW is wel inkomens afhankelijk. Dus het rendement van je AOW premie is met een behoorlijk inkomen negatief....
 
Ooit waren we nog eens vriendelijk tegen elkaar.....
Zit overload inmiddels in de cel?
 
Hallo beste mensen,

Ben niet zo bekend met dit forum, maar heb vandaag vernomen dat Nederland inmiddels het belastingverdrag ondertekend heeft en dat het eind dit jaar afgerond wordt. Dit betekent naar mijn mening dat diegene die in UK vliegen en in NL wonen in NL belasting gaan betalen vanaf dit jaar/ volgend jaar?

Ik heb nog geen brief ontvangen van de belastingdienst over het eventueel met terugwerkende kracht betalen van belastingverschillen.

Is er al iets meer bekend over of dit nu wel of niet gedaan gaat/mag worden?
 
Back
Top